Σάββατο, 04 Ιανουαρίου 2020 13:49

Στήθηκε ξανά το Γεφύρι της Πλάκας - Το 1866 το είχαν χτίσει με ασπράδια!

Γράφτηκε από

Το μεγαλύτερο μονότοξο Γεφύρι των Βαλκανίων

Το Γεφύρι της Πλάκας στα Τζουμέρκα της Ηπείρου ήταν το μεγαλύτερο μονότοξο των Βαλκανίων και το 2015 καταρρέει. Και αυτή δεν ήταν η πρώτη, αλλά η τρίτη φορά που κατέρρεε. Είχε πέσει το 1860 και το 1863. Για την κατασκευή του το 1866 χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ των άλλων ασπράδια από 20.000 αυγά!

Σήμερα το Γεφύρι στέκει ξανά όρθιο. Δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως και παραμένει καλουπωμένο. Το ξεκαλούπωμα του έργου υπολογίζεται να γίνει κατά τη διάρκεια των Αλκυονίδων του Γενάρη καθώς χρειάζονται ημέρες καλοκαιρίας.

Ο εκπρόσωπος της Νήρικος Τεχνική, επικεφαλής και εργοταξιάρχης, κ. Αλέκος Παπακωστόπουλος, μίλησε στο LIFO.gr από τα Τζουμέρκα, όπου εξακολουθεί να βρίσκεται, μέχρι να τοποθετηθεί στο γεφύρι και η τελευταία πέτρα. «Το έργο έχει ολοκληρωθεί κατά 98-99%, απομένει μόνο το μισό καλντερίμι και τα μισά στηθαία» μας λέει. Στην ερώτηση γιατί εξακολουθεί να βρίσκεται εκεί, εξηγεί ότι σε τόσο δύσκολα έργα χρειάζεται κεντρική κατεύθυνση και συντονισμός, αλλιώς υπάρχουν οξύνσεις. «Όταν πρόκειται για μνημεία, κάθε λάθος είναι μη αναστρέψιμο» τονίζει.

«Το έργο ήταν δύσκολο εξαιτίας του νερού, καθώς ο Άραχθος είναι ορμητικός. Ψηλότερα υπάρχει υδροηλεκτρικό φράγμα αυτοματοποιημένο, που ανοίγει ανάλογα με τις ανάγκες για ρεύμα. Το μόνο που μπορούσε να γίνει είναι να ενημερώνεται 8 ώρες πριν το συνεργείο ότι το φράγμα πρόκειται να ανοίξει. Οι ποσότητες νερού ποικίλλουν. Ξαφνικά, μπορεί να ανέβει η στάθμη μισό μέτρο ή 80 εκατοστά μέσα σε δέκα λεπτά, σαν παλίρροια» εξηγεί ο κ. Παπακωστόπουλος. Εκ των πραγμάτων, το συνεργείο βρισκόταν εκεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Η σύμβαση, αν και έπρεπε να υπογραφεί τον Μάιο του 2018, ώστε να εκμεταλλευτεί το συνεργείο όλο το καλοκαίρι, καθυστέρησε λόγω γραφειοκρατίας. «Η αναστήλωση του γεφυριού, τελικά, υπήρξε άθλος λόγω της γραφειοκρατίας. Το γεφύρι υπάγεται στο υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο έχει την υψηλή εποπτεία, επειδή πρόκειται για διατηρητέο μνημείο από το 1972. Εμπλέκεται, επίσης, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την επίβλεψη έχει αναλάβει η ΕΥΔΕ Πάτρας. Στο έργο συνέβαλε ουσιαστικά η επιστημονική ομάδα του ΕΜΠ, ενώ συμμετείχαν η Διεύθυνση Νεότερων Μνημείων Ιωαννίνων, το Τεχνικό Επιμελητήριο και ο Δήμος Τζουμέρκων».

Η σύμβαση εν τέλει υπογράφηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 2018 και η ομάδα, που απαρτιζόταν από τα συνεργεία των εταιρειών και μάστορες της περιοχής, δεν γνώριζε αν θα μπορέσει να δουλέψει ή αν θα τους προλάβει ο χειμώνας. Βασικό στάδιο ήταν η κατασκευή σταθερού καλουπιού πάνω στο οποίο θα στερεωνόταν η λιθοδομή. Η δυσκολία ήταν ότι θα έπρεπε να παραμείνει και τον χειμώνα, αντιμετωπίζοντας αντίξοες καιρικές συνθήκες. Η πιο ουσιαστική δουλειά έγινε μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου 2018. Μέσα σε τρεις μήνες τοποθετήθηκαν 70 πάσσαλοι μέσα στην κοίτη του ποταμού, σε βάθος 12 μέτρων. Για να επιτευχθεί αυτό έγινε δυο φορές εκτροπή της κοίτης με μπαζώματα. Δένοντας μεταξύ τους τους πασσάλους έφτιαξαν τρία κουτιά από μπετόν, πάνω στα οποία τοποθετήθηκε σταθερή σιδηροκατασκευή μήκους 9 μέτρων και βάρους 350 τόνων, η οποία θα άντεχε οποιαδήποτε στάθμη του νερού και πάνω της θα καθόταν το καλούπι.

Οι εργασίες ξεκίνησαν και πάλι στις 15 Μαΐου 2019, όταν έπεσαν τα νερά του ποταμού, οπότε και άρχισαν να μπαίνουν οι πρώτες πέτρες στη βάση του ανατολικού μεσόβαθρου. Στην ερώτηση αν χρησιμοποιήθηκε το αυθεντικό υλικό, ο αρχιτέκτονας απαντά πως αυτό συνέβη με ένα μικρό μέρος του, ενώ διατηρήθηκε το δυτικό βάθρο ως είχε, καθώς κι ένα μικρό κομμάτι από το ανατολικό. Μεγάλα λιθοσυντρίμματα που ανασύρθηκαν από την Περιφέρεια, υπάρχει η σκέψη να εκτεθούν στο μέλλον. Για την αναστύλωση επιλέχθηκε ψαμμίτης από τη γειτονική Δαφνούλα, μια σκληρή και βαριά πέτρα. Αυτός ήταν και ο λόγος που υπήρξαν δυσκολίες στην επεξεργασία της, αφού το πελέκημα έγινε με τον πατροπαράδοτο τρόπο και χρησιμοποιήθηκαν παραδοσιακά εργαλεία – βαριά, καλέμι, ματρακάς, τσόκια, χτένια, κόφτες κ.λπ. Εκτός από τη χρήση μηχανικών μέσων η οποία απαγορευόταν, το κονίαμα δεν περιείχε χημικά αλλά αποτελούνταν από υδραυλική άσβεστο, χαλαζιακή άμμο και πουζολάνη (τριμμένη ελαφρόπετρα σε μορφή πούδρας).

Το αποτέλεσμα είναι το νέο γεφύρι να μην έχει μόνο τη μορφή του παλιού αλλά και τα υλικά του να είναι παρόμοια με τα φυσικά υλικά που χρησιμοποίησε ο αρχιμάστορας Κώστας Μπέκας και το «μπουλούκι» του, το 1866. Κύριος χορηγός του έργου τότε ήταν ο τραπεζίτης των Ιωαννίνων Ιωάννης Ζ. Λούλης, που καταγόταν από την Αετορράχη (Κοτόρτσι) των Κατσανοχωρίων. Ο απόγονός του, επιχειρηματίας Νίκος Λούλης, ήταν εκείνος που χρηματοδότησε τις μελέτες του ΕΜΠ για την αναστήλωση του ιστορικού γεφυριού. Το ξεκαλούπωμα του έργου υπολογίζεται να γίνει κατά τη διάρκεια των Αλκυονίδων του Γενάρη, καθώς χρειάζονται δέκα μέρες καλοκαιρίας.

Η σιδηροκατασκευή θα βγει τον Ιούνιο, όταν θα πέσει η στάθμη του ποταμού, ενώ τα συνεργεία έχουν τοποθετήσει αισθητήρες κάτω από το καλντερίμι που για 5-10 χρόνια θα δείχνουν οποιαδήποτε μικρομετακίνηση υπάρχει. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατάρρευση του γεφυριού θα είχε αποφευχθεί αν είχαν γίνει εγκαίρως οι απαραίτητες επεμβάσεις, καθώς ο όγκος του νερού δεν ήταν η μόνη αιτία που έπεσε. Το ανατολικό βάθρο ήταν σαθρό, μια και δεν προστατευόταν από πτερυγότοιχο όπως το δυτικό. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι με τα χρόνια άλλαξε η πορεία του νερού λόγω μικροκατολισθήσεων και το ανατολικό βάθρο άρχισε να δέχεται μεγαλύτερα φορτία νερού απ΄ό,τι όταν σχεδιάστηκε. Επιπλέον, στη βάση του δυτικού βάθρου είχε φυτρώσει ένας πλάτανος.

Η ιστορία του Γεφυριού

Το ηπειρώτικο τοξωτό Γεφύρι της Πλάκας, ήταν το μεγαλύτερο των Βαλκανίων και ανακηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1972. Επίσης θεωρείτο το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.Το γεφύρι έχει καταρρεύσει συνολικά τρεις φορές! Το 1860, το 1863 και το 2015, την τελευταία φορά, έπειτα από βροχόπτωση. Για την κατασκευή του το 1866 χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ των άλλων ασπράδια από 20.000 αυγά. Κόστισε 180.000 γρόσια και χρειάστηκαν μόλις τρεις μήνες για να γίνει

Στο σημείο όπου χτίστηκε το γεφύρι της Πλάκας υπήρχε μια παλαιά γέφυρα η οποία καταστράφηκε το 1860. Το 1863 ξαναχτίστηκε από την αρχή από το μάστορα Γιωργή από την Κόνιτσα με χορηγία του επιχειρηματία Γιάννη Λούλη.

Η γέφυρα αυτή γκρεμίστηκε σχεδόν την ημέρα των εγκαινίων της. Το 1866 ξαναχτίστηκε με κτίστη τον Κωνσταντίνο Μπέκα από τα Πράμαντα, έπειτα από εντολή του Οθωμανού Σουλτάνου Αμπντούλ Αζίζ. Το κόστος του χτισίματος έφτασε τα 180.000 οθωμανικά γρόσια. Το ποσό καλύφθηκε και πάλι από το Λούλη και από συνδρομές κατοίκων από τις γύρω κοινότητες.

Για το χτίσιμο του γεφυριού υπάρχει η παράδοση ότι στέριωσαν άνθρωπο στα θεμέλιά του. Άλλοι ισχυρίζονταν ότι έβαλαν έναν Τούρκο κι άλλοι μια επιληπτική κοπέλα από το χωριό Μονολίθι.

Στις 3 Φεβρουαρίου 1878, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης ενάντια στους Οθωμανούς, Ελληνικά στρατεύματα, υπό των εντολών του Κωνσταντίνου Κοττίκα, επικράτησαν της Τουρκικής Φρουράς της γέφυρας, και τους εξανάγκασαν σε συνθηκολόγηση.

Τη δεκαετία του 1880 ο ποταμός Άραχθος ήταν το σύνορο της Ελλάδας με την Οθωμανική Αυτοκρατορία και τη συγκεκριμένη περίοδο σταμάτησε να χρησιμοποιείται. Μετά το 1928 πραγματοποιήθηκαν διάφορες απόπειρες συντήρησης και παράλληλα δημιουργήθηκε νέος δρόμος που συνέδεε τις κοινότητες.

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η γέφυρα βομβαρδίστηκε από τις Γερμανικές δυνάμες. Παρ' αυτά η γέφυρα άντεξε με μόνο ελαφριές ζημιές. Οι ντόπιοι την επισκεύασαν με τσιμέντο το 1943.

Στις 4 Φλεβάρη 1944, στο τελωνείο δίπλα στο γεφύρι, υπογράφεται η περίφημη συνθήκη ανακωχής ανάμεσα στις αντιπροσωπείες του ΕΔΕΣ και του ΕΑΜ

Τα τελευταία χρόνια η γέφυρα λειτουργούσε ως αξιοθέατο της περιοχής.

Πηγές: Lifo.gr - Wikipedia - Petrinagefiria.com - TheBest.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 04 Ιανουαρίου 2020 20:01

Σχετικά Άρθρα

  • Πλουτοχώρι: Ερευνήθηκε χωρίς αποτέλεσμα το αυτοκίνητο του 45χρονου αγνοούμενου (photos & video)
    Πλουτοχώρι: Ερευνήθηκε χωρίς αποτέλεσμα το αυτοκίνητο του 45χρονου αγνοούμενου (photos & video)

    Συνεχίζει να αγνοείται ο 45χρονος Ν.Α. που μαζί με την 38χρονη Γ.Μ. παρασύρθηκαν το βράδυ της Δευτέρας από τα ορμητικά νερά του ποταμού Αχέροντα (Κόβιτσα) στο Πλουτοχώρι του Δήμου Ανδρίτσαινας Κρεστένων.

    Οι δύτες της ΕΜΑΚ ερεύνησαν το αυτοκίνητο όσο βρισκόταν κάτω από τα νερά του ποταμού αλλά και όταν με μηχάνημα έργου ανασύρθηκε στην όχθη και δε βρήκαν κανένα ίχνος από τον οδηγό.

    Οι έρευνες συνεχίζονται σε όλο το μήκος του ποταμού καθώς και η 38χρονη νωρίτερα το πρωί της Τρίτης είχε βρεθεί περίπου 1 km πιο μακριά από το σημείο που εντοπίστηκε το αυτοκίνητο.

    Δείτε βίντεο

    Δείτε φωτογραφίες

    amaksi 1

    amaksi 2

    amaksi 3

    amaksi 5

    amaksi 4

    amaksi 6

  • Πλουτοχώρι: Όχημα παρασύρθηκε από φουσκωμένο χείμαρρο - Αγνοούνται οι επιβαίνοντες (photos & video) (upd)
    Πλουτοχώρι: Όχημα παρασύρθηκε από φουσκωμένο χείμαρρο - Αγνοούνται οι επιβαίνοντες (photos & video) (upd)

    Συναγερμός έχει σημάνει στις αρχές, μετά από πληροφορία, πως αυτοκίνητο με δυο επιβαίνοντες, παρασύρθηκε από φουσκωμένο χείμαρρο στο χωριό Πλουτοχώρι του Δήμου Ανδρίτσαινας Κρεστένων.

    Όλες οι δυνάμεις κινούνται προς την περιοχή, προκειμένου να εντοπίσουν το όχημα και τα άτομα που βρίσκονται μέσα σε αυτό.

    Νεότερη ενημέρωση

    Κι ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων που παρασύρθηκαν από τα ορμητικά νερά, στην προσπάθειά τους να περάσουν από γεφύρι στην είσοδο του χωριού, η υπερχείλιση των ρεμάτων έχει προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στους κατοίκους καθώς απειλεί σοβαρά τα σπίτια στο Πλουτοχώρι.

    Στις έρευνες, το έργο των οποίων η ισχυρή βροχόπτωση καθιστά ιδιαίτερα δύσκολο, επιχειρεί η Ομάδα Ορμητικών Νερών της 6ης ΕΜΑΚ με 4 άτομα και η Ο.Υ.Δ. με 4 δύτες της Μονάδας, ενώ στο συμβάν μεταβαίνει επίσης και η ομάδα της 6ης ΕΜΟΔΕ με 7 άτομα.

    Επιχειρούν επίσης ενισχυμένες δυνάμεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας από όλη την Ηλεία και της Αστυνομίας ενώ στο σημείο βρίσκεται και ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.

    Παρόντες στις έρευνες είναι τόσο ο αντιπεριφερειαρχης Ηλείας Νίκος Κοροβέσης όσο και ο δήμαρχος Ανδρίτσαινας Κρεστένων Διονύσης Μπαλιούκος.

    Αυτόπτης μάρτυρας μιλώντας στο ilialive.gr αναφέρει ότι γύρω στις 20:30 είδε το αυτοκίνητο να επιχειρεί να περάσει το γεφύρι και να παρασύρεται τελικά από το νερό ενώ κινδύνεψε στο ίδιο σημείο μια ακόμη γυναίκα αφού στην προσπάθειά της να περάσει το καλυμμένο με νερό γεφύρι, λίγο πριν της έσβησε η μηχανή του αυτοκινήτου της, γεγονός που αποδείχτηκε τελικά σωτήριο.

    Δείτε το βίντεο:

    Δείτε βίντεο από την περιοχή:

    Δείτε φωτογραφίες:

    ploutoxori 1

    ploutoxori 2

    ploutoxori 3

    ploutoxori 4

    ploutoxori 5

    ploutoxori 6

    ploutoxori 7

    ploutoxori 8

    ploutoxori 9

    Περισσότερα σε λίγο...

  • Ζεφύρι: Περιέλουσε την γυναίκα του με εύφλεκτο υλικό και της έβαλε φωτιά
    Ζεφύρι: Περιέλουσε την γυναίκα του με εύφλεκτο υλικό και της έβαλε φωτιά

    Συναγερμός σήμανε στο Ζεφύρι, καθώς το πρωί της Δευτέρας ένας άνδρας περιέλουσε την σύζυγό του με εύφλεκτο υλικό και της έβαλε φωτιά. Οι λεπτομέρειες προκαλούν σοκ.

    Πώς έγινε η επίθεση

    Σύμφωνα με όσα μετέδωσε η Μίνα Καραμήτρου στο OPEN, όλα συνέβησαν μπροστά στα μάτια των ανήλικων παιδιών τους. Ο άνδρας επιτέθηκε στη γυναίκα, ενώ η ίδια άρχισε να φωνάζει και να εκλιπαρεί για βοήθεια.

    Το θύμα έχει διακομιστεί στο νοσοκομείο, ενώ η κατάσταση της υγείας του παραμένει άγνωστη. Στο νοσοκομείο έχει μεταφερθεί και ο αδερφός της γυναίκας που επίσης έχει εγκαύματα.

    Ο δράστης έχει συλληφθεί, ενώ οδηγήθηκε στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Άρτα: Στο νοσοκομείο 64χρονη που έπεσε από το ιστορικό γεφύρι
    Άρτα: Στο νοσοκομείο 64χρονη που έπεσε από το ιστορικό γεφύρι

    Στο νοσοκομείο της Άρτας νοσηλεύεται με τραύματα μία 64χρονη ημεδαπή η οποία αργά το απόγευμα της Κυριακής έπεσε από το ιστορικό γεφύρι της πόλης.

    Η γυναίκα έγινε αντιληπτή μετά την πτώση και αμέσως κλήθηκε στο σημείο η Αστυνομία, η Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ, όπως αναφέρει το epiruspost.gr.

    Ανασύρθηκε από τα νερά του ποταμού και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο.

    Από την έρευνα της Αστυνομίας αποκλείστηκε εμπλοκή άλλου ατόμου στην πτώση και το πιθανότερο είναι να πρόκειται για ατύχημα ή για απόπειρα αυτοχειρίας.

    Πηγή: Ιefimerida.gr

  • Οριστική λύση στο γεφύρι του «Μαυροπόταμου» στη Νέα Μανολάδα από τον Δήμο Ανδραβίδας-Κυλλήνης
    Οριστική λύση στο γεφύρι του «Μαυροπόταμου» στη Νέα Μανολάδα από τον Δήμο Ανδραβίδας-Κυλλήνης

    Οριστική λύση δόθηκε από τον Δήμο Ανδραβίδας-Κυλλήνης στο πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί από τα πλημμυρικά φαινόμενα στο γεφύρι του «Μαυροπόταμου» στη Νέα Μανολάδα.

    Το γεφύρι επισκευάστηκε πλήρως και πλέον η πρόσβαση στις παρακείμενες καλλιέργειες είναι άμεση για τους παραγωγούς.

    Όπως εξήγησε ο Δήμαρχος Ανδραβίδας-Κυλλήνης Γιάννης Λέντζας, που επέβλεψε προσωπικά τις εργασίες: «Η καταστροφή που είχε προέλθει από τις τελευταίες πλημμύρες στον γεφύρι του Μαυροπόταμου,δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα στη άμεση πρόσβαση των παραγωγών στις παρακείμενες θερμοκηπιακές καλλιέργειες. Τρέξαμε γρήγορα τις διαδικασίες και με την χρηματοδότηση, που λάβαμε, καταφέραμε να δώσουμε οριστική λύση στο θέμα. Άλλωστε στόχος της δημοτικής αρχής είναι να επεμβαίνει άμεσα στα θέματα καθημερινότητας των πολιτών».

    Παρών στις εργασίες ήταν και ο Πρόεδρος της Κοινότητας Νέας Μανολάδας Ξενοφών Ανδρέου, οποίος τόνισε: «Ταχτοποιήθηκε και το θέμα του Μαυροπόταμου, παρουσία του Δήμαρχου Γιάννη Λέντζα τον οποίο και ευχαριστούμε πάρα πολύ!».

    manolada mavropotamos gefuri 2

    manolada mavropotamos gefuri 3

    (Δελτίο Τύπου)

  • Σταφιδόκαμπος: Εντοπίστηκε παλιό γεφύρι σε έργα του βιολογικού - Διαψεύεται περί αρχαιοτήτων
    Σταφιδόκαμπος: Εντοπίστηκε αρχαίο γεφύρι, το ένα από τα τρία που περιγράφει ο μύθος

    Ένα πέτρινο γεφύρι ήρθε στο φως στη διάρκεια των εργασιών που γίνονται στο Σταφιδόκαμπο για το δίκτυο του βιολογικού καθαρισμού σε δρόμο του χωριού. Πρόκειται για ένα από τα τρία πέτρινα γεφύρια που αναφέρονται σε τοιπκούς μύθους, τμήμα ενός αρδευτκού έργου της αρχαιότητας, όπως αναφέρει σε σχετική ανάρτηση ο Γιώργος Αλεβιζόπουλος, κάτοικος του χωριού και υπεύθυνος του Σινέ Ρόδον.

    Ωστόσο οι εμπλεκόμενοι στο έργο διαψεύδουν πως πρόκειται για αρχαίο γεφύρι αλλά για αρκετά νεότερο περί το 1920, ενώ και πηγές της ΕΦΑ Ηλείας ανέφεραν πως δεν υπάρχει κάποιο ανάλογο εύρημα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος στην περιοχή.

    Η ανάρτηση του κ. Αλεβιζόπουλου

    "Ο μύθος του πετρογέφυρου. Σκάβοντας για το δίκτυο το βιολογικού καθαρισμού επί της Οδού Μίκη Θεοδωράκη στην συμβολή της Οδού Βασίλη Τσιτσάνη αποκαλύφθηκε το ένα από τα τρία αρχαία Πέτρινα γεφύρια που ο μύθος από τις διηγήσεις των παππούδων μας είχε φτάσει σε εμάς. Η χρησιμότητα των γεφυριών μέσα στον κάμπο ήταν τριπλή.

    Πρώτον διοχέτευαν το νερό νότια του χωριού από το αρχαίο αρδευτικό αυλάκι που πότιζε τα χωράφια στη βόρεια πλευρά του Πηνειού ποταμού η υδρομάστευση του οποίου με μικρό φράγμα εκτροπής ευρισκόταν τρία έως τέσσερα χιλιόμετρα ανατολικά της αρχαίας ήλιδας και τελείωνε στον Σταφιδόκαμπο πόλισμα της αρχαίας ήλιδας.

    Τα χωράφια όλα από το σημερινό πηγάδι τραγανού μέχρι τον Σταφιδόκαμπο αρδεύονταν από το αυλάκι αυτό το οποίο μέχρι και σήμερα σε πολλά σημεία της διαδρομής του είναι άθικτο. Η δεύτερη χρησιμότητα ήταν η διοχέτευση του νερού το χειμώνα γιατί το σύστημα μέσα από τα αρδευτικά αυλάκια χρησίμευε και ως αποστράγγιση του βρόχινου νερού.

    Και φυσικά η τρίτη χρησιμότητα ήταν η απρόσκοπτη διέλευση πεζών ζώον και ιππήλατων αμαξιών του δρόμου από την σημερινή γέφυρα του Πηνειού ποταμού στην Αγία Μαύρα προς Σταφιδόκαμπο και Σταφιδόκαμπο Ανδραβίδα" αναφέρει χαρακτηριστικά.

    stafidokampos2Φωτογραφία: Γιώργος Αλεβιζόπουλος@Facebook

  • Σπάρτη: Το γεφύρι που διέσχιζαν αρχαίοι πάνοπλοι Σπαρτιάτες πολεμιστές είναι ακόμα όρθιο
    Σπάρτη: Το γεφύρι που διέσχιζαν αρχαίοι πάνοπλοι Σπαρτιάτες πολεμιστές είναι ακόμα όρθιο

    Το γεφύρι βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Σπάρτη και εδώ και 2.000 χρόνια στέκεται όρθιο

    Βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Σπάρτη και εδώ και 2.000 χρόνια, το πέτρινο, τοξοτό γεφύρι, που το διέσχιζαν αρχαίοι πάνοπλοι Σπαρτιάτες πολεμιστές, στέκει ακόμα όρθιο! Μάλιστα, σύμφωνα με τον μύθο, το γεφύρι διέσχισε ο Πάρης όταν ξεκίνησε να πάει στην Τροία για να διεκδικήσει την Ωραία Ελένη.

    Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο

    \

    Η ιστορία του γεφυριού

    Δεκαπέντε χιλιόμετρα νότια της Σπάρτης, κοντά στους πρόποδες του Ταϋγέτου, βρίσκεται η κωμόπολη του Ξηροκαμπίου, μια πανέμορφη κωμόπολη «πνιγμένη στο πράσινο».

    Στην έξοδο του φαραγγιού του Ανακώλου, του οποίου ρέει ο ποταμός Ερασίνος (Ρασίνα), ο επισκέπτης μένει έκθαμβος στο αντίκρισμα του γεφυριού που ενώνει τις 2 όχθες. Πρόκειται για ένα ανεπανάληπτης πραγματικά δομικής κατασκευής γεφύρι ηλικίας 2.000 χρόνων που χρησιμοποιείται κανονικότατα ως σήμερα, πάνω από τον αρχαίο δρόμο Σπάρτης - Καρδαμύλης.

    Λέγεται πως είναι το αρχαιότερο σε λειτουργία γεφύρι της Ευρώπης. Έχει κτιστεί από τους Σπαρτιάτες, την εποχή που ο Αύγουστος (τέλη 1ου π.χ. αιώνα) τους παραχώρησε την Καρδαμύλη ως επίνειο.

    Ονομάστηκε από τους χριστιανούς «Ελληνικό», έργο δηλαδή των αρχαίων Ελλήνων και από τους κατοίκους της γύρω περιοχής «Καμάρα».

    Ο λαός το συνδύασε με την φυγή προς την Τροία της ωραίας Ελένης και την εμφάνιση τη νύχτα του φαντάσματος της γυναίκας του πρωτομάστορα, η οποία θυσιάστηκε για να θεμελιωθεί το γεφύρι…

    Φέρει μία στρώση καμαρόλιθων, η διάμετρος της καμάρας του υπολογίζεται στα περίπου 4 μ., ενώ το κατάστρωμα, ο διάδρομος διάβασης, είναι επίπεδος.

    Η άψογη μηχανική του δεν αλλοιώνεται από τις υποστηρικτικές κατασκευές που έχουν γίνει στο πέρασμα των αιώνων, ιδίως στο αριστερό τμήμα του κατά τον 17ο αιώνα.

    Κατά την τοπική παράδοση αναφέρονται 3 μύθοι για το γεφύρι:

    Ο 1ος μύθος αναφέρει ότι: από το γεφύρι αυτό πέρασε ο Πάρις, γιος του Πριάμου με την ωραία Ελένη του Μενέλαου, κατευθυνόμενοι προς την νησίδα Κρανάη του Γυθείου, απ’ όπου απέπλευσαν προς Τροία.

    Ο 2ος μύθος αναφέρει ότι: από το ίδιο γεφύρι πέρασε ερχόμενος από την Καρδαμύλη μέσα από τον Ταΰγετο, ο γιος του Αχιλλέα, Πύρρος ή αλλιώς Νεοπτόλεμος για να πάει στην Σπάρτη να παντρευτεί την κόρη του Μενέλαου και της Ελένης, Ερμιόνη.

    Ο 3ος μύθος αναφέρει ότι: ο Τηλέμαχος πέρασε από αυτό το γεφύρι ερχόμενος απ’ την Πύλο, το βασίλειο του Νέστορα για να πάει στην Σπάρτη να ρωτήσει τον Μενέλαο για τον πατέρα του Οδυσσέα.

    Καθώς το ρέμα αναζητά τον δρόμο του ανάμεσα στα βράχια και τα τοιχία που ανακόπτουν την ορμή του, σχηματίζει υδάτινα παραπετάσματα και διαδρόμους: ένα θέαμα που βρίσκεται σε μεγάλες δόξες τους χειμερινούς και ανοιξιάτικους μήνες.

    Πηγή: Up Stories - iEidiseis.gr

  • Αίτημα των ''Ανθέων της Πέτρας'' προς την Περιφέρεια για τη διάσωση των μεγάλων γεφυριών των Πετραλώνων
    Αίτημα των ''Ανθέων της Πέτρας'' προς την Περιφέρεια για τη διάσωση των μεγάλων γεφυριών των Πετραλώνων

    Προσφάτως, η Περιφερειακή Αρχή Πελοποννήσου υπέγραψε προγραμματική σύμβαση με το ΤΕΕ για να γίνει μακροσκοπικός έλεγχος όλων των γεφυρών στο επαρχιακό και εθνικό δίκτυο. Σύμφωνα με τη σύμβαση, όπου εντοπιστεί πρόβλημα θα γίνουν μελέτες και επισκευές. Παράλληλα, μέσα στο 2020, θα συνταχθεί και μητρώο γεφυρών ανά Περιφερειακή Ενότητα.

    Με βάση την προγραμματική σύμβαση Περιφέρειας Πελοποννήσου – ΤΕΕ τα Άνθη της Πέτρας απευθύνθηκαν με επιστολή τους στον περιφερειάρχη κ. Παναγιώτη Νίκα ζητώντας να ενταχθούν στο πρόγραμμα 15 παραδοσιακά γεφύρια της Πελοποννήσου ανεξαρτήτως αν είναι ενταγμένα σήμερα στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας. Στην επιστολή τονίζεται η παραπάνω αναγκαιότητα για τις γέφυρες «…που έχουν ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, ιστορική και πολιτιστική αξία, μερικές από τις οποίες έχουν ήδη κηρυχθεί διατηρητέα μνημεία και συμβάλλουν στο πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής.

    Τα πέτρινα αυτά γεφύρια, εξαίρετα δείγματα της λαϊκής μας αρχιτεκτονικής, απόλυτα εναρμονισμένα στο φυσικό περιβάλλον, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική, και ιστορική ζωή της αντίστοιχης περιοχής, ιδιαίτερα σε όλη τη διάρκεια της προβιομηχανικής περιόδου, ενώ παράλληλα παρέχουν σημαντικά στοιχεία για την ιστορία της αρχιτεκτονικής. Σημειωτέον δε, ότι στα περισσότερα από αυτά παρατηρούνται σημαντικές φθορές οι οποίες, με την πάροδο του χρόνου, θα οδηγήσουν σε πιθανή κατάρρευση, όπως συνέβη με το αρχιτεκτονικό μνημείο της γέφυρας της Πλάκας, στην Ήπειρο». Ο κατάλογος των γεφυριών μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και 2 γεφύρια από τη Τ.Κ Πετραλώνων της Δ.Ε Φιγαλείας, πρόκειται για τα εξής:

    Π.Ε. Ηλείας
    Βερβιτσιάνικο Γεφύρι (Πετράλωνα)
    Γεφύρι της Τραλίμνας (Πετράλωνα)

    Ο κος Θάνος Χουλιάρας, συνεργάτης και μέλος των Άνθεων, ανέφερε σε δήλωσή του:
    ''Πριν από λίγους μήνες επισκεφθήκαμε και ερευνήσαμε το πρώτο μεγάλο γεφύρι των Πετραλώνων και σε συνεργασία με τον καθηγητή κ.Δημήτρη Βηλαρά συλλέξαμε στοιχεία ώστε να συμπληρωθεί ένα πρώτο παζλ για την ιστορία του γεφυριού, το οποίο είναι πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της περιοχής. Φροντίσαμε άμεσα με το ΔΣ των Άνθεων να το καταγράψουμε και να το προσθέσουμε στο κατάλογό μας ώστε να κινηθούμε άμεσα με σκοπό και στόχο την καταγραφή του από τις αρμόδιες αρχές και την προστασία του ακόμα και με σχετικό ΦΕΚ''
    Τα ΑΝΘΗ ΤΗΣ ΠΕΤΡΑΣ είναι Μη κερδοσκοπικό Σωματείο Φίλων Παραδοσιακής Αρχιτεκτονικής.

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο