Το αυτοκίνητο είναι ένα από τα αγαπημένα πάθη του Έλληνα. Από τα πρώτα κιόλας χρόνια της εμφάνισης του, ο λαός μας γοητεύτηκε από την ταχύτητα, την άνεση, αλλά και την ελευθερία που του πρόσδιδε το νέο μεταφορικό μέσο.
Ποια ήταν όμως τα μοντέλα που γοήτευσαν περισσότερο από όλα τους Έλληνες και ομόρφυναν τους δρόμους μας με την παρουσία τους; Ας δούμε κάποια από αυτά.
1) Citroen DS
Το Citroën DS (από το γαλλικό Déesse, δηλαδή θεά, και γνωστό ως βάτραχος στην Ελλάδα) ήταν ένα καινοτόμο πολυτελές αυτοκίνητο που παρήχθη από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Citroën, από τον Οκτώβριο του 1955 έως τον Απρίλιο του 1975. Κατά τη διάρκεια μιας παραγωγής που διήρκεσε σχεδόν 20 έτη, συνολικά κατασκευάστηκαν 1.455.746. Υπήρξε, και θεωρείται ακόμα και σήμερα, εξαιρετικά δημοφιλές, τόσο για τον φουτουριστικό, αεροδυναμικό σχεδιασμό του, όσο και για την καινοτόμο τεχνολογία του. Ιδιαίτερα με το πρωτοποριακό υδραυλικό σύστημά του, που τροφοδοτούσε την υδροπνευματική ανάρτηση, το σύστημα διεύθυνσης και τα φρένα, όπως και το γεγονός ότι ήταν το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής με μπροστινά δισκόφρενα. Έχει διακριθεί με δεκάδες βραβεία σχεδιασμού.
2) Mini Cooper
Το Mini ήταν ένα μικρό οικονομικό αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν από τον βρετανικό όμιλο αυτοκινήτων British Motor Corporation (BMC) και τις διαδόχους εταιρείες του, από τον Αύγουστο του 1959 έως τον Οκτώβριο του 2000. Μετονομάστηκε σε Austin Mini τον Ιανουάριο του 1962, ενώ στη συνέχεια ακολούθησαν πολλές ακόμα εκδοχές. Κατά τη διάρκεια της παραγωγής του που κράτησε 41 έτη, κατασκευάστηκαν συνολικά 5.505.874 αντίτυπα, με αποτέλεσμα να γίνει το νούμερο 1 σε πωλήσεις βρετανικό αυτοκίνητο στη συνολική ιστορία της αυτοκίνησης. Το αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε από τον ελληνικής καταγωγής Σερ Άλεκ Ισσιγόνη, βραβεύθηκε πολλές φορές στην μακρά πορεία του για την καινοτομία, τον σχεδιασμό και την πρακτικότητα του.
3) VW Beetle
Το Σκαθάρι ήταν το πρώτο, χρονολογικά, αυτοκίνητο στην ιστορία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen και παρήχθη από το 1938 έως το 2003. Κατά τη διάρκεια αυτής της μεγάλης χρονικής περιόδου, κατασκευάστηκαν συνολικά 21.529.464 αντίτυπα, με αποτέλεσμα το Σκαθάρι να γίνει, σε παγκόσμια κλίμακα, το αυτοκίνητο με την μεγαλύτερη χρονική διάρκεια παραγωγής και τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων υπό την ίδια πλατφόρμα. Στην Ελλάδα έγινε γνωστό και με τα ονόματα Σκαραβαίος και Κατσαριδάκι. Αν και το βασικό εξωτερικό ντιζάιν του δεν γνώρισε σημαντικές μεταβολές, συνολικά το μοντέλο σε όλη τη διάρκεια της παραγωγής του υπέστη 78.000 βελτιωτικές αλλαγές και παρεμβάσεις. Χαρακτηριστικό επίσης του αυτοκινήτου η τοποθέτηση του κινητήρα στο πίσω μέρος του.
4) Fiat 500
Το Fiat 500 («cinquecento» - 500 στα ιταλικά και γνωστό ως «πεντακοσαράκι» στην Ελλάδα) ήταν ένα αυτοκίνητο πόλης, που παρήχθη από την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Fiat, από το 1957 έως το 1975. Συνολικά κατασκευάστηκαν 3.702.078 οχήματα. Το 500αρακι σχεδιάστηκε από τον Dante Giacosa και ήταν ένα μικροσκοπικό όχημα, με το συνολικό μήκος του μάλιστα να είναι κάτω από τα 3 μέτρα, στα 2,97 μέτρα. Γνώρισε έτσι μεγάλη απήχηση σε ολόκληρη την Ευρώπη, ως ένα ιδιαίτερα φθηνό και πρακτικό μέσο μεταφοράς. Με τον εξαιρετικά οικονομικό 2-κύλινδρο, αερόψυκτο κινητήρα του, αρχικού κυβισμού 479 cm³ και σύντομα 499,5 cm³, και τις συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις του, το «πεντακοσαράκι» καθιέρωσε τον ορισμό «αυτοκίνητο πόλης» και θεωρείται σήμερα ως ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα για αμιγώς αστικές μετακινήσεις.
5) BMW New Class, 2002
Η BMW New Class (στα γερμανικά, Neue Klasse) ήταν μια σειρά σεντάν και κουπέ οχημάτων που παρήχθησαν από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία BMW μεταξύ του 1962 και του 1977. Τα μοντέλα αυτά εξασφάλισαν την βιωσιμότητα της BMW μετά και την οικονομική κρίση της εταιρείας στη δεκαετία του 1950 και καθιέρωσαν την γερμανική μάρκα ως τον κατασκευαστή γρήγορων, σπορ αυτοκινήτων . Η κουπέ έκδοση 02 (και ειδικά το 2002 -1968 έως 1975) τράβηξε την προσοχή των φίλων του αυτοκινήτου και καθιέρωσε την BMW ως ένα διεθνές εμπορικό σήμα. Το ισχυρό κουπέ φόρεσε από την πρώτη κιόλας ημέρα έναν δυνατό δίλιτρο κινητήρα, ενώ το 1973 το 2002 Turbo υπήρξε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με τούρμπο στον κινητήρα του.
6) Citroen 2CV
Το Citroën 2CV (στα γαλλικά, deux chevaux, «δύο ίπποι», υποδηλώνοντας τους 2 φορολογήσιμους ίππους, και γνωστό στην Ελλάδα ως Ντεσεβό, από την προφορά της γαλλικής ονομασίας) ήταν ένα μικρό οικονομικό αυτοκίνητο που κατασκευαζόταν από τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Citroen, από το 1948 έως το 1990. Κατά τη διάρκεια της παραγωγής του που κράτησε 42 έτη, συνολικά 3.872.583 αυτοκίνητα κύλησαν από τη γραμμή παραγωγής. Το επίπεδο της τεχνολογίας του 2CV ήταν ήδη από το 1948 αξιοσημείωτο για ένα αυτοκίνητο οποιασδήποτε τιμής για την τότε εποχή και κρυβόταν κάτω από ένα ασυνήθιστο, πλην όμως άκρως απλοϊκό ντιζάιν, με έμπνευση από το ύφος της σχολής Bauhaus. Το αυτοκίνητο αυτό έγινε τεράστια επιτυχία παγκοσμίως και θεωρείται ως ένα από τα πλέον δημοφιλή μοντέλα - σταθμοί στην ιστορία της Citroën.
7) Alfa Giulia 105/115
Τα κουπέ της σειράς 105/115 ήταν αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν από την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Alfa Romeo από το 1963 μέχρι και 1977. Το βασικό σχέδιο που μοιράζονταν όλες οι εκδόσεις, είναι μια δημιουργία του Giorgetto Giugiaro για τον οίκο Bertone. ΟΙ αναλογίες γυαλιού και μέταλλου, η μορφή του σχήματος του μπροστινού και του πίσω τζαμιού και η επίπεδη μάσκα με τους ενσωματωμένους προβολείς ήταν πρωτοποριακά χαρακτηριστικά για την εποχή. Η σειρά 105 περιλάμβανε διάφορες εκδόσεις. Τα διάφορα μοντέλα μπορούν να χωρισθούν σε δύο μεγάλες κατηγορίες. Από τη μια ήταν τα μοντέλα Gran Turismo (GT) και από την άλλη, η σειρά GT Τζούνιορ, τα οχήματα της οποίας διέθεταν κινητήρες με λιγότερα κυβικά και έγιναν ανάρπαστα σε ανθρώπους που ήθελαν ένα σπορ, κομψό και ευκολοδήγητο αυτοκίνητο, αλλά είτε δεν απαιτούσαν την μέγιστη ισχύ του κινητήρα που τα μεγαλύτερα μοντέλα πρόσφεραν, είτε δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά το κο9στος τους. Στην Ελλάδα ξεχώρισε η έκδοση Giulia Sprint GT.
8) MG MGB
Το MGB ήταν ένα σπορ δίπορτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε από την British Motor Corporation (BMC), αργότερα British Leyland, από το 1962 μέχρι το 1980, με συνολική επίτευξη πωλήσεων, τα 523.836 αυτοκίνητα. Το καινοτόμο αυτοκίνητο, με τον μοντέρνο σχεδιασμό, χρησιμοποίησε πρώτο αυτοφερόμενο αμάξωμα αντί για το παραδοσιακό πλαίσιο που χρησιμοποιούσαν μέχρι τότε οι ανταγωνιστές του για την κατασκευή των οχημάτων τους. Τα ελαφριά υλικά του συνέβαλλαν στο να μειωθεί το κόστος παραγωγής, ενώ ο σχεδιασμός των παράθυρων του και ο άνετος χώρος που είχε προβλεφθεί για τον οδηγό αποτέλεσαν προτυπο. Το MGB ήταν επίσης ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα με ελεγχόμενες ζώνες παραμόρφωσης που αποσκοπούν στην προστασία των επιβατών σε περίπτωση σύγκρουσης. Το roadster που ήταν και το πρώτη μοντέλο της σειράς MGB έγινε ανάρπαστο στην Ελλάδα και ένα από τα αγαπημένα αυτοκίνητα των ζεν πρεμιέ του ελληνικού κινηματογράφου.
9) Triumph Spitfire
To Triumph Spitfire ήταν ένα μικρό αγγλικό διθέσιο σπορ αυτοκίνητο, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Λονδίνου το 1962 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1980. Το όχημα βασίστηκε σε προηγούμενο μοντέλο της Triumph που κατασκευάστηκε το 1957 από τον Ιταλό σχεδιαστή Giovanni Michelotti. Το Spitfire ήταν ένα φθηνό, μικρό σπορ αυτοκίνητο και ως εκ τούτου διέθετε τα απολύτως βασικά, που περιλάμβαναν μεταξύ άλλων χαλάκια από καουτσούκ και ένα μεγάλο πλαστικό τιμόνι. Το 1964 μια overdrive επιλογή προστέθηκε στο 4-τάχυτο μηχανικό κιβώτιο για να διασφαλίσει πιο άνετα ταξίδια. Το Mark III, που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1967 ήταν το πρώτο σημαντικό λίφτινγκ του μοντέλου, ενώ το Mark IV του 1980 έφερε τις πιο ολοκληρωμένες αλλαγές στο σπορ διθέσιο.
10) Mercedes 300 SL Gullwing
Να από τα πιο εντυπωσιακά και όμορφα κλασσικά αυτοκίνητα όλων των εποχών έφτασε και στην Ελλάδα, εντυπωσιάζοντας τους πάντες, αν και λόγω υψηλού κόστους η κατοχή του συγκεκριμένου μοντέλου ήταν περιορισμένη. Μεταξύ των ιδιοκτητών τους, ο γνωστός τραγουδιστής Κόκοτας και ο Κρίτωνας Δηλαβέρης, η mercedes του οποίου (1960) δημοπρατήθηκε από τον Δήμο Πειραιά το 2011 προς 400 χιλιάδες ευρώ. Το μοντέλο της γερμανικής Mercedes-Benz 300SL (W198) ήταν η πρώτη έκδοση της γνωστής σειράς SL-Class και το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής της εποχής του. Παρουσιάσθηκε το 1954 ως διθέσιο κουπέ, με τις χαρακτηριστικές πόρτες που έμοιαζαν σαν άνοιγμα φτερών γλάρου (έτσι έλαβε και το όνομα gull-wing), ενώ αργότερα η εταιρεία κατασκεύασε και μια roadster (ανοικτή έκδοση) εκδοχή του.