Η σιδηροδρομική κληρονομιά της πόλης αποτελεί σημαντικό τμήμα της σύγχρονης ιστορίας της, μια κληρονομιά που περιμένει «υπομονετικά» να αναδεχθεί. Τα δεκάδες κτίρια και εγκαταστάσεις, αν και εγκαταλελειμμένα αποτελούν ζωντανή απόδειξη της παλαιάς ακμής, τότε που η σταφίδα αποτέλεσε την πρώτη ύλη για την ανάπτυξη της πόλης αλλά και στη συνέχεια ως αναπόσπαστο εργαλείο των πρώτων βημάτων προς την εκβιομηχανοποίησή της.
Οι ράγες του τρένου αποτελούν το ενοποιητικό «υλικό» που συνδέει τα σημαντικότερα σύγχρονα αρχιτεκτονικά μνημεία της πόλης, από τον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό, τον πολυχώρο Ξυστρή, το Μανωλοπούλειο ως και την οδό Κατακόλου. Η κατασκευή ενός περιπάτου παράπλευρα με τις γραμμές του τρένου ενοποιεί τα φαινομενικά διάσπαρτα κομμάτια της πόλης δημιουργώντας μια απτή ιστορική διαδρομή, ένα πολιτιστικό περίπατο- πάρκο όπου ο επισκέπτης θα ανασυνθέσει τη σύγχρονη ιστορία της.
Στην κατεύθυνση αυτή προτείνουμε την αξιοποίηση του ακάλυπτου χώρου κατά μήκος της οδού Υψηλάντου μεταξύ των σιδηροδρομικών γραμμών και του χώρου που καταλαμβάνει η πετρόχτιστη μάντρα του σιδηροδρομικού σταθμού. Εκεί θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια ζώνη στάθμευσης και παράλληλα ένας καλαίσθητος πεζόδρομος με την μορφή πάρκου όπου θα βοηθήσει στη διασύνδεση των ιστορικών μνημείων που προαναφέρθηκαν. Ο περίπατος θα μπορούσε να περιλαμβάνει ποικίλες δράσεις αθλητισμού και ψυχαγωγίας ενώ με την κατάλληλη αρχιτεκτονική μελέτη μπορούμε να φανταστούμε μια πολιτιστική διαδρομή που θα συνδυάζει πρωτότυπες εικαστικές δημιουργίες και ένα πάρκο όπου θα κυριαρχεί η σύνθεση των χρωμάτων.
Σε όλο το μήκος της διαδρομής θα μπορούσε να αναδειχτεί η ιστορία των σιδηροδρόμων και της σταφιδικής εποχής με την αξιοποίηση των κτιριακών υποδομών του σταθμού ΟΣΕ όπως επίσης και τα βαγόνια των τρένων. Η πρόταση αυτή έρχεται να πλαισιώσει το αίτημα για τη δημιουργία σιδηροδρομικού μουσείου όπως επίσης και μουσείου για την ανάδειξη της σταφιδικής εποχής καθώς και στέγαση λαογραφικών συλλόγων.
Συμβούλιο Κοινότητας Πύργου
(Δελτίο Τύπου)