Απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των αγροτικών οχημάτων και των πεζών στις αγροτικές περιοχές των τοπικών κοινοτήτων Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου, ανακοίνωσε ο δήμαρχος Παγγαίου Φίλιππος Αναστασιάδης, προκειμένου για να μην υπάρξουν προβλήματα από τα συντρίμμια του αεροσκάφους Antonov με το 8μελές πλήρωμα που κατέπεσε κοντά στην Καβάλα. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας Meridian Cargo που μίλησε στο Reutres και οι 8 επιβαίνοντες είναι νεκροί. Ο Ουκρανός πρόξενος σημείωσε νωρίτερα ότι όλα τα μέλη του πληρώματος είναι Ουκρανοί.
Τα συντρίμμια του αεροσκάφους που πρακτικά έχει εξαφανιστεί μετά την πτώση και τις συνεχείς εκρήξεις, έχουν εκτοξευθεί σε ακτίνα πολλών μέτρων, ενώ η ανησυχία για τα πυρομαχικά που μετέφερε είναι έκδηλη. Το πρώτο πόρισμα για την λευκή σκόνη που εντοπίστηκε στο σημείο αναμένεται το μεσημέρι.
Ο δήμαρχος υπογράμμισε ότι κρίνεται απαραίτητο να υπάρξει αυτή η απαγόρευση, καθώς ακόμα δεν είναι γνωστός ούτε ο ακριβής αριθμός των μερών του αεροσκάφους που βρίσκονται διάσπαρτα στις αγροτικές εκτάσεις ούτε, όμως, και η επικινδυνότητα του φορτίου που μετέφερε.
Ο υπουργός Άμυνας της Σερβίας, Νέμποϊσα Στεφάνοβιτς επιβεβαίωσε νωρίτερα με επίσημες δηλώσεις του ότι μετέφερε τεράστια ποσότητα στρατιωτικού υλικού (11,5 τόνους) και είχε τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές. Κατά τον ίδιο το φορτίο του αεροσκάφους αποτελούνταν από εκπαιδευτικά βλήματα όλμων που εξήγαγε σερβική ιδιωτική εταιρία και αγοραστής ήταν το υπουργείο 'Αμυνας του Μπαγκλαντές. Ο Νέμποισα Στεφάνοβιτς διαβεβαίωσε ότι η διαδικασία εξαγωγής των πυρομαχικών ήταν νόμιμη.
Σε κάθε περίπτωση, οπως μετέδωσε στο OPEN η Γεωργία Γαρατζιώτη, από το ΓΕΕΘΑ διατίθεται τμήμα του ειδικού διακλαδικού λόχου Πυρηνικής - Βιολογικής Άμυνας με 14 άτομα. Μέχρι στιγμής δεν έχει επισημοποιηθεί τι είδους πυρομαχικά μετέφερε το αεροσκάφος, ωστόσο έχει δοθεί ισχυρή σύσταση οι κάτοικοι να κλείσουν τις πόρτες και να μην μετακινηθούν, γεγονός που δεν μπορεί να θεωρηθεί καθόλου τυχαίο. Η μετακίνηση του κλιμακίου γίνεται με Σινούκ από τα Μέγαρα. Ήδη από τις 5:00 το πρωί έχουν μεταβεί δύο ομάδες πυροτεχνουργών και περιμένουν να ολοκληρώσει το drone της Πυροσβεστικής.
Πριν από λίγο έγινε γνωστό ότι με εντολή του Υπουργού Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, μεταβαίνει εντός της ημέρας κλιμάκιο Επιθεωρητών Περιβάλλοντος στην περιοχή όπου κατέπεσε το αεροσκάφος Antonov, ώστε να υπάρξει μία πρώτη εκίμηση για το μέγεθος της Περιβαλλοντικής καταστροφής.
O γενικός πρόξενος της Ουκρανίας στη Θεσσαλονίκη, Βαντίμ Σαμπλούκ έφτασε στο χώρο, όπου κατέπεσε το αεροσκάφος και ενημερώθηκε από τις τοπικές αρχές για τις μέχρι στιγμής έρευνες που γίνονται στην περιοχή. Ο Ουκρανός διπλωμάτης ενημέρωσε τις αρχές για την ταυτότητα του 8μελούς πληρώματος του αεροσκάφους.
Μαρτυρίες κατοίκων: «Ακούσαμε έναν εκκωφαντικό ήχο, μια πύρινη μπάλα πλησίαζε τη γη»
«Ακούσαμε έναν εκκωφαντικό ήχο, μια πύρινη μπάλα πλησίαζε τη γη. Είδαμε την έκρηξη, αλλά επειδή ταυτόχρονα εκδηλώθηκε μπλακ - άουτ δεν μπορέσαμε να διακρίνουμε τίποτα άλλο…». Με αυτή τη φράση, η Σοφία, μητέρα τριών ανήλικων παιδιών, από τους Αντιφιλίπππους Καβάλας, περιγράφει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων τις πρώτες στιγμές του δυστυχήματος.
«Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι χειρότερα. Πανικοβληθήκαμε… Είναι πρωτόγνωρο για εμάς», λέει, βγαίνοντας από την εκκλησία του χωριού μετά την πρωινή Κυριακάτικη λειτουργία.
'Αυπνος όλη νύχτα, από την αγωνία που βίωσε τη στιγμή της συντριβής του Αντόνοφ σε απόσταση μικρότερη του ενός χιλιομέτρου από το σπίτι του, ο 80χρονος Μιχάλης Εμμανουηλίδης καθόταν στη βεράντα όταν, όπως λέει, «είδα μια λάμψη, άκουσα πολύ θόρυβο και σταδιακά μπαμ- μπαμ- μπαμ…».
«Λίγο πιο κοντά να έπεφτε, θα είχε βρεθεί πάνω στο σπίτι μας. Δεν κοιμηθήκαμε καθόλου όλη τη νύχτα από το σοκ», τονίζει, μην μπορώντας ακόμη να πιστέψει τι έχει συμβεί.
Ο Σταμάτης Κουρτέσης, που διατηρεί περίπτερο στους Αντιφιλίππους, ήταν από τους πρώτους που έφτασε μαζί με κάποιους άλλους κατοίκους της περιοχής στο σημείο της συντριβής, σχεδόν ταυτόχρονα με τα πρώτα πυροσβεστικά, όπως λέει, αλλά αποχώρησαν μόλις τους ζητήθηκε από τις αρμόδιες αρχές. «Καιγόταν ο λαιμός μου… Από τον θόρυβο νομίσαμε ότι επρόκειτο για ελικόπτερο. Γυρίζουμε τα κεφάλια και βλέπουμε ένα φως, ήταν το φλεγόμενο αεροσκάφος», αναφέρει χαρακτηριστικά και περιγράφει την πρώτη έκρηξη σαν «μανιτάρι καπνού».
Στο διπλανό χωριό, το Παλαιοχώρι, ο Χρήστος Τσολακίδης έτρωγε έξω με παρέα φίλων, όταν άκουσε έναν έντονο θόρυβο. «Είδαμε μια φλόγα στον ουρανό, να χάνει ύψος και να συντρίβεται…», λέει και εξιστορεί πως επί δύο ώρες άκουγαν συνεχόμενες εκρήξεις, ενώ μια απροσδιόριστη έντονη οσμή σκέπαζε την ατμόσφαιρα.
Το σημείο όπου συνετρίβη το αεροσκάφος είναι μια κατ' εξοχήν αγροτική περιοχή, όπου καλλιεργείται καλαμπόκι και ηλιόσπορος και η παλαιότερη ονομασία του ήταν Κεραμικλιά.
Οι κάτοικοι των Αντιφιλίππων ασχολούνται κυρίως με αγροτικές εργασίες και κτηνοτροφία, ενώ στο διπλανό χωριό, το Παλαιοχώρι, η κυρίαρχη ενασχόληση είναι η υλοτομία, ενώ έχουν μείνει και κάποιοι λίγοι που ασχολούνται με τον κατασκευαστικό κλάδο.
Τα φώτα της επικαιρότητας είχαν πέσει στους Αντιφιλίππους -για διαφορετικό, ωστόσο, λόγο- και τον Σεπτέμβριο του 1997, όταν μάνα και κόρη (75 και 37 ετών αντίστοιχα) είχαν βρεθεί δολοφονημένες σε χωράφι, έχοντας πυροβοληθεί από πολύ κοντινή απόσταση με καραμπίνα, σύμφωνα με το πόρισμα της τότε ιατροδικαστικής εξέτασης. Αλλά και το 2005, τον Οκτώβριο, ένα άλλο φονικό, με θύμα έναν 26χρονο και δράστη τον πεθερό του, είχε απασχολήσει έντονα την κοινή γνώμη.
«Είναι επικίνδυνο ή πολύ επικίνδυνο υλικό»
Νωρίτερα, ο περιφερειάρχης Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Χρήστος Μέτιος εξέφρασε με επίσημο τρόπο την ανησυχία για το πυρομαχικό υλικό που μετέφερε το αεροσκάφος, το οποίο ζύγιζε τόνους. «Το βασικό ερώτημα είναι αν το υλικό που μετέφερε το αεροπλάνο που έπεσε είναι επικίνδυνο ή ακόμα περισσότερο επικίνδυνο. Αυτό θα το φωτίσουν οι επιστήμονες. Έχουν κινητοποιηθεί όλες οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και χημικοί του στρατιού αλλά και πυροτεχνουργοί που είναι ήδη εδώ. Δεν μπορούμε να πούμε κάτι παραπάνω αυτή τη στιγμή μέχρι να γίνει η εκτίμηση των ειδικών, Υπάρχει ανησυχία», σχολίασε ο περιφερειάρχης. Για το ενδεχόμενο εκκένωσης της περιοχής, σχολίασε ότι «από την στιγμή που δεν υπάρχει φωτιά, δεν νομίζω ότι θα πάρουμε μία τέτοια απόφαση. Αν υπάρξει φωτιά ή καπνός, αυτό ενδεχομένως να αλλάξει».
Τι συνιστούν οι Πνευμονολόγοι
Μάρτυρες από την περιοχή έχουν αναφέρει ότι μόλις σημειώθηκε η μεγάλη έκρηξη ένιωσαν κάτι να τους καίει την γλώσσα. Μιλώντας στην εκπομπή του OPEN, «Τώρα ό,τι συμβαίνει» ο πρόεδρος της Πνευμονολογικής Εταιρείας Στέλιος Λουκίδης, απέφυγε να κάνει υποθέσεις για το υλικό που μετέφερε το αεροσκάφος αλλά τόνισε ότι «πολλές φορές σε τέτοιες καταστάσεις υπάρχει μία έντονη παρουσία μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα, η οποία μπορεί αν ερεθίσει και τους υγιείς ανθρώπους αλλά πολύ περισσότερο όσους έχουν ένα χρόνιο υποκείμενο αναπνευστικό νόσημα».
«Αυτό που θέλει πολλή προσοχή είναι να μην εκτίθεται κανένας στην περιβαλλοντική έκθεση και να μην δημιουργούνται καταστάσεις ανακύκλωσης του αέρα (κλιματιστικό)», ανέφερε ο κ. Λουκίδης και πρόσθεσε ότι από τη στιγμή που δεν είναι ακόμα γνωστό το τι έχει απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα δεν μπορεί να κάνει υποθέσεις αλλά πάντως βασιζόμενος στην συμπτωματολογία που αναφέρουν οι μάρτυρες σημείωσε ότι «θέλει προσοχή». Επίσης, πρόσθεσε ότι πρέπει να εξεταστεί και η ποσότητα, η οποία υπολογίζεται σε 12 τόνους.
Μήνυμα από το 112
Πάντως, στους 1.500 περίπου κατοίκους της περιοχής εστάλη μήνυμα 112 ώστε να παραμείνουν στα σπίτια τους και να φορούν μάσκες και να κλείσουν τα παράθυρα καθώς με το πρώτο φως της ημέρας ξεκινούν έρευνες στο αεροσκάφος και η κατάσταση κρίνεται ως πολύ σοβαρή και η ατμόσφαιρα είναι αποπνικτική. Στην περιοχή επιχειρούν δυνάμεις της Πυροσβεστικής, ΕΜΑΚ αλλά και πυροτεχνουργοί που έχουν προσεγγίσει το αεροσκάφος.
Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες το αεροσκάφος ξεκίνησε από την πόλη Νις της Σερβίας και είχε προορισμό την Ιορδανία. Η εταιρεία στην οποία ανήκε το αεροσκάφος είναι χαμηλού κόστους και ειδικεύεται στο να μεταφέρει υλικά σε όλον τον κόσμο.
Ξεκίνησαν οι έρευνες από τους πυροτεχνουργούς
Σύμφωνα με τον υποστράτηγο του Πυροσβεστικού Σώματος Μάριο Αποστολίδη, επικεφαλής της επιχειρησιακής ομάδας, «άνδρες της πυροσβεστικής υπηρεσίας με ειδικό εξοπλισμό και όργανα μέτρησης προσέγγισαν το σημείο της πρόσκρουσης του αεροσκάφους και είδαν από κοντά την άτρακτο και άλλα μέρη του διασκορπισμένα μέσα στα χωράφια».
Ο κ. Αποστολίδης υπογράμμισε ότι από την επιτόπια έρευνα «διαπιστώθηκε αστάθεια στο πεδίο καθώς υπάρχουν καπνοί και έντονη θερμότητα αλλά και μια άσπρη ουσία άγνωστης προέλευσης, ωστόσο τα όργανα μέτρησης δεν κατέδειξαν κάτι ανησυχητικό. Το επόμενο στάδιο είναι να σηκωθεί drone ώστε να εξεταστεί όλο το εύρος της περιοχής όπου κατέπεσε το αεροσκάφος. Εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχει σταθερότητα στο πεδίο και δεν υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλεια των ανδρών που συνδράμουν στην επιχείρηση, θα ξεκινήσει η όλη διαδικασία».
Ο κ. Αποστολίδης υπογράμμισε ότι συνολικά επιχειρούν 13 άνδρες από τη 2η και την 4η ΕΜΑΚ και 26 πυροσβέστες από Ελευθερούπολη, Καβάλα και Δράμα. Τόνισε ότι εξακολουθεί να ισχύει προς τους κατοίκους των οικισμών η χθεσινοβραδινή αυστηρή σύσταση να αποφύγουν την ευρύτερη περιοχή όπου κατέπεσε το αεροσκάφος.
Υπογράμμισε ακόμη ότι από τις πρώτες εικόνες, φαίνεται ότι πολλά μέρη του αεροσκάφους είναι διάσπαρτα σε διαφορετικά σημεία σε αγροτικές εκτάσεις.
Επέμεινε ότι δεν πρόκειται να προχωρήσει καμία διαδικασία αν πρωτίστως δεν διαπιστωθεί ότι ο χώρος είναι απόλυτα ασφαλής για τους άνδρες που θα επιχειρήσουν εκεί.
Το χρονικό της τραγωδίας
Ένα αεροσκάφος τύπου Antonov μεταφοράς φορτίου (cargo) έπεσε λίγο πριν τις 11 το βράδυ του Σαββάτου στο Παλαιοχώρι Καβάλας, αφού πρώτα έπιασε φωτιά στον αέρα. Στρατιωτικές πηγές αναφέρουν πως 8 άτομα πλήρωμα επέβαιναν στο αεροσκάφος. Από την Πολιτική Προστασία δόθηκε εντολή να σταλεί drone στην περιοχή για τον εντοπισμό τυχόν επιζώντων, ενώ οι ειδικοί επισημαίνουν πως το Antonov κατά πάσα πιθανότητα μετέφερε επικίνδυνο φορτίο, γεγονός που δυσκολεύει το έργο των διασωστών.
Σύμφωνα με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, το αεροσκάφος που έπεσε ήταν τύπου Antonov μεταφοράς φορτίου (cargo), κατευθυνόταν από τη Σερβία προς την Ιορδανία και ο πιλότος του είχε ζητήσει να κάνει αναγκαστική προσγείωση στην Καβάλα, λόγω σοβαρού προβλήματος στον κινητήρα. Έκτοτε χάθηκε το σήμα του.
Πηγή: Ethnos.gr