Σαν χθες, πριν ακριβώς από 50 χρόνια, το πρώτο VAZ-2101, το γνωστό μας Lada, βγήκε από τη γραμμή παραγωγής της εταιρείας στο Τολιάττι της Ρωσίας.
Το 2101, που ήταν το πρώτο μοντέλο της Lada που προήλθε από τη συνεργασία της Ρώσικης φίρμας με τη Fiat (βασιζόταν πάνω στο σεντάν Fiat 124), έμελλε να γίνει η μεγαλύτερη επιτυχία συνολικά της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Από τις 19 Απριλίου του 1970 που βγήκε το πρώτο μοντέλο από το εργοστάσιο του Τολιάττι και μέχρι και το 1988 που ως «VAZ-2101» έμεινε στην παραγωγή, σχεδόν 4,8 εκατομμύρια μοντέλα πωλήθηκαν είτε στην αγορά της τότε Σοβιετικής Ένωσης, είτε σε αγορές εκτός αυτής.
Στις εκδόσεις του που πωλήθηκαν εκτός της Ε.Σ.Σ.Δ. και σε αγορές όπως και η χώρα μας, το VAZ-2101 ονομαζόταν Lada 1200, 1300 ή και Lada 2101. Ο αντικαταστάτης του, το VAZ-2104/2015 που παρουσιάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980, βασιζόταν στο ίδιο ακριβώς πλαίσιο της Fiat και έμεινε στην παραγωγή στη Ρωσία μέχρι το 2012.
Λόγω του γεγονότος ότι βασιζόταν πάνω στο Fiat 124, το οποίο είχε κερδίζει το 1967 τον τίτλο του «Car of the Year» για την Ευρώπη, το μοντέλο της Lada απαγορευόταν να εξάγεται στις ίδιες αγορές με το μοντέλο της Fiat.
Εξ ου και η AvtoVaz (η μητρική ονομασία της Lada), το πουλούσε αρχικά μόνο στις χώρες του πρώην Ανατολικού μπλοκ και σε χώρες όπου δεν πωλούνταν το 124. Ωστόσο, το 1974 όταν η Fiat σταμάτησε την παραγωγή του 124 για να το αντικαταστήσει με το περίφημο 131 Mirafiori, επετράπη στη Lada να εξάγει το 2101 στις περισσότερες αγορές της Δυτικής Ευρώπης.
Επιπλέον αυτών και μεταξύ άλλων, το 2101 πωλήθηκε στην Κούβα, την αγορά του Καναδά (αλλά όχι στις Η.Π.Α.), την Ιαπωνία, την Αυστραλία, καθώς και σε αρκετές αφρικάνικες χώρες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως αναφέρει η Lada, το πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής προήλθε από τα χέρια του Υπεύθυνου εκπαιδευτή της Fiat, Benito Savoini, ενώ το δεύτερο, από του επικεφαλής του τμήματος παραγωγής, τον Vladimir Safonov.
H AvtoVaz πραγματοποίησε πάνω από 800 αλλαγές σε σχέση με το Fiat 124 στο αυτοκίνητο. Ανάμεσα τους περιλαμβανόταν πιο υψηλή ανάρτηση για τους κακούς δρόμους της Ε.Σ.Σ.Δ., πίσω δισκόφρενα αντί για ταμπούρα, πιο χοντρό ατσάλι εξ ου και το Lada ήταν 200 κιλά βαρύτερο, αλλά και πολλές ακόμη αλλαγές που επέτρεψαν στο αυτοκίνητο να ανταπεξέρχεται στις διάφορες κλιματικές συνθήκες της τότε Σοβιετικής Ένωσης.
Το 2101 από την πρώτη στιγμή έγινε μεγάλη επιτυχία, με αποτέλεσμα το εργοστάσιο του Τολιάττι να μην μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Μόλις το 1980 και 10 ολόκληρα χρόνια μετά το ξεκίνημα της παραγωγής του, η AvtoVaz σε συνεργασία πάντα με την κυβέρνηση της Ε.Σ.Σ.Δ., κατάφερε να μειώσει το χρόνο αναμονής στο 1 έτος.
Ολοκληρώνοντας, να σημειώσουμε ότι παρότι το 2101 σταδιοδρόμησε κυρίως με μοτέρ βενζίνης και diesel 1.200 έως και 1.700 κ.εκ., το 1978 η ειδική του τότε έκδοση που ετοιμάστηκε για την Σοβιετική αστυνομία και την KGB έφερε έναν περιστροφικό κινητήρα Wankel 71 ίππων. Το 1982 κατασκευάστηκαν και πολιτικά μοντέλα με αυτό το μοτέρ, όμως λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας του κινητήρα, μόλις 250 βγήκαν τελικά από το εργοστάσιο.
Πηγή: Newsauto.gr