Στους μαθητές δόθηκαν τρία κείμενα. Το κείμενο 1 (Τσακυράκης Στ.) αναφέρεται στη βία κατά των γυναικών και στην ανάγκη συνεχούς εγρήγορσης. Στο κείμενο 2 αντιδιαστέλλονται οι όροι «φεμινισμός» και «νεοφεμινισμός» με σαφή τη θέση της συνεντευξιαζόμενης (Μπελίντα Κανόνο) υπέρ της πρώτης. Τέλος, στο κείμενο 3 παρουσιάζονται μέσα από το απόσπασμα (Οικονόμου Χρ.) τα στερεότυπα που φέρουν οι άνδρες για το φύλο τους.
Η επιλογή της συγκεκριμένης θεματολογίας στηρίζεται στη θεματική ενότητα των έμφυλων ανισοτήτων και της έμφυλης βίας και αποτελεί μεγάλο κομμάτι των περιεχομένων του σχολικού εγχειριδίου «Εμείς και οι Άλλοι».
Θέμα Α (περίληψη)
- Α1:Δεν κρύβει ιδιαίτερες δυσκολίες. Οι απόψεις του συγγραφέα που δίνουν απάντηση στο ζητούμενο(κοινωνική θέση της γυναίκας) είναι διάσπαρτες σε όλη την έκταση του του ευσύνοπτου αποσπάσματος
Θέμα Β (κατανόηση κειμένου και θεωρία)
- Β1: Για πρώτη φορά τίθεται ερώτηση αντιστοίχισης. Ωστόσο, τις προσφερόμενες επιλογές χαρακτηρίζει σαφήνεια.
- Β2:Σημασία διαρθρωτικών λέξεων. Δεν επαρκεί η απλή αναφορά στη νοηματική σχέση, αλλά πρέπει να γίνει και αναφορά και στο πώς οι διαρθρωτικές λέξεις συνδέονται με τα νοήματα του κειμένου.
- Β3α: Ευαισθητοποίηση…. φαίνεται πως είναι η αγαπημένη άσκηση των θεματοδοτών τα τελευταία 4 χρόνια.
- Β3β: Μέθοδος οργάνωσης παραγράφου. Πρόκειται για κλασική άσκηση θεωρίας, προσαρμοσμένη στις νέες οδηγίες του ΙΕΠ του 2020
Θέμα Γ (λογοτεχνικό)
Γ1: Στο απόσπασμα οι μαθητές καλούνται να ερμηνεύσουν τη συναισθηματική κατάσταση του πρωταγωνιστή αξιοποιώντας τους κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. Η σχετική ερώτηση δεν αναμένεται να δυσκολέψει ιδιαίτερα τους υποψηφίους. Χρειάζεται, βέβαια ,προσοχή στη διατύπωση της προσωπικής τους άποψης .
Θέμα Δ (παραγωγή λόγου)
Δ1 :Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να γράψουν μία ομιλία με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Με ευδιάκριτο τρόπο ζητούσε να αναφερθούν σε φαινόμενα παραβίασης των δικαιωμάτων της γυναίκας στη σύγχρονη εποχή στον ιδιωτικό και δημόσιο βίο και να αναφέρουν πώς μπορούν, ως νέα γενιά, να συμβάλλουν έμπρακτα στην επίτευξη της ισότητας των φύλων. Οι μαθητές είναι σε θέση να ανταποκριθούν στα ζητούμενα, καθώς τους βοηθά το γεγονός ότι μπορούν να αντλήσουν πληροφορίες και από τα κείμενα αναφοράς.
Γενική αποτίμηση
Οι εξεταζόμενοι στην πρώτη μέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων δεν πρέπει να αιφνιδιάστηκαν από τις επιλογές τις επιτροπής. Οι μαθητές εξετάστηκαν σε ένα θέμα της επικαιρότητας. Οι ερωτήσεις ήταν σαφείς και ζητούν συγκεκριμένες απαντήσεις .
Ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές επιτυχία και καλή συνέχεια στα υπόλοιπα μαθήματά τους.
Γιάννης Χριστοδουλόπουλος
Οργανωτικός Γραμματέας του Συνδέσμου Φιλολόγων Πύργου-Ολυμπίας
ΓΕΛ Πελοπίου
(Δελτίο Τύπου)