Μέσα στον καταιγισμό παρουσιάσεων στο σαλόνι της Γενεύης, το λανσάρισμα της Levante δεν ήταν Νο1 είδηση, ωστόσο έκανε αίσθηση. Αν το σκεφτείτε ήταν μια ιστορική στιγμή για την εταιρία της Μόντενα.
Το πρώτο SUV στα 102 χρόνια ιστορίας της Maserati είναι μία πραγματικότητα! Στη Γενεύη, ο Γερμανός CEO της εταιρίας Harald Wester, αντί για σαμπάνια άνοιξε ένα κουτάκι με ευωδιαστό αέρα, συμβολίζοντας έτσι το μεσογειακό άνεμο Levante που έδωσε το όνομά του στο πολυαναμενόμενο ιταλικό SUV.
Οι ρομαντικοί λάτρεις της φίρμας ίσως μειδιάσουν με την εμφάνιση μίας allroad Maserati, όπως μειδιάσαμε όλοι όταν η Porsche παρουσίασε την Cayenne. Όμως ας είμαστε ρεαλιστές: οι κατασκευαστές αυτοκινήτου, ακόμη και οι πιο μυθικοί, πρέπει να βγάζουν χρήματα για να μπορούν να κατασκευάζουν όνειρα.
Το παράδειγμα της Porsche αρκεί για να αποστομώσει τους αμφισβητίες του σύγχρονου μάρκετινγκ, μια και η συγκεκριμένη εταιρεία έχει φτιάξει τα καλύτερά της αυτοκίνητα στην εποχή της Cayenne. Ίσως μάλιστα κατάφερε να το κάνει επειδή μοσχοπουλάει εδώ και χρόνια το SUV της. Ας μην ξεχνάμε ότι τα μεγάλα, πολυτελή SUV τρώνε κάθε χρόνο όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από τις «προεδρικές» μπερλίνες αλλά και διευρύνουν την κατηγορία.
Η Maserati τώρα επιχειρεί κάτι ανάλογο με την Porsche αν και σε μικρότερη κλίμακα. Διευρύνει την γκάμα της – ναι με ένα ψηλό, ογκώδες SUV – όχι μόνο για να εξακολουθεί να φτιάχνει Granturismo και Alfieri αύριο, αλλά για να μπορέσει να επιβιώσει σαν εταιρία και να πάει μπροστά.
Με απλούς αριθμούς, μέχρι το 2012 με τις Granturismo και την παλιά Quattroporte στην γκάμα της, η Maserati κάλυπτε μόνο το 20% της αγοράς αυτοκινήτων πολυτελείας. Σήμερα, με την προσθήκη της Ghibli και της Levante, βάζει χέρι στο 80%. Το 2012 από τη Μόντενα βγήκαν 7.000 αυτοκίνητα. Το 2015, σε Μόντενα και Τορίνο κατασκευάστηκαν 33.000. Απλά πράγματα…
Άργησε, θα πείτε, η Maserati να μπει στη συγκεκριμένη κατηγορία: σωστά! Να θυμίσω ότι το 2003 είχε παρουσιάσει το σχεδιασμένο από τον Giugiaro πρωτότυπο Kubang αλλά δεν το έβαλε στην παραγωγή. Ήταν ακόμη η εποχή που τις τύχες της Maserati καθόριζε ο Montezemolo – συγγνώμη – η Ferrari.
Το 2011, στο σαλόνι της Φρανκφούρτης οι Ιταλοί παρουσίασαν ένα ακόμη Kubang, βασισμένο σε σασί Grand Cherokee αυτή τη φορά και ανακοίνωσαν ότι θα το έβαζαν στην παραγωγή το 2014. Μάλιστα θα το κατασκεύαζαν στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, εκεί που φτιάχνονται τα άλλα Jeep.
Η ιδέα αυτή δεν άρεσε στον Τύπο – ούτε σ’ εμάς βέβαια – και το μήνυμα το έλαβε ο Sergio Marchionne, οπότε το 2013 ανακοίνωσε ότι το πρώτο SUV της Maserati θα λεγόταν Levante και θα ήταν 100% made in Italy. Η απόφαση αυτή είναι απόλυτα λογική, μια και στην Ιταλία τα περισσότερα εργοστάσια της Fiat είναι ανενεργά ή ημιαπασχολούμενα και χιλιάδες εργάτες πάνε κι έρχονται κάθε εβδομάδα από τη γραμμή παραγωγής στα γραφεία του ταμείου ανεργίας.
Γιατί λοιπόν να φτιάξεις μια Maserati στην Αμερική – και να ξοδεύεις εκατομμύρια για να πείσεις ότι δεν είναι ελέφαντας (δηλαδή Jeep) – κι όχι στο σπίτι της; Το πρόβλημα είναι ότι αν ο Marchionne το είχε αποφασίσει αυτό πιο πριν, θα έφτιαχνε ένα εργοστάσιο που θα μπορούσε να κατασκευάσει και τα τρία μοντέλα. Αντίθετα, για τη Levante υποχρεώθηκε να φτιάξει νέα γραμμή παραγωγής στο παλιό εργοστάσιο του Μιραφιόρι.
Ναι, η υπεραυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής της Levante γέμισε τον κενό χώρο του ιστορικού εργοστασίου δίπλα σ’ εκείνη της Alfa Romeo Mito, εκεί όπου επί μισό αιώνα είχαν κατασκευαστεί όλα τα μεταπολεμικά Fiat, από το παλιό 500ράκι έως το Punto. Ναι, το Μιραφιόρι, το οποίο τη δεκαετία του ’70 ήταν πεδίο μάχης ανάμεσα στους εργαζομένους και στη διοίκηση της Fiat, σήμερα κατασκευάζει όχι απλά μία Maserati αλλά ένα luxury SUV, κατ’εξοχήν γκάτζετ της πλουτοκρατίας στη δεκαετία που διανύουμε. Πώς αλλάζουν οι καιροί…
Και τώρα πάμε στην ουσία. Τι νέο έχει να προτείνει η Levante απέναντι σε καταξιωμένα, πολυτελή SUV όπως οι BMW X5/X6, η Mercedes GLE, το Range Rover Sport και βέβαια η Cayenne;
Να κάνω μια παρένθεση εδώ και να σημειώσω ότι από τα τέλη του 2013 είχα το μοναδικό προνόμιο να παρακολουθήσω από μέσα την εξέλιξη της Levante ως εσωτερικός «κατάσκοπος» για λογαριασμό της Maserati. Γνώρισα λοιπόν τη Levante από τη στιγμή που ήταν ιδέα μέχρι που γεννήθηκε χθες στη Γενεύη.
Είδα τα πρώτα της σχέδια στο Τορίνο, το φρεζάρισμα των πρωτότυπων σε σκληρό φελιζόλ και εποξική ρυτίνη, πέρασα μέρες ολόκληρες στο κέντρο εξέλιξης της Μόντενα, είδα τη γραμμή παραγωγής πριν ξεκινήσει και έζησα το αυτοκίνητο σε δοκιμές στην Ιταλία, στη Λαπωνία και στα Αραβικά Εμιράτα. Εμπειρία ζωής, επί προσωπικού…
Τι έχει να πει λοιπόν η Levante σε ένα κοινό που έχει χορτάσει από σούπερ ντούπερ SUV; Η απάντηση είναι απλή: ήρθε να δώσει μια 100% ιταλική πινελιά design, κομψότητας, χαρακτήρα και GT συμπεριφοράς στο δρόμο σε μία κατηγορία που κυριαρχείται από γερμανικά κυρίως προϊόντα με ατέλειωτο τεχνολογικό βάθος και σχεδόν αξεπέραστη ποιότητα. Δεν είναι εύκολο το έργο του ιταλικού SUV, χώρια που είχε να αντιμετωπίσει ακόμη μία πρόκληση. Έπρεπε να είναι Maserati 100%, να μη θίγει στο ελάχιστο την ιστορία, την κουλτούρα και το όνομα της μοντενέζικης φίρμας.
Το κατάφερε; Αυτό θα το κρίνουμε οι δημοσιογράφοι απ’ όλο τον κόσμο και οι τυχεροί που θα την αγοράσουν – όσοι δηλαδή έχουν στη διάθεσή τους τουλάχιστον 72.000 ευρώ – 76.000 φράγκα είναι η τιμή της στην Ελβετία. Σε επίπεδο προδιαγραφών, είναι πάντως εντυπωσιακή η Levante.
Εξωτερικά είναι εκλεπτυσμένη αν και συγκρατημένη σχεδιαστικά. Οι γραμμές της είναι απόλυτα εναρμονισμένες με εκείνες των QP και Ghibli και με κάποιες πινελιές – βλέπε γρίλια – από το θαυμάσιο πρωτότυπο Alfieri του 2014. Οι Ιταλοί είχαν να επιλέξουν αν θα κατευθύνονταν προς ένα ογκώδες αμάξωμα τύπου Cayenne/X5, ή προς ένα κουπέ SUV όπως οι X6 και GLE Coupè. Τελικά διάλεξαν μία μέση λύση, ένα αμάξωμα που καταλήγει σε κουπέ στο πίσω μέρος αλλά έχει χώρους κοντά στην κορυφή της κατηγορίας. Σήμα κατατεθέν της Levante όπως και όλων των Maserati είναι οι πόρτες χωρίς κορνίζα. Η πέμπτη πόρτα είναι ηλεκτροκίνητη – ακόμη μία πρωτιά για αυτοκίνητο της Μόντενα.
Εσωτερικά, η Levante μυρίζει δέρμα όπως κάθε Maserati. Οι δερμάτινες επενδύσεις, να σημειώσουμε, είναι στο στάνταρ εξοπλισμό. Το σαλόνι της – πολύ άνετο για τέσσερις επιβάτες – αποπνέει έναν ιδιαίτερο αέρα, χάρη στα μπάκετ καθίσματα με την τρίαινα σκαλισμένη στα προσκέφαλα, το σπορ σχεδιασμό του ταμπλό με φινίρισμα ξύλου ή κάρμπον αλλά και χάρη στα παραδοσιακά όργανα. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μεν το κλασικό ρολόι όλων των Maserati αλλά και μία τεράστια οθόνη αφής (8,4 ιντσών).
Στην κεντρική κονσόλα έχει στριμωχτεί ένας νέος, περιστροφικός διακόπτης δίπλα στο διακόπτη ανύψωσης της ανάρτησης, που εκτελεί τα βασικά χρέη του συστήματος (ένταση ήχου, enter εντολών κτλ.). Αυτά τα δύο – η οθόνη και το διακόπτης – είναι το σημεία αναφοράς του αναβαθμισμένου συστήματος infotainment, το οποίο είναι συμβατό και με τις δύο πλατφόρμες smartphone, Android Auto και Apple CarPlay, καθώς και με την ψηφιακή γραμματέα Siri.
Σε επίπεδο εξοπλισμού, ο κατάλογος είναι μακροσκελής με διάφορες επιλογές σε καθίσματα, δέρματα, χρωματικούς συνδυασμούς, τιμόνια και ηχητικά συστήματα όπου κυριαρχούν τα ονόματα της Harman Kardon και της Bowers&Wilkins. Για πρώτη φορά η Μaserati λανσάρει δύο διακεκριμένα pack, το Sport και το Luxury, με το καθένα να έχει τα δικά του στοιχεία εξωτερικά και εσωτερικά.
Στην κορυφή της γκάμας υπάρχουν οι σινιέ εκδόσεις Ermenegildo Zegna – από το γνωστό οίκο μόδας του ομώνυμου μόδιστρου που τυγχάνει φίλος των Agnelli και μέλος του Δ.Σ. της FCA.
Το σασί είναι μία εξέλιξη της πλατφόρμας των Ghibli/Quattroporte, η οποία είχε σχεδιαστεί για υποδοχή 4κίνησης και διαθέτει στρεπτική ακαμψία υπεραρκετή για χρήση SUV. Χάρη στην εκτενή χρήση αλουμινίου στο αμάξωμα και μαγνησίου στη βάση του ταμπλό η Levante είναι από το πιο ελαφριά SUV της κατηγορίας (2.109 – 2.205 κιλά).
Η Levante έχει το χαμηλότερο κέντρο βάρους στην κατηγορία και άρτια κατανομή 50:50 ανάμεσα στους δύο άξονες, δύο στοιχεία που υπόσχονται κορυφαία δυναμική συμπεριφορά. Κορυφαίος είναι και ο αεροδυναμικός συντελεστής Cx στο 0,31 – μόνο η X5 έχει αντίστοιχη τιμή – χάρη σε εκτεταμένες μελέτες σε αεροδυναμική σήραγγα οι οποίες οδήγησαν τους μηχανικούς στην υιοθέτηση ενός air shutter μπροστά από το ψυγείο, το οποίο κλείνει ηλεκτρικά στις υψηλές ταχύτητες.
Οι αναρτήσεις αποτελούν εξέλιξη του σχήματος της Ghibli (διπλά ψαλίδια εμπρός – πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) αλλά για πρώτη φορά σε Maserati τα κλασικά ελατήρια έχουν αντικατασταθεί από πνευματικές σούστες, ηλεκτρονικά ελεγχόμενες σε 6 διαφορετικά ύψη. Από το στάνταρ επίπεδο η Levante μπορεί να χαμηλώσει κατά 35 χλστ. (θέση Aero2) ή να ψηλώσει κατά 40 χλστ. στη θέση Offroad2. Μιλάμε για διακύμανση 75 χλστ. συνολικά. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενα είναι και τα αμορτισέρ (Skyhook) με ρυθμιζόμενη απόσβεση ανάλογα με το drive mode που επιλέγεις από την κεντρική κονσόλα.
Το σύστημα τετρακίνησης προέρχεται από την Ghibli Q4 και περιλαμβάνει έναν κεντρικό, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο συμπλέκτη της Magna. Σε κανονικές συνθήκες η Levante είναι πισωκίνητη και μόνο όταν χρειαστεί μεταφέρει την κίνηση μπροστά αστραπιαία (σε 0,15 sec) σε ποσοστό έως 50%. Η Levante είναι η πρώτη Maserati που υιοθετεί σύστημα torque vectoring – για καλύτερο έλεγχο στο όριο – ενώ είναι το μόνο SUV με μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης στον πίσω άξονα.
Όλες οι Levante φορούν το εξαιρετικό, 8άρι κιβώτιο ταχυτήτων της ZF, με αυτόματο και ημιαυτόματο χειρισμό (με στικ και με έξτρα paddles τιμονιού), το οποίο είναι συμβατό με τα driving mode τα οποία ελέγχουν και την παρεμβατικότητα του ESP, την απόκριση και τον ήχο του κινητήρα αλλά και το ύψος και τη λειτουργία της ανάρτησης. Από την κεντρική κονσόλα ο οδηγός μπορεί να επιλέξει – πέραν της νορμάλ λειτουργίας – τη sport mode, την offroad και την ICE για συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.
Αφήσαμε τελευταίους τους κινητήρες, οι οποίοι προέρχονται από της Ghibli σε ελαφρώς εξελιγμένη έκδοση. Στην γκάμα Levante περιλαμβάνεται ο βενζινοκίνητος με άμεσο ψεκασμό, made in Maranello – βλ. Ferrari – V6 των 3 λίτρων με διπλό turbo σε δύο εκδόσεις ισχύος (350 και 430 ίππων) καθώς και ο ισχυρός, τρίλιτρος turbodiesel με 275 ίππους.
Στην κορυφαία έκδοση S με τα 430 άλογα οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές για SUV δύο τόνων: 264 km/h τελική και 5,2 sec για το 0-100 km/h. Ακόμη και οι αντίστοιχες τιμές της απλής Levante (251 km.h και 6 sec για το 0-100) αλλά και των diesel (230 km/h και 6,9 sec) είναι αντάξιες του ονόματος Maserati ενώ η diesel είναι και σημαντικά πιο οικονομική (7,2 λίτρα/100 χλμ. μέση τιμή) αλλά και με τις χαμηλότερες εκπομπές CO2.
Το NewsAuto θα είναι από τα πρώτα μέσα που θα οδηγήσουν τη Levante, οπότε αναμείνατε για ζωντανές εντυπώσεις από το δρόμο. Αυτό που μπορώ να σας πω από προσωπική πείρα είναι ότι πέρα από τα αυτονόητα – δηλαδή σπορ συμπεριφορά στο δρόμο – έχει απρόσμενες δυνατότητες και εκτός. Η ελκτική πρόσφυση στο χιόνι αποδείχτηκε στις δοκιμές τόσο καλή που η Maserati άλλαξε το μάρκετινγκ του μοντέλου από crossover σε πραγματικό SUV κατά τη διάρκεια της εξέλιξής της.