Οι μαθητές της Γ´ τάξης Γενικού Λυκείου κλήθηκαν σήμερα να διαχειριστούν ένα θέμα αντλημένο από τις θεματικές ενότητες του τουρισμού και της ψυχαγωγίας, το οποίο αφορούσε την αξία του ταξιδιού ως μέσου ψυχικής ηρεμίας και αυτοβελτίωσης του ανθρώπου.
Στους υποψήφιους δόθηκαν τρία κείμενα. Το 1ο ήταν άρθρο αντλημένο κι ελαφρώς διασκευασμένο από το διαδίκτυο, το 2ο προερχόταν από το έργο «Ταξιδεύοντας» του Ν. Καζαντζάκη, ενώ το 3ο ήταν το ποίημα «Το ταξίδι» του Κωστή Παλαμά.
Η διατύπωση των θεμάτων ανταποκρινόταν πλήρως στην προετοιμασία των υποψηφίων. Ειδικότερα, το θέμα Α1 αφορούσε περίληψη με εστίαση, το Β1 περιλάμβανε ερωτήσεις αντιστοίχησης όπως και την περσινή χρονιά. Το Β2 ήταν ένα σαφές κι αναμενόμενο θέμα, όπου εξεταζόταν η θεωρία (ανάπτυξη παραγράφου, διαρθρωτικές λέξεις) δίχως να κρύβει κάποια δυσκολία, ενώ περισσότερη προσοχή απαιτούσε το Β3, όπου οι υποψήφιοι έπρεπε να εντοπίσουν δύο χαρακτηριστικά που να επιβεβαιώνουν τον βιωματικό χαρακτήρα του Κειμένου 2. Όσον αφορά το θέμα Γ, το ποίημα του Κωστή Παλαμά τόνιζε την ανάγκη διαφυγής του ποιητικού υποκειμένου από τον ερωτικό του καημό, ενώ παρείχε πληθώρα κειμενικών δεικτών στους υποψηφίους για την αιτιολόγηση της ερμηνευτικής του προσέγγισης. Τέλος, η παραγωγή λόγου είχε τη μορφή άρθρου σε σχολική εφημερίδα όπου οι μαθητές θα εξέφραζαν τη συμφωνία ή διαφωνία τους με τη θέση της συντάκτριας για την ανεκτίμητη αξία του ταξιδιού και θα παρουσίαζαν τους δικούς τους τρόπους διαφυγής και ψυχικής ηρεμίας.
Συνοψίζοντας, οι εξεταζόμενοι στη σημερινή πρώτη μέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων δεν πρέπει να αιφνιδιάστηκαν από τις επιλογές της επιτροπής. Με ολοκληρωμένες απαντήσεις και προσεκτική προσέγγιση των θεμάτων είχαν την ευκαιρία να έρθουν πιο κοντά στην υλοποίηση του στόχου τους!
Τους ευχόμαστε ολόψυχα καλή δύναμη και καλή συνέχεια στην προσπάθειά τους!
Ράνια Κιούλου , Φιλόλογος
Κύβος – Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης