Η παραπάνω πρόταση ταιριάζει σε ανταπόκριση δημοσιογράφου απεσταλμένου στη Συρία ή σε κάποια άλλη εμπόλεμη περιοχή του πλανήτη, ωστόσο, μπορεί να περιγράψει σε ένα συμβολικό επίπεδο, την εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα στην αρχή του φθινοπώρου του έτους 2012.
Η κρίση που προκλήθηκε από την απληστία των ανθρώπων και διαμόρφωσε την ζοφερή οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα που όλοι μας βιώνουμε, δημιουργεί κάθε λογής παράδοξες και πρωτόγνωρες για την ελληνική κοινωνία σκηνές, με αυτοδικίες από πλευράς μερίδας πολιτών συσπειρωμένων γύρω από μια μαφιόζικη οργάνωση εναντίον εύκολων και ανυπεράσπιστων στόχων, μέχρι συμπλοκές αστυνομικών με συναδέλφους τους στο πλαίσιο κινητοποιήσεων για την υπεράσπιση του πενιχρού μισθού με τον οποίο καλούνται να αντιμετωπίσουν καθημερινά τον κάθε εγκληματία.
Εξίσου σκληρές, εμφύλιες μάχες με μεγάλες δόσεις υποκρισίας και σουρεαλισμού διεξάγονται και στον χώρο του Πολιτισμού, με πιο πρόσφατη αυτήν μεταξύ του ΚΑΣ και του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων: το σποτ που επιμελήθηκε ‘ιδίαις δυνάμεσι’ ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων στο πλαίσιο διεθνούς ενημερωτικής εκστρατείας κατά της αρχαιοκαπηλίας και των περικοπών στον Πολιτισμό με τίτλο ‘Τα μνημεία δεν έχουν φωνή. Εσύ έχεις’, απαγορεύτηκε να προβληθεί στην Ελληνική Τηλεόραση, προφανώς λόγω του πολιτικού μηνύματος που περιείχε.
Φαίνεται πως, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, πολλοί από τους ιθύνοντες του πρώην Υπουργείου Πολιτισμού, πλέον υποτιμημένου σε Γενική Γραμματεία Πολιτισμού, ξέχασαν εύκολα την κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη και το τραγικό γεγονός της ληστείας στο Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Ολυμπίας και στρουθοκαμηλίζουν αντιμέτωποι με τα καθημερινά πλέον κρούσματα λαθρανασκαφών.
Μια ακόμα θλιβερή απώλεια του ακήρυκτου αυτού πολέμου κατά της κοινωνίας και βεβαίως των μνημείων, συνιστά η αναστολή μόλις την περασμένη Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου της λειτουργίας του Μουσείου της Φραγκοκρατίας στο κάστρο Χλεμούτσι της Ηλείας, μοναδικό στην Ελλάδα ως προς τη θεματολογία του, όπου στεγάζεται η έκθεση "Η εποχή των Ιπποτών - Οι σταυροφόροι στο Μοριά". Είναι εξαιρετικά δυσάρεστο έως τραγικό, ένα Μουσείο που άνοιξε τις πύλες του στο κοινό μόλις πριν 3 χρόνια να κλείνει λόγω έλλειψης φυλακτικού προσωπικού.
Δυστυχώς, δεν είναι η μόνη περίπτωση και φοβάμαι ούτε η τελευταία, ειδικά αν σκεφτεί κανείς τις περιπέτειες του Μουσείου της Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αρχαιότητας στην Ολυμπία, και της Ψηφιακής του έκθεσης η οποία παραμένει για πολλούς μήνες κλειστή και λόγω έλλειψης προσωπικού. Δεν θα χρησιμοποιήσω το θεμελιώδες και ακλόνητο επιχείρημα της αναγκαιότητας διάσωσης, μελέτης και παρουσίασης της ιστορίας ενός τόπου, ενός πολιτισμού, μέσω της έκθεσης των αξιόλογων υλικών τεκμηρίων του παρελθόντος, αλλά θα αναρωτηθώ αν μόνο εγώ αντιλαμβάνομαι την αυτονόητη υποχρέωση που έχει μια χώρα που η κύρια πλουτοπαραγωγική της δύναμη είναι ο τουρισμός, να διατηρεί σε λειτουργία χώρους που αποτελούν πόλους έλξης ξένων κυρίως αλλά και ντόπιων περιηγητών.
Την ίδια στιγμή η Τρόϊκα ζητά από την Κυβέρνηση απολύσεις 150.000 υπαλλήλων από το Δημόσιο. Τα συνεχή δημοσιεύματα για νέες εφεδρείες σε συνδυασμό με την ανακοίνωση νέων, πιο άγριων φορολογικών μέτρων, την ακρίβεια και τις αυξήσεις των τιμών όλων σχεδόν των καταναλωτικών αγαθών, δοκιμάζουν τις αντοχές της ελληνικής κοινωνίας Οι εργαζόμενοι στον Πολιτισμό, αν και ποτέ δεν είχαν συνηθίσει σε παχυλούς μισθούς, πλήττονται εξίσου σφοδρά όπως όλες σχεδόν οι παραγωγικές τάξεις της χώρας.
Με υπομονή και ηρωισμό αντιμετωπίζουν την δύσκολη καθημερινότητα αντλώντας έμπνευση και δύναμη από τα μνημεία και τα έργα τέχνης στους χώρους όπου υπηρετούν. Με τον ίδιο τρόπο και οι πολίτες μπορούν να βρουν καταλλαγή στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους: στην εποχή που η ανέχεια και η απόγνωση βρίσκονται προ των Πυλών και ο αγώνας στο στίβο της ζωής έχει μετατραπεί σε υπαρξιακή αγωνία, η επένδυση στον Πολιτισμό μπορεί να αποτελέσει το ‘ισοδύναμο μέτρο’ που σύσσωμη η Κυβέρνηση αλλά και η κοινωνία αναζητά. Η έκθεση «Ολυμπία: Μύθος, λατρεία, αγώνες» που ήδη έχει ανοίξει τις πύλες της στο Βερολίνο αποτελεί σίγουρα ένα τέτοιο φωτεινό παράδειγμα.
Η οικουμενική απήχηση και ανυπέρβλητη αξία του ελληνικού πολιτισμού δεν επιτρέπουν να μένει ούτε μια μέρα κλειστό το μουσείο στο Κάστρο Χλεμούτσι, ειδικά με το επιχείρημα της έλλειψης προσωπικού. Η άμεση παρέμβαση του συντοπίτη μας αναπληρωτή Υπουργού αρμόδιου για θέματα Πολιτισμού κου Κώστα Τζαβάρα πρέπει να είναι άμεση: το μουσείο της Φραγκοκρατίας να επανέλθει σε κατάσταση λειτουργίας με την προβλεπόμενη σε αριθμό και ειδικότητες στελέχωσή του και παράλληλα να προωθηθούν δράσεις για την προβολή του. Επιλογή άλλη πλην αυτής δεν υπάρχει!
Ο Κωνσταντίνος . Β. Αντωνόπουλος είναι Μέλος της Διοίκησης Τοπικού Παραρτήματος
Δυτικής Ελλάδος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων