Η απόγνωση του μηχανοδηγού, τα λάθη -προάγγελοι και ο ρόλος του απογευματινού σταθμάρχη
Η κρίσιμη ώρα
Ακόμη, ωστόσο, και εάν ο απογευματινός Σταθμάρχης συνυπήρχε για μία ώρα, μεταξύ 22.00 και 23.00 στην αίθουσα του Σταθμαρχείου, εργαζόμενος πλάι στον προφυλακισθέντα Σταθμάρχη, άτομα με πολύ καλή γνώση του πεδίου επισημαίνουν ότι το δυστύχημα δύσκολα θα είχε αποφευχθεί, καθώς οι κρίσιμοι χειρισμοί για την αμαξοστοιχία Intercity62 άρχισαν στο Σταθμό της Λάρισας μετά τις 23.00, με αποκορύφωμα την μετωπική σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία, σχεδόν είκοσι λεπτά μετά.
Στο ενδιάμεσο, ο βαθμός τήρησης του κανονισμού λειτουργίας του ΟΣΕ αναμένεται να απασχολήσει σε βάθος τις δικαστικές Αρχές. Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας Intercity62 που έχασε τη ζωή του στο δυστύχημα, δεν επικοινώνησε με τον σταθμάρχη της Λάρισας στο ραδιοτηλέφωνο, αφού τέτοιες κλήσεις δεν έχουν καταγραφεί. Παρ' όλα αυτά, δεν έχει καταστεί μέχρι στιγμής γνωστό αν ο άτυχος μηχανοδηγός προσπάθησε να τον βρει στο κινητό ή αν τον κάλεσε και δεν απαντούσε, κάτι που θα προκύψει από τις έρευνες στο τηλέφωνο του Σταθμάρχη, που έχει ήδη κατασχεθεί. Υπενθυμίζεται ότι έχει προγραμματιστεί για αύριο η σύγκληση της Ολομέλειας Εφετών των 21 προέδρων Εφετών και Εφετών της Λάρισας, προκειμένου να αποφασίσει για το εάν θα ανατεθεί ή όχι η υπόθεση του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών σε εφέτη ανακριτή. Τη σύγκληση της Ολομέλειας των Εφετών της Λάρισας έχει ζητήσει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών της θεσσαλικής πρωτεύουσας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, προκειμένου η υπόθεση να ανατεθεί σε εφέτη ανακριτή.
Ταυτόχρονα, στις φυλακές Λάρισας οδηγήθηκε ο μοιραίος Σταθμάρχης, ο οποίος τοποθετήθηκε σε ένα κελί με άλλους τρεις ηλικιωμένους κρατούμενους, ενώ πέρασε και από εξέταση από ειδικό ψυχολόγο, για να διαπιστωθεί αν αντιμετωπίζει προβλήματα. Μάλιστα, από τη διεύθυνση των φυλακών κρίθηκε πως πρέπει να τοποθετηθεί σε έναν ήσυχο και ασφαλή χώρο μαζί με τους άλλους τρεις, προχωρημένης ηλικίας κρατουμένους για «light» αδικήματα καθώς ο κίνδυνος να δεχθεί επιθέσεις είναι ορατός. Στις πρώτες ώρες της κράτησής του προαυλίζεται κανονικά ενώ πολλές ώρες περνάει μιλώντας στο τηλέφωνο με τους δικηγόρους του, οι οποίοι αναμένεται να τον επισκεφθούν στη φυλακή σήμερα.
Η απόγνωση του μηχανοδηγού
Στο παζλ του πρωτοφανούς για τα ελληνικά χρονικά σιδηροδρομικού δυστυχήματος, μια κρίσιμη ψηφίδα προστέθηκε χθες και αφορά το τελευταίο τηλεφώνημα του μηχανοδηγού του μοιραίου τρένου, ο οποίος μοιάζει να είχε καταλάβει ότι κάτι δεν πήγαινε καλά. Κατά πληροφορίες, ο μηχανοδηγός του IC 62 φέρεται να τηλεφώνησε λίγη ώρα πριν από το δυστύχημα σε συνάδελφό του, γιατί νόμιζε ότι ήταν στο τρένο της αντίθετης κατεύθυνσης. Ο φίλος του συνήθως εκτελούσε δρομολόγια εμπορικών τρένων, και ο άτυχος μηχανοδηγός ήθελε να μάθει αν βρισκόταν στο τιμόνι της αμαξοστοιχίας 63503. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο άτυχος μηχανοδηγός είχε αντιληφθεί πως κάτι συμβαίνει με τη λειτουργία των δυο γραμμών και ήθελε να συνεννοηθεί με τον συνάδελφό του ώστε να αποτρέψει τη σύγκρουση, μόνο που ο φίλος του, με τον επικοινώνησε, του είπε ότι εκείνη την ώρα δε βρισκόταν σε υπηρεσία, αφού είχε αλλάξει τη βάρδιά του.
Την ίδια ώρα, οργή και αγανάκτηση προκαλούν οι αποκαλύψεις αναφορικά με το επίπεδο εκπαίδευσης του Σταθμάρχη, καθώς ο 59χρονος φέρεται να μην γνώριζε το χειρισμό του πίνακα σηματοδότησης του σταθμού της Λάρισας. Όπως λένε άτομα που εργάζονται χρόνια στη συγκεκριμένη, σιδηροδρομική γραμμή η θέση του σταθμάρχη απαιτεί άριστη γνώση του συστήματος χειρισμού της σηματοδότησης. Δυστυχώς, όμως, ο 59χρονος πέρα από το λάθος χειρισμό στο κλείδωμα των γραμμών, δεν είχε τη γνώση αλλά και την εκπαίδευση για να χειριστεί τον πίνακα σηματοδότησης και να αποσοβήσει το σφάλμα του. Στην κατεύθυνση αυτή, το «αμάν!» που εκστόμισε κατά τους διαλόγους του με το κέντρο ρύθμισης κυκλοφορίας στην Αθήνα φέρεται να αποδεικνύει πως ήταν εκείνη τη στιγμή που ο Σταθμάρχης Λάρισας κατάλαβε το λάθος του στην καθοδήγηση του τρένου, κοστίζοντας τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Τα λάθη -προάγγελοι
Εν τω μεταξύ, όπως μετέδωσε χθες το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Open, ο Σταθμάρχης Λάρισας αδυνατούσε να κατανοήσει το σήμα που του έστειλε ο Σταθμάρχης από το Παλαιοφάρσαλο, όταν η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 ξεκίνησε από τη μονή γραμμή καθόδου. Η αδυναμία κατανόησης ώθησε τον Σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου να αναζητήσει στο τηλέφωνο τον συνάδελφο του από τη Λάρισα, ιδιαίτερα έμπειρο, ο οποίος ήταν εκείνη την ημέρα στην απογευματινή βάρδια. Τότε, εκείνος του είπε πως είχε φύγει νωρίτερα από το Σταθμαρχείο Λάρισας, με το Σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλου, φανερά ανήσυχο, να τον ρωτά γιατί δεν παρέτεινε την παραμονή του στο Σταθμαρχείο, μέχρι την άφιξη της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity62.
Ανησυχία στον Προαστιακό
Επιπλέον, ένα βίντεο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας, λίγα λεπτά πριν το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, δείχνει την οπισθοπορεία που κάνει ο Προαστιακός, αλλά και τις συνομιλίες του μηχανοδηγού με τον Σταθμάρχη, με τον πρώτο να έχει αντιληφθεί τις λάθος κατευθύνσεις που του έδινε το Σταθμαρχείο. Ειδικότερα, το βίντεο του Mega είναι τραβηγμένο από κάμερα ασφαλείας του προαστιακού προς Λάρισα, αυτό δηλαδή το τρένο που έφυγε λίγα λεπτά, πριν περάσει το μοιραίο Intercity62. Στο βίντεο ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτάει επανειλημμένα τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έχει δώσει εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.
Συνεχίζοντας να μη λαμβάνει απάντηση από τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο μηχανοδηγός του προαστιακού ξαναρωτά: «Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας;». Σε αυτό το σημείο, και σύμφωνα με το βίντεο του Mega, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά: «Φλασάρισε ένα κλειδί». Τότε, ο μηχανοδηγός του προαστιακού τότε απαντά «καλώς, ευχαριστώ πολύ» και συνεχίζει την πορεία του.
Ο αυτόπτης μάρτυρας
Παράλληλα, τους ισχυρισμούς του Σταθμάρχη Λάρισας καταρρίπτει και ο φύλακας της κοντινότερης διάβασης στο επίμαχο κλειδί, ο οποίος είναι ο τελευταίος άνθρωπος που μίλησε με τους μηχανοδηγούς του μοιραίου Intercity 62. Όπως είπε στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha, είναι απολύτως βέβαιος ότι το τρένο είχε πάρει λάθος πορεία και σίγουρα όχι πορεία ανόδου, όπως διατείνεται ο Σταθμάρχης Λάρισας, αλλά αντίθετα είχε δει το τρένο να κινείται στην κάθοδο, έχοντας μπει στην ίδια γραμμή με την εμπορική αμαξοστοιχία που ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη.