Γιατί υποφέρουν οι μπαταρίες των αυτοκινήτων τον χειμώνα και πώς μπορούμε να λειτουργήσουμε προληπτικά, για να μην μας αφήσουν στη μέση του δρόμου με τα πρώτα κρύα.
Οι μετεωρολόγοι αρχίζουν να μας προετοιμάζουν για την έλευση του χειμώνα. Η πιο κρύα εποχή του έτους ταλαιπωρεί τις μπαταρίες των αυτοκινήτων, που αδειάζουν και παραδίδουν -συνήθως την πιο ακατάλληλη στιγμή- το πνεύμα, όμως αυτή η διαδικασία ξεκινά πολλές φορές ήδη κατά τις υγρές ημέρες του φθινοπώρου. Πολλές φορές ευθύνεται ο ίδιος ο κάτοχος του οχήματος, αφού αρκεί να αποφύγουμε ορισμένα συνηθισμένα λάθη, για να γλιτώσουμε από τέτοιου είδους βλάβες.
1. Κάνουμε μόνο σύντομες διαδρομές
Όποιος χρησιμοποιεί το Ι.Χ. του μόνο για σύντομες διαδρομές, π.χ. για τα καθημερινά ψώνια ή τη μεταφορά των παιδιών στο κοντινό σχολείο, επιβαρύνει τρομερά την μπαταρία του οχήματος, η οποία καταναλώνει πολύ δύναμη, κάθε φορά που μπαίνει σε λειτουργία ο κινητήρας. Οι μικρές διαδρομές δεν αφήνουν περιθώρια στη μπαταρία για να επαναφορτιστεί, αντιθέτως μάλιστα τον χειμώνα πέφτει η απόδοση τους επειδή λειτουργεί σε φουλ ρυθμούς για να τροφοδοτήσει με ενέργεια διάφορα συστήματα, όπως τη θέρμανση, τα θερμαινόμενα παρμπρίζ, κλπ.
Σε τέτοιες περιπτώσεις συνιστούμε να κάνουμε περίπου κάθε δύο εβδομάδες μία διαδρομή άνω των 20 χιλιομέτρων, για να γεμίσει η μπαταρία του αυτοκινήτου μας ή εναλλακτικά να την φορτίζουμε τακτικά με μία κατάλληλη συσκευή, από αυτές που κυκλοφορούν στο εμπόριο.
2. Δεν καθαρίζουμε τη μπαταρία
Ορισμένοι θεωρούν, ότι η μπαταρία του αυτοκινήτου προστατεύεται αποτελεσματικά κάτω από το καπό, ωστόσο αυτό δεν ισχύει, αφού μπορεί να πιάσει εύκολα βρωμιά και υγρασία, που οδηγούν σε απώλειες ρεύματος. Έτσι αδειάζει σιγά σιγά η μπαταρία. Αυτό μπορούμε να το αποτρέψουμε με έναν καλό και τακτικό καθαρισμό των επαφών και των σημείων σύνδεσης της μπαταρίας, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό τώρα το φθινόπωρο, όπου μπορούν να μπουν υγρά φύλλα δέντρων στον χώρο του κινητήρα.
3. Αγνοούμε τις προειδοποιήσεις
Η μπαταρία του αυτοκινήτου μας αδειάζει σταδιακά, όμως μας στέλνει κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας προειδοποιητικά σημάδια. Ορισμένα τέτοια χαρακτηριστικά συμπτώματα είναι για παράδειγμα, όταν τρεμοπαίζουν τα φώτα βάζοντας μπροστά τον κινητήρα ή όταν παίρνει δύσκολα μπροστά το μοτέρ γυρνώντας τη μίζα. Ένα τεστ για την κατάσταση της μπαταρίας μας είναι το εξής: Γυρνάμε το κλειδί στη μίζα ώστε να ενεργοποιηθεί η ανάφλεξη του κινητήρα, χωρίς όμως να βάλουμε μπροστά τη μηχανή και ανάβουμε τα φώτα στη μεσαία σκάλα. Αν διαπιστώσουμε ότι αρχίζει και μειώνεται μετά από λίγο η ένταση του φωτός, τότε βρίσκεται η μπαταρία του οχήματος σε κακή κατάσταση και χρειάζεται φόρτιση ή αντικατάσταση με καινούργια.
4. Αφήνουμε συσκευές στην πρίζα
Το μεγάλο πρόβλημα με τα φώτα που ξεχνούσαμε αναμμένα, όταν σβήναμε τον κινητήρα και έτσι άδειαζε η μπαταρία, έχει λυθεί στα σύγχρονα αυτοκίνητα, καθώς οι προβολείς απενεργοποιούνται πλέον αυτόματα. Ωστόσο δεν πρέπει να αφήνουμε εξωτερικές συσκευές, όπως π.χ. κάποια κάμερα ή συσκευή πλοήγησης, μόνιμα συνδεδεμένες στη δωδεκάβολτη πρίζα του αναπτήρα, επειδή συνεχίζουν να τραβούν ρεύμα, ακόμη και αν είναι σβησμένος ο κινητήρας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, φροντίζουμε να τις τραβάμε από την πρίζα, κάθε φορά που παρκάρουμε το αυτοκίνητο μας για ώρες.
Τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε
Η ακινητοποίηση ενός οχήματος για διάστημα κάποιων εβδομάδων ταλαιπωρεί και αδειάζει τη μπαταρία, οπότε καλό είναι να αποσυνδέουμε τα καλώδια για όσο διάστημα δεν χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο. Συνιστάται επίσης ένας προληπτικός, χειμερινός έλεγχος της κατάστασης της μπαταρίας σε εξειδικευμένο συνεργείο, ώστε να μη μείνουμε κάποια στιγμή από ρεύμα. Εξυπακούεται, ότι μέσα στο αυτοκίνητο πρέπει να έχουμε καλώδια εκκίνησης μπαταρίας και ότι γνωρίζουμε, πώς γίνεται η σύνδεση και η χρήση τους.