Η αυλαία των Πανελλαδικών εξετάσεων άνοιξε σήμερα για τους μαθητές της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου με ένα θέμα διαχρονικό, την αξία των ταξιδιών στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου. Τα μη λογοτεχνικά κείμενα αντλήθηκαν, το πρώτο από διαδικτυακό κείμενο της Ηλέκτρας Χατζηδημητρίου και το δεύτερο από το έργο «Ταξιδεύοντας» του Ν. Καζαντζάκη. Διατυπωμένα με λόγο εύληπτο και απλό, έδιναν στους υποψηφίους τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν δημιουργικά τις ιδέες που περιέχονταν στα κείμενα και στις δικές τους απαντήσεις. Οι ασκήσεις του θέματος Β ήταν σαφείς και κατανοητές και αφορούσαν στοιχεία της θεωρίας που οι μαθητές είχαν διδαχθεί, όπως η πρόθεση της συντάκτριας του κειμένου και ο τρόπος ανάπτυξης παραγράφου με τη μέθοδο της αιτιολόγησης, ο ρόλος των διαρθρωτικών λέξεων στην εξασφάλιση της συνοχής του κειμένου, καθώς και τα χαρακτηριστικά που αποδεικνύουν τον βιωματικό χαρακτήρα του κειμένου 2, όπως η χρήση των ρηματικών προσώπων, ο εικονοπλαστικός λόγος και η περιγραφή. Ζητούμενο ήταν, επίσης, οι απαντήσεις να τεκμηριωθούν κειμενοκεντρικά, με αναφορές στα αποσπάσματα που δόθηκαν.
Ως λογοτεχνικό κείμενο επιλέχθηκε το ποίημα «Το ταξίδι» του Κ. Παλαμά́. Οι μαθητές κλήθηκαν στο ερμηνευτικό τους σχόλιο να αποτυπώσουν πώς λειτουργεί το ταξίδι για το ποιητικό υποκείμενο, αξιοποιώντας στοιχεία της θεωρίας της Λογοτεχνίας, όπως οι κειμενικοί δείκτες, και να παρουσιάσουν τη δική τους αντίδραση σε ανάλογη συναισθηματική κατάσταση, καταθέτοντας την προσωπική τους άποψη. Το θέμα της Έκθεσης με τη μορφή διαδικτυακού άρθρου στην ιστοσελίδα του σχολείου τους ζητούσε από τους υποψηφίους να διατυπώσουν τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με την άποψη της συντάκτριας του κειμένου 1 ότι τα ταξίδια συνιστούν «τρόπο ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης του κάθε ανθρώπου» και να παρουσιάσουν τους τρόπους που οι ίδιοι επιλέγουν για να διασφαλίσουν την προσωπική́ τους ηρεμία και ισορροπία. Πρόκειται για ένα θέμα που αγγίζει ιδιαίτερα τους νέους, αφού αφορά τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα που είναι καθοριστικά όμως για τη διαμόρφωση μιας προσωπικότητας υγιούς και ισορροπημένης ψυχικά.
Τέλος αξίζει να επισημανθεί φυσικά πως για την επίτευξη υψηλών βαθμολογιών στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας βασική προϋπόθεση αποτελεί η προσεκτική μελέτη, η έμφαση στη λεπτομέρεια, και η συστηματική προετοιμασία και εξάσκηση στις θεματικές ενότητες και των τριών τάξεων του Λυκείου. Εχέγγυο επιτυχίας συνεπώς συνιστά το εύρος των γνώσεων, η κριτική σκέψη, η ικανότητα συγκερασμού στοιχείων της θεωρίας και η διαρκής επαφή με τη Λογοτεχνία, σε μια συστηματική και διαρκή διαδικασία μάθησης, που δεν πρέπει να εξαντλείται αυστηρά στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Χαρά Χαραλαμπίδη, Φιλόλογος
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ Mathisis