H περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Ζαΐμης την Τετάρτη 26/5/2021 οργάνωσαν συζήτηση με θέμα ‘’Ο ρόλος του σιδηροδρόμου στην ανάπτυξη’’ με τη συμμετοχή πολλών σημαντικών ομιλητών, του υπουργού κ. Καραμανλή, του αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ κ. Κοτταρά κλπ.
Κατά την ομιλία του ο υπουργός ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι ο σιδηρόδρομος θα έχει κεντρικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας, ότι προετοιμάζουμε ένα τεράστιο πρόγραμμα ύψους 3,3 δισεκατομμυρίων ευρώ για σιδηροδρομικά έργα και δίνουμε έμφαση στην εμπορική μεταφορά που είναι το μέλλον του σιδηροδρόμου.
Στην ίδια συζήτηση ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Κοτταράς ανέφερε ότι προετοιμάζουμε την αναβάθμιση του μετρικού δικτύου της Πελοποννήσου και τη γραμμή Πάτρα - Πύργος.
Ο κ. Καραμανλής με προηγούμενη ανακοίνωση του είχε δηλώσει ότι ‘’Η ανάταξη της γραμμής Πάτρα - Πύργος θα είναι έτοιμη - γίνεται προσπάθεια- πριν το 2023 με προϋπολογισμό του έργου 16 εκατομμυρίων ευρώ.’’
Μια τέτοια εξέλιξη θα είναι υποβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηλείας και γενικότερα της δυτικής Πελοποννήσου.
Συμμετέχοντας στην ίδια συζήτηση μου δόθηκε η δυνατότητα να αναφέρω ότι
η γραμμή Πάτρα - Πύργος και στη συνέχεια η επέκταση στην Καλαμάτα, είναι ένα πολύ σημαντικό έργο στη δυτική Πελοπόννησο. Θα δώσει πνοή στην ανάπτυξη της περιοχής και το οφείλει η πολιτεία στην υποβαθμισμένη μεν αλλά με πολλά πλεονεκτήματα δε, περιοχή της Ηλείας.
Δε θα καλύπτει μόνο τις επιβατικές μεταφορές, αλλά και τις εμπορικές και κυρίως τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων.
Η νέα γραμμή θα πρέπει να γίνει στην υφιστάμενη χάραξη, χωρίς απαλλοτριώσεις, με την πλήρη ανακαίνιση της γραμμής και θα πρέπει να είναι κανονικού εύρους και σύγχρονη. Έτσι ώστε να κουμπώσει με το υπόλοιπο βασικό δίκτυο της χώρας και της Ευρώπης, και όχι να αναβαθμιστεί η παλαιά μετρική γραμμή, η οποία πλέον δεν χρησιμοποιείται πουθενά.
Ταυτόχρονα με την πλήρη ανακαίνιση της γραμμής, θα πρέπει να γίνει η ανακαίνιση των σταθμών, η κατασκευή των απαραίτητων τεχνικών και υδραυλικών έργων που έχουν μελετηθεί από μελέτες τις οποίες έχει στη διάθεσή της η ΕΡΓΟΣΕ. Επίσης θα πρέπει να προβλεφθούν οι θέσεις φόρτωσης αγροτικών προϊόντων της περιοχής.
Το κόστος αυτής της αναβάθμισης δεν θα είναι 16 εκατομμύρια ευρώ αλλά μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ (περίπου 70). Θα έχουμε όμως ένα δίκτυο σύγχρονο για το παρόν και το μέλλον της περιοχής και την προοπτική επέκτασης προς την Καλαμάτα.
Η περιφέρεια δεν πρέπει να μείνει απαθής στο ζήτημα αυτό. Πρέπει να πρωτοστατήσει στην ουσιαστική αναβάθμιση της γραμμής. Σε δίκτυο σύγχρονο, κανονικού εύρους, με προοπτική εξυπηρέτησης όχι μόνο προαστιακών επιβατικών μεταφορών, αλλά και εμπορικών και κυρίως μεταφοράς αγροτικών προϊόντων.
Κώστας Σπηλιόπουλος
(Δελτίο Τύπου)