Η ανασυγκρότηση της εκπαίδευσης, η Ηλεία και οι καταργήσεις τμημάτων

Η ανασυγκρότηση της εκπαίδευσης, η Ηλεία και οι καταργήσεις τμημάτων
Του Ανδρέα Ασημακόπουλου - Πτυχιούχου Πληροφορικής & ΜΜΕΤο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας «Αθηνά», που αφορά
την Ανασυγκρότηση του Χάρτη των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης της Χώρας είναι το αποτέλεσμα μιας πολιτικής που στοχεύει στην αποδόμηση της ελληνικής κοινωνίας. Μιας πολιτικής που επιβάλλεται από τους δανειστές της χώρας και υλοποιείται οριζόντια σε όλες τις δομές του κράτους.

Με βασικό επιχείρημα τις στρεβλώσεις που υπάρχουν στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και τη γενίκευση αυτών, για να αποκτήσουν κοινωνική νομιμοποίηση, προχωρούν με κριτήρια που εφαρμόζονται επιλεκτικά, στην κατάργηση ενοποίηση και μεταφορά τμημάτων.

Το κίνητρό τους για την ανασυγκρότηση του χάρτη των ΑΕΙ & ΤΕΙ δεν είναι επιστημονικό ή εκπαιδευτικό αλλά η αφαίμαξη περισσότερων πόρων από το χώρο της παιδείας ώστε να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη αιμοδοσία της χώρας προς τους δανειστές της.

Για άλλη μια φορά αγνοούν συστηματικά τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Αδιαφορούν για τους χιλιάδες φοιτητές που θα υποχρεωθούν βίαια να αλλάξουν γνωστικό αντικείμενο χωρίς να το έχουν επιλέξει, για τις χιλιάδες οικογένειες που σε αυτή την περίοδο θα επωμιστούν επιπλέον έξοδα.

Το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» πλήττει και τον Ν. Ηλείας, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις του αναπληρωτή Υπουργού του αρμόδιου υπουργείου, παραμονή της δημοσιοποίησης του.
Καταργεί τις τρεις από τις τέσσερις σχολές, παραμένει, προφανώς προσωρινά, μόνο το τμήμα Μουσειολογίας - Μουσειογραφίας και Σχεδιασμού Εκθέσεων το οποίο όμως αλλάζει κατεύθυνση και γνωστικό αντικείμενο.

Εάν εξετάσουμε ενδεικτικά το τμήμα Πληροφορικής & ΜΜΕ που υπάρχει μέχρι και σήμερα στον Πύργο, θα διαπιστώσουμε ότι:

Το τμήμα λειτουργεί 10 χρόνια σε τμήμα σχολικού συγκροτήματος που είχε παραχωρηθεί από την τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, δεν έχει μισθώματα, έχει αναπτύξει τέσσερα εργαστήρια υπολογιστών, ένα πλήρως εξοπλισμένο ραδιοφωνικό στούντιο, ένα τηλεοπτικό στούντιο, ένα εργαστήριο παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, ένα εργαστήριο παραγωγής εντύπων & ηλεκτρονικών εκδόσεων, μια βιβλιοθήκη, την απαιτούμενη δικτυακή υποδομή κλπ. Το τμήμα προφανώς έχει πρόβλημα με την στέγασή του και ενδεχομένως για την λειτουργία του να απαιτείται επιπλέον εξοπλισμός αλλά η κατάργησή του και η μεταφορά στην Πάτρα δεν διασφαλίζει ότι θα εξαλειφθούν τα αναφερόμενα προβλήματα.

Σκοπός του συγκεκριμένου τμήματος είναι να δημιουργήσει πτυχιούχους με γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, στον τομέα των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών στα παραδοσιακά και σύγχρονα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Το γνωστικό του αντικείμενο στην Ελλάδα είναι μοναδικό και οι απόφοιτοι του έχουν θεσμοθετημένα επαγγελματικά δικαιώματα. Η μετατροπή του τμήματος σε τμήμα Μηχανικών Υπολογιστών στερείται ακαδημαϊκού επιχειρήματος, αφού δεν υπάρχει καμία συσχέτιση ή συνάφεια του γνωστικού αντικειμένου των δύο τμημάτων, τελείως διαφορετικό περίγραμμα μαθημάτων και το κάθε τμήμα απευθύνεται σε διαφορετικό προφίλ σπουδαστή. Το μόνο κοινό είναι μια λέξη στον τίτλο του τμήματος, που αποκαλύπτει το μέγεθος της προχειρότητας με την οποία λειτούργησε το αρμόδιο Υπουργείο.

Το τμήμα έχει δύο (2) μόνιμα μέλη ΕΠ, ενώ άλλα τμήματα που παραμένουν δεν έχουν κανένα. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι θέσεις που προβλέπονται είναι οκτώ (8) και δεν έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες πληρώσεως των κενών θέσεων με αποκλειστική ευθύνη του αρμόδιου Υπουργείου.

Το τμήμα έχει 1577 εγγεγραμμένους σπουδαστές, ο αριθμός των ενεργών σπουδαστών είναι 1095 και ο αριθμός των πτυχιούχων είναι 209 [στοιχεία Δεκεμβρίου 2012]. Οι εισακτέοι σπουδαστές κάθε έτος είναι πάνω από 200 και συγκεκριμένα για το έτος 2012 ο αριθμός τους ήταν 244. Δεν μένουν κενές θέσεις στο τμήμα και ο μικρότερος βαθμός εισαγωγής για το έτος 2012, παρά την γενική καθίζηση, ήταν 10872. Το τμήμα είναι ενεργό και έχει ζήτηση. Ένα μεγάλο μέρος των αποφοίτων εργάζεται στο αντικείμενο σπουδών του και συγκεκριμένα σε παραδοσιακά και ηλεκτρονικά ΜΜΕ καθώς και ως αυτοαπασχολούμενοι.

Στο τμήμα έχουν αναπτυχθεί επιστημονικές ομάδες εργασίας σπουδαστών, συμμετέχει σε ευρωπαϊκά προγράμματα, διοργανώνει επιστημονικά σεμινάρια και εκδηλώσεις συναφείς με το γνωστικό του αντικείμενο, έχει αναπτύξει επιστημονικές συνεργασίες, αρκετοί πτυχιούχοι του έχουν προχωρήσει σε μεταπτυχιακές σπουδές και κατέχουν διεθνείς διακρίσεις. Το τμήμα μέχρι και σήμερα είναι ανοιχτό στις προκλήσεις, ενεργό κύτταρο της ακαδημαϊκής κοινότητας και κατά επέκταση βιώσιμο.
Οι σπουδαστές, μέσω των Συλλογικών τους οργάνων, έχουν δηλώσει την κάθετη αντίθεση τους στην κατάργηση του τμήματος Πληροφορικής & ΜΜΕ, την ένταξή τους στο νέο τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και την μεταφορά τους στην Πάτρα. Οι λόγοι είναι προφανείς. Θέλουν να εξακολουθούν να σπουδάζουν αυτό που επέλεξαν, δεν θέλουν να βρεθούν σε ένα νέο τμήμα με διαφορετικό πρόγραμμα μαθημάτων από το δικό τους και το κυριότερο με τελείως διαφορετική κατεύθυνση, δεν γνωρίζουν τι θα γίνει με τα μαθήματα που ήδη έχουν περάσει και δεν θα υπάρχουν στο νέο πρόγραμμα μαθημάτων, δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για επιπρόσθετα έξοδα.

Εάν το Υπουργείο διέθετε την στοιχειώδη σοβαρότητα θα έπρεπε να είχε ταυτόχρονα με την παρουσίαση του νέου χάρτη και απαντήσεις για τα αυτονόητα ερωτήματα των χιλιάδων φοιτητών που αποφάσισε να τους ανατρέψει την ζωή.

Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ θα πρέπει άμεσα να αποσυρθεί και οι στρεβλώσεις στη χωροθέτηση ή στα γνωστικά αντικείμενα των τμημάτων που όντως υπάρχουν θα πρέπει να εξετασθούν μεμονωμένα και με ιδιαίτερη προσοχή βάσει επιστημονικών κριτηρίων, τις ανάγκες της κοινωνίας και σεβόμενοι το αυτοδιοίκητο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Οι βεβιασμένες και πρόχειρα σχεδιασμένες «μεταρρυθμίσεις» πάντα δημιουργούν και ποτέ δεν λύνουν προβλήματα.

Το σχέδιο ΑΘΗΝΑ αποτελεί κυβερνητική πολιτική επιλογή και ως τέτοια θα πρέπει να προσεγγίζεται. Εφαρμόζεται σε όλη την Ελλάδα και είναι μεγάλο λάθος να χρεώσουμε στις τοπικές αρχές την κατάργηση των συγκεκριμένων τμημάτων. Έχουν ευθύνες σε άλλα ζητήματα των τμημάτων και μάλιστα πολλές, που ελάχιστα έως καθόλου όμως επηρέασαν τον κυβερνητικό σχεδιασμό. Ευθύνες θα έχουν εάν διαχειρισθούν λάθος το πρόβλημα και τον σχεδιασμό για την αντιμετώπισή του. Και δυστυχώς φαίνεται ότι ξεκίνησαν λάθος.

Η ευθύνη για την σωτηρία των τμημάτων ΤΕΙ της Ηλείας θα πρέπει να μεταφερθεί στους βουλευτές που στηρίζουν τη συγκεκριμένη κυβερνητική πολιτική. Είναι τουλάχιστον λαϊκισμός από τη μία να στηρίζουν την ανασυγκρότηση του χάρτη των ΑΕΙ & ΤΕΙ και από την άλλη να μην θέλουν να επηρεασθούν τα τμήματα που λειτουργούν στην εκλογική τους περιφέρεια. Έχει έρθει ή ώρα της ιστορικής τους ευθύνης και σε περίπτωση αποτυχίας τους, δύσκολα θα μπορέσουν να πείσουν τους εκλογείς τους για ακόμα μια απώλεια του Ν. Ηλείας.

Στο δύσκολο ερώτημα τι κάνουμε στην περίπτωση που δεν αποσυρθεί το σχέδιο ΑΘΗΝΑ δεν υπάρχουν εύκολες απαντήσεις. Το πρώτο πράγμα όμως είναι να καταλάβουμε εμείς οι ίδιοι για ποιο λόγο πρέπει να παραμείνουν τα τμήματα ΤΕΙ στην περιοχή μας. Και σίγουρα όχι μόνο για οικονομικούς ή λόγους γοήτρου. Να αναπτύξουμε επιχειρήματα σοβαρά και ακαδημαϊκά που θα πείθουν και όχι να βγάζουμε κραυγές για να καλύψουμε το έλλειμμα των επιχειρημάτων μας. Απαιτείται σοβαρή δουλειά, συντονισμός όλων των κοινωνικών φορέων και δημιουργία τεράστιας πολιτικής πίεσης. Ο χρόνος είναι ελάχιστος αλλά πάντα υπάρχει η ελπίδα, γιατί αυτή πεθαίνει πάντα τελευταία….

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις