Πέμπτη, 09 Απριλίου 2020 18:36

Εκκλησίες - Μεγάλη Παρασκευή: Δεν προτρέπουμε τους πιστούς να έρθουν λέει τώρα η Ιερά Σύνοδος

Γράφτηκε από

Η Ιερά Σύνοδος διευκρινίζει ότι οι ναοί δεν θα είναι ανοιχτοί για τους πιστούς και υποστηρίζει τώρα ότι η εγκύκλιος που προέβλεπε να είναι ανοιχτές οι εκκλησίες για κάποιες ώρες τηΜ. Εβδομάδα ήταν «εσωτερική» και αφορά μόνο τους ιερείς και το αναγκαίο προσωπικό και όχι τον κόσμο

Να εξηγήσει τον παραλογισμό της διάταξης της εγκυκλίου για ανοιχτές εκκλησίες δύο ώρες κάθε ημέρα μετά τις ιερές Ακολουθίες μέχρι τη Μεγάλη Πέμπτη και τέσσερις ώρες τη Μεγάλη Παρασκευή επιχειρεί η Εκκλησία της Ελλάδος μετά την ανησυχία για δημιουργία συνθηκών μετάδοσης του κορωνοϊού από πιστούς που θα σπεύσουν να προσκυνήσουν τον Επιτάφιο, να στηθούν στην ουρά και να φιλήσουν ο ένας μετά τον άλλον την εικόνα του Χριστού και το Ευαγγέλιο!

Σε ανακοίνωση του εκπροσώπου τύπου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεου σημειώνεται ότι «υπό τις παρούσες συνθήκες, η Ιερά Σύνοδος δεν προτρέπει κανέναν πιστό να έλθει στην Εκκλησία. Οι Εκκλησίες δεν είναι ανοιχτές για τους πιστούς κι αυτό είναι το νόημα της «κεκλεισμένων των θυρών» τελέσεως των Ιερών Ακολουθιών.

Παράλληλα υποστηρίζεται ότι η εγκύκλιος δεν αφορούσε τους πιστούς «και κατά συνέπεια δεν είναι έγγραφο προτρεπτικό για προσέλευση στην Εκκλησία, αφού μάλιστα η Ιερά Σύνοδος δεν δύναται να "νομοθετήσει" αντίθετα προς όσα προβλέπουν οι αποφάσεις της Πολιτείας».

Ειδικά, δε, για τις ανοιχτές εκκλησίες μετά τις ιερές Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας υποστηρίζεται ότι «συνδέεται αποκλειστικά με την παράγραφο 6 της Διϋπουργικής αποφάσεως στην οποία αναφέρεται ότι "επιτρέπεται η συνέχιση των διοικητικών λειτουργιών των χώρων θρησκευτικής λατρείας" και αφορά μόνο τους Ιερείς και το αναγκαίο προσωπικό των Ιερών Ναών.

Στην ανακοίνωση του κ. Ιερόθεου επισημαίνεται ότι:

1. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος απέστειλε στους Μητροπολίτες την από 7-4-2020 Εγκύκλιό της με την οποία τους διαβίβαζε την νέα Διϋπουργική Απόφαση της 6-4-2020 και τους παρακαλεί για την εφαρμογή όσων προβλέπονταν σε αυτή και του μέτρου για το «κεκλεισμένων των θυρών». Η Εγκύκλιος απευθυνόταν προς τους Μητροπολίτες και όχι προς τον λαό για να τον προσκαλεί σε συγκέντρωση.

2.Η Εγκύκλιος αυτή κοινοποιήθηκε στους τρεις Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας και Προστασίας του Πολίτη προς ενημέρωσή τους.

3. Άλλωστε, ήδη ισχύει η απαγόρευση μετακίνησης των πολιτών, και επιτρέπεται μόνον κατόπιν σχετικής αδείας.

Επί πλέον και με αφορμή σχόλια που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο ο κ. Ιερόθεος σε συνεννόηση με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο διευκρινίζει:

- Η δυνατότητα ατομικής προσευχής καταργήθηκε με την ΚΥΑ των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών Δ1α/Γ.Π οικ 20036/ 22-3-2020 (ΦΕΚ B΄ 986), καθώς δεν προβλεπόταν ως αυτοτελής λόγος μετακίνησης και γι᾿ αυτό δεν περιελήφθη στην ΚΥΑ των Υπουργών Παιδείας και Υγείας Αριθμ. Δ1α/ΓΠ.οικ. 23093/6-4-2020 (ΦΕΚ Β΄ 1178).

- Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος από την αρχή το αντιλήφθηκε αυτό και γι᾿ αυτό ζήτησε με έγγραφό της να προβλεφθεί και η ατομική προσευχή στους λόγους μετακινήσεων των πολιτών, τηρώντας ταυτόχρονα την απόφαση της Πολιτείας, η οποία δεν έκανε δεκτό το αίτημα.

- Υπό τις παρούσες συνθήκες, η Ιερά Σύνοδος δεν προτρέπει κανέναν πιστό να έλθει στην Εκκλησία. Οι Εκκλησίες δεν είναι ανοιχτές για τους πιστούς κι αυτό είναι το νόημα της «κεκλεισμένων των θυρών» τελέσεως των Ιερών Ακολουθιών.

- Η υπ᾿ αριθ. 3018/7.4.2020 Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου απευθύνεται προς τους Μητροπολίτες και όχι τους πιστούς και κατά συνέπεια δεν είναι έγγραφο προτρεπτικό για προσέλευση στην Εκκλησία, αφού μάλιστα η Ιερά Σύνοδος δεν δύναται να "νομοθετήσει" αντίθετα προς όσα προβλέπουν οι αποφάσεις της Πολιτείας.

- Η Εγκύκλιος αναφέρει ότι οι Ναοί θα είναι ανοικτοί 11.00-13.00 τις Ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδος και 13.00-17.00 την Μεγάλη Παρασκευή, δύο (2) ώρες μετά την απόλυση των Ιερών Ακολουθιών. Αυτό είναι ένα καθαρά περιοριστικό μέτρο που συνδέεται αποκλειστικά με την παράγραφο 6 της Διϋπουργικής αποφάσεως: «Επιτρέπεται η συνέχιση των διοικητικών λειτουργιών των χώρων θρησκευτικής λατρείας» και αφορά μόνο τους Ιερείς και το αναγκαίο προσωπικό των Ιερών Ναών.

«Πέρα, όμως, απ’ όσα αναφέρουν οι αποφάσεις της Πολιτείας, η Ιερά Σύνοδος προτρέπει όλους τους πιστούς να κατανοήσουν ότι την φετινή Μεγάλη Εβδομάδα και την Ανάσταση, κατ᾿ άκραν εκκλησιαστική οικονομία και επειδή οφείλουμε όλοι να συνειδητοποιήσουμε την κρισιμότητα των καιρών, οφείλουμε να παραμείνουμε στο σπίτι, προσηλωμένοι στην κατ᾿ οίκον προσευχή» καταλήγει η ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου.

Πηγή: Protothema.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 09 Απριλίου 2020 18:29

Σχετικά Άρθρα

  • Αχαΐα: Μπούκαρε σε εκκλησία και τα έσπασε όλα επειδή η μικροφωνική του παπά τού ξύπνησε το μωρό
     Αχαΐα: Μπούκαρε σε εκκλησία και τα έσπασε όλα επειδή η μικροφωνική του παπά τού ξύπνησε το μωρό

    Ο ήχος με τη φωνή του παπά ξύπνησε το μωρό ενός κατοίκου του χωριού Ρουπακιά, στην Αχαΐα, με αποτέλεσμα να μπει στην εκκλησία και να σπάσει ό,τι βρήκε μπροστά του.

    Τα έκανε όλα λίμπα χθες, Κυριακή (27/5) ένας άνδρας στον Ιερό Ναό Αγίου Ανδρέα, στο χωριό Ρουπακιά του Δήμου Τριταίας, στην Αχαΐα. Ο λόγος ήταν ότι η μικροφωνική της εκκλησίας, μέσω της οποίας ακουγόταν η Λειτουργία σε όλο το χωριό, τού ξύπνησε το μωρό.

    Όπως φέρεται να είπε ο μαινόμενος άνδρας, ο δυνατός ήχος του ξύπνησε το βρέφος που κοιμόταν στο σπίτι του, το παιδάκι έκλαιγε και εκείνος με την τσίμπλα στο μάτι μπήκε μέσα στην εκκλησία και στην κυριολεξία έσπασε ό,τι βρήκε μπροστά του.

    Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας «Γνώμη», ο άνδρας έσπασε το μαρμάρινο περιστέρι πάνω στο οποίο τοποθετεί ο ιερέας το Ευαγγέλιο, κουνούσε εικόνες, ενώ φέρεται να «επιτέθηκε» και στα μανουάλια!

    Και όλα αυτά εν μέσω φωνών μέσα στον χώρο της Εκκλησίας, με τους πιστούς να μένουν με ανοιχτό το στόμα.

    Ο ιερέας δεν πρόλαβε καν να αντιδράσει, αφού όλα συνέβησαν πολύ γρήγορα.

    Αστυνομία δεν εκλήθη, όμως όπως αναφέρει το δημοσίευμα ότι η εκκλησία θα κινηθεί νομικά κατά του συγκεκριμένου άνδρα.

    Θα πρέπει να τονιστεί πως σύμφωνα με το νόμο η ώρα κοινής ησυχίας είναι μέχρι τις 7 το πρωί.

    Να θυμίσουμε ότι στα τέλη του 2023 το Μονομελές Πρωτοδικείο Καλαμάτας, που έκανε δεκτή αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατοίκου ο οποίος επικαλέστηκε πως θίγεται η οικιακή του γαλήνη, καθώς ο ήχος από την καμπάνα ανά τακτά χρονικά διαστήματα τον ενοχλούσε. Η αίτησή του έγινε μάλιστα δεκτή και σύμφωνα με την απόφαση, αποφασίστηκε στο μικρό χωριό της Μεσσήνης να σταματήσουν να χτυπάνε οι καμπάνες της Εκκλησίας τις ώρες κοινής ησυχίας και κατά τα ημίωρα μέχρι να συζητηθεί η υπόθεση, που είχε οριστεί για τις 12 Μαρτίου 2024 αλλά πήρε αναβολή.

    Πηγή: iEidiseis.gr

  • Αμαλιάδα: Παρουσία πλήθους πιστών η συγκέντρωση των Επιταφίων
    Αμαλιάδα: Παρουσία πλήθους πιστών η συγκέντρωση των Επιταφίων

    Οι Επιτάφιοι των ενοριών της Αμαλιάδας συναντήθηκαν όπως παραδοσιακά συμβαίνει κάθε Μ. Παρασκευή βράδυ στο κέντρο της πόλης στην συμβολή των οδών Καλαβρύτων και Αρχαίας Ήλιδας.

    Και οι πιστοί συμμετείχαν κατά εκατοντάδες στο έθιμό αυτό στην κορύφωση του Θείου Δράματος, τη Μεγάλη Εβδομάδα.

    Παρόντες ήταν ο δήμαρχος Ήλιδας Χρήστος Χριστοδουλόπουλος και εκπρόσωποι των τοπικών αρχών.

    Epitafioi Sugk Amaliada 2

    Epitafioi Sugk Amaliada 3

    Epitafioi Sugk Amaliada 4

    Epitafioi Sugk Amaliada 5

    Epitafioi Sugk Amaliada 6

    Epitafioi Sugk Amaliada 7

    Epitafioi Sugk Amaliada 8

    Epitafioi Sugk Amaliada 9

    Epitafioi Sugk Amaliada 10

  • Πύργος: Πλήθος κόσμου στην συγκέντρωση των Επιταφίων
    Πύργος: Πλήθος κόσμου στην συγκέντρωση των Επιταφίων

    Έξι από τις ενορίες του Πύργου, συμμετείχαν στην συγκέντρωση των Επιταφίων στην κεντρική πλατεία του Πύργου. Ο Επιτάφιος του Ι.Ν. Αγίου Νικολάου, έφτασε συνοδεία στρατιωτικού αγήματος και της Φιλαρμονικής Απόλλων, ενώ τη θέση τους στην πλατεία έλαβαν και οι Επιτάφιοι των Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου, Αγίου Αθανασίου, Αγίας Κυριακής και Αγίου Σπυρίδωνος.

    Χοροστατούντος του Σεβασμιοτάτου Μητροπολίτη Ηλείας και Ωλένης κ.κ. Αθανάσιου Β΄ εψάλλει το “Aι γενεαί πάσαι”, παρουσία πλήθους πιστών, του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη και βουλευτή Ηλείας Ανδρέα Νικολακόπουλου, του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ και βουλευτή Ηλείας Διονύση Καλαματιανού, του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ και βουλευτή Ηλείας Μιχάλη Κατρίνη, του δημάρχου Πύργου Στάθη Καννή, των εκπροσώπων της αντιπολίτευσης του ΔΣ Τάκη Αντωνακόπουλου και Διονύση Μπέλτσου, της υποψήφιας Ευρωβουλευτή ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ Μαρινίκης Θεοδώρου κ.α.

    Epitafioi Sugk Pirgos 2

    Epitafioi Sugk Pirgos 3

    Epitafioi Sugk Pirgos 4

    Epitafioi Sugk Pirgos 5

    Epitafioi Sugk Pirgos 6

    Epitafioi Sugk Pirgos 7

    Epitafioi Sugk Pirgos 8

    Epitafioi Sugk Pirgos 9

    Epitafioi Sugk Pirgos 10

    Epitafioi Sugk Pirgos 11

    Epitafioi Sugk Pirgos 12

    Epitafioi Sugk Pirgos 13

    Epitafioi Sugk Pirgos 14

    Epitafioi Sugk Pirgos 15

    Epitafioi Sugk Pirgos 16

    Epitafioi Sugk Pirgos 17

  • Πάσχα 2024: Οι Επιτάφιοι της Αμαλιάδας
    Πάσχα 2024: Οι Επιτάφιοι της Αμαλιάδας

    Μεγάλη Παρασκευή και οι επιτάφιοι της Αμαλιάδας στολίστηκαν ήδη από το βράδυ της Μ. Πέμπτης, στους Ιερούς Ναούς της Αμαλιάδας στην κορύφωση του Θείου Δράματος.

    Το βράδυ θα τελεστεί κανονικά η περιφορά και η συγκέντρωσή τους στο κέντρο της πόλης με τους πιστούς να παρακολουθούν το "έθιμο" πλέον της συγκέντρωσης των Επιταφίων.

    Ενορίτες και ανθοπωλεία επιμελήθηκαν το στολισμό τους, τη νύχτα της Μ. Πέμπτης.

    Σήμερα οι πιστοί από νωρίς παρακολουθούν την λειτουργία των Μεγάλων Ωρών και την Αποκαθήλωση και εκατοντάδες συρρέουν στις εκκλησίες για να προσκυνήσουν...

    Δείτε φωτογραφίες από τους Επιταφίους στην Αμαλιάδα

    Ag.AnnaΙ.Ν. Αγίας Άννας

    Ag.AthanasiosΙ.Ν. Αγίου Αθανασίου

    Ag.GeorgiosΙ.Ν. Αγίου Γεωργίου

    Ag.NektariosΙ.Ν. Αγίου Νεκταρίου

    Ag.TrifonasΙ.Ν. Αγίου Τρύφωνα

    EuaggelistriaΙ.Ν. Ευαγγελισμού της Θεοτόκου

    FragkavilaaΙ.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Φραγκαβίλας

    MirtidiotissaΙ.Ν. Παναγίας Μυρτιδιώτισσας

  • Μεγάλη Παρασκευή: Τι ώρα βγαίνει ο Επιτάφιος
    Μεγάλη Παρασκευή: Τι ώρα βγαίνει ο Επιτάφιος

    Τι ώρα βγαίνει ο Επιτάφιος την Μεγάλη Παρασκευή 2024.

    Η Μεγάλη Παρασκευή είναι η μέρα που όλος ο ορθόδοξος κόσμος μετέχει στα Πάθη του Ιησού και πενθεί για την σταύρωση και τον θάνατό του. Κατά την διάρκεια της ημέρας αυτής γίνεται η αποκαθήλωση του θεανθρώπου καθώς και η περιφορά του Επιταφίου.

    Ο στολισμός του Επιταφίου με ανοιξιάτικα λουλούδια παραδοσιακά ξεκινάει από το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης και ολοκληρώνεται τα ξημερώματα της Μεγάλης Παρασκευής. Οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας.

    Κατά τη διάρκεια των τελετουργιών της Μεγάλης Παρασκευής, πραγματοποιείται η ανάγνωση αποσπασμάτων από τα 12 Ευαγγέλια, τα οποία περιγράφουν τα γεγονότα από τη σύλληψη έως και την ταφή του Χριστού.

    Από νωρίς το πρωί μέχρι και τις 11:00 περίπου τελούνται οι ακολουθίες των Μεγάλων Ωρών. Ακολουθεί ο Εσπερινός και η αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου, κατά την οποία ο Ιησούς αποκαθηλώνεται από τον σταυρό και τοποθετείται στον Επιτάφιο. Η αποκαθήλωση γίνεται γύρω στις 12:00 το μεσημέρι, ωστόσο θα πρέπει να απευθυνθείτε στην ενορία σας για την ακριβή ώρα.

    Τι ώρα βγαίνει ο Επιτάφιος

    Αφού η εκκλησιαστική λειτουργία ολοκληρωθεί, με την ανάγνωση αποσπασμάτων από τα 12 Ευαγγέλια, τα οποία περιγράφουν τα γεγονότα από τη σύλληψη έως και την ταφή του Χριστού, πραγματοποιείται η περιφορά του Επιταφίου.

    Η περιφορά του Επιταφίου συνήθως ξεκινά αργά το απόγευμα, μετά τις 20:00, ωστόσο η ακριβής ώρα διαφέρει από ενορία σε ενορία, με ορισμένες εκκλησίες να ξεκινούν την περιφορά ήδη από τις 18:30 - 19:00. Κατά την διάρκεια της περιφοράς ψέλνεται ο επιτάφιος θρήνος, δηλαδή Όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου.

    Στο τέλος της περιφοράς, ο Επιτάφιος επιστρέφει στο εσωτερικό του ναού. Ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις, οι μεταφέροντες αυτόν θα σταθούν μόλις έξω ή μόλις μέσα από τη θύρα του ναού και θα τον κρατήσουν σε κάθετη θέση, ώστε όλοι όσοι εισέρχονται στον ναό να περάσουν από κάτω του (συμβολίζοντας ότι μπαίνουν στον τάφο μαζί με τον Χριστό). Στην Ελλάδα ο Επιτάφιος μεταφέρεται κατευθείαν μετά στο Ιερό, όπου παραμένει επάνω στην Αγία Τράπεζα μέχρι το τέλος της ημέρας της Αναλήψεως.

    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Πάσχα 2024: Οι στολισμένοι Επιτάφιοι του Πύργου
    Πάσχα 2024: Οι στολισμένοι Επιτάφιοι του Πύργου

    Μετά την Ακολουθία των Αγίων Παθών και τα 12 Ευαγγέλια, την Μ. Πέμπτη, στις εκκλησίες του Πύργου οι πιστοί, οι ενορίτες, αλλά και ανθοπώλες, αναλαμβάνουν να στολίσουν τον Επιτάφιο κάθε Ιερού Ναού για την Μ. Παρασκευή. Έτσι έγινε και φέτος και μέσα στο ιερό πένθος, οι στολισμένοι Επιτάφιοι εντυπωσιάζουν.

    Το πρωί της Μ. Παρασκευής οι πιστοί συμμετέχουν με την παρουσία τους στις εκκλησίες, στο πένθος για το θάνατο του Χριστού, παρακολουθούν την λειτουργία της Αποκαθήλωσης και αναμένουν το χαρμόσυνο μήνυμα της Ανάστασης.

    Το πιο ταιριαστό για τον στολισμό του Τάφου δεν είναι άλλο από τα λουλούδια που συμβολίζουν την αγνότητα. Τα παλιότερα χρόνια, χρησιμοποιούσαν κυρίως γαρύφαλλα, χιονάκι που ανθίζει μόνο την περίοδο αυτή (πασχαλιές) και τριαντάφυλλα.

    Τα τελευταία χρόνια όμως, προστέθηκαν οι μαργαρίτες σε διάφορους χρωματισμούς, οι ορχιδέες, οι βιολέτες και άλλα. Τα λουλούδια για τον στολισμό των επιταφίων είναι συνήθως προσφορά των ενοριτών, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις ανθοπωλεία αναλαμβάνουν εξ ολοκλήρου την προσφορά των λουλουδιών και τον στολισμό.

    Όπως κάθε χρόνο θα έχουμε και φέτος την συγκέντρωση των Επιταφίων από πολλές ενορίες του Πύργου, στην κεντρική πλατεία της πόλης, όπου οι πιστοί θα συμμετάσχουν στην περιφορά τους.

    Δείτε τους στολισμένους Επιταφίους των ενοριών του Πύργου:

    850 3139Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου

    850 3206Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου

    DSC 0777Ι.Ν. Αγίου Ελευθερίου

    850 3228Ι.Ν. Αγίας Κυριακής

    850 3152Ι.Ν. Αγίου Νικολάου

    850 3087Ι.Ν. Αγίου Παντελεήμονος

    850 3103Ι.Ν. Αγίων Πάντων

    850 3120Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνος

    850 3174Ι.Ν. Αγίας Τριάδας

  • Μεγάλη Παρασκευή: Ημέρα κατάνυξης και θρήνου - Κορυφώνεται σήμερα το Θείο Δράμα
    Μεγάλη Παρασκευή: Ημέρα κατάνυξης και θρήνου - Κορυφώνεται σήμερα το Θείο Δράμα

    Η Μεγάλη Παρασκευή είναι ίσως η πιο φορτισμένη συγκινησιακά ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας καθώς κορυφώνεται το Θείο Δράμα, με τη Σταύρωση και τον ενταφιασμό του Ιησού Χριστού, στην πορεία προς την Ανάσταση και το Πάσχα.

    Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής ξεκινά ο στολισμός του Επιταφίου στις εκκλησίες σε όλη τη χώρα. Πρώτα ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες και ακολουθεί ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής. Στη συνέχεια, γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακριβώς μετά, μέσα στο Ιερό Κουβούκλιο τοποθετείται ένα ύφασμα, πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος, νεκρός. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιος.

    Από που προέρχεται η λέξη Επιτάφιος

    Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Δρ. Αικατερίνη Πολυμέρου-Καμηλάκη, ομότιμη ερευνήτρια και τέως διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, σύμφωνα με την θρησκευτική μας παράδοση, «το βράδυ της Μ. Πέμπτης πηγαίνουν στην εκκλησία για τα Δώδεκα Ευαγγέλια. Οι γυναίκες μένουν όλο το βράδυ και ξενυχτούν τον εσταυρωμένο, όπως γίνεται και με τον θάνατο ενός συγγενικού τους προσώπου. Στολίζουν τον Επιτάφιο με λουλούδια της εποχής και λένε το γνωστό μοιρολόγι της Παναγίας, το οποίο αλλού τραγουδούν αγερμικά (ως κάλαντα) τα παιδιά στα σπίτια για φιλοδώρημα. Τον Επιτάφιο στολίζουν κυρίως ώριμες γυναίκες βοηθούμενες από νέα κορίτσια για να «μαθαίνουν». Ήταν από τις πιο αγαπημένες ασχολίες των γυναικών καθώς μακριά από το σπίτι και την επιτήρηση των ανδρών, μπορούσαν να συζητήσουν μεταξύ τους για διάφορα θέματα».

    Η λέξη επιτάφιος, αρχαία ελληνική σημαίνει επί του τάφου, επιτάφιος λόγος (π.χ. επιτάφιος του Περικλέους) ή επίγραμμα. Κατά τους χριστιανικούς χρόνους σημαίνει αναπαράσταση του σώματος του Ιησού Χριστού μετά την Αποκαθήλωση από τον Σταυρό σε στάση προετοιμασίας για την ταφή, εκτός από κεντητή, και ζωγραφισμένη πάνω σε ύφασμα.

    Γύρω από την σκηνή της αποκαθήλωσης είναι κεντημένο το τροπάριο της ημέρας: «Ο ευσχήμων Ιωσήφ από του ξύλου καθελών το άχραντόν σου Σώμα, σινδόνι καθαρά ειλήσας και αρώμασιν, εν μνήματι καινώ κηδεύσας απέθετο». Κατά την ανάγνωση του Ευαγγελίου της Αποκαθήλωσης, που περιγράφει τα γεγονότα του θανάτου και της ταφής του Χριστού, ένα ξύλινο ζωγραφισμένο ομοίωμα του σώματος του Κυρίου ως Εσταυρωμένου, το οποίο είναι προσηλωμένο στον Σταυρό, αποσπάται από τον Σταυρό, τυλίγεται σε λευκό ύφασμα και μεταφέρεται στο ιερό του ναού, όπου θα μεταφερθεί μετά την περιφορά του Επιταφίου και ο Σταυρός.

    Όπως επισημαίνει η κ. Καμηλάκη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, Επιτάφιος, εκτός από το κεντημένη σε ύφασμα αποκαθήλωση, λέγεται, κατά συνεκδοχήν, και το ξυλόγλυπτο κουβούκλιο (θόλος), το οποίο στεγάζει το τραπέζι πάνω στο οποίο τοποθετείται ο κεντημένος Επιτάφιος. Το κουβούκλιο αναπαριστά τον Τάφο του Χριστού. Από το απόγευμα της Μεγάλης Πέμπτης διακοσμείται με εποχιακά λουλούδια. Τον Επιτάφιο ραίνουν με πέταλα λουλουδιών και αρώματα. Οι καμπάνες των ναών κτυπούν πένθιμα και στις ορθόδοξες χώρες οι σημαίες κυματίζουν μεσίστιες.

    Οι πιστοί συνηθίζεται να προσκυνούν τον Επιτάφιο όλο το απόγευμα της Μ. Παρασκευής μέχρι την τέλεση του όρθρου του Μ. Σαββάτου. Πολλοί περνούν και κάτω από το κουβούκλιο του Επιταφίου. Ο Επιτάφιος περιφέρεται σε κεντρικά σημεία της ενορίας. Η πομπή σταματά σε διάφορα σημεία και αναπέμπεται δέηση. Όπου υπάρχουν περισσότερες από μία ενορίες οι πομπές των επιταφίων συναντώνται και συναγωνίζονται στον στολισμό. Όσοι πιστοί μένουν στα σπίτια τους βγαίνουν έξω με αναμμένα κεριά, όταν περνάει ο Επιτάφιος. Κατά τη διάρκεια της περιφοράς ψάλλονται «Εγκώμια». Σε πολλά ελληνικά χωριά ο Επιτάφιος περνάει και από το κοιμητήριο, ανάμεσα στους τάφους, για να δώσει στους νεκρούς το μήνυμα της ζωής, λέει επίσης η κ. Καμηλάκη και θυμάται κάποια έθιμα ανά την Ελλάδα που σχετίζονται με τον Επιτάφιο:

    «Στην Ύδρα, ο Επιτάφιος της ενορίας Καμίνι μπαίνει και στη θάλασσα. Κατά την επιστροφή οι μεταφέροντες τον Επιτάφιο στέκονται στη θύρα του ναού κρατώντας ψηλά το κουβούκλιο για να περάσουν όλοι από κάτω για το καλό.

    Λουλούδια, κεριά, αβγά ως φυλαχτά και αποτρεπτικά του κακού

    Τα λουλούδια από τον επιτάφιο και ιδιαίτερα αυτά που ακουμπούν στο σώμα του Χριστού τα κρατούν για φυλαχτό ή στο εικονοστάσι. Τα κεριά του επιταφίου καθώς και αυτά που καίνε στο σταυρό τα μοιράζονταν μεταξύ τους οι οικογένειες, πληρώνοντας ένα ποσόν στην εκκλησία και τα κρατούσαν στο εικονοστάσι. Όταν έβρεχε ή άστραφτε ή έριχνε χαλάζι άναβαν το κερί, σταύρωναν τα σύννεφα και πίστευαν ότι σταματούσε. Κυρίως όμως το κερί το έπαιρναν μαζί τους οι ναυτικοί στο ταξίδι για να χρησιμοποιήσουν σε περιπτώσεις επικίνδυνης θαλασσοταραχής ή ανεμοστροβίλων (τρούμπας).

    Σε πολλές περιοχές έφερναν στην εκκλησία την Μεγάλη Πέμπτη ή Παρασκευή ψωμί, αλάτι, αβγά, και νερό σε φιάλη για να ανανεωθούν. Τα περνούσαν όλα κάτω από τον Επιτάφιο ή τα έβαζαν κάτω από την Αγία Τράπεζα και τα έπαιρναν μετά την Ανάσταση.

    Οι κήποι του Άδωνη (Σέρρες)

    Κατά την περιφορά του Επιταφίου οι γυναίκες τοποθετούν στο κατώφλι την εικόνα του Εσταυρωμένου με λουλούδια, κεριά και θυμίαμα. Δίπλα τοποθετούν ένα πιάτο στο οποίο έχουν φυτέψει φακή ή κριθάρι πριν μερικές ημέρες και έχει δημιουργήσει χλόη. Το έθιμο θυμίζει τους αρχαίους «κήπους του Αδώνιδος». Ο Άδωνις σύμβολο της άνοιξης, που γρήγορα μαραίνεται, γιορταζόταν με την έκθεση πάνω σε νεκρικό κρεβάτι, ομοιώματος στολισμένου με άνθη και πρασινάδες.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Μεγάλη Πέμπτη: Γιατί βάφουμε κόκκινα αυγά σήμερα
    σε Plus +
    Μεγάλη Πέμπτη: Γιατί βάφουμε κόκκινα αυγά σήμερα

    Το βάψιμο των αυγών το Πάσχα είναι μια παράδοση που υπάρχει εδώ και πάνω από 2.500 χρόνια. Όπως επιτάσσει η ορθόδοξη παράδοση, σήμερα, Μεγάλη Πέμπτη οι πιστοί βάφουν τα κόκκινα αυγά.

    Η προέλευση του εθίμου

    Όμως, το βάψιμο των αυγών δεν είναι χριστιανική... επινόηση αφού στην πραγματικότητα, οι ρίζες του εντοπίζονται στην αρχαία Περσία, ήδη από τον 6ο αιώνα π.Χ. Οι περισσότεροι ιστορικοί συμφωνούν ότι οι πιστοί του ζωροαστρισμού (της αρχαίας περσικής θρησκείας) έβαφαν αυγά για να γιορτάσουν το νέο έτος.

    Με βάση το αρχαίο περσικό ημερολόγιο, η μέρα της πρωτοχρονιάς (Nowruz στη γλώσσα τους) ήταν την άνοιξη, πιο συγκεκριμένα στις 20 Μαρτίου.

    Ακόμα και σήμερα το βάψιμο τον αυγών αποτελεί παράδοση που σε περιοχές που κάποτε άνηκαν την αρχαία Περσία. Τι συγκεκριμένο έθιμο φαίνεται ότι είναι ακόμα πιο παλιό, καθώς υπάρχουν αποδείξεις ότι ο πολιτισμός Κουκουτένι-Τριπολί, που ζούσε στην περιοχή της κεντρικής Ευρώπης, εκεί που σήμερα βρίσκεται η Ουκρανία, συνήθιζε να βάφει αυγά με κερί και μπογιά ήδη από το 4.500 π.Χ.

    Όταν ο χριστιανισμός εξαπλώθηκε στην Ουκρανία τον 10ο αιώνα μ.Χ, η αρχαία παράδοση της διακόσμησης των αυγών συνδέθηκε με την ορθοδοξια. Το 1290, ο βασιλιάς της Αγγλίας Εδουάρδος ο Α’, διέταξε να βαφτούν 450 αυγά και να διακοσμηθούν με φύλλα χρυσού για να δοθούν ως δώρα στους γαλαζοαίματους συγγενείς του.

    Λίγα χρόνια αργότερα, το Βατικανό αποφάσισε να συνεχίσει την παράδοση, στέλνοντας στον Ερρίκο τον Η’ ένα αυγό μέσα σε ασημένιο σεντούκι, σηματοδοτώντας με αυτό τον τρόπο την αρχή των πασχαλινών εορτασμών. Πλέον, η παράδοση είχε καθιερωθεί για τα καλά, καθώς ακόμα και οι χωρικοί άρχισαν να διακοσμούν και να στέλνουν αυγά ως δώρα, σημειώνει η εφημερίδα TIME.

    Από τον 13ο αιώνα και μετά, οι χριστιανοί συνέχισαν να βάφουν αυγά για να γιορτάζουν την έναρξη της πασχαλινής περιόδου.

    Γιατί βάφουμε κόκκινα τα αυγά - Οι διαφορετικές ερμηνείες

    Στην Ελλάδα τα αυγά βάφονται παραδοσιακά τη Μεγάλη Πέμπτη, την ημέρα που η Μαρία Μαγδαληνή επισκέφτηκε τον τάφο του Ιησού και διαπίστωσε πως δεν βρισκόταν εκεί.

    Σύμφωνα με την παράδοση, τα αυγά που κουβαλούσε μέσα σε ένα καλάθι έγιναν ξαφνικά κόκκινα. Αυτό αναφέρει μια από τις πολλές παραλλαγές της ιστορίας, που ίσως θα εξηγούσε γιατί η Μαρία Μαγδαληνή συχνά απεικονίζεται κρατώντας ένα κόκκινο αυγό. Άλλοι ισχυρίζονται ότι το κόκκινο χρώμα των αυγών συμβολίζει το αίμα και την θυσία που έκανε ο Ιησούς για χάρη της ανθρωπότητας.

    Μία άλλη ερμηνεία θέλει την Παναγία να πήρε ένα καλάθι αυγά και τα πρόσφερε στους φρουρούς του Χριστού, ικετεύοντάς τους να του φέρονται καλά. Όταν τα δάκρυά της έπεσαν πάνω στα αυγά, αυτά βάφτηκαν κόκκινα.

    Μία άλλη ιστορία, που σχετίζεται και πάλι με την Μαρία τη Μαγδαληνή, λέει πως όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας ενημερώθηκε για την Ανάσταση του Χριστού, τη θεώρησε τόσο απίθανη «όσο και το να βαφτούν τα αυγά κόκκινα».Τότε, η Μαρία Μαγδαληνή έβαψε μερικά κόκκινα αυγά και τα πήγε στον αυτοκράτορα για να επιβεβαιώσει το γεγονός.

    Πηγή: Ethnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ