Μια πρακτική από άλλες εποχές είναι εκείνη που εφαρμόζουν και οι περισσότεροι οδηγοί σήμερα αμέσως μετά την ενεργοποίηση του κινητήρα τους.
Η ασταμάτητη πρόοδος έχει στείλει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας πολλές τεχνολογίες που ήταν κοινός τόπος τα παλιότερα χρόνια στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μαζί με αυτές και πολλές συνήθειες που θεωρούνταν δεδομένες για την εύρυθμη λειτουργία αλλά και τη μακροζωία των μοτέρ.
Μια από αυτές τις συνήθειες, η οποία έχει καταφέρει να κερδίσει τη μάχη με το χρόνο και να περάσει και στη νέα γενιά οδηγών είναι εκείνη της προθέρμανσης του κινητήρα μετά από πολλές ώρες που έχει παραμείνει σβηστός -όπως για παράδειγμα κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Υπό το φόβο μιας ζημιάς που μπορεί να κοστίσει πολλά χρήματα, οι νεότεροι οδηγοί, τουλάχιστον εκείνοι που σέβονται το αυτοκίνητό τους, ακολουθούν πιστά τις συμβουλές των παλιότερων και ζεσταίνουν τον κινητήρα τους ευλαβικά πριν ξεκινήσουν να οδηγούν, κάτι που πλέον δεν χρειάζεται να γίνεται, εκτός και αν έχουν στην κατοχή τους αυτοκίνητο από την 10ετία του 90' και πίσω.
Στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι κινητήρες των σύγχρονων αυτοκινήτων δεν απαιτούν πλέον από τον οδηγό τους να περιμένει ούτε ένα δευτερόλεπτο για να ξεκινήσει την πορεία του.
Τα σύγχρονα μοτέρ, ειδικά εκείνα που βρίσκονται σε αυτοκίνητα της τελευταίας 10ετίας, αλλά και εκείνα από τις αρχές του αιώνα που διανύουμε, φέρουν εξελιγμένα κράματα για τα μεταλλικά κινούμενα μέρη τους αλλά και ειδικές επιστρώσεις που τα προστατεύουν από τη φθορά.
Σημαντικές είναι και οι εξελίξεις τα τελευταία χρόνια και αναφορικά με το κύκλωμα λίπανσης των κινητήρων με αποτέλεσμα το λάδι να φτάνει πιο γρήγορα από ποτέ σε όλα τα σημεία που πρέπει να προστατεύσει από φθορές, ειδικά τα πρώτα κρίσιμα δευτερόλεπτα της λειτουργίας ενός μοτέρ που είναι ακόμη κρύο.
Το ίδιο ισχύει και για το κύκλωμα ψύξης που υποβοηθά με τη σχεδίασή του τον κινητήρα να φτάσει όσο το δυνατό συντομότερα στην ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας.
Τα σύγχρονα λιπαντικά τέλος έχουν σημειώσει τρομερή πρόοδο τα τελευταία χρόνια αναφορικά με τις ιδιότητές τους -ειδικά τα πλήρως συνθετικά- και βάζουν και αυτά το λιθαράκι τους στην προστασία των μηχανικών μερών του κινητήρα όταν αυτός είναι ακόμη κρύος.
Συνδυαστικά όλα τα παραπάνω κάνουν την προθέρμανση ενός σύγχρονου κινητήρα πραγματικά περιττή τον χειμώνα και φυσικά και τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου.
Ο κινητήρας σας θα χρειαστεί προθέρμανση μόνο στις σπάνιες περιπτώσεις που η θερμοκρασία του περιβάλλοντος βρίσκεται κάτω από το μηδέν, αλλά και εκεί δεν χρειάζεται να περιμένετε περισσότερο από 2-3 λεπτά, πιο πολύ για να προστατέψετε και άλλα περιφερειακά εξαρτήματα, όπως είναι για παράδειγμα ο καταλύτης.
Σε κάθε περίπτωση πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι αν και δεν είναι απαραίτητο να ζεσταίνετε το μοτέρ του αυτοκινήτου σας όταν το θέτετε σε λειτουργία έπειτα από πολλές ώρες, αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι μπορείτε να το «ζορίσετε» αμέσως. Απλά ξεκινήστε την πορεία σας και για τα πρώτα 3-4 λεπτά φερθείτε με επιείκεια στο δεξί πεντάλ και κρατήστε τις στροφές χαμηλά στις αλλαγές των ταχυτήτων.