ΠΑΝΕΛΛΑ∆ΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ – ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΠΕΜΠΤΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙΣΑΡΗΣ
Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1η δραστηριότητα
Α1.
Αγαπητοί συμμαθητές,
Στο συγκεκριμένο απόσπασμα ο συγγραφέας αναφέρεται στη σημασία της τέχνης στη ζωή του και στο ρόλο του καλλιτέχνη. Η τέχνη του επιτρέπει να έρχεται σε επαφή με μεγάλο αριθμό ατόμων μεταδίδοντάς τους συναισθήματα και πανανθρώπινες αλήθειες. Στο πλαίσιο αυτό ο καλλιτέχνης δεν θα πρέπει να αποκόπτεται απ’ το κοινωνικό ιστό ούτε να θεωρεί εαυτόν ανώτερο αλλά να ακροβατεί μεταξύ κοινωνίας και τέχνης. Γι’ αυτό ο δημιουργός οφείλει να αποτυπώνει την κοινωνική πραγματικότητα χωρίς να επιλέγει με βάση τα κοινωνικά δεδομένα.
2η δραστηριότητα
Α2.
αντιθέτως αντίθεση
Λοιπόν συμπέρασμα
Γι’ αυτό τον λόγο αιτιολόγηση
Εφόσονπροϋπόθεση
Α3. Ο κοινωνικός ρόλος του δημιουργού.
Α4.
α) ουδέποτε πάντοτε, πάντα
επιτρέπει αποτρέπει
αδυνατεί μπορεί
δέσμευση αποδέσμευση
β) -Στη σημερινή εποχή οι σύγχρονοι νέοι περιφρονούν τις αξίες και τα ιδανικά.
-Αποτελεί υποχρέωση όλων μας η συμμετοχή στην εκλογική διαδικασία.
3η δραστηριότητα
Α5.
Το επικοινωνιακό πλαίσιο ήταν ομιλία, οπότε οι μαθητές θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν στο γραπτό τους προσφώνηση (Αγαπητοί συμμαθητές) και αποφώνηση (Σας ευχαριστώ!).
Στην επιχειρηματολογία τους θα μπορούσαν να παραθέσουν:
- Αναπροσαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος με περισσότερο ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα (να μην θεωρείται υποδεέστερη η τέχνη των άλλων μαθημάτων)
- Αναβάθμιση υλικοτεχνικής υποδομής με καλλιτεχνικά εργαστήρια, όργανα μουσικής, σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια κ.ο.κ.
- Πρόσληψη καταρτισμένου εκπαιδευτικού προσωπικού.
- Όχι μόνο θεωρητική αλλά και βιωματική προσέγγιση.
- Οργάνωση θεατρικών παραστάσεων-συναυλιών κ.ο.κ.
- Εκδρομές σε μουσεία, εκθέσεις ζωγραφικής κ.ο.κ.
Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1η δραστηριότητα
Β1.
Η ποιήτρια εκφράζει προσωπικά συναισθήματα και επιθυμίες. Αναζητά μια πιο γνήσια και αληθινή ανθρώπινη επικοινωνία με ειλικρινή συναισθήματα (<<Έχω ανάγκη…σκέψεις>>). Τονίζει την ανάγκη παρουσίας ανθρώπων που ομορφαίνουν τη ζωή και εκδηλώνουν τον έρωτα και την αληθινή αγάπη (<<από ρόδα που τα λένε παρουσίες>>, <<από άστρα…εραστών>>). Τέλος, προσδοκά σε γνήσιες μορφές ψυχαγωγίας που εξυψώνουν το πνεύμα (<<από τραγούδια…χορεύουν>>, <<έχω ανάγκη από ποίηση…των λέξεων>>).
2η δραστηριότητα
Β2. α)
- κάνουν τ’ αγάλματα να χορεύουν,
- <<άστρα που ψιθυρίζουν στ’ αυτί των εραστών>>
-από όνειρα που κατοικούν τα δέντρα,
Η ποιήτρια με τη χρήση της προσωποποίησης δίνει ζωντάνια και παραστατικότητα στο κείμενο. Επίσης το κείμενο γίνεται έντονο και δραστικό.
β) Μέσα από την επανάληψη αυτής της φράσης απορρίπτει το υλιστικό πνεύμα που χαρακτηρίζει την εποχή μας. Τονίζει την αναγκαιότητα μιας πιο ανθρώπινης κοινωνίας στην οποία θα κυριαρχούν τα αληθινά αισθήματα, τα ανθρώπινα ιδεώδη και η άδολη και αληθινή αγάπη.
3η δραστηριότητα
Β3.
Ο μαθητής πρέπει να επιλέξει μία μορφή τέχνης που την θεωρεί απαραίτητη στη ζωή του και να αιτιολογήσει αυτήν του την επιλογή. Ενδεικτικά μπορεί ν’αναφέρει:
- Την γόνιμη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου του
- Την διεύρυνση των πνευματικών του οριζόντων
- Τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να εκφράσει τις ιδέες, τους προβληματισμούς, τις αγωνίες, τα συναισθήματά του
- Να ξεφύγει από την πίεση της καθημερινότητας
- Την διεύρυνση του κοινωνικού του κύκλου
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙΣΑΡΗΣ
[ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ]
ΒΑΓΓΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΒΟΛΛΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
ΖΑΓΚΛΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ
ΚΟΥΤΣΑΦΤΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΜΑΛΑΠΕΤΣΑ ΣΟΦΙΑ
ΦΑΜΕΛΟΥ ΒΙΚΥ