Εκπαίδευση

Πανελλαδικές 2019 - ΕΠΑΛ: Απαντήσεις και σχολιασμός στα Νέα Ελληνικά απο το Σύνδεσμο Φιλολόγων Πύργου - Ολυμπίας

Πανελλαδικές 2019 - ΕΠΑΛ: Απαντήσεις και σχολιασμός στα Νέα Ελληνικά απο το Σύνδεσμο Φιλολόγων Πύργου - Ολυμπίας

Xristodoulopoulos GiannisΟι μαθητές των ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ εξετάστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Υπενθυμίζουμε ότι οι υποψήφιοι εξετάστηκαν από κοινού στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μορφή εξετάσεων, δίνονται στους μαθητές δύο (2) μη διδαγμένα κείμενα (ένα λογοτεχνικό και ένα μη λογοτεχνικό), τα οποία ανταποκρίνονται στην αντιληπτική ικανότητά τους και σχετίζονται με θεματικό κύκλο οικείο από τη σχολική διδασκαλία στις A΄, Β΄ και Γ΄ τάξεις ημερήσιου ΕΠΑΛ.

Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Οι μαθητές κλήθηκαν να διαγωνιστούν σε ένα κείμενο του Α. Καμύ (Αλμπέρ Καμύ, «Ο Καλλιτέχνης και η Εποχή του. Ομιλίες στη Σουηδία», εκδ. Καστανιώτης, Αθήνα, 2011, απόσπασμα, σελ. 26-28, διασκευή), προσαρμοσμένο για τον σκοπό της συγκεκριμένης αξιολόγησης. Το περιεχόμενο του αποσπάσματος παραπέμπει στην τέχνη και στον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη, ενότητα η οποία περιλαμβάνεται στην ύλη της Γ’ Λυκείου. Ειδικότερα, οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν αντίστοιχα:

  1. Κατανόηση κειμένου

Η ερώτηση αφορούσε στην περιληπτική απόδοση του κειμένου. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα κρίνεται απαιτητική, καθώς προϋποθέτει προσεκτική ερμηνευτική προσέγγιση του κειμένου και αφαιρετική ικανότητα από τον μαθητή .

  1. Προσέγγιση δομής και γλώσσας κειμένου

Από τους μαθητές ζητήθηκε :

α) να δώσουν έναν τίτλο για το απόσπασμα

β) να δώσουν αντώνυμα σε λέξεις του κειμένου καθώς και να δημιουργήσουν προτάσεις στις οποίες να διαφαίνεται η σημασία τους.

γ) να εξηγήσουν τον ρόλο συγκεκριμένων διαρθρωτικών λέξεων /φράσεων στη συνοχή του κειμένου.

  1. Ερμηνεία- Παραγωγή Λόγου

Η παραγωγή λόγου κινήθηκε στο πλαίσιο της ομιλίας στη Βουλή των Εφήβων και στη διατύπωση τρόπων με τους οποίους το σύγχρονο σχολείο θα αναλάβει καθοριστικό ρόλο στην πρόοδο της τέχνης και του πολιτισμού. (200-250 λέξεις)

Γενικά, οι ασκήσεις δεν έκρυβαν εκπλήξεις για τους υποψηφίους, αφού περιελάμβαναν «δουλεμένα» κομμάτια της ύλης σε ακριβή και σαφή διατύπωση.

Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Oι μαθητές εξετάστηκαν σε ένα ποίημα της Ιταλίδας ποιήτριας Alba Merini και κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούσαν αντίστοιχα:

  1. Ανάγνωση-Κατανόηση κειμένου

Από τους μαθητές ζητήθηκε να καταγράψουν τις προσδοκίες της ποιήτριας . Η συγκεκριμένη άσκηση θεωρείται απαιτητική και ενδεχομένως οι μαθητές να αντιμετώπισαν κάποια δυσκολία.

  1. Προσέγγιση δομής – γλώσσας

α) Εντοπισμός και δικαιολόγηση του ρόλου και της χρήσης συγκεκριμένων εκφραστικών μέσων.

  1. Ερμηνεία- Παραγωγή Λόγου

Οι μαθητές όφειλαν να εκφράσουν τις σκέψεις και τις απόψεις του σχετικά με την αναγκαιότητα κάποιας μορφής τέχνης στη ζωή τους.

Αν και τα ζητούμενα ήταν ξεκάθαρα, χωρίς περιθώρια για παρερμηνείες, ο συνολικός βαθμός δυσκολίας του διαγωνίσματος κρίνεται απαιτητικός .

Ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές επιτυχία και καλή συνέχεια στα υπόλοιπα μαθήματά τους.

Γιάννης Χριστοδουλόπουλος

Οργανωτικός Γραμματέας του Συνδέσμου Φιλολόγων Πύργου-Ολυμπίας

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα

tsoukalas popup

tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup