Τα επιχειρήματα της εταιρείας του Έλον Μασκ για την ευθύνη των οδηγούν φαίνεται ότι πείθουν τους ενόρκους.
Το σύστημα «αυτόματου πιλότου» της Tesla δεν ευθύνεται για τροχαίο δυστύχημα που προκάλεσε έναν θάνατο στο Λος Άντζελες, έκρινε την Τρίτη αστικό δικαστήριο, μια σημαντική νίκη για την αυτοκινητοβιομηχανία του Έλον Μασκ ενόψει άλλων αγωγών και ερευνών από τις αμερικανικές αρχές.
Η απόφαση στην Καλιφόρνια είναι η δεύτερη νίκη για την Tesla τη φετινή χρονιά, μετά την αθώωσή της σε δίκη για τραυματισμό οδηγού.
Εκτός από το Autopilot, η εταιρεία δοκιμάζει και την προηγμένη λειτουργία πλήρως αυτόνομης οδήγησης, Full Self-Driving, την οποία ο Έλον Μασκ έχει παρουσιάσει ως κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της Tesla παρά τις έρευνες των αμερικανικών ρυθμιστικών αρχών και τις νομικές προκλήσεις.
Στη δίκη του Ρίβερσαϊντ οι ένορκοι κλήθηκαν να εξετάσουν μόνο το κατά πόσο υπήρχε κατασκευαστικό ελάττωμα
Η ετυμηγορία του αστικού δικαστηρίου δείχνει ότι τα επιχειρήματα της Tesla βρίσκουν στήριξη, σχολιάζει το Reuters: όταν κάτι πηγαίνει στραβά στον δρόμο, η ευθύνη βαραίνει τους οδηγούς.
Η αγωγή που είχε υποβληθεί στην κομητεία Ρίβερσαϊντ υποστήριζε ότι το Autopilot ήταν η αιτία που το Tesla Model 3 του ιδιοκτήτη Μάικα Λι βγήκε ξαφνικά από αυτοκινητόδρομο του Λος Άντζελες με ταχύτητα 105 χλμ/ώρα, προσέκρουσε σε δέντρο και ανεφλέγη.
Στο δυστύχημα του 2018 σκοτώθηκε ο Λι και τραυματίστηκαν δύο επιβάτες, συμπεριλαμβανομένου ενός αγοριού 8 ετών που διαμελίστηκαν, δείχνουν έγγραφα που παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο.
Οι ένορκοι άκουσαν μακάβριες περιγραφές για τα τραύματα των θυμάτων, με τους ενάγοντες να ζητούν αποζημίωση 400 εκατ. δολαρίων.
Η Τesla αρνήθηκε κάθε ευθύνη και υποστήριξε ότι ο Λι είχε καταναλώσει αλκοόλ πριν οδηγήσει. Υποστήριξε επίσης ότι δεν είναι σαφές το εάν το Autopilot ήταν ενεργοποιημένο την ώρα του δυστυχήματος.
Με 9 ψήφους υπέρ έναντι τριών, το 12μελές σώμα ενόρκων έκρινε ότι το όχημα δεν είχε κατασκευαστικό ελάττωμα.
Ένορκοι
Τον Απρίλιο η Tesla είχε αθωωθεί σε άλλη δίκη στο Λος Άντζελες, ποντάροντας στο επιχείρημα ότι το σύστημα υποβοήθησης απαιτεί ανθρώπινη επίβλεψη, παρά τις ονομασίες «Autopilot» και «Full Self Driving».
Η υπόθεση εκείνη αφορούσε ατύχημα στο οποίο ένα Tesla Model S έστριψε πάνω στο πεζοδρόμιο με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ο οδηγός.
Η νέα δικαστική απόφαση στην Καλιφόρνια παρουσιάζει πάντως κάποιες ιδιαιτερότητες, επισήμανε στο Reuters ο Μάθιου Ουάνσλεϊ, αναπληρωτής καθηγητής στη Νομική Σχολή «Καρντόζο».
Σε άλλες υποθέσεις, οι ενάγοντες ισχυρίζονταν ότι το Autopilot είναι προβληματικό εκ σχεδιασμού και οδηγεί σε κατάχρηση εκ μέρους του οδηγού. Στη δίκη του Ρίβερσαϊντ, όμως, οι ένορκοι κλήθηκαν να εξετάσουν μόνο το κατά πόσο υπήρχε κατασκευαστικό ελάττωμα που επηρέασε το σύστημα κατεύθυνσης.
«Αν ήμουν εγώ ένορκος θα μου προκαλούσε σύγχυση» σχολίασε ο Ουάνσλεϊ.
Τεχνικό ελάττωμα
Στη δίκη του Ρίβερσαϊντ, η πλευρά των εναγόντων έδειξε στους ενόρκους εσωτερική ανάλυση ασφάλειας που είχε συντάξει η Tesla το 2017 στην οποία αναγνώριζε ως ελάττωμα μια «εσφαλμένη εντολή κατεύθυνσης» που οδηγούσε σε «υπερβολική» στροφή του τιμονιού.
Η πλευρά της Tesla απάντησε ότι η ανάλυση δεν αναγνώριζε κάποιο ελάττωμα αλλά βοηθούσε την εταιρεία να αναγνωρίσει κάποιο πρόβλημα που θα μπορούσε θεωρητικά να παρουσιαστεί στο όχημα. Μετά το δυστύχημα η εταιρεία δημιούργησε σύστημα που εμποδίζει το Autopilot να παίρνει στροφές όπως αυτή που οδήγησαν στην πρόσκρουση.
Στη θέση του μάρτυρα, μηχανικός της Tesla απέρριψε τον ισχυρισμό ότι η εταιρεία επέλεξε την ονομασία Full Self Driving («πλήρως αυτόνομη οδήγηση») για να δώσει την εντύπωση ότι το σύστημά της είναι πιο ικανό από ό,τι στην πραγματικότητα.
«Αν πιστεύω ότι οι οδηγοί νομίζουν ότι τα οχήματά μας είναι αυτόνομα; Όχι» απάντησε ο μηχανικός.
Η Tesla αντιμετωπίζει έρευνα του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης για ενδεχόμενες εγκληματικές ενέργειες σχετικά με τους ισχυρισμούς της ότι τα αυτοκίνητά της οδηγούν τον εαυτό τους.
Επιπλέον, η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων ερευνά τη λειτουργία Autopilot έπειτα από δεκάδες συγκρούσεις αυτοκινήτων Tesla σε ακίνητα ασθενοφόρα και άλλα οχήματα έκτακτης ανάγκης.
Ο αναλυτής της Guidehouse Σαμ Αμπουλσάμιντ εκτίμησε ότι οι αποποιήσεις ευθυνών της Tesla τής προσφέρουν ισχυρή άμυνα στα δικαστήρια.
«Πιστεύω ότι θα είναι δύσκολο να ηττηθεί η Tesla στο δικαστήριο για θέματα ευθύνης» είπε. «Πρόκειται για ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί από τις ρυθμιστικές αρχές».