Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου συνεδρίασε την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου με μοναδικό θέμα «Ο δρόμος “Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία” μετά τις πρόσφατες ανακοινώσεις για παράλληλη χάραξη εναλλακτικής πρόσβασης μέσω Μεγαλόπολης». Στη συνεδρίαση συμμετείχε και ο δήμαρχος Αρχ. Ολυμπίας Γιώργος Γεωργιόπουλος ως εκπρόσωπος μιας περιοχής που εμπλέκεται άμεσα σε αυτό το έργο.
Το θέμα εισηγήθηκε ο κ. Γιώργος Δέδες, ο οποίος έκανε και μια αναφορά στα λεγόμενα του κ. Δούκα, δημάρχου Σπάρτης, για τις «τσάντες με τα λεφτά», που οδήγησε στην απομάκρυνση του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Λιβανού. Ο κ. Δέδες είπε: «Πήραμε την πρωτοβουλία να θέσουμε αυτό το θέμα, αξιολογώντας ότι σήμερα έχει έρθει το πλήρωμα του χρόνου για να απαντήσουμε θετικά σε ένα αίτημα δεκαετιών, θετικά ελπίζω. Τα προηγούμενα χρόνια ολοκληρώθηκαν κρίσιμοι οδικοί άξονες και έγιναν οι προετοιμασίες για το Πάτρα – Πύργος, το κομμάτι Πύργος – Καλό Νερό, και η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Καλό Νερό – Τσακώνα. Μετά τις πρόσφατες φωτιές του καλοκαιριού, πρέπει να απαντήσουμε στο αίτημα της ευρύτερης περιοχής της Γορτυνίας, της Ηλείας και της Αρκαδίας, γιατί η δική μας λογική δεν είναι η λογική του κ. Δούκα, με τσάντες με λεφτά, αλλά με έργα. Η κατασκευή του εν λόγω οδικού άξονα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα».
Τι είπαν οι δήμαρχοι Γορτυνίας
Ο δήμαρχος Γορτυνίας Ευστάθιος Κούλης λαμβάνοντας τον λόγο είπε ότι το ζήτημα αυτό έχει καταντήσει γεφύρι της Άρτας ή και ανέκδοτο, αφού εδώ και δεκαετίες συζητείται το θέμα του δρόμου Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία. Αυτό το θέμα πάντα ανέβαινε στην επικαιρότητα προεκλογικά, και ολόκληρα πούλμαν περιόδευαν την περιοχή και έκαναν χαράξεις για το πού θα γίνει ο δρόμος.
«Μέχρι σήμερα επί της ουσίας δεν έχει γίνει τίποτα. Η παράκαμψη των Λαγκαδίων, εκεί έγιναν πάρα πολλές ενέργειες που διαστρέβλωσαν την όλη κατάσταση, από εκεί και πέρα καθολική απαίτηση της Γορτυνίας είναι να ολοκληρωθεί επιτέλους ο οδικός άξονας. Τώρα, τίνι τρόπω και με ποια χρηματοδοτικά εργαλεία.. Ο δρόμος είναι διευρωπαϊκός, όπως ειπώθηκε. Μακάρι να υπάρχει χρηματοδοτική ευχέρεια να υλοποιηθούν όλα όσα είναι στα χαρτιά. Αλλά δεν πρέπει να χαθεί ο στόχος, δηλαδή ο συγκεκριμένος οδικός άξονας. Διαφορετικά, θα γελάει ο κόσμος με εμάς…».
Ο κ. Χριστογιαννόπουλος, δήμαρχος Μεγαλόπολης, είπε κατά την τοποθέτησή του: «Αυτό που συζητάμε, είναι ένα κομμάτι του παζλ που λέγεται απολιγνιτοποίηση. Η απολιγνιτοποίηση για εμάς ήταν ένα σοκ. Η Μεγαλόπολη είναι το πρόβλημα, όχι μέρος του προβλήματος. Ο σχεδιασμός για την ανάκαμψη της περιοχής βασίζεται πάνω στη δημιουργία κάποιων έργων, όπως του ΕΠΙχειρηματικού Πάρκου και του Εκθεσιακού Χώρου. Και για τα δύο, χρειάζεται ο δρόμος. Πρέπει να κατασκευαστεί, για να δώσει δυνατότητα και σε αυτές τις δύο ατασκευές. Ο δρόμος Μεγαλόπολη – Ολυμπία συνδέει Ολυμπία, Μεγαλόπολη, Μυστρά. Η Πολιτεία οφείλει στον βωμό αυτού του πράγματος να κατασκευαστεί ο δρόμος Ολυμπία – Μεγαλόπολη. Και δεν είμαστε αντίθετοι προς οποιαδήποτε άλλη κατασκευή οδικής αρτηρίας. Είναι οφειλή και υποχρέωση της Πολιτείας, για να βοηθήσει στην απολιγνιτοποίηση, και υποχρέωση του ΠεΣυ να βοηθήσει τη Μεγαλόπολη. Όχι μόνο στα λόγια, αλλά και στις πράξεις».
Ο κ. Μπούρας, πρόεδρος Αρκαδίας ΑΕ, και πρώην δήμαρχος Μεγαλόπολης, κατά την τοποθέτησή του είπε ότι οι δρόμοι δεν είναι ανταγωνιστικοί. «Ο δρόμος Τρίπολης – Βυτίνας – Ολυμπίας είναι ένα ώριμο έργο και πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να χρηματοδοτηθεί. Θα πω για τον άξονα Πύργος – Ολυμπία – Λεύκτρο, ότι θα τονώσει και τη Μεγαλόπολη. Είναι ένας άξονας που είχε ενταχθεί το 1980 στα διευρωπαϊκά δίκτυα, στη συνέχεια απεντάχθη. Είναι εύκολο να γίνει, και μειώνει αρκετά την απόσταση από τον Πύργο σε σχέση με τους υπάρχοντες δρόμους. Είναι ένα έργο που θα οφελήσει όλη την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα».
Ο κ. Γιαννόπουλος, πρώην δήμαρχος Γορτυνίας είπε: «Σύντομα η Μεγαλόπολη θα έχει προβλήματα, επειδή είχε βασιστεί σε ένα οικονομικό μοντέλο που πια δεν θα λειτουργεί. Να κάνουμε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό για να ωφεληθεί η περιφέρεια. Το μοντέλο για την ανάπτυξη της Γορτυνίας είναι ένα αγροτοκτηνοτροφικό μοντέλο. Πάνω σε αυτό φτιάξαμε το ΤαπΤοΚ και αυτό το μοντέλο πρέπει να στηριχθεί από κάποιες υποδομές».
Ο ρόλος ο δικός μας ως διοίκηση, δεν είναι να λέμε στον κόσμο «δεν μπορούμε να το κάνουμε γιατί δεν μας δίνουν τα λεφτά», αλλά να βρούμε τα λεφτά. Ο κόσμος βλέπει μια διοίκηση που δεν ανταποκρίνεται. Καλύτερα να μην ξοδέψει καθόλου το κράτος χρήματα σε αποζημιώσεις που θα κρατήσουν ένα εξάμηνο, και να χρηματοδοτήσει το έργο. Να βρούμε τον τρόπο να γίνει αυτό το έργο.
Ο κ. Γεωργιόπουλος, δήμαρχος Αρχαίας Ολυμπίας, είπε: «Τα πράγματα για την Ολυμπία δεν είναι όπως τα είπε ο κ. Δέδες. Δεν οδηγούν όλοι οι δρόμοι στην Ολυμπία. Ο Πάτρα – Πύργος δεν έχει γίνει ακόμα, αλλά και όταν γίνει, δεν προβλέπεται να περάσει από εκεί. Δεν συνδέεται με τη θάλασσα. Και τρίτον, δεν έχει την οριζόντια σύνδεση της Δυτικής με την Ανατολική Πελοπόννησο. Η Ολυμπία ζει τουριστικά με το λεγόμενο παραδοσιακό τουρ. Για εμάς αυτός ο δρόμος είναι απαραίτητος όσο τίποτε άλλο. Αλλά βρισκόμαστε μπροστά σε ένα δίλημμα, ο υπουργός έχει απαντήσει ότι αυτός ο δρόμος εξαιτίας του αρνητικού πρόσημου μελέτης κόστους – οφέλους δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή τράπεζα Επενδύσεων ή το ΕΣΠΑ. Ταυτόχρονα υπάρχει και ένας άλλος δρόμος, ο δρόμος Μεγαλόπολη – Ολυμπία. Εμείς στην Ολυμπία έναν δρόμο θέλουμε. Είμαστε και με τους Μεγαλοπολίτες και με τους Γορτύνιους».
Η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου
Η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού οδικού δικτύου στην Πελοπόννησο αποτελεί μια αδιαμφισβήτητη προτεραιότητα για την Περιφέρειά μας και της υποδομές της.
Η κατασκευή και ολοκλήρωση του οδικού δακτυλίου των αυτοκινητόδρομων της Πελοποννήσου με την προώθηση της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου “Καλό Νερό - Τσακώνα”, τη συνέχιση των εργασιών κατασκευής του “Πάτρα - Πύργος” και τις εκτεταμένες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας στον οδικό άξονα “Πύργος - Καλό Νερό” αποτελούν κεντρική αιχμή διεκδίκησης στα πλαίσια και της εφαρμογής του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών για την Περιφέρειά μας και τη γεωγραφική ενότητα της Πελοποννήσου.
Ταυτόχρονα, είναι σήμερα ώριμος στόχος η προώθηση της δημοπράτησης και της κατασκευής του οδικού άξονα “Βυτίνα - Αρχαία Ολυμπία”, ο οποίος αποτελεί σημαντικό οδικό άξονα του δευτερεύοντος Διευρωπαϊκού οδικού δικτύου, που θα διασυνδέσει εγκάρσια δύο μεγάλους αυτοκινητόδρομους της Πελοποννήσου (Αυτοκινητόδρομος “ΜΟΡΕΑΣ” και Αυτοκινητόδρομος “Πάτρα - Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα”) και θα δημιουργήσει υψηλή προστιθέμενη αναπτυξιακή, οικονομική, τουριστική και κοινωνική αξία στην Περιφέρειά μας.
Η κατασκευή του σημαντικού αυτού οδικού άξονα, με σαφή προτεραιότητα την κατασκευή της Ευρείας Παράκαμψης Λαγκαδίων, είναι εξάλλου απόφαση του Αναπτυξιακού Συνεδρίου της Πελοποννήσου το Φεβρουάριο του 2018, που υποστηρίχθηκε με θέρμη (και συνεχίζει να υποστηρίζεται) από όλους τους φορείς και τους Αυτοδιοικητικούς οργανισμούς της Αρκαδίας και ευρύτερα της κεντρικής, βόρειας και ανατολικής Πελοποννήσου.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου με αίσθημα ευθύνης, συνεκτιμώντας
- τις μακροχρόνιες προσπάθειες της τοπικής κοινωνίας για την υλοποίηση του πολύπαθου αυτού έργου
- τη σχεδόν πλήρη σήμερα μελετητική ωρίμανση του έργου που μας φέρνει στο κατώφλι της υλοποίησής του
- την ανάγκη άμεσης εξεύρεσης πόρων για την προώθηση της δημοπράτησης του έργου
προτρέπει και καλεί την Περιφερειακή ηγεσία να:
- διεκδικήσει, χωρίς αμφιταλαντεύσεις και αποδοχή “τετελεσμένων”, από την Κυβέρνηση την άμεση προώθηση της δημοπράτησης του έργου κατασκευής του οδικού άξονα “Βυτίνα - Αρχαία Ολυμπία”, με πρώτη προτεραιότητα την κατασκευή της Παράκαμψης Λαγκαδίων
- προτείνει τη δημιουργία πλαισίου κοινής χρηματοδότησης από συνδυασμένους πόρους των Ευρωπαϊκών θεσμών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της Περιφέρειας Πελοποννήσου
Πηγή: ArcadiaPortal.gr