Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ηλεία και η κατάρρευση των προσχημάτων της κυβερνητικής πολιτικής ή η κοροϊδία ενός νομού
Το υπουργείο Παιδείας εδώ και καιρό επιχειρεί την αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ζητώντας από τα πανεπιστήμια της χώρας τις προτάσεις τους για πιθανές συγχωνεύσεις ή κλείσιμο τμημάτων με πρόσχημα τον εξορθολογισμό και την αναδιάταξη της στρατηγικής τους.
Από το σύνολο των ιδρυμάτων της χώρας, τελικά μόνο δύο πανεπιστήμια πρότειναν συγχωνεύσεις και αλλαγές, αποδεικνύοντας πως η συντριπτική πλειοψηφία των ιδρυμάτων γύρισε ευθέως την πλάτη τους στις πολιτικές μεθοδεύσεις αλλά και την προχειρότητα της πολιτικής Κεραμέως, που ανερυθρίαστα τα τελευταία χρόνια επιχειρεί τη συρρίκνωση και υποβάθμιση της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια.
Αναφορικά προς την Ηλεία, όπως καταδεικνύουν τα πράγματα, επιβεβαιώθηκε με τον πιο κυνικό τρόπο, τόσο η πολιτικά ανάλγητη στάση του Υπουργείου Παιδείας όσο και ο απαξιωτικός τρόπος με τον οποίο η Διοίκηση του Πανεπιστημίου Πατρών συμπεριφέρθηκε στον τόπο μας, αφού από την επικοινωνιακή στρατηγική περί αναδιάρθρωσης και αναβάθμισης των πανεπιστημίων, σε όλη τη χώρα, μόνο τα Τμήματα Μουσειολογίας (Πύργος) και Γεωπονίας (Αμαλιάδα) καταργήθηκαν στην πράξη με τελεσίδικο πια το ενδεχόμενο της οριστικής και αμετάκλητης απομάκρυνσής τους από τις δύο πόλεις του Νομού.
Ακόμα και αν απομένουν οι τελευταίες θεσμικές και νομικές διευθετήσεις (έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, επεξεργασία από Συμβούλιο Επικρατείας κλπ) για την οριστική ταφόπλακα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ηλεία, αυτό που οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε είναι η απροκάλυπτη εργαλειοποίηση του τόπου μας προς όφελος μιας καταστροφικής εκπαιδευτικής πολιτικής που απονεκρώνει συνειδητά την περιφέρεια, αδιαφορεί για την ανάπτυξη και την κοινωνική της συνοχή, εντείνει τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες, ανοίγει το δρόμο για ακόμα μεγαλύτερη εκμετάλλευση των νέων μας από Ιδιωτικά Κολέγια και εκπαιδευτικούς κολοσσούς ιδιωτικών συμφερόντων.
Ιδίως για την πόλη της Αμαλιάδας, η πολιτική του Υπουργείου - με τις ευλογίες της Δημοτικής Αρχής και της Διοίκησης του Πανεπιστήμιου Πατρών - αγγίζει τα όρια του πολιτικού εμπαιγμού, αφού σε αντικατάσταση του κλεισίματος του Τμήματος Γεωπονίας και για την καταπράυνση της λαϊκής οργής και δυσαρέσκειας, εξαγγέλθηκε εσπευσμένα η δημιουργία ενός «υβριδικού» μεταλυκειακού εκπαιδευτικού θεσμού με πολλούς και ετερόκλητους «εταίρους».
Χωρίς συνοχή, χωρίς στρατηγική και το κυριότερο χωρίς καμία θεσμική νομιμοποίηση. Και θέτω μερικά απλά ερωτήματα τα οποία παραμένουν χωρίς σαφή απάντηση και καθαρές εξηγήσεις: πρόκειται για ΙΕΚ, για Κολέγιο, για Μεταλυκειακό Κέντρο Σπουδών; Ποιο το νομικό του καθεστώς; Ποιο το επίπεδο προσόντων που θα παρέχει στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων;
Ποιο το πρόγραμμα σπουδών του; Ποιοι άλλοι ιδιωτικοί φορείς εμπλέκονται; Θα υπάρχουν πρακτικές «μαθητείας», «πρακτικής άσκησης», «πιστοποίησης προσόντων» «σύνδεσης με την τοπική παραγωγή και οικονομία»; Θα εμπλακούν οι τοπικές επιχειρήσεις; Με ποιους όρους και ποιες διαδικασίες; Πώς θα χρησιμοποιούνται οι δημόσιες υποδομές από ιδιώτες;
Υπάρχει θεσμικό προηγούμενο πάνω στο οποίο να δομείται το εν λόγω εγχείρημα ή εν τέλει πρόκειται για πυροτέχνημα που παραπέμπει στα… «καθρεφτάκια και τις χαντρούλες για ιθαγενείς»;
Προφανώς υπάρχουν ακόμα περισσότερα ερωτήματα και περιμένουμε απαντήσεις που δυστυχώς δεν δίνονται γιατί πρυτανεύουν η προχειρότητα και οι πελατειακές αλχημείες, τη στιγμή που όλα πια τα προσχήματα έχουν καταρρεύσει.
Δυστυχώς η εκπαιδευτική πολιτική Κεραμέως και η συνολικότερη κυβερνητική πολιτική, για μια φορά ακόμα απέδειξαν πως η Ηλεία παραμένει το παιδί ενός κατώτερου Θεού στη νομή των δικαιωμάτων.
Με τον πιο απροκάλυπτο τρόπο επιχειρήθηκε σε βάρος του τόπου μας, η εφαρμογή μιας, καταστροφικής για τη χώρα, πολιτικής που αδιαφορεί για την ανάπτυξη της γνώσης και της καινοτομίας στη δημόσια σφαίρα, συμβάλλει στην ερημοποίηση της επαρχίας, ενισχύει τη μετανάστευση των νέων, αποδυναμώνει τα εγχώρια «μορφωτικά κοιτάσματα» και οδηγεί τον τόπο στον κοινωνικό μαρασμό.
Ο Νομός Ηλείας δύναται και μπορεί να δώσει πολιτική απάντηση στο συνεχές έγκλημα που συντελείται σε βάρος της ταυτότητας αλλά και της προοπτικής του.
Ο αγώνας μας συνεχίζεται και υπενθυμίζουμε πως το ζήτημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ηλεία δεν θα κλείσει τόσο εύκολα όσο κάποιοι επιθυμούν.
Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση για τον τόπο μας αποτελεί υπαρξιακό ζήτημα το οποίο συνδέεται ευθέως και άρρηκτα με όλα τα σημαντικά και κρίσιμα διακυβεύματα του τόπου μας όπως η οικονομική, η αγροτοδιατροφική, η τουριστική αλλά και η πολιτιστική ανάπτυξη στον 21ο αιώνα.
Χρήστος Φωτόπουλος