Τσεκούρι στον αριθμό των ανέργων δικαιούχων κάρτας ελεύθερης μετακίνησης με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αναμένεται τους επόμενους μήνες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας με τον τίτλο «Δουλειές Ξανά» που αφορά και στον μετασχηματισμό του ΟΑΕΔ.
Όπως έχει ήδη γίνει γνωστό από το αρμόδιο υπουργείο, θα τεθούν εισοδηματικά κριτήρια στον καθορισμό των δικαιούχων των ωφελημάτων των ανέργων καθώς «έχουν εντοπιστεί συγκεκριμένες περιπτώσεις ατόμων που παραμένουν ακόμα και 20 χρόνια εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ, ενώ δηλώνουν εισοδήματα 50.000, 60.000 ή ακόμα και 100.000 ευρώ ετησίως και διαμένουν σε ακριβές περιοχές».
Είναι βεβαίως απορίας άξιο γιατί οι «άνεργοι – ρετιρέ», τους οποίους περιγράφει το υπουργείο Εργασίας να επιθυμούν να κυκλοφορούν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα οποία εκτός του ότι δεν είχαν τις καλύτερες επιδόσεις στα ζητήματα προστασίας την εποχή της πανδημίας, παρουσιάζουν δομικά προβλήματα τόσο σε επίπεδο παλαιότητας οχημάτων όσο και προγραμματισμού και αξιοπιστίας των δρομολογίων ειδικά σε ό,τι αφορά τα οδικά μέσα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχεται στο προσκήνιο το μέτρο
Άλλωστε η ανάγκη «εξορθολογισμού» του αριθμού των δικαιούχων ανέργων μηδενικού κομίστρου δεν είναι κάτι που έρχεται για πρώτη φορά στο προσκήνιο. Είχε επισημανθεί ήδη από το φθινόπωρο του 2019 αμέσως μετά την αλλαγή της κυβέρνησης από πηγές των συγκοινωνιακών εταιριών.
Ως πρώτο βήμα για την αναμόρφωση των συγκοινωνιών, είχε αναφερθεί η μέτρηση της ζήτησης στο λεκανοπέδιο Αττικής, καθώς πλέον έχουν περάσει πάνω από 15 χρόνια από την τελευταία προσπάθεια. Στόχος ήταν να αναπτυχθεί ένα κοστολογικό μοντέλο, το οποίο θα έδειχνε πόσο κοστίζει κάθε line service, δηλαδή κάθε δρομολόγιο είτε των οδικών, είτε των σταθερών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας.Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα του ουσιαστικότερου λειτουργικού ελέγχου των δύο θυγατρικών του Οργανισμού (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), καθορίζοντας και τις κινήσεις που μειώσουν τα κόστη. Ολα αυτά θα περιλαμβάνονταν στο νέο Γενικό Σχέδιο Μεταφορών, το οπόίο αν και έχει εξαγγελθεί αρκετές φορές έως τώρα, δεν έχει ολοκληρωθεί.
Ωστόσο, η διάθεση για περικοπές της κοινωνικής πολιτικής ανακόπηκαν από την εμφάνιση της πανδημίας. Παρόλα αυτά οι πρώτες ...ραφές του πουλόβερ των ελευθέρας για τους ανέργους είχαν ξηλωθεί ήδη κατά το προηγούμενο διάστημα.
Ετσι, τον Δεκέμβριο του 2020 για πρώτη φορά από την έναρξη ισχύος του μέτρου της ελεύθερης μετακίνησης των ανέργων, προβλέφθηκε ρητά ότι οι άνεργοι θα έχουν δικαίωμα μηδενικού κομίστρου στις αστικές συγκοινωνίες Αθήνας και Θεσσαλονίκης μόνο στην περίπτωση που είναι μόνιμοι κάτοικοι των συγκεκριμένων Περιφερειών.
Η δεύτερη ένδειξη ότι κάτι επρόκειτο να αλλάξει ριζικά με τις μετακινήσεις των ανέργων ήρθε περίπου πριν ένα μήνα, όταν υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση καθορισμού των δικαιούχων ανεργων μηδενικού κομίστρου για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2022 από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή και τους συναρμόδιους υπουργούς, κατά παρέκκλιση της συνήθους διαδικασίας παρελθόντων ετών οπότε και οι αποφάσεις κάλυπταν όλη τη χρονιά. Μάλιστα η τελευταία απόφαση που είχε υπογραφεί για το θέμα αυτό, επειδή είχε εκδοθεί στα τέλη του 2020 κάλυπτε ουσιαστικά δύο έτη και το 2020 (με αναδρομική ισχύ) και το 2021.
Από το υπουργείο Μεταφορών είχαν επισημάνει τότε στο «ethnos.gr» ότι το ζήτημα ήταν τεχνικό και δεν αποτελούσε προπομπό για αλλαγές στην κοινωνική πολιτική για την απαλλαγή των ανέργων από την πληρωμή εισιτηρίου για τις αστικές συγκοινωνίες. Να σημειωθεί, πάντως, ότι η απόφαση για τους ένστολους, η οποία είχε δημοσιευτεί στο ίδιο ΦΕΚ κάλυπτε εξαρχής ολόκληρο το 2022, αν και αναφερόταν ότι πρόκειται για αντάλλαγμα των υπηρεσιών φύλαξης.
4 στους 10 επιβάτες στην Αττική δικαιούχοι μηδενικού ή μειωμένου εισιτηρίου
Σύμφωνα με παλαιότερα στοιχεία, οι δικαιούχοι μηδενικού ή μειωμένου κομίστρου είχαν υπολογιστεί σε περίπου 4 στους 10 επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική. Στα τέλη του 2019 βάσει των στοιχείων των προσωποποιημένων καρτών μειωμένου ή δωρεάν κομίστρου, οι δικαιούχοι (που έκαναν χρήση του δικαιώματος) ελεύθερης μετακίνησης ήταν 41.860 ΑμεΑ, 260.000 άνεργοι και 3.650 οπλίτες. Μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο είχαν 9.760 πολύτεκνοι, 175.900 άτομα άνω των 65 ετών, 54.550 νέοι έως 18 ετών και 101.400 φοιτητές. Ωστόσο, στο διάστημα που ακολούθησε πραγματοποιήθηκαν διασταυρώσεις των μητρώων με την ΗΔΙΚΑ και η δεξαμενή των δικαιούχων περιορίστηκε, όπως επισημαίνουν πηγές του ΟΑΣΑ.
Ποιοι δικαιούνται ελεύθερη δωρεάν μετακίνηση με τα ΜΜΜ του ΟΑΣΑ
-
Άνεργοι, που διαμένουν μόνιμα εντός των ορίων της Περιφέρειας Αττικής (πλην της Π.Ε. Νήσων)
-
Άτομα με ειδικές ανάγκες (Α.Μ.Ε.Α.) με παθολογοανατομικό ποσοστό αναπηρίας >67%
-
Μαθητές όλων των βαθμίδων της Δημόσιας εκπαίδευσης που κατοικούν σε απόσταση από τη σχολική μονάδα φοίτησης
-
Οπλίτες θητείας και Δόκιμοι Έφεδροι Αξιωματικοί των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων
-
Ανάπηροι πολέμου και ειρηνικής περιόδου
-
Ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, των Συνοριακών Φυλάκων και Ειδικών Φρουρών
-
Ένστολο προσωπικό Πυροσβεστικού Σώματος (μόνιμοι και πυροσβέστες 5ετούς υποχρέωσης)
-
Ένστολο προσωπικό και δόκιμοι του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής
-
Παιδιά κάτω των έξι (6) ετών.
Ποιοι δικαιούνται μετακίνηση με μειωμένο κόμιστρο
-
Φοιτητές της Δημόσιας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
-
Φοιτητές Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ή Πανεπιστημίων της αλλοδαπής έως την ηλικία των 25 ετών, με την επίδειξη ισχύουσας Φοιτητικής Ταυτότητας «Student Card - University ID» και ισχύοντος Διαβατηρίου ή Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας
-
Σπουδαστές Δημόσιων Ι.Ε.Κ. έως την ηλικία των 22 ετών
-
Φοιτητές - Σπουδαστές Δημόσιων Σχολών αρμοδιότητας Υπουργείων Πολιτισμού, Άμυνας, Ναυτιλίας, Εργασίας, Υγείας και Τουρισμού
-
Πολύτεκνοι γονείς και μέλη των οικογενειών τους
-
Παιδιά ηλικίας από 7 έως 12 ετών
-
Νέοι ηλικίας από 13 έως 18 ετών
-
Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών
Πηγή: ethnos.gr