Χώρος μεγάλης ιστορικής αξίας συνολικά το σύμπλεγμα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πύργου, αξίζει μια καλύτερη τύχη και μια ευκαιρία ανάδειξης του και ανοίγματος στην τοπική κοινωνία. Η κατάρρευση τμήματος του παλιού μηχανοστασίου τη νύχτα του Σαββάτου, επανέφερε επιτακτικά την ανάγκη προστασίας των χώρων στο προσκήνιο.
Μετά το ρεπορτάζ του ilialive.gr χθες, άμεση ήταν η αντίδραση του πρώην αντιπεριφερειάρχη Οικονομικών και Περιφερειακού Συμβούλου της παράταξης Κατσιφάρας “Δυτ. Ελλάδα - Δικαίωμα στην Πρόοοδο” Παναγιώτη Μπράμου που απέστειλε στον Περιφερειάρχη Δυτ. Ελλάδας Νεκτάριο Φαρμάκη, επιστολή για την διάσωση των κτιρίων του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πύργου και τη δημιουργία σιδηροδρομικού πάρκου.
Πέραν των κτιρίων στο χώρο του σταθμού υπάρχει τροχαίο υλικό, όπως μια αρκετά παλιά ατμομηχανή μεγάλης ιστορικής αξίας, αλλά και άλλα μέσα. Η λειτουργική αποκατάσταση του κτιρίου του σταθμού έχει ήδη ενταχθεί την ΟΧΕ με προϋπολογισμό 504.924 ευρώ και ο κ. Μπράμος ζητά να υπάρξει ανάλογη μέριμνα για το σύνολο του συμπλέγματος.
Σε συνδυασμό με την ανάδειξη του παλιού εργοστασίου Ξυστρή και των παλιών αποθηκών Α.Σ.Ο. είναι εφικτή η αναβίωση της ιστορικής μνήμης μιας εποχής άνθησης της πόλης του Πύργου και δημιουργίας μιας ιστορικής διαδρομής σε κεντρικούς άξονες της πόλης.
Στην επιστολή του με θέμα τη διάσωση των κτηρίων του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πύργου και τη δημιουργία σιδηροδρομικού πάρκου, προς τον κ. Φαρμάκη, ο κ. Μπράμος αναφέρει τα εξής:
"Η οικονομική ανάπτυξη της Ηλείας κατά τα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ου είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία σιδηροδρομικής γραμμής ΣΠΚ (Σιδηρόδρομος Πύργου Κατακόλου). Ήταν η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή εκτός Αθηνών και σκοπός της ήταν η σύνδεση του Πύργου, που αποτελούσε σημαντικό γεωργικό και εμποροβιομηχανικό κέντρο, με το λιμάνι του Κατακόλου, προκειμένου να διευκολυνθούν οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων και ιδιαίτερα της σταφίδας.
Το σύμπλεγμα του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πύργου αποτελείται από το κεντρικό κτήριο του σταθμού, την τεχνική βάση, το παλαιό μηχανοστάσιο, τον υδατόπυργο, αποθήκες, κατοικίες και βοηθητικά κτήρια. Εκτός αυτών στο σιδηροδρομικό σταθμό βρίσκεται τροχαίο υλικό ιστορικής σπουδαιότητας από την έναρξη λειτουργίας της γραμμής. Είναι γνωστό ότι τα κτήρια και τροχαίο υλικό ανήκουν στον ΟΣΕ Α.Ε. και στις θυγατρικές του εταιρίες.
Ήδη στο πλαίσιο της Ο.Χ.Ε έχει ενταχθεί και χρηματοδοτείται από την Π.Δ.Ε. το έργο «Λειτουργική Αποκατάσταση του κτηρίου του Σιδηροδρομικού Σταθμού του Πύργου Ηλείας» με φορέα υλοποίησης την ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και προϋπολογισμό 504.924,22 € (με ΦΠΑ). Το έργο παρουσιάζει καθυστερήσεις και περιλαμβάνει παρεμβάσεις μόνο τον κεντρικό σταθμό, ενώ εγκαταλείπει στη φθορά του χρόνου τα υπόλοιπα ιστορικής σημασίας κτήρια. Ήδη, μετά τις έντονες βροχοπτώσεις, σημαντικό τμήμα της οροφής του μηχανοστασίου κατέρρευσε με αποτέλεσμα να καθίσταται επικίνδυνο, ενώ τα υπόλοιπα κτήρια παραμένουν ανεκμετάλλευτα περιμένοντας τη δική τους αντίστοιχη μοίρα.
Τα αστικά πάρκα έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομική ανάπτυξη των πόλεων, καθώς δημιουργούνται πόλοι κοινωνικής, πολιτιστικής και επιχειρηματικής δράσης. Η έκταση που περικλείεται στο σιδηροδρομικό συγκρότημα του Πύργου μπορεί να αποτελέσει έναν ελεύθερο χώρο αναψυχής με τη δημιουργία εκπαιδευτικού, τεχνολογικού και ψυχαγωγικού θεματικού πάρκου με συνύπαρξη χρήσεων και σιδηροδρομικής λειτουργίας.
Για του λόγους αυτούς κρίνεται αναγκαία η άμεση παρέμβαση σας προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. για την αναγκαία αποκατάσταση των κτηρίων και τον περιορισμό των φθορών. Η ΠΔΕ σε περίπτωση ωριμότητας των μελετών εκ μέρους της ΓΑΙΑΟΣΕ δύναται να εντάξει και να χρηματοδοτήσει έργα αντίστοιχα του κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού.
Επίσης η ΠΔΕ δύναται να προκηρύξει αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τη δημιουργία θεματικού σιδηροδρομικού πάρκου, στην υπάρχουσα έκταση, όπως επιβάλλει η ιστορία του Σιδηρόδρομου Πύργου Κατακόλου και να χρηματοδοτήσει αντίστοιχα το έργο που θα προκύψει από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό στην επόμενη προγραμματική περίοδο" καταλήγει στην επιστολή του ο κ. Μπράμος..