Εμείς στην Ηλεία αυτή τη δεύτερη φορά τη βιώνουμε αυτές τις ημέρες με την Ολυμπία Οδό που θεωρείται πλέον απίθανο να φτάσει στον τόπο μας. Δυστυχώς μελετώντας την ιστορία διαπιστώνουμε τις εκπληκτικές ομοιότητες που συνδέουν την Ηλεία και τα αναπτυξιακά έργα που έγιναν σε αυτή στα τέλη του 19ου αιώνα με τη σημερινή κατάσταση της τεράστιας οικονομικής κρίσης και την ελπίδα κατασκευής ενός σημαντικού αναπτυξιακού έργου για την Ηλεία που δεν είναι άλλο από την κατασκευή της Ολυμπίας οδού.
Ήταν άνοιξη του 1882 όταν η κυβέρνηση του Χαριλάου Τρικούπη έφερε στη Βουλή προς εξέταση το θέμα της κατασκευής στη χώρα, σιδηροδρομικών δικτύων μεγάλων αποστάσεων αλλά συνάντησε τις αντιρρήσεις του αρχηγού της αντιπολίτευσης Αλέξανδρου Κουμουνδούρου για τις προδιαγραφές κατασκευής και τη σκοπιμότητά του.
Η διαφωνία αυτή αφορούσε την επιλογή «μετρικής γραμμής» - δηλαδή την απόσταση σιδηροτροχιών ίση με ένα μέτρο - από την πλευρά της κυβέρνησης , σε αντίθεση με την κατασκευή γραμμής ευρωπαϊκών και διεθνών προδιαγραφών - δηλ. με απόσταση σιδηροτροχιών ίση με 1,44 μέτρα - που ήταν η άποψη της αντιπολίτευσης .
Ο Χαρίλαος Τρικούπης υποστήριξε την κατασκευή τοπικών δικτύων μεταξύ των πόλεων της ενδοχώρας και των λιμανιών. Έτσι ο σιδηρόδρομος θα υποκαθιστούσε το άθλιο οδικό δίκτυο , μεταφέροντας τα προϊόντα κάθε τόπου στα λιμάνια, και από εκεί με τη βοήθεια των ατμόπλοιων αυτά θα εξάγονταν. Τα τοπικά αυτά δίκτυα θα συνδέονταν με ένα εθνικό, και μελλοντικά με κάποιο ευρωπαϊκό.
Θα ήταν φθηνότερα στην κατασκευή και την συντήρηση, και με ικανοποιητική ταχύτητα κίνησης θα εξυπηρετούσαν πρώτιστα το εθνικό συμφέρον. Ένα τέτοιο τοπικό δίκτυο ήταν και ο Σιδηρόδρομος Πύργου-Κατακόλου που θα συνέδεε τον κάμπο του Πύργου που παρήγαγε σταφίδες με το λιμάνι του Κατακόλου. Πράγματι το 1883 ιδρύθηκε η εταιρία «Σ.ΠΥ.Κ (Σιδηρόδομος Πύργου-Κατακώλου Ηλείας» και το 1884 η εταιρία «Σ.Π.Α.Π (Σιδηρόδρομος Πειραιώς, Αθηνών, Πελοπονήσου».
Έτσι η Ηλεία εντάχθηκε στο σιδηροδρομικό χάρτη της χώρας και χάρη στα έργα αυτά αναπτύχθηκε τα επόμενα χρόνια.
Στην εποχή μας, από το 2008 έχει ιδρυθεί η εταιρία «Ολυμπία Οδός Α.Ε ». η οποία είναι μια κοινοπραξία εταιρειών και έχει αναλάβει την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση των αυτοκινητοδρόμων Α8 (Αθήνα-Πάτρα) και Α5 (Πάτρα-Τσάκωνα) της Ελλάδας από το 2008. Επίσης λειτουργεί και εκμεταλλεύεται την υπάρχουσα Εθνική Οδό 8α (Ν.Ε.Ο. Αθήνας-Πάτρας). Μέτοχοι της είναι οι εξής εταιρείες: VINCI CONCESSIONS S.A.S. (29,9%) HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH (17%) J&P-ΑΒΑΞ Α.Ε. (17%)ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (17%) ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (17%) και ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ (2,1%)
Οι ομοιότητες των δύο εποχών είναι προφανείς. Η σημαντική όμως διαφορά για την Ηλεία είναι πως τότε στα τέλη του 19ου αιώνα τα δύο αυτά έργα που προαναφέρθηκαν πρόλαβαν και υλοποιήθηκαν στην Ηλεία πριν φτάσει το καταστροφικό για τη χώρα μας 1897.
Τότε είχαμε την τραγωδία του 1897 γνωστή από την περίφημη φράση του Χαρίλαου Τρικούπη «δυστυχώς επτωχεύσαμε» και την οδυνηρή ήττα από τους Τούρκους αλλά και σήμερα βιώνουμε μια ίδια ή και χειρότερη κρίση γνωστή από την φράση «δεν θα αφήσουμε την χώρα να πτωχεύσει»
Αυτή όμως τη δεύτερη φορά η ιστορία είναι μια αληθινή φάρσα...τη βιώνουμε όλοι. Γνωρίζουμε ποιοι είναι οι υπεύθυνοι για αυτήν και οφείλουμε να μην παραμείνουμε απαθείς στην καταδίκη των επόμενων γενεών του τόπου μας. Πολίτες, Σύλλογοι και φορείς οφείλουν να ενεργοποιηθούν για να οργανώσουν μια μεγάλη ειρηνική εκδήλωση διαμαρτυρίας ώστε να ακουστεί η φωνή των Ηλείων και να πειστεί η κυβέρνηση να αλλάξει την απόφασή της.
Παραφράζοντας τη φράση του Γ.Παπαστασινού προς την κυβέρνηση Θεοτόκη το 1903 : «Τίνα ιδέαν έχετε περί Βαρβασαίνης;» να ρωτήσουμε τους σημερινούς κυβερνώντες :
«Τίνα ιδέαν έχετε περί των Ηλείων;»
Κατανοούμε την αδυναμία και ανεπάρκεια των τοπικών παραγόντων να διεκδικήσουν για την Ηλεία τα αυτονόητα και την έλλειψη ευθιξίας που διακατέχει κάποιους, αλλά το θέμα είναι τι κάνουμε κι εμείς. Οι απλοί πολίτες οφείλουμε να ενεργοποιηθούμε και να διαμαρτυρηθούμε ειρηνικά με κάθε πρόσφορο τρόπο γιατί έχουμε το δίκιο με το μέρος μας. Για το δικό μας μέλλον πρόκειται και το μέλλον των παιδιών μας. Κι αν κανένας από τους παραπάνω λόγους δεν μας αγγίζει ας το κάνουμε στη μνήμη όλων αυτών που χάνονται καθημερινά στο δρόμο καρμανιόλα που διαθέτουμε._
*Δάσκαλος-Μ.Ed, Nομικός