Το ινστιτούτο τεχνολογίας Fraunhofer εξελίσσει μπαταρίες νέας τεχνολογίας, οι οποίες σύντομα θα προσφέρουν αυτονομία έως και 1.000 χλμ. με μία φόρτιση.
Ποιός δε θα ήθελε ένα αυτοκίνητο με μηδενικό κόστος συντήρησης και ελάχιστο κόστος χρήσης, που επιπλέον είναι και φιλικό προς το περιβάλλον; Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα έχουν αρχίσει να μπαίνουν για τα καλά στη ζωή μας, γατί προσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα, αντιμετωπίζουν, όμως, ακόμη κάποιες «παιδικές ασθένειες»: Το κόστος και η περιορισμένη αυτονομία αποτελούν τροχοπέδη για την περαιτέρω εξάπλωση τους. Η τιμή των μπαταριών αναμένεται να μειωθεί τα επόμενα χρόνια, λόγω της μαζικότερης παραγωγής τους. Οι ειδικοί της βιομηχανίας μιλούν για εξίσωση της τιμής πώλησης των αυτοκινήτων ανεξαρτήτως κινητήρα, το αργότερο από το 2023. Μένει, ωστόσο, να λυθεί το θέμα της εμβέλειας των μπαταριών, στο οποίο παρατηρείται μια στασιμότητα τα τελευταία χρόνια. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μικρομεσαίας κατηγορίας δεν προσφέρει κατά μέσο όρο περισσότερα από 150 χλμ. κίνησης, πριν χρειαστεί επαναφόρτιση. Λογικό, λοιπόν, οι οδηγοί να διακατέχονται από το λεγόμενο «άγχος αυτονομίας».
Η ρίζα του κακού βρίσκεται στη φιλοσοφία κατασκευής: Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα δε διαθέτουν μόνο μία μπαταρία, αλλά συστοιχίες που αποτελούνται από εκατοντάδες ή χιλιάδες μεμονωμένες κυψέλες συνδεδεμένες μεταξύ τους. Καθεμία τους χρειάζεται περίβλημα, καλωδιώσεις και σύστημα ελέγχου, εξαρτήματα που συνολικά καταλαμβάνουν πάνω από το 50% του όγκου ολόκληρης της συστοιχίας. Επιπλέον, όλες οι συνδέσεις που διαπερνώνται από ρεύμα έχουν απώλειες, λόγω ηλεκτρικής αντίστασης.
Το ινστιτούτο κεραμικών τεχνολογιών Fraunhofer ελπίζει ότι έχει βρει μια επαναστατική λύση! Σε συνεργασία με τις εταιρείες ThyssenKrupp System Engineering και IAV Automotive Engineering εξελίσσει την EMBATT, ένα νέο τύπο μπαταρίας με αισθητά μικρότερο αριθμό εξαρτημάτων, απλοποιημένη σχεδίαση και σημαντικά μειωμένες απώλειες. Η ιδέα βασίζεται στην ενοποίηση των κυψελών με τη βοήθεια μιας διπολικής πλάκας υπό τη μορφή μεταλλικής ταινίας, η οποία είναι επικαλυμμένη και στις δύο πλευρές με κεραμικά, πολυμερή και ηλεκτρικά αγώγιμα υλικά. Η μία πλευρά της ταινίας λειτουργεί ως άνοδος και η άλλη ως κάθοδος, γεγονός που, σύμφωνα με τo ινστιτούτο Fraunhofer, προσφέρει εύκολη κατασκευή και μεγάλη διάρκεια ζωής.
To κύριο όφελος είναι όμως ότι τα αυτοκίνητα θα μπορούν να μεταφέρουν μεγαλύτερες μπαταρίες, που δεν καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο και δεν προσθέτουν βάρος, προσφέροντας αυτονομία έως και 1.000 χλμ. Μέχρι στιγμής η EMBATT λειτουργεί σε συνθήκες εργαστηρίου, και οι πρώτες δοκιμές σε δοκιμαστικά οχήματα αναμένεται να ξεκινήσουν το 2020.
Πηγή: Newsauto.gr