Μπορεί το υπουργείο Παιδείας να επιμένει ότι ο νόμος για τις διαγραφές θα εφαρμοστεί χωρίς καμία παρέκκλιση αλλά οι καθηγητές των ιδρυμάτων δηλώνουν ότι οι διαγραφές θα προκαλέσουν αδικίες και ανισότητες και επιπλέον θα μετατρέψουν το ρόλο των ακαδημαϊκών δασκάλων, οι οποίοι, αντί να ασχολούνται με την εκπαίδευση των φοιτητριών τους, καλούνται να λάβουν αντι-ακαδημαϊκές και μη-τεκμηριωμένες αποφάσεις για το μέλλον τους. Αυτή τη στιγμή ορισμένα πανεπιστήμια έχουν ενημερώσει τους φοιτητές τους, που έχουν ξεπεράσει το όριο φοίτησης να επισπεύσουν τις σπουδές τους , να πάρουν μέρος σε όλες τις εξεταστικές προκειμένου να αποκτήσουν τα πτυχία τους καθώς δεν θα έχουν άλλη ευκαιρία. Σε γενικές γραμμές όμως, στα περισσότερα ΑΕΙ αλλά κυρίως ανάμεσα στους καθηγητές δεν υπάρχει διάθεση να προχωρήσουν σε «εκκαθαρίσεις» και το σίγουρο είναι ότι τους επόμενους μήνες και έως το τέλος του ακαδημαϊκού έτους θα υπάρξει μεγάλη αναστάτωση στα πανεπιστημιακά ιδρύματα.
Πανεπιστήμιο Αθήνας
Όπως αναφέρει το τμήμα Φυσικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών υπάρχει μεγάλη ανησυχία για τις κοινωνικές συνέπειες αυτής της ρύθμισης. Το Τμήμα επισημαίνει ότι πρόκειται για φοιτητές που, παρά τις δυσκολίες, καταβάλλουν προσπάθεια να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους χωρίς να επιβαρύνουν το δημόσιο πανεπιστήμιο, καθώς έχουν πάψει να λαμβάνουν οποιαδήποτε φοιτητική παροχή. Η ανακοίνωση τονίζει ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση εφαρμόζεται «με οριζόντιο τρόπο», γεγονός που, κατά το Τμήμα, αγνοεί τις ιδιαίτερες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές.
Καθηγητές Μαθηματικών τμημάτων ΑΕΙ
Να μην επιμείνει στις διαγραφές των φοιτητών, που έχουν υπερβεί τα όρια σπουδών, ζητούν από το υπουργείο Παιδείας οι καθηγητές των τμημάτων Μαθηματικών όλων των ΑΕΙ. Όπως αναφέρουν οι καθηγητές θα προκληθεί τεράστια αναστάτωση στα πανεπιστήμια κυρίως λόγω των έκτακτων εξεταστικών περιόδων και αντίστοιχων μέτρων, στα οποία πολλά Τμήματα θα καταφύγουν, προκειμένου να βοηθήσουν τις/τους φοιτήτριες/ές που κινδυνεύουν με διαγραφή. Επίσης λόγω της εύλογης πίεσης που θα εξασκηθεί από τους διαγραφόμενες φοιτήτριες προς τις Διοικήσεις των Τμημάτων, που θα εκδώσουν την πράξη διαγραφής τους, αλλά και προς όλα τα μέλη ΔΕΠ. Οι καθηγητές υπογραμμίζουν ότι οι διαγραφές θα προκαλέσουν αδικίες και ανισότητες και λόγω της μετατροπής του ρόλου των ακαδημαϊκών δασκάλων, οι οποίοι, αντί να ασχολούνται με την εκπαίδευση των φοιτητριών/ών τους, καλούνται να λάβουν αντι-ακαδημαϊκές και μη-τεκμηριωμένες αποφάσεις για το μέλλον τους.
Η ανακοίνωση των καθηγητών Μαθηματικών
Σχετικά με το Άρθρο 76, του Ν. 4957/2022, περί “διαγραφής των φοιτητριών/ών που υπερβαίνουν το ανώτατο όριο φοίτησης ν+2 έτη”, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα ακόλουθα:
1. Ο οριζόντιος τρόπος με τον οποίο η συγκεκριμένη διάταξη αντιμετωπίζει όλα τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, διαφορετικά ΑΕΙ, διαφορετικά Τμήματα και, κυρίως, διαφορετικές κατηγορίες φοιτητριών/ών έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία αδικιών και ανισοτήτων. Η διάταξη δεν αναφέρει το κριτήριο με το οποίο επελέγησαν τα ν+2 έτη αντί κάποιου άλλου ορίου, καθώς και το όφελος από τις επιδιωκόμενες διαγραφές φοιτητριών/ών.
2. Η συγκεκριμένη διάταξη φέρνει τεράστια αναστάτωση στη λειτουργία των ΑΕΙ λόγω:
• Των έκτακτων εξεταστικών περιόδων και αντίστοιχων μέτρων, στα οποία πολλά Τμήματα θα καταφύγουν, προκειμένου να βοηθήσουν τις/τους φοιτήτριες/ές που κινδυνεύουν με διαγραφή.
• Της εύλογης πίεσης που θα εξασκηθεί από τις/τους διαγραφόμενες/ους φοιτήτριες/ές προς τις Διοικήσεις των Τμημάτων, που θα εκδώσουν την πράξη διαγραφής τους, αλλά και προς όλα τα μέλη ΔΕΠ.
• Της μετατροπής του ρόλου των ακαδημαϊκών δασκάλων, οι οποίοι, αντί να ασχολούνται με την εκπαίδευση των φοιτητριών/ών τους, καλούνται να λάβουν αντι-ακαδημαϊκές και μη-τεκμηριωμένες αποφάσεις για το μέλλον τους.
Όλα τα προηγούμενα θα επιδράσουν αρνητικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, υποβαθμίζοντας τελικά το επίπεδο των σπουδών, ενώ θα έχουν (και) αρνητικές επιπτώσεις στις σχέσεις μεταξύ διδασκόντων και διδασκομένων.
3. Ειδικότερα για τα (τετραετούς φοίτησης) Τμήματα Μαθηματικών της Χώρας, ο μέσος όρος αποφοίτησης ξεπερνάει τα 6.5 έτη. Αν εφαρμοζόταν η συγκεκριμένη διάταξη, με επίσημα στοιχεία από τις Μονάδες Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π.) των Ιδρυμάτων, περισσότεροι του 50% των φοιτητριών/ών που πήραν το πτυχίο τους μεταξύ Σεπτεμβρίου 2023 και Σεπτεμβρίου 2024 δεν θα το είχαν επιτύχει γιατί θα είχαν προηγουμένως διαγραφεί. Έτσι, η συγκεκριμένη διάταξη θα οδηγήσει εκτός ακαδημαϊκής εκπαίδευσης πολλές/ούς φοιτήτριες/ές υποβαθμίζοντας με αυτόν τον τρόπο το επιστημονικό δυναμικό της χώρας.
4. Τελικά, η συγκεκριμένη διάταξη:
• Υποβαθμίζει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο, το οποίο, παρά την ελλιπή χρηματοδότηση και στήριξή του από την Ελληνική Πολιτεία, προσφέρει, για σχεδόν δύο αιώνες, υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, που αναγνωρίζεται (και) από τα Ιδρύματα της Αλλοδαπής, στα οποία οι απόφοιτες/οί του συνεχίζουν μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές. Πολλές/οί δε απόφοιτες/οι των Ελληνικών Δημόσιων Πανεπιστημίων ακολουθούν ακαδημαϊκή σταδιοδρομία σε Πανεπιστήμια της Αλλοδαπής.
• Δημιουργεί ευνοϊκές προοπτικές για τα υπάρχοντα, καθώς και για τα υπό ίδρυση, ιδιωτικά κολλέγια, στα οποία ενδεχομένως θα καταφύγουν οι εν δυνάμει διαγραφείσες/φέντες φοιτήτριες/ές.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, θεωρούμε ότι το Άρθρο 76, του Ν. 4957/2022, δεν λύνει κανένα από τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά δημιουργεί πολλά επιπρόσθετα, και για αυτό ζητάμε την απόσυρσή του.
Πηγή: ethnos.gr