Σχόλιο:
"Σήμερα άνοιξε η αυλαία των πανελλαδικών εξετάσεων για τα ημερήσια και εσπερινά επαγγελματικά λύκεια (Ομάδα Α) και ειδικότητας (Ομάδα Β) με το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας. Το θέμα ήταν διδαγμένο, ανήκει στην κλασική θεματολογία της Γ' λυκείου και αφορούσε τη διαφήμιση.
Το κείμενο και οι ασκήσεις δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες δυσκολίες, είναι διατυπωμένες με σαφήνεια και απευθύνονται σε καλά προετοιμασμένους μαθητές".
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ
(ΟΜΑΔΑ Α΄)
ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
Α1. Περίληψη
Το κείμενο αναφέρεται στη διαφήμιση.
Κύρια σημεία:
- Κυριαρχία διαφήμισης στην οικονομική ζωή
- Παράθεση παραδειγμάτων για κυριαρχία της στον ψυχικό κόσμο του ατόμου
- Άποψη ερευνητών για επιτυχημένη διαφήμιση
- Παρουσίαση κοινωνικών κινδύνων εξαιτίας της χρήσης αρνητικών μεθόδων παραπλάνηση καταναλωτικού κοινού και δημιουργία πλασματικών αναγκών
- Εξασθένιση αγοραστικής ικανότητας αναγκαίων αγαθών
- Ο καταναλωτής γίνεται άβουλο ον και υποχείριο των διαφημιστικών μηνυμάτων
- Παρουσίαση θετικών στοιχείων διαφήμισης μέσω της κοινωνικής της προσφοράς
Β1. Κοινωνική προσφορά διαφήμισης:
- Κοινωνικά μηνύματα
- Ευαισθητοποίηση πολιτών σχετικά με ζωτικά κοινωνικά προβλήματα
- Οικονομική ανάπτυξη μέσω ανταγωνισμού
- Σωστή ενημέρωση αγοραστικού κοινού για νέα προϊόντα
Β3.α. διαβαίνει = ξεπερνά
συλλογή = περίσκεψη
παρατηρούν = επιβλέπουν
τεχνητές = πλασματικές
πρόοδο = ανάπτυξη
β. αρνηθεί ≠ αποδεχθεί
δικαιολογημένη ≠ αδικαιολόγητη
λογικά ≠ παράλογα
ωφέλιμη ≠ επιζήμια
διαφώτιση ≠ συσκότιση
Β.4. Δομικά στοιχεία τελευταίας παραγράφου:
Θεματική πρόταση: << Η διαφήμιση … ωφέλιμη >>
Λεπτομέρειες: << Να συμβάλει … φαινομενικής αλήθειας >>
Πρόταση κατακλείδα δεν υπάρχει
Γ1. Άρθρο : Τίτλος
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Γενική παρουσίαση θέματος με αναφορά στην προσφορά της διαφήμισης.
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
Αρνητικές πλευρές διαφήμισης:
• Πνευματική και ψυχική υποδούλωση ανθρώπου
• Δημιουργία πλασματικών αναγκών
• Διαμορφώνει πρότυπα ζωής με κριτήριο την επιδίωξη του μέγιστου κέρδους
• Ευτελίζει ανθρώπινες αξίες και ανθρώπινη προσωπικότητα
• Προκαλεί άγχος και αισθήματα μειονεξίας στον άνθρωπο που δεν μπορεί να αποκτήσει τα διαφημιζόμενα προϊόντα
• Γλωσσική αλλοίωση
• Παγίδευση και αποπροσανατολισμός καταναλωτικού κοινού
• Προκαλεί φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, βία και εγκληματικότητα κυρίως στους νέους προκειμένου να εξασφαλίσουν καταναλωτικά αγαθά
• Άμβλυνση ενδιαφέροντος για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα
• Μόλυνση του περιβάλλοντος και εξάντληση φυσικών πόρων εξαιτίας της μεγιστοποίησης της παραγωγής
Β’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
Παράγοντες ανάπτυξης κριτικής σκέψης των νέων έναντι αρνητικών μηνυμάτων διαφήμισης:
• Ανθρωπιστική παιδεία
• Διεύρυνση πνευματικών οριζόντων
• Οικογένεια: να γαλουχήσει το νέο με σωστά πρότυπα ώστε να συνειδητοποιήσει πως η ευτυχία δε βρίσκεται στην κατανάλωση
• Σχολείο: ενίσχυση κριτικής ικανότητας νέου μέσω της προβολής υγιών προτύπων
• Αυτογνωσία, ιεράρχηση αναγκών και προτεραιοτήτων
• Πνευματικοί άνθρωποι: ενημέρωση νέων για κινδύνους διαφήμισης
• Συμμετοχή νέων σε οργανώσεις για την προστασία του καταναλωτή απόκτηση καταναλωτικής συνείδησης
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Συμπέρασμα: Δυνατότητα αντιμετώπισης αρνητικών επιδράσεων διαφήμισης μέσω της ορθής σκέψης και ενημέρωσης του κοινού.
Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΒΑΓΓΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΒΟΛΛΑΡΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΑΚΡΙΒΗ-ΕΙΡΗΝΗ