Εκπαίδευση

Πανελλαδικές 2019 - ΓΕΛ: Οι απαντήσεις στη Νεοελληνική γλώσσα από το Φροντιστήριο Καίσαρης

Πανελλαδικές 2019 - ΓΕΛ: Οι απαντήσεις στη Νεοελληνική γλώσσα από το Φροντιστήριο Καίσαρης

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 7 ΙΟΥΝΙΟΥ 2019 - ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙΣΑΡΗΣ

A1. Το συγκεκριμένο κείμενο αναφέρεται στις αξίες που χαρακτηρίζουν τη δημοκρατία. Αρχικά, ο συγγραφέας προβληματίζεται σχετικά με την ενεργό συμμετοχή των πολιτών απαριθμώντας τους κανόνες που την διέπουν. Πρώτο ιδανικό αποτελεί αυτό της ανοχής που οδηγεί στο φανατισμό. Στη συνέχεια, παρουσιάζει το ιδανικό της μη βίας όπου η εναλλαγή της εξουσίας στη δημοκρατία γίνεται με ειρηνικό τρόπο επιλύοντας τις κοινωνικές εντάσεις και αναγνωρίζοντας το δικαίωμα για αντιπολίτευση. Παράλληλα παρουσιάζεται το ιδανικό της ανανέωσης της κοινωνίας μέσα από αγώνες για κατοχύρωση των δικαιωμάτων ενώ ως τελευταίο αναφέρει το χαρακτηριστικό της αδελφότητας όπου οδήγησε σε εμφύλιους πολέμους. Καταλήγοντας ο συγγραφέας επισημαίνει την αναγκαιότητα διαμόρφωσης κοινής συνείδησης και δραστηριοποίησης προκειμένου να θεμελιωθεί η δημοκρατία.

Β1.

α. Σωστό

β. Λάθος

γ. Σωστό

δ. Σωστό

ε. Λάθος

Β2.

α. Επίκληση στην αυθεντία:

-«…τη διδαχή του Κάρλ Πόπερ…αιματοχυσίες».

-«Στο έργο του…Χέγκελ…σφαγείο».

β. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί επίκληση στην αυθεντία για να ενισχύσει την άποψή του και να δώσει κύρος. Ταυτόχρονα καταδεικνύεται η ευρυμάθεια και η κατάρτισή του και ενισχύεται το ήθος του.

Στην 1η περίπτωση αποδεικνύεται η διαφορά της δημοκρατίας σε σύγκριση με τα άλλα πολιτεύματα στην εναλλαγή της εξουσίας, ενώ στη 2η περίπτωση καταδεικνύει το πόσο αιματοβαμμένη είναι η ανθρώπινη ιστορία.

Β3. α.

  1. «… δεν ξεχνώ τη διδασκαλία του Καρλ Πόπερ …».
  2. «… γίνονται αντικείμενα σαρκασμού (ειρωνείας) …».
  3. «… εισήγαγαν στην ιστορία τρόπους συνύπαρξης …».
  4. «… αυτός που μας αντιστρατεύεται (αντιτίθεται) …».

β.

  1. Ποιητική/Μεταφορική λειτουργία της γλώσσας.

‘’απέραντο σφαγείο’’ = απέραντο πεδίο θανάτων

  1. Ποιητική/Μεταφορική λειτουργία της γλώσσας.

«φωτίζει την πορεία μας» = καθοδηγεί, δείχνει το δρόμο.

Β4. α.

  1. Χρήση Υποτακτικού λόγου:

«Αφού η δημοκρατία…πώς μπορούμε να έχουμε… να βασιζόμαστε…πολίτες»

«Μόνον εκεί όπου… που πρέπει να εξοντωθεί… που μας αντιπολιτεύεται και αύριο μπορεί να πάρει τη θέση μας».

2.Προφορικότητα στο ύφος και διάθεση επικοινωνίας δοκιμιογράφου με αναγνώστη:

«Για να έχουμε ενεργούς πολίτες, δεν χρειάζονται άραγε και ιδανικά;»

(χρήση ερωτημάτων)

«καθημερινά συνειδητοποιούμε …φωτίζει την πορεία μας».

(χρήση α’ πληθυντικού προσώπου).

(Οι απαντήσεις είναι ενδεικτικές καθώς υπάρχουν και άλλα παραδείγματα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές).

β. Στην 5η παράγραφο ο ρόλος της παρένθεσης είναι επεξηγηματικός, διασαφητικός και παραπέμπει σε ξένη ορολογία.

γ. Στην πρόταση υπάρχει ενεργητική σύνταξη.

Μετατροπή σε παθητική:

«…Μόνο από τη δημοκρατία (ή στη δημοκρατία) επιτρέπεται η διαμόρφωση και η εξάπλωση ειρηνικών επαναστάσεων…»

Γ1.

‘’Ενεργοί πολίτες και Δημοκρατία’’

α.

  • Ενεργός συμμετοχή στα κοινά
  • Συμμετοχή στις εκλογικές διαδικασίες
  • Ενδιαφέρον για τα προβλήματα της κοινωνίας
  • Εθελοντικές δράσεις
  • Περιορισμός ιδιοτέλειαςà ενδιαφέρον για το κοινό καλό
  • Συμμετοχή σε συνδικαλιστικά όργανα
  • Διεκδίκηση των δικαιωμάτων του
  • Διαρκής ενημέρωση για εθνικά, κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα
  • Έλεγχος της εξουσίας

β)

  • Αξιοποίηση του μαθήματος «Πολιτικής Παιδείας»
  • Ένταξη/αξιοποίηση διαλόγου στην εκπαιδευτική διαδικασία
  • Διεύρυνση του θεσμού των μαθητικών κοινοτήτων
  • Παροχή γνώσεων που αναπτύσσουν την κριτική σκέψη
  • Παροχή Ιστορικών γνώσεων που αποδεικνύουν την υπεροχή της Δημοκρατίας έναντι των υπολοίπων πολιτευμάτων
  • Προβολή ταινιών
  • Διοργάνωση ημερίδων- σεμιναρίων με ανταλλαγή απόψεων που εθίζουν τον μαθητή στη διαδικασία του διαλόγου
  • Ο εκπαιδευτικός να διαθέτει δημοκρατικό ήθος και να προβάλλει τις αρχές και τις αξίες του Δημοκρατικού πολιτεύματος

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:

ΒΑΓΓΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ

ΒΟΛΛΑΡΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΖΑΓΚΛΗΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ

ΚΟΥΤΣΑΦΤΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

ΜΑΛΑΠΕΤΣΑ ΣΟΦΙΑ

ΦΑΜΕΛΟΥ ΒΙΚΥ

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα

tsoukalas popup

tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup