Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για το ποιος έφταιξε για το πρωτοφανές ναυτικό ατύχημα - Απελευθερώθηκε το container ship και απέπλευσε από τον Πειραιά
Μετά την σύγκρουση των δύο πλοίων και την ολική καταστροφή του πολεμικού πλοίου «Καλλιστώ», το ελληνικό δημόσιο ζήτησε και πέτυχε την συντηρητική κατάσχεση του πλοίου εμπορευματοκιβωτίων μέχρι του ποσού των 40 εκατομμυρίων ευρώ. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία του «Maersk Launceston», για να πετύχει την απελευθέρωση του container ship, κατέβαλε εγγυοδοσία ύψους 40 εκατ. ευρώ και έτσι έλαβε άδεια απόπλου. Η εγγυητική επιστολή τραπέζης που κατατέθηκε υπέρ του ελληνικού δημοσίου συνιστά έντονη ποιοτική εξασφάλιση, υποστηρίζουν πηγές από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ωστόσο η υπόθεση της διερεύνησης των αιτίων του ναυτικού ατυχήματος και ο καταλογισμός ευθυνών έχει ακόμη πολύ δρόμο μέχρι να διασαφηνιστεί τι ακριβώς συνέβη νωρίς το πρωί, περίπου 07:30, της Τρίτης 27 Οκτωβρίου και το μήκους 266 μέτρων container ship πέρασε πάνω από το ελαφρύ, φτιαγμένο από πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα, ναρκαλιευτικό.
Λίγο πριν συγκρουστεί με το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού, το container ship «Maersk Launceston» έπλεε με ταχύτητα 16 κόμβων. Το στοιχείο αυτό έχει αποτυπωθεί στους ηλεκτρονικούς χάρτες που καταγράφουν την πορεία των εμπορικών πλοίων και είναι διαθέσιμοι σε όλους. Για ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο χρόνος είναι κάτι παραπάνω από πολύτιμος. Τα ναυλοσύμφωνα έχουν σκληρές ρήτρες σε περίπτωση καθυστέρησης παράδοσης των εμπορευμάτων και το πλήρωμα δεν χάνει λεπτό, δεδομένου ότι ακόμη και μια μικρή αργοπορία συνεπάγεται τεράστιες απώλειες για την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Πώς συνέβη το ατύχημα
Στις 27 Οκτωβρίου, το «Maersk Launceston» κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει στην Ψυττάλεια. Από ώρα 07:04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, άρχισε σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα. Ώρα 07:10 κινούνταν με 6,8 κόμβους, ώρα 07:14 έπλεε με 9,8 κόμβους, ώρα 07:19 κινούνταν με 12,2 κόμβους, ώρα 07:24 με 16,1 κόμβους και στις 07:29 η ταχύτητά του καταγράφηκε στους 16 κόμβους. Λίγα λεπτά αργότερα, κατά πάσα πιθανότητα ώρα 07:34 το τεράστιο container ship προσέκρουσε στο πίσω μέρος του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ» που είχε αποπλεύσει από τον ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Και τα δύο πλοία ακολουθούσαν νότια πορεία, πλέοντας σχεδόν παράλληλα. Τόσο το «Καλλιστώ» όσο και το «Maersk Launceston» κινούνταν προς το λεγόμενο separation, την περιοχή όπου τα εμπορικά και τα πολεμικά πλοία που διέρχονται από την περιοχή κινούνται τρόπον τινά σε διαφορετικές πλευρές.
Επί του παρόντος δεν είναι εύκολο να επιχειρηθεί η ακριβής ανασύνθεση των τελευταίων ετών πριν την σύγκρουση του ελληνικού πολεμικού πλοίου με το container ship.
Στη θάλασσα προτεραιότητα συνήθως έχει το πλοίο που βρίσκεται μπροστά. Από τις φωτογραφίες που αποτυπώνουν την σφοδρή σύγκρουση των δύο πλοίων και τις τεράστιες ζημιές στο «Καλλιστώ» το πριμναίο τμήμα του οποίου έχει πλήρως καταστραφεί φαίνεται πως το ναρκοθηρευτικό βρισκόταν μπροστά από το container ship. Επιπλέον, το «Maersk Launceston» είχε στα δεξιά του το μικρό ναρκαλιευτικό, άρα έπρεπε να παραχωρήσει προτεραιότητα στο μικρό πολεμικό πλοίο. Τι συνέβη όμως και προκλήθηκε η σύγκρουση.
Το Λιμενικό Σώμα διενεργεί την προανάκριση η οποία ακόμη δεν έχει περατωθεί. Πόσα από τα μέλη του πληρώματος του «Maersk Launceston» βρίσκονταν στη γέφυρα μαζί με τον καπετάνιο την ώρα της σύγκρουσης; Γιατί δεν αντελήφθησαν την παρουσία του ναρκαλιευτικού; Τι χειρισμούς έκανε ο κυβερνήτης του «Καλλιστώ»; Ποιες ήταν οι επικοινωνίες των πληρωμάτων των δύο πλοίων μέσω ασυρμάτων; Τι ειπώθηκε ανάμεσα στο container ship και το ναρκαλιευτικό; Ηταν ενδεδειγμένοι οι χειρισμοί αποφυγής της σύγκρουσης από το πλήρωμα του πολεμικού πλοίου; Στο πλαίσιο της διερεύνησης αναμένεται να απαντηθούν όλα αυτά τα ερωτήματα. Μεγάλη αξία θα έχουν και οι καταγραφές που έχουν αποτυπωθεί στο μαύρο κουτί του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Η διερεύνηση του ατυχήματος προχωράει, αναφέρουν συγκλίνουσες πληροφορίες. Μετά την πορισματική έκθεση από το Λιμενικό, αναμένεται να πιάσουν δουλειά οι νομικοί σύμβουλοι του ελληνικού δημοσίου και οι δικηγόροι της Maersk ώστε από κοινού με την ασφαλιστική εταιρεία να συμφωνηθούν οι όροι της αποζημίωσης για την καταστροφή ενός σχεδόν καινούριουν πολεμικού πλοίου. Εκτός απροόπτου, θα είναι μια μακρά διαδικασία όπου κάθε πλευρά θα πρέπει να τεκμηριώσει με επιμέλεια τα επιχειρήματά της προκειμένου να στοιχειοθετήσει ποιος ευθυνόταν για την σύγκρουση και την ολική καταστροφή του ναρκαλιευτικού Καλλιστώ, ευτυχώς χωρίς ανθρώπινα θύματα.
Πηγή: Protothema.gr