Μέχρι και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καλείται να πάρει θέση για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία καθιερώθηκε στις πανελλαδικές του 2021 στη χώρα μας και θα ισχύσει και για τις εξετάσεις του 2022. Η ΕΒΕ έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και στην κοινωνία καθώς αποδείχτηκε ότι αποτελεί ένα σοβαρό εμπόδιο για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια χιλιάδων αποφοίτων λυκείου, ενώ έγινε αιτία να αδικηθούν ακόμη και μαθητές με υψηλές βαθμολογίες οι οποίοι δεν κατάφεραν να εισαχθούν στις σχολές, που επιθυμούσαν.
Παρ΄όλα αυτά το υπουργείο Παιδείας αλλά και τα ίδια τα πανεπιστήμια δεν εισάκουσαν τα αιτήματα για την κατάργησή της και έτσι το ζήτημα έφτασε μέχρι την Ε.Ε , μέσω του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ κ. Λευτέρη Νικολάου Αλαβάνου, ο οποίος κατέθεσε σχετική ερώτηση. Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να τοποθετηθεί: Στο δίκαιο αίτημα μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών για κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στην ερώτησή του ο κ. Αλαβάνος, τονίζει τα εξής:
- Φέτος πάνω από 40.000 υποψήφιοι, ακόμη και με υψηλές επιδόσεις, δεν εισήχθησαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ενώ καταγράφηκαν πανεπιστημιακά ιδρύματα με ελάχιστους έως και μηδέν εισακτέους ως αποτέλεσμα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που θέσπισε η κυβέρνηση της ΝΔ. Πρόκειται για το "κερασάκι στην τούρτα" σε ένα Λύκειο που έχει ήδη μετατραπεί σε σκληρό και ανταγωνιστικό εξεταστικό κέντρο από τις ελληνικές κυβερνήσεις.
- Με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ επιδιώκεται μέσω της ΕΒΕ και των άλλων αντιδραστικών αλλαγών η στροφή προς την αναλώσιμη κατάρτιση που ενισχύεται και με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, σε βάρος της ολόπλευρης μόρφωσης και της στέρεης επιστημονικής γνώσης, των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων των αποφοίτων της. Μάλιστα, τα παιδιά των πιο φτωχών λαϊκών οικογενειών είναι αυτά που σπρώχνονται πρώτα απ' όλα να χαμηλώσουν τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες τους από το σύστημα της Εκπαίδευσης, δείχνοντας τον ταξικό χαρακτήρα των ανατροπών απ' όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις προωθώντας την περαιτέρω εμπορευματοποίησή του.
- Επιβεβαιώνεται για ακόμη μια φορά ότι η πολιτική της ΕΕ και των αστικών κυβερνήσεων όλων των αποχρώσεων καμία σχέση δεν έχει με τις σύγχρονες ανάγκες της νεολαίας για τη μόρφωση και τις σπουδές της, αλλά αντίθετα αφορά τη βίαιη προσαρμογή της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις ανάγκες που έχει το κεφάλαιο, οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι.
Η ΕΒΕ στις Πανελλήνιες του 2022
Με διαφορετικούς συντελεστές στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, 51 σχολών , θα «πάνε» στις πανελλαδικές εξετάσεις, που έρχονται, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα ιδρύματα της ανώτατης Εκπαίδευσης. Όπως προκύπτει από τις ανακοινώσεις (17-12-2021) του υπουργείου Παιδείας σχετικά με τις ΕΒΕ όλων των τμημάτων και κατευθύνσεων των ΑΕΙ σε 27 τμήματα οι ΕΒΕ ανέβηκαν και σε 24 μειώθηκαν έστω και λίγο . Στα υπόλοιπα τμήματα δεν παρατηρούνται αλλαγές συγκριτικά με τις πανελλαδικές του 2021 καθώς η ΕΒΕ παρέμεινε ίδια και πάντα η μεγαλύτερη ιδιαίτερα για τα τμήματα αυξημένης ζήτησης (με εξαίρεση κάποιες πολυτεχνικές σχολές που πέρυσι κόντεψαν να …ξεμείνουν από φοιτητές) .
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι από τις σχολές που ανέβασαν την ΕΒΕ βρίσκονται στο πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και συγκεκριμένα σε τμήματα όπως Ιατρικής, Βιολογικών Εφαρμογών, Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Μαθηματικών, Φυσικής, Οικονομικών Επιστημών, Παιδαγωγικά, Φιλολογίας, Χημείας, ψυχολογίας, Φιλοσοφίας. Την ΕΒΕ αύξησαν επίσης τμήματα όπως Φιλολογίας (ΕΚΠΑ), Βιοτεχνολογίας (Γεωπονικό) , Νοσηλευτικής (Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής), Διοίκησης Επιχειρήσεων (Θεσσαλίας-Λάρισα) Διοικητικής Επιστήμης (Τρίπολη) , Διαιτολογίας (Καλαμάτα) , πληροφορικής (Τρίπολη) Ψυχολογίας (Ρέθυμνο) Διαχείρισης Λιμένων (ΕΚΠΑ-Ψαχνά Ευβοίας) Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής (Δυτικής Αττικής) Νοσηλευτικής (Τρίπολη) Ψυχολογίας (ΕΚΠΑ) και Οικονομικών Επιστημών (Ρέθυμνο).
Tο υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι αποστέλλεται προς δημοσίευση στο Εθνικό Τυπογραφείο η αριθ.Φ.251/165669/A5/17-12-2021 Υπουργική Απόφαση στην οποία συγκεντρώνονται οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, καθώς και οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για την συμμετοχή των υποψηφίων των πανελλαδικών εξετάσεων στη διαδικασία επιλογής για εισαγωγή στα Α.Ε.Ι., στις Α.Ε.Α., στις σχολές των Α.Σ.Ε.Ι. και Α.Σ.Σ.Υ., στη Σ.Σ.Α.Σ., στις σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Α.Ε.Ν., στις σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος και Λιμενοφυλάκων και στις Α.Σ.Τ.Ε., όπως αυτοί προτάθηκαν από τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και τα Συναρμόδια Υπουργεία και θα ισχύσουν για τις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις (πανελλαδικές 2022). Οι μαθητές της Γ΄ λυκείου μπορούν να δουν τις ΕΒΕ και στην ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας.
Για την εξαγωγή του συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) υπολογίζεται ο μέσος όρος των επιδόσεων των εξετασθέντων, βάσει των βαθμολογιών του συνόλου των υποψηφίων σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Ως εκ τούτου, διαμορφώνεται ένας βαθμός στη βαθμολογική κλίμακα του 20, επί του οποίου κάθε τμήμα επιλέγει μια μέγιστη και μια υψηλότερη τιμή. Για παράδειγμα, έστω ότι η ΕΒΕ για ένα πεδίο διαμορφώνεται στο 12 βάσει των βαθμολογιών των υποψηφίων. Αν το τμήμα επιλέξει να ορίσει τον συντελεστή στο 0,90, τότε η βάση για το τμήμα διαμορφώνεται σε 10,8.
Πηγή: Ethnos.gr