Όπως ίσως γνωρίζετε η πίστα του Σίλβερστον είναι ένα παλιό στρατιωτικό αεροδρόμιο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στο οποίο διοργανώθηκε ο πρώτος αγώνας F1 στην σύγχρονη ιστορία του θεσμού το 1950 με νικητή το Νίνο Φαρίνα με Alfa Romeo.
Ένα χρόνο αργότερα η Ferrari σημείωσε εκεί την πρώτη της νίκη στο πρωτάθλημα της F1 με τον Χοσέ Φροιλάν Γκονζάλες στο τιμόνι της 375. O Αργεντίνος απεβίωσε πέρυσι σε ηλικία 91 ετών. Η ιστορική πίστα έχει φιλοξενήσει 47 από τα 64 Βρετανικά GP ενώ βρίσκεται ανελλιπώς στο καλεντάρι από το 1987. Το Βρετανικό GP είναι ο μοναδικός αγώνας που δεν έχει λείψει ποτέ από το πρόγραμμα της F1. Μαζί με τα GP Mονακό, Ιταλίας και Βελγίου αποτελούν την ιστορική 4αδα της F1 που υπάρχει από το 1950.
Αυτή την Κυριακή θα διεξαχθεί το 66ο Βρετανικό GP, όπως είναι λογικό η φυσιολογική φθορά του χρόνου οδήγησε τους Βρετανούς σε μια σημαντική επένδυση τη διετία 2010 – 2011 της τάξεως των 28 εκ. στερλινών ώστε να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις στο Σίλβερστον. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την σύναψη νέου πολυετούς συμβολαίου για την οργάνωση του αγώνα με τη FOM. Σήμα κατατεθέν της ανανεωμένης πίστας του Σίλβερστον, τα νέα πιτ, πάντοκ, με την ονομασία Silverstone Wing. Εδώ και τρία χρόνια ο αγώνας γίνεται με νέα είσοδο – έξοδο των πιτ και την ευθεία εκκίνησης τερματισμού σε διαφορετική θέση. Όλες αυτές οι αλλαγές ήρθαν να ολοκληρώσουν το έργο που είχε ξεκινήσει το 2010 με την Arena.
Στο 66ο Βρετανικό GP που θα διεξαχθεί αυτό το Σαββατοκύριακο, φαβορί είναι οι Mercedes που κέρδισαν και πέρυσι. Αναμένεται όμως σε μια πίστα όπου η απόδοση της μονάδας ισχύος δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο, όσο η αεροδυναμική, Ferrari και Red Bull να είναι πιο ανταγωνιστικές. Ο Λιούις Χάμιλτον θέλει όπως και πέρυσι τη νίκη μπροστά στους συμπατριώτες του, ανδραγάθημα που έχει πετύχει και το 2008. Εκτός από το Νίκο Ρόσμπεργκ αντίπαλοί του είναι ο κακός του εαυτός και η τύχη.
Μόνο 2 από τους 20 πιλότους που θα εκκινήσουν στον αγώνα έχουν πάνω από μια νίκη στο Σίλβερστον, οΧάμιλτον και ο Αλόνσο (2006, 2011). Από μια νίκη έχουν οι Φέτελ (2009), Ράικονεν (2007) και Ρόσμπεργκ (2013).
Οι απαιτήσεις της ανανεωμένης πίστας του Σίλβερστον διαφέρουν σημαντικά απ’ αυτές των δυο τελευταίων αγώνων. Υπάρχουν πολύ γρήγορες καμπές, σε επτά απ’ αυτές η ταχύτητα διέλευσης ξεπερνά τα 250km/h. Καθοριστικό ρόλο παίζουν η αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου αλλά και το ζύγισμα του, ώστε να αλλάζει με ακρίβεια, κατεύθυνση. Δεν υπάρχουν μεγάλες ευθείες γι’ αυτό οι μηχανικοί επιλέγουν μεγάλη κλίση στα στοιχεία της πίσω αεροτομής, μεγιστοποιώντας την κάθετη δύναμη.
GP Βρετανίας, 9ος γύρος |
Σίλβερστον |
Μήκος πίστας: 5.891km |
Ρεκόρ γύρου: 1:34.661 (Ράικονεν, Lotus, 2012) |
Γύροι αγώνα: 52 |
Απόσταση: 306.198km |
Αριθμός στροφών: 18( 8 αριστερές και 10 δεξιές) |
Τέρμα γκάζι: 67% του γύρου |
Μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με το γκάζι ανοικτό: 13.7sec |
Αλλαγές σχέσεων: 48 ανά γύρο |
H Formula 1 επισκέπτεται το Σίλβερστον, έδρα του Βρετανικού motorsport, καθώς κοντά στην πίστα έχουν την έδρα τους οι επτά από τις δέκα ομάδες του φετινού πρωταθλήματος. Ο λόγος για τις Force India, Lotus, McLaren, Mercedes, Red Bull Racing, Manor και Williams. Είναι επίσης και δεύτερη έδρα της Pirelli καθώς το κέντρο μεταφορών της εταιρείας αλλά και το "κέντρο τελειότητας" βρίσκονται στο Ντίτκοτ που απέχει λιγότερο από μια ώρα, από την πίστα.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Πωλ Χέμπερι τόνισε: «Το Σίλβερστον είναι πάντα μια φανταστική περίπτωση καθώς το Βρετανικό κοινό είναι εξαιρετικά ενημερωμένο και ενθουσιώδες. Πρόκειται για μια από τις λίγες πίστες όπου οι οδηγοί ισχυρίζονται πως ακούν το πλήθος ενώ οδηγούν. Όπως πέρυσι έτσι και φέτος επιλέξαμε τις δυο πιο σκληρές γόμες της γκάμας μας επειδή στο Σίλβερστον απαντώνται τα υψηλότερα πλευρικά φορτία της σεζόν. Υπάρχουν υψηλές απαιτήσεις τόσο από το σκελετό όσο και από τη γόμα των ελαστικών. Αναμένουμε να δούμε από ένα μέχρι δυο pit stop στο Σίλβερστον ειδικά εάν επαληθευτούν οι προβλέψεις για ζεστό καιρό. Βέβαια η ίδια πρόβλεψη είχε γίνει και τα προηγούμενα χρόνια αλλά καταλήξαμε σε κάποιες περιπτώσεις σε τυπικό Βρετανικό καιρό. Οι ομάδες πρέπει να είναι προετοιμασμένες για όλα και να σκεφτούν πως θα αξιοποιήσουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου συνολικά και όχι αποσπασματικά σε κάθε περίοδο. Το Σίλβερστον είναι μια πίστα που επιβραβεύει τη γενναιότητα και την προσήλωση οπότε αναμένουμε έναν σπουδαίο αγώνα».
Το Σίλβερστον είναι γνωστό για την αλληλουχία γρήγορων καμπών που φορτίζουν τα ελαστικά με συνδυασμένα φορτία το μέγιστο των οποίων φτάνει τα 5g. Το ότι οι ομάδες χρησιμοποιούν υψηλό αεροδυναμικό φορτίο έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλες κατακόρυφες αλλά και πλευρικές δυνάμεις που επενεργούν στα ελαστικά την ίδια στιγμή. Οι ευθείες και τα σημεία φρεναρίσματος είναι σχετικά σύντομα, αυτό επιτρέπει στις ομάδες να επιλέγουν μεγάλες κλίσεις στις αεροτομές χωρίς να χάνουν πολύ χρόνο. Η άσφαλτος στο Σίλβερστον προσφέρει υψηλό επίπεδο πρόσφυσης που αυξάνει ακόμη περισσότερο το φόρτο των ελαστικών. Οι θερμοκρασίες πέλματος ξεπερνούν τους 110 βαθμούς Κελσίου και αυτό είναι ορατό από τις θερμικές κάμερες που αποτελούν ένα δημοφιλές στοιχείο στην μετάδοση της F1 από το 2013 όταν και υιοθετήθηκαν. Πέρυσι ο Χάμιλτον κέρδισε τον αγώνα των 52 γύρων για τη Mercedes με στρατηγική δυο αλλαγών. Εκκίνησε με τη μέση γόμα, έβαλε τη σκληρή γόμα στον 24ο γύρο και την διατήρησε στη 2η αλλαγή στον 41ο γύρο. Ο αγώνας επηρεάστηκε και από μια κόκκινη σημεία στην αρχή κάτι που έδωσε στους οδηγούς που εκκίνησαν εκ νέου τη δυνατότητα ν’ αλλάξουν ελαστικά στη σχάρα εκκίνησης. Αυτό επέδρασε στην στρατηγική καθώς επτά από τους πρώτους δέκα οδηγούς έκαναν μόνο μια αλλαγή.