Πέμπτη, 30 Ιουλίου 2020 20:46

Θρησκευτικά: Απαλλαγή με επίκληση της θρησκευτικής συνείδησης

Γράφτηκε από
Ad Slot

Η εισήγηση της Επιστημονικής Επιτροπής του ΙΕΠ προβλέπει ότι πλήρης απαλλαγή μπορεί να χορηγηθεί σε ετερόδοξους, αλλόθρησκους ή άθεους μαθητές, με μόνη την επίκληση λόγων θρησκευτικής συνείδησης - Δεν πρέπει να υπάρχει «ελεύθερη ώρα»

Δημοσιοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής εισήγηση 22 σελίδων για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία . Στην εισήγηση αναφέρεται ότι το μάθημα των Θρησκευτικών οφείλει να περιλαμβάνει οπωσδήποτε, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, χωρίς να καλλιεργούνται αμφιβολίες ως προς τα στοιχεία που συγκροτούν την ορθόδοξη χριστιανική πίστη, ούτε να προκαλείται σύγχυση με τη διδασκαλία άλλων δογμάτων και θρησκειών) χωρίς αυτό να προσκρούει στην απαραβίαστη θρησκευτική ελευθερία, καθώς αφορά αποκλειστικώς στους μαθητές που ασπάζονται το ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα και όχι τους ετεροδόξους, αλλοθρήσκους ή αθέους.

Επίσης αναφέρει ότι «οι ετερόδοξοι, αλλόθρησκοι, αγνωστικιστές ή άθεοι έχουν δικαίωμα πλήρους απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, χωρίς καμία δυσμενή συνέπεια, εφ’ όσον οι γονείς τους υποβάλουν αξιόπιστη δήλωση ότι δεν επιθυμούν, για λόγους θρησκευτικής συνειδήσεως (άνευ περαιτέρω εξηγήσεως για τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις». Για την απαλλαγή από το μάθημα η Επιτροπή προκρίνει :
Η δήλωση ότι ο μαθητής «δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος», ώστε να χορηγηθεί απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, δεν μπορεί να ισχύει διότι είναι αντίθετη με το άρθρο 13 το οποίο κατοχυρώνει την ελευθερία της θρησκευτικής συνειδήσεως και τη θρησκευτική ελευθερία, ως συνταγματική αρχή και ως ατομικό δικαίωμα, και με το άρθρο 9 της ΕΣΔΑ, καθώς αντιβαίνει στην αρνητική θρησκευτική ελευθερία των μαθητών και των γονέων τους αλλά και με το άρθρο 5 , που καθιερώνει την θεμελιώδη αρχή της αναγκαιότητας της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Κατά συνέπεια, θα αρκούσε η γενική επίκληση στη δήλωση λόγων θρησκευτικής συνειδήσεως και όχι η αναφορά της πίστεως ή της μη πίστεως σε συγκεκριμένο θρήσκευμα.

Τονίζεται ότι «Το κράτος δεν δικαιούται να υποχρεώνει τα άτομα να αποκαλύπτουν τις πεποιθήσεις τους σχετικά με τα πνευματικά ζητήματα ούτε να εξακριβώνει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους, ούτε, εν γένει να παρεμβαίνει με οποιονδήποτε τρόπο στη σφαίρα της ατομικής συνειδήσεως». . Επίσης, είναι ανεπίτρεπτη η μεταβολή της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο σχολείο σε «δογματική ομολογία πίστεως ή πολλώ μάλλον σε κατήχηση».

Σύμφωνα με την εισήγηση:


Α. Noμολογιακά συμπεράσματα σχετικά με την απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών και την απασχόληση σε ενδεχόμενη απαλλαγήΗ συστηματική ανάλυση των πορισμάτων της νομολογίας θα μπορούσε να μας οδηγήσει στα κάτωθι συμπεράσματα:

Ι. Το δικαίωμα απαλλαγής από την παρακολούθηση του Μαθήματος των Θρησκευτικών
1. Συνιστά υποχρέωση του κράτους να οργανώνει το μάθημα των Θρησκευτικών κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να διδάσκεται με ικανό αριθμό ωρών διδασκαλίας και να περιλαμβάνει οπωσδήποτε, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, χωρίς να καλλιεργούνται αμφιβολίες ως προς τα στοιχεία που συγκροτούν την ορθόδοξη χριστιανική πίστη, ούτε να προκαλείται σύγχυση με τη διδασκαλία άλλων δογμάτων και θρησκειών.

2. Το μάθημα των Θρησκευτικών οφείλει να έχει περιεχόμενο σύμφωνο με την προηγούμενη παράγραφο χωρίς αυτό να προσκρούει στην απαραβίαστη θρησκευτική ελευθερία (άρθρο 13 παρ. 1 Σ), καθώς αφορά αποκλειστικώς στους μαθητές που ασπάζονται το ορθόδοξο χριστιανικό δόγμα και όχι τους ετεροδόξους, αλλοθρήσκους ή αθέους. Βεβαίως ένας μη ορθόδοξος χριστιανός μαθητής/μαθήτρια έχει το δικαίωμα να παρακολουθήσει το μάθημα των Θρησκευτικών χωρίς να έχει ουδείς το δικαίωμα να τον αποκλείσει εξ αιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων ή της ελλείψεως αυτών και χωρίς η επιλογή του να παρακολουθήσει το μάθημα των Θρησκευτικών να έχει οποιαδήποτε συνέπεια που να συνδέεται με τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις ή την έλλειψη αυτών. Δεδομένου όμως ότι κατά το Σύνταγμα και το νομοθετικό πλαίσιο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως το μάθημα των Θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό για όλους και όχι μόνο για τους ορθοδόξους χριστιανούς, αφετηρία της συζητήσεως είναι το δικαίωμα απαλλαγής από την παρακολούθηση του μαθήματος όποιου μαθητή επικαλείται λόγους θρησκευτικής συνειδήσεως.

3. Οι ετερόδοξοι, αλλόθρησκοι, αγνωστικιστές ή άθεοι έχουν δικαίωμα πλήρους απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, χωρίς καμία δυσμενή συνέπεια, εφ’ όσον οι γονείς τους υποβάλουν αξιόπιστη δήλωση ότι δεν επιθυμούν, για λόγους θρησκευτικής συνειδήσεως (άνευ περαιτέρω εξηγήσεως για τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις) να παρακολουθήσουν τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών που έχει το προεκτεθέν περιεχόμενο, χωρίς η δήλωση αυτή να παραβιάζει τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 13 Σ, εφ’ όσον γίνεται χάριν απαλλαγής (των τέκνων τους) από την επιβαλλόμενη κατ’ αρχήν από το Σύνταγμα και το νόμο υποχρέωση παρακολουθήσεως του μαθήματος αυτού.

4. Η δήλωση ότι ο μαθητής «δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος», ώστε να χορηγηθεί απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών, δεν μπορεί να ισχύει διότι είναι αντίθετη (α) με το άρθρο 13 παρ. 1 και 2 Σ, το οποίο κατοχυρώνει την ελευθερία της θρησκευτικής συνειδήσεως και τη θρησκευτική ελευθερία, ως συνταγματική αρχή και ως ατομικό δικαίωμα, (β) με το άρθρο 9 της ΕΣΔΑ, καθώς αντιβαίνει στην αρνητική θρησκευτική ελευθερία των μαθητών και των γονέων τους και (γ) με το άρθρο 5 παρ. 1 του ΓΚΠΔ, που καθιερώνει την θεμελιώδη αρχή της αναγκαιότητας της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Κατά συνέπεια, θα αρκούσε η γενική επίκληση στη δήλωση λόγων θρησκευτικής συνειδήσεως και όχι η αναφορά της πίστεως ή της μη πίστεως σε συγκεκριμένο θρήσκευμα.
Μάλιστα, τονίζεται ότι η αναφορά σε συγκεκριμένες θρησκευτικές πεποιθήσεις (ήτοι δήλωση εάν ανήκει ή δεν ανήκει σε κάποιο θρησκεία ή δόγμα ή είναι άθεος ήαγνωστικιστής κλπ) δύναται επιπλέον να καταστεί αιτία διακρίσεων απαγορευμένων από το άρθρο 13 του Συντάγματος.

5. Το προβλεπόμενο μέχρι σήμερα σύστημα εξαιρέσεως από το μάθημα των Θρησκευτικών (επίσημη υπεύθυνη δήλωση που αναγράφει ότι ο μαθητής δεν είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και υποβάλλεται στον διευθυντή του σχολείου ο οποίος οφείλει «να ελέγχει την τεκμηρίωση των προβαλλόμενων λόγων, επισημαίνοντας σε κάθε ενδιαφερόμενο τη σοβαρότητα των σχετικών Υπεύθυνων Δηλώσεων») το οποίο αποτελεί συμμόρφωση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με την Απόφαση 115/2012 του Διοικητικού Εφετείου Χανίων, ενδέχεται να επιβαρύνει υπέρμετρα τους γονείς, καθώς τους υποχρεώνει να αποκαλύπτουν εμμέσως τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές τους πεποιθήσεις, οι οποίες συνιστούν έκφανση της ατομικής συνειδήσεως, ή άλλες, ευαίσθητες πτυχές της ιδιωτικής τους ζωής από τις οποίες θα μπορούσε να συναχθεί ότι τα παιδιά τους είχαν ή όχι συγκεκριμένη θρησκευτική πίστη. Η εν λόγω διαδικασία ενδέχεται να αποθαρρύνει τους γονείς από την υποβολή αιτήσεως απαλλαγής, ιδιαιτέρως σε μικρές και θρησκευτικώς ομοιογενείς κοινωνίες, στις οποίες ο κίνδυνος στιγματισμού ή / και αποκλεισμού είναι υψηλός. Το κράτος δεν δικαιούται να υποχρεώνει τα άτομα να αποκαλύπτουν τις πεποιθήσεις τους σχετικά με τα πνευματικά ζητήματα ούτε να εξακριβώνει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τους, ούτε, εν γένει να παρεμβαίνει με οποιονδήποτε τρόπο στη σφαίρα της ατομικής συνειδήσεως.

ΙΙ. Η κάλυψη διδακτικού κενού από ενδεχόμενη απαλλαγή παρακολούθησης του μαθήματος των Θρησκευτικών

1. Η πολιτεία δύναται να περιλαμβάνει στα σχολικά προγράμματα (στο πλαίσιο άλλων μαθημάτων απευθυνόμενων στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού, ανεξαρτήτως θρησκεύματος) και εκπαίδευση «θρησκειολογικού» χαρακτήρα με πληροφορίες και για άλλες θρησκείες και δόγματα «κατά τρόπο αντικειμενικό, κριτικό και πλουραλιστικό, χωρίς να επιδιώκει κατηχητικό σκοπό». Στο μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί να ικανοποιηθεί ο πλουραλιστικός χαρακτήρας, μόνον εφόσον ήδη έχουν ικανοποιηθεί οι σκοποί που οφείλει να υπηρετήσει το εν λόγω μάθημα.

2. Τονίζεται η ανάγκη σαφούς οριοθετήσεως της διδασκαλίας της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας σε σχέση με τις διδασκαλίες των λοιπών θρησκειών και δογμάτων, ενώ δεν πρέπει να προωθείται, μέσω της διδασκαλίας, η καλλιέργεια της αμφισβητήσεως των δογμάτων της καθώς αυτό συνιστά ανεπίτρεπτη παρέμβαση του Κράτους στην θρησκευτική ελευθερία των γονέων και των μαθητών. Επίσης, είναι ανεπίτρεπτη η μεταβολή της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο σχολείο σε «δογματική ομολογία πίστεως ή πολλώ μάλλον σε κατήχηση».

3. Κοινός τόπος των αποφάσεων του ΣτΕ και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ )είναι ότι δεν πρέπει να υπάρχει «ελεύθερη ώρα» ή «χαμένη διδακτική ώρα». Αυτή η θέση δύναται να έχει δύο αναγνώσεις. Η πρώτη ανάγνωση έγκειται στο ότι υφίσταται υποχρέωση της πολιτείας να προβλέψει τη διδασκαλία ισότιμου μαθήματος, προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος «ελεύθερης ώρας», εφόσον συγκεντρώνεται ικανός αριθμός μαθητών που απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών (νομολογία ΣτΕ). Πλήρης απαλλαγή από το μάθημα μπορεί να χορηγηθεί σε ετερόδοξους, αλλόθρησκους ή άθεους μαθητές με μόνη την επίκληση λόγων θρησκευτικής συνειδήσεως σε σχετική υπεύθυνη δήλωση. Σε αυτό το πλαίσιο το ΕΔΔΑ προχώρησε ένα βήμα περαιτέρω καταλήγοντας ότι αν δεν προσφέρονται εναλλακτικά μαθήματα, χάνονται ώρες διδασκαλίας αποκλειστικώς λόγω των δηλωθέντων θρησκευτικών τους πεποιθήσεων. Η δεύτερη ανάγνωση έγκειται στο ότι η υποχρέωση του Κράτους είναι να εξασφαλίσει ότι οι μαθητές δεν θα έχουν «ελεύθερη ώρα» (κατά το ΣτΕ το οποίο προχωρά και σε μια ενδεικτική πρόταση) ή «χαμένη διδακτική ώρα» (κατά το ΕΔΔΑ) και ο τρόπος που αυτό θα επιτευχθεί αποτελεί ευθύνη της πολιτείας.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να επισημάνουμε μία τουλάχιστον αντινομία. Το ΣτΕ, για να διασφαλίσει τον έλεγχο της ασφάλειας του μαθητών προτείνει στην απόφασή του την εισαγωγή ενός εναλλακτικού μαθήματος ως ανάγκη αποφυγής «ελεύθερης ώρας», ώστε να μην υπάρχουν κίνητρα, για να μην παρακολουθεί κάποιος το μάθημα. Το ΕΔΔΑ, φθάνει στο ίδιο συμπέρασμα από άλλη βάση, δηλαδή την οπτική του να μην προκύπτει, εις βάρος του μαθητή, απώλεια ωρών διδασκαλίας, ως πηγών μάθησης. Όμως εδώ παρατηρείται ένα οξύμωρο, αφού οι χαμένες ώρες διδασκαλίας δεν αφορούν σε κοινά μαθήματα -ώστε να δημιουργείται κάποιου είδους ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μεταξύ μαθητών- αλλά σε μάθημα με συγκεκριμένο στόχο που οικειοθελώς κάποιος δεν παρακολουθεί, και μόνος του επιλέγει να μην έχει τη δυνατότητα να προσλάβει τις επιπλέον γνώσεις που του παρέχει αυτό το μάθημα. Το ΣτΕ επιδιώκει να μην υπάρχει ελεύθερη ώρα. Το ΕΔΔΑ εκκινεί από τη βάση να μην υπάρχει «χαμένη διδακτική ώρα», όμως αφού ο μαθητής επιλέγει οικειοθελώς να απωλέσει κάτι που του προσφέρθηκε, δεν μπορεί να γίνει κατανοητό γιατί η Πολιτεία πρέπει να διδάξει κάτι σε κάποιον μαθητή που δεν το διδάσκεται κάποιος άλλος μαθητής. Αυτό, ίσως, να δημιουργούσε ζητήματα ίσης πρόσβασης στη γνώση εις βάρος εκείνων που παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών. Γι’ αυτό η συμμετοχή, όσων απαλλάσσονται, σε «Ερευνητική Δημιουργική Δραστηριότητα με θέμα τη Θρησκεία» είναι μία λύση, υπό τις συγκεκριμένες περιστάσεις, που μπορεί να αποτελέσει μια σύννομη και παιδαγωγικά/επιστημονική επιτυχής διέξοδος στο διαμορφούμενο αδιέξοδο.

Β. Πρόταση επί τη βάσει της ανωτέρω αναλυθείσης νομολογίας

Η συμμόρφωση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τις ανωτέρω αναλυθείσες αποφάσεις προβάλλει ως ένας δρόμος μακρύς και μετ’ εμποδίων δεδομένου ότι η διατήρηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος προϋποθέτει αμάχητη νομική ανάγνωση των αποφάσεων ΣτΕ και ΕΔΔΑ και παράλληλα σεβασμό στις παιδαγωγικές προϋποθέσεις της οργανικής ένταξης των Θρησκευτικών στα ΑΠΣ της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να παρέχει εκπαίδευση σε όλους τους μαθητές. Πέραν, επομένως , της όποιας ασκηθείσης κριτικής επί των αποφάσεων, κατωτέρω αναλύεται η πρόταση συμμορφώσεως, στην οποία υποχρεούται η διοίκηση.

1. Σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΣτΕ, συνιστά συνταγματικά επιβεβλημένη υποχρέωση του κράτους να ενσωματώσει μάθημα Θρησκευτικών με περιεχόμενο, πρωτίστως, της Ορθοδόξου Χριστιανικής διδασκαλίας στο πρόγραμμα της σχολικής εκπαιδεύσεως. Αυτό το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να διδάσκεται για ικανό αριθμό ωρών διδασκαλίας εβδομαδιαίως και να παρουσιάζει, με σαφήνεια και πληρότητα, τα δόγματα, τις ηθικές αξίες και τις παραδόσεις της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού, χωρίς να καλλιεργούνται αμφιβολίες ως προς τα στοιχεία που συγκροτούν την ορθόδοξη χριστιανική πίστη και χωρίς να προκαλείται σύγχυση με τη διδασκαλία άλλων δογμάτων και θρησκειών. Παράλληλα, τονίζεται ότι είναι ανεπίτρεπτη η καλλιέρεγια της αμφισβητήσεως των δογμάτων της Ανατολικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, καθώς αυτή συνιστά αντισυνταγματική παρέμβαση του κράτους στην θρησκευτική ελευθερία των γονέων και των μαθητών. Μόνον εφόσον ήδη έχουν ικανοποιηθεί οι σκοποί αυτοί , μπορεί να ικανοποιηθεί ο πλουραλιστικός χαρακτήρας παροχής γνώσεων για άλλες θρησκείες και δόγματα. Από την άλλη, το ΣτΕ τονίζει ότι στο μάθημα Θρησκευτικών ασκούνται στη γνώση και κατανόηση της Ορθοδόξου Χριστιανικής διδασκαλίας υπό την προϋπόθεση ότι δεν έχει «μορφή κατηχήσεως» ή «δογματικής ομολογίας πίστεως».

Οι αποφάσεις του ΣτΕ δεν καθορίζουν ακριβή αριθμό ωρών υποχρεωτικής διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών, ούτε προβλέπουν υποχρεωτική ενσωμάτωση στο πρόγραμμα σπουδών κάθε τάξεως της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως. Εναπόκειται στην κρίση του νομοθέτη να αποφασίσει για το επαρκές της διδασκαλίας.

2. Παράλληλα, το κράτος οφείλει να μεριμνήσει να μην υπάρχει «ελεύθερη ώρα» σε όσους μαθητές δηλώνουν απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών. Η μέριμνα αυτή μπορεί να ικανοποιηθεί διττώς. Η πρώτη εκδοχή έγκειται στην υποχρέωση της πολιτείας να προβλέψει τη διδασκαλία ισότιμου μαθήματος προκειμένου να αποτραπεί ο κίνδυνος «ελεύθερης ώρας», εφόσον συγκεντρώνεται ικανός αριθμός μαθητών που απαλλάσσονται από το μάθημα των Θρησκευτικών (νομολογία ΣτΕ). Πλήρης απαλλαγή από το μάθημα μπορεί να χορηγηθεί σε ετερόδοξους, αλλόθρησκους ή άθεους μαθητές με μόνη την επίκληση λόγων θρησκευτικής συνειδήσεως σε σχετική υπεύθυνη δήλωση. Σε αυτό το πλαίσιο το ΕΔΔΑ προχώρησε ένα βήμα περαιτέρω καταλήγοντας οτι αν δεν προσφέρονται εναλλακτικά μαθήματα, χάνονται ώρες διδασκαλίας αποκλειστικώς λόγω των δηλωθέντων θρησκευτικών τους πεποιθήσεων. Η δεύτερη ανάγνωση έγκειται στο ότι η υποχρέωση του Κράτους είναι να εξασφαλίσει ότι οι μαθητές δεν θα έχουν «ελεύθερη ώρα» (κατά το ΣτΕ το οποίο προχωρεί και σε μια ενδεικτική πρόταση) ή «χαμένη διδακτική ώρα» (κατά το ΕΔΔΑ) και ο τρόπος που αυτό θα επιτευχθεί αποτελεί ευθύνη της Πολιτείας.

3. Η εισαγωγή άλλου μαθήματος σε περίπτωση που ο συνολικός αριθμός των μαθητών, που δεν παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών, είναι ικανός, για να δημιουργηθεί τμήμα, προκαλεί νέα ζητήματα. Η διαφοροποίηση ως προς τον τύπο της εκπαιδευτικής διαδικασίας ανάλογα με τον μαθητικό πληθυσμό κάθε σχολείου [π.χ. σε ένα σχολείο διδάσκεται ένα μάθημα σε αντικατάσταση του μαθήματος των Θρησκευτικών (π.χ. Μάθημα Ηθικής κατά την επί παραδείγματι αναφορά του ΣτΕ) γιατί υπάρχουν έντεκα μη Χ.Ο. μαθητές ενώ σε ένα άλλο δεν διδάσκεται γιατί οι μαθητές είναι πέντε] προκαλεί εύλογο προβληματισμό. Για αυτό η Πολιτεία είναι ορθό να προβλέψει για νομικούς και παιδαγωγικούς λόγους εκπαιδευτική και δημιουργική δραστηριότητα για κάθε απαλλασσόμενο μαθητή χωρίς να στερεί τη θρησκευτική εκπαίδευση που οφείλει να προσφέρει σε όλους ανεξαιρέτως με απόλυτο σεβασμό στις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, αλλά και με ένα πλουραλιστικό και αντικειμενικό τρόπο. Για τους μαθητές που δεν παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών θα μπορούσε να προβλεφθεί η εκπόνηση «Ερευνητικής Δημιουργικής Δραστηριότητας με θέμα τη Θρησκεία».
Οι μαθητές θα βρίσκονται τις ώρες διδασκαλίας των Θρησκευτικών σε άλλο κατάλληλο χώρο με τον εκπαιδευτικό που θα του έχει ανατεθεί η διδασκαλία όσων απαλλάσσονται (για αυτό θα μπορούσαν όσοι απαλλάσσονται να εντάσσονται λειτουργικά στο ίδιο τμήμα της τάξης) και θα εκπονούν εργασία με θέμα είτε σχετικό με τη θρησκεία τους, εφόσον την έχουν δηλώσει στο πληροφοριακό σύστημα «myschool» είτε με τη μελέτη των θρησκειών ως φιλοσοφικού, κοινωνιολογικού, ιστορικού, πολιτιστικού κλπ φαινομένου. Όμως μία τέτοια προσέγγιση θα μπορούσε να αποδειχτεί οργανωτικά και παιδαγωγικά δυσχερής, διότι α) τίθεται ζήτημα υπάρξεως υλικοτεχνικής υποδομής στα σχολεία που θα μπορούσε να υποστηρίξει ουσιαστικά αυτήν την επιλογή, β) απαιτούνται ΑΠΣ για κάθε βαθμίδα ώστε να προβλεφθούν οι ανάλογες προσαρμογές της Ερευνητικής Δημιουργικής Δραστηριότητας στη βαθμίδα και την αναπτυξιακή ηλικία των μαθητών, γ) αυξάνονται, ακόμη, οι ώρες διδασκαλίας εφόσον δημιουργούνται παράλληλα τμήματα θρησκευτικών ανά τάξη όταν εμφανίζονται απαλλαγές ενώ τέλος, δ) εγείρεται θέμα ισότιμης μεταχειρίσεως των μαθητών: οι μεν Χριστιανοί Ορθόδοξοι δεν έχουν την δυνατότητα να αναπτύξουν τις ερευνητικές και συνθετικές δεξιότητές τους μέσω της εκπονήσεως ερευνητικής εργασίας ενώ οι μη Χ.Ο. δεν λαμβάνουν γενικές γνώσεις μέσω της παραδοσιακής διδασκαλίας.

4. Η παρακολούθηση από μαθητές που δεν παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών άλλου μαθήματος που ήδη αποτελεί αντικείμενο διδασκαλίας (π.χ. Γλώσσα, Μαθηματικά, Ιστορία κ.λπ.) δεν πρέπει να αποτελεί πρώτη επιλογή. Το ΣτΕ τονίζει ότι η Πολιτεία «οφείλει... να προβλέψει τη διδασκαλία ισότιμου μαθήματος» και όχι απλώς παρακολουθήσεως άλλου μαθήματος. Τέτοια περίπτωση θα μπορούσε να συνιστά «χαμένη ώρα», καθώς οι μαθητές θα παρακολουθήσουν μάθημα που είτε έχουν ήδη καλύψει (στη δική τους τάξη) είτε θα καλύψουν στο μέλλον (στη δική τους τάξη). Οπότε τίθεται ζήτημα «ισοτιμίας» με το διακριτό μάθημα των Θρησκευτικών, στο οποίο οι μαθητές διδάσκονται ζητήματα που δεν έχουν και δεν θα διδαχθούν ξανά στο άμεσο μέλλον. Εφόσον, όμως,αντικειμενικοί λόγοι δεν επιτρέπουν άλλη λύση τότε, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, θα μπορούσε να εξεταστεί η παρακολούθηση άλλων μαθημάτων, σύμφωνα με το ημερήσιο πρόγραμμα του σχολείου και την ευθύνη των διδασκόντων (παρουσιολόγιο κ.λπ.).
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 30 Ιουλίου 2020 19:45

Σχετικά Άρθρα

  • Κρήτη: 17χρονος επιτέθηκε σε 16χρονη μέσα στο σχολείο
    Κρήτη: 17χρονος επιτέθηκε σε 16χρονη μέσα στο σχολείο

    Νέο περιστατικό βίας ανηλίκων

    Χειροπέδες πέρασαν οι Αστυνομικοί σε έναν 17χρονο μαθητή, ο οποίος επιτέθηκε σε μια 16χρονη μαθήτρια εν ώρα λειτουργίας του σχολείου τους στο Ρέθυμνο.

    Πιο συγκεκριμένα το περιστατικό συνέβη το πρωί της Τρίτης στην αυλή του σχολείου, όταν για άγνωστους λόγους ο 17χρονος λογόφερε με την 16χρονη μαθήτρια και στη συνέχεια της επιτέθηκε.

    Για το περιστατικό συνελήφθη τόσο ο 17χρονος μαθητής για το αδίκημα της πρόκλησης σωματικής βλάβης, όσο και ο πατέρας του για παραμέληση της εποπτείας ανηλίκου.

    Η Ανακοίνωση της Αστυνομίας:

    Συνελήφθη, σήμερα στο Ρέθυμνο από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ρεθύμνης, ανήλικος ημεδαπός κατηγορούμενος για το αδίκημα της πρόκλησης σωματικής βλάβης σε βάρος ανήλικης ημεδαπής.

    Επιπλέον, συνελήφθη ο κηδεμόνας του ανήλικου και σχηματίστηκε σε βάρος του δικογραφία για παραμέληση της εποπτείας ανηλίκου.

    Από την αστυνομική έρευνα και προανάκριση προέκυψε ότι χθες το πρωί στο προαύλιο χώρο σχολικού συγκροτήματος στο Ρέθυμνο ανήλικος ημεδαπός προκάλεσε σωματικές βλάβες σε ανήλικη ημεδαπή.

    Η προανάκριση διενεργείται από την Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Ρεθύμνης.



  • Χιλή: 30 μαθητές τραυματίστηκαν φτιάχνοντας Μολότοφ στο σχολείο τους
    Χιλή: 30 μαθητές τραυματίστηκαν φτιάχνοντας Μολότοφ στο σχολείο τους

    Από τους τραυματίες, πέντε βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση - Δείτε φωτογραφίες και βίντεο

    Περίπου τριάντα μαθητές δημόσιου σχολείου στο Σαντιάγο της Χιλής τραυματίστηκαν χθες Τετάρτη, οι πέντε πολύ σοβαρά, καθώς έφτιαχναν κοκτέιλ Μολότοφ μέσα στο εκπαιδευτικό ίδρυμα, ανακοίνωσαν οι αρχές.
    «Τραυματίστηκαν πάνω από 30 μαθητές», συνόψισε ο υπουργός Παιδείας Νικολάς Κατάλδο κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για το δραματικό συμβάν στο γυμνάσιο/λύκειο Internado Nacional Barros Arana (INBA).
    Από τους τραυματίες, πέντε βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, διευκρίνισε η υπουργός Υγείας Χιμένα Αγκιλέρα κατά τη διάρκεια της ίδιας συνέντευξης Τύπου.

    «Υπό συνθήκες που δεν έχουν εξακριβωθεί ακόμη, οι μηχανισμοί αυτοί ανεφλέγησαν, προκαλώντας εγκαύματα σε μεγάλο αριθμό μαθητών που βρίσκονταν στις τουαλέτες» του σχολικού ιδρύματος, εξήγησε αξιωματικός της αστυνομίας, ο Φερνάντο Αλβορνός.
    Σύμφωνα με ΜΜΕ, οι μηχανισμοί ανατινάχθηκαν το μεσημέρι, καθώς μαθητές ετοίμαζαν γιορτή ενόψει του τέλους της σχολικής χρονιάς για συμμαθητές τους που βρίσκονται στην τελευταία τάξη.

    Το INBA είναι από τα αρχαιότερα και γνωστότερα δημόσια γυμνάσια και λύκεια στο Σαντιάγο.
    «Τα κοκτέιλ Μολότοφ είναι όπλα», σχολίασε από την προεδρία η υπουργός Εσωτερικών Καρολίνα Τοά, υπογραμμίζοντας ότι οι αυτοσχέδιοι εμπρηστικοί μηχανισμοί αυτού του είδους δεν μπορούν να γίνονται «αποδεκτοί κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων».

    Τα τελευταία χρόνια, μαθητές του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού ιδρύματος έχουν οργανώσει σε αρκετές περιπτώσεις διαδηλώσεις, ορισμένες από τις οποίες σημαδεύτηκαν από συγκρούσεις με την αστυνομία, για να απαιτήσουν περισσότερους πόρους για τη δημόσια παιδεία.
    Πηγή: Protothema.gr
  • Πάτρα: Πατριός μαθητή χτύπησε και απείλησε 14χρονο στο προαύλιο Γυμνασίου - Ενημερώθηκε Εισαγγελέας 
    Πάτρα: Πατριός μαθητή χτύπησε και απείλησε 14χρονο στο προαύλιο Γυμνασίου - Ενημερώθηκε Εισαγγελέας 

    Σοβαρό επεισόδιο έγινε χθες Τετάρτη το πρωί στο προαύλιο Γυμνασίου της Πάτρας, με πρωταγωνιστή πατριό ενός μαθητή.

    Όπως πληροφορείται το tempo24.news, ο Αφγανικής καταγωγής άνδρας χαστούκισε και απείλησε 14χρονο μαθητή στο προαύλιο του σχολείου, λίγη ώρα πριν χτυπήσει το κουδούνι για την εκκίνηση των μαθημάτων στις 8.15π.μ.

    Όλα έγιναν την ώρα που ο καταγγελλόμενος πήγαινε τα δύο παιδιά της συντρόφου του στο σχολείο, ένα αγόρι και ένα κορίτσι.

    Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το αγόρι φαίνεται πως είχε διαπληκτιστεί την προηγούμενη ημέρα με τον 14χρονο, με αποτέλεσμα ο πατριός να του επιτεθεί και να τον χαστουκίσει, ενώ στη συνέχεια τον απείλησε.

    Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ

    Όταν έγινε γνωστό το περιστατικό ο διευθυντής του σχολείου κάλεσε στο γραφείο του τον δράστη ενώ τηλεφώνησε και στη μητέρα του θύματος η οποία και έφτασε λίγο μετά. Κατά πληροφορίες ο πατριός και η μητέρα κατόπιν αμοιβαίων εξηγήσεων εκτιμήθηκε πως αρχικά τα βρήκαν. Ωστόσο ο διευθυντής, ύστερα από συνεννόηση με στελέχη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μετέβη στην Εισαγγελία Πατρών όπου και κατήγγειλε το περιστατικό.

    Η ΜΗΝΥΣΗ

    Το απόγευμα της ίδιας ημέρας η μητέρα του θύματος πήγε στο Β Αστυνομικό Τμήμα Πατρών όπου υπέβαλε μήνυση κατά του πατέρα, παρά τις εξηγήσεις που είχαν δοθεί το πρωί, με αποτέλεσμα ο δράστης να αναζητείται από τους αστυνομικούς προκειμένου να συλληφθεί στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας με την κατηγορία της σωματικής βλάβης και της απειλής.

    Πηγή: Tempo24.news
  • Πάτρα: Άγριο ξύλο μέσα σε σχολείο - Συνελήφθη 17χρονος μαθητής
    Πάτρα: Άγριο ξύλο μέσα σε σχολείο - Συνελήφθη 17χρονος μαθητής

    Άγριο επεισόδιο χθες στο ΕΠΑΛ Πάτρας μεταξύ μαθητών κατέληξε σε συλλήψεις.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του tempo24 μαθητής διαπληκτίστηκε με 16χρονο συμμαθητή του στο προαύλιο του σχολείου, στην περιοχή Κουκούλι, με αποτέλεσμα η λογομαχία να καταλήξει σε άγριο καυγά με γρονθοκοπήματα.

    Άμεσα στο σημείο κλήθηκε η αστυνομία. Ωστόσο δεν προχώρησε σε σύλληψη του 17χρονου , καθώς ο διευθυντής του σχολείου είχε ήδη καλέσει τους γονείς του φερόμενου ως δράστη και μετέβησαν μαζί με τον μαθητή στο Αστυνομικό Τμήμα, όπου και ακολούθησε η σύλληψη του νεαρού και των γονιών του, για παραμέληση ανηλίκου.

    Όμως στην συνέχεια με προφορική εντολή του εισαγγελέα ο μαθητής και οι γονείς του αφέθηκαν ελεύθεροι, ως την ημέρα ορισμού της δίκης.

    Πηγή: Tempo24.news

  • Νίκαια: Ξυλοκόπησαν 10χρονη μέσα στο σχολείο – Τι λέει ο πατέρας της ανήλικης
    Νίκαια: Ξυλοκόπησαν 10χρονη μέσα στο σχολείο – Τι λέει ο πατέρας της ανήλικης

    Ο πατέρας του παιδιού μίλησε το μεσημέρι του Σαββάτου στο Mega καταγγέλλοντας ότι το περιστατικό αποκρύφθηκε από το σχολείο

    Πολύ σοβαρές είναι οι καταγγελίες που έκανε ο πατέρας της 10χρονης μαθήτριας την οποία χτύπησαν συμμαθητές της στο σχολείο την ώρα του διαλείμματος, με αποτέλεσμα να στείλουν το κοριτσάκι στο νοσοκομείο.

    Παράλληλα, η μητέρα του παιδιού είπε ότι δέχθηκε άγρια επίθεση από τέσσερις συμμαθητές της. Είκοσι παιδιά παρακολουθούσαν χωρίς να αντιδρούν.

    Όταν η δεκάχρονη επέστρεψε στο σπίτι της ένιωθε έντονη αδιαθεσία, πονούσε το κεφάλι της και ζαλιζόταν. Τότε, οι γονείς της ανησυχήσαν και τη μετέφεραν στο γενικό κρατικό νοσοκομείο Νίκαιας.

    Τι συνέβη μέσα στο σχολείο

    Ο πατέρας της ανήλικης μίλησε στο MEGA και στην εκπομπή «Ακόμα δεν είδες τίποτα» για το συμβάν.

    «Ήταν χτυπημένη στο πρόσωπο, της έβαλαν αλοιφές για να μην φαίνονται οι μελανιές. Ήταν ατύχημα είπαν από το σχολείο και απέκρυψαν την αλήθεια. Την έβαλαν κάτω καμιά δεκαριά άτομα και τη χτυπούσαν. Δεν υπήρχε κανένας δάσκαλος στο προαύλιο εκείνη την ώρα. Μάλλον έπιναν καφέ μέσα στην αίθουσα», είπε αρχικά ο πατέρας του θύματος.

    «Την αποκάλεσαν ψωνάρα, την έβαλαν κάτω και τη χτυπούσαν. Έχουμε κάνει μηνύσεις», κατήγγειλε στην συνέχεια.

    Τόνισε μάλιστα ότι η 10χρονη δεν θέλει να επιστρέψει στο σχολείο ενώ ανέφερε ότι έχει προχωρήσει σε μηνύσεις.

    Πηγή: in.gr

  • Γαλάτσι: Άγρια συμπλοκή ανηλίκων έξω από σχολείο - Ένας τραυματίας, δύο συλλήψεις
    Γαλάτσι: Άγρια συμπλοκή ανηλίκων έξω από σχολείο - Ένας τραυματίας, δύο συλλήψεις

    Νέο περιστατικό βίας μεταξύ ανηλίκων σημειώθηκε το πρωί της Τετάρτης σε ΕΠΑΛ στο Γαλάτσι.

    Άγρια συμπλοκή μεταξύ ανηλίκων σημειώθηκε το πρωί της Τετάρτης (9/10) στο Γαλάτσι με αποτέλεσμα ένας 17χρονος να μεταφερθεί στο νοσοκομείο.

    Eιδικότερα, κατά την διάρκεια του διαλλείματος τρεις ανήλικοι συνεπλάκησαν μεταξύ τους για άγνωστο μέχρι στιγμής λόγο, έξω από το 1ο επαγγελματικό λύκειο στην Γκράβα.

    Για την άγρια συμπλοκή συνελήφθησαν δυο ατόμα, ηλικίας 17 και 16 ετών, ενώ ένας 17χρονος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο σε νοσοκομείο με χτυπήματα στο πρόσωπο.

    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Πάτρα: Ανήλικος μπήκε σε σχολείο - Έβρισε και απείλησε την Διευθύντρια και συνελήφθη από αστυνομικούς
    Πάτρα: Ανήλικος μπήκε σε σχολείο - Έβρισε και απείλησε την Διευθύντρια και συνελήφθη από αστυνομικούς

    Ένταση προκλήθηκε σε σχολείο της Πάτρας με ανήλικο που μπήκε με άγριες διαθέσεις στο σχολικό συγκρότημα και προκάλεσε αναστάτωση απειλώντας "Θεούς και δαίμονες"

    Όπως ανακοίνωσε η Αστυνομία, συνελήφθη, χθες το πρωί, στην Πάτρα, από αστυνομικούς του Τμήματος Άμεσης Δράσης Πατρών, ένας 17χρονος, διότι εισήλθε σε σχολικό συγκρότημα, δημιουργώντας ένταση με φωνασκίες, απειλώντας και εξυβρίζοντας την διευθύντρια του σχολείου, στο οποίο παρέμεινε παρά τις προτροπές για την απομάκρυνσή του από το εκπαιδευτικό προσωπικό, με αποτέλεσμα να διαταράσσεται η εύρυθμη λειτουργία του σχολικού συγκροτήματος.

    Πηγή: Tempo24.news
  • Διόνυσος: 17χρονος δέχθηκε επίθεση μέσα στο σχολείο του - Άγνωστοι τού έριξαν σπρέι πιπεριού
    Διόνυσος: 17χρονος δέχθηκε επίθεση μέσα στο σχολείο του - Άγνωστοι τού έριξαν σπρέι πιπεριού

    Νέο περιστατικό βίας μεταξύ ανηλίκων, αυτή τη φορά στον Διόνυσο Αττικής.

    Ειδικότερα, ένας 17χρονος δέχθηκε επίθεση μέσα σε ΕΠΑΛ της περιοχής, από 10 άτομα, που δεν φοιτούν σε αυτό το σχολείο.

    Στο σημείο μετέβη ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και στον 17χρονο μαθητή παρασχέθηκαν οι πρώτες βοήθειες.

    Το συμβάν ερευνάται από τις Αρχές και προς το παρόν δεν έχουν γίνει προσαγωγές ή συλλήψεις.

    Πηγή: Ethnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς