Ενώπιον του εφέτη ανακριτή για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών αναμένεται να βρεθεί ο δεύτερος, «εμπειρότερος» σταθμάρχης τη Λάρισα σήμερα, Τρίτη (28/03). Ο σταθμάρχης θα κληθεί να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα για τις αιτίες υπό τις οποίες συνέβη το δυστύχημα, καθώς και να εξηγήσει, για ποιο λόγο, τη μοιραία βραδιά, έφυγε στις 22.10 από τη θέση του, ενώ έπρεπε να είναι εκεί ως τις 23.00, καθώς και για τις βάρδιες που σβήστηκαν με μπλάνκο για να διορθωθούν.
Ελεύθερος με περιοριστικούς όρους ο συμβασιούχος σταθμάρχης
Εντωμεταξύ τη Δευτέρα (27/03) ο συμβασιούχος σταθμάρχης, αφέθηκε ελεύθερος με περιοριστικούς όρους μετά την απολογία του. Συγκεκριμένα, ο άντρας είναι υποχρεωμένος να εμφανίζεται δύο φορές το μήνα στο αστυνομικό τμήμα, ενώ τού έχει απαγορευθεί ή έξοδος από τη χώρα. Σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, ο συμβασιούχος σταθμάρχης υποστήριξε ότι, «ήμουν ενισχυτικός, δεν είχα την ευθύνη και τον πρώτο ρολό στη διακίνηση των αμαξοστοιχιών» ενώ επέμεινε ότι το ωράριό του ήταν 8ωρο και η βάρδιά του έληγε στις 22.00. Ανέφερε, μάλιστα, ότι, αν ήξερε ότι χρειαζόταν να μείνει παραπάνω, θα το έκανε.
Σημειώνεται ότι οι συγγενείς των θυμάτων έχουν συστήσει μια 5μελή επιτροπή συμβούλων οι οποίοι έχουν ήδη αρχίσει να εργάζονται, προκειμένου και αυτοί να ρίξουν φως στα αίτια του δυστυχήματος. Επιπλέον, και οι μηχανοδηγοί από την πλευρά τους θα προτείνουν τη σύσταση μιας επιτροπής αλήθειας ώστε να διερευνήσουν την υπόθεση.\
«Εκτροχιάστηκε» με ταχύτητες έως και 6 χλμ/ώρα η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου
Την ίδια στιγμή, σε απόλυτο εκτροχιασμό φαίνεται ότι έχει οδηγηθεί το πρόγραμμα επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, το οποίο είχε ανακοινώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών καθώς τα περισσότερα τρέναπαραμένουν ακινητοποιημένα και τα δρομολόγια δεν εκτελούνται.
Αλλά και στις γραμμές που λειτουργούν δε λείπουν τα προβλήματα που οδηγούν τις αμαξοστοιχίες ακόμα και σε βραδυπορείες και αναγκαστική κίνηση με ταχύτητα ...6 χιλιομέτρων την ώρα, όπως συνέβη μετά την Οινόη σε δρομολόγιο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς Χαλκίδα την Κυριακή 26 Μαρτίου.
Όπως προκύπτει από τις παρατηρήσεις που έλαβε μηχανοδηγός από σταθμάρχη στην Οινόη, στη διαδρομή καταγράφονται βραδυπορείες 40 και 60 χιλιομέτρων, αλλά υπάρχει και συγκεκριμένο τμήμα κατά μήκος του οποίου το τρένο καλείται να κινηθεί με 6 χλμ. εξαιτίας προβλημάτων στα σήματα.
Σύμφωνα με την έως τώρα ενημέρωση, η κατάσταση δεν αναμένεται να αλλάξει ούτε την Τρίτη. Ετσι και αύριο θα κινηθεί μόνο ο Προαστιακός της Αθήνας με δρομολόγια στο Αεροδρόμιο και τη Χαλκίδα, ο Προαστιακός της Πάτρας και κάποια τουριστικά τρένα. Τα δρομολόγια του Προαστιακού προς Κιάτο και Αίγιο που είχε ανακοινωθεί ότι θα ξεκινούσαν σήμερα, δεν έγιναν ποτέ, αφού δε δόθηκαν οι εγγυήσεις ασφαλείας για τις σήραγγες, ενώ το αλαλούμ είναι τέτοιο που ουδείς γνωρίζει πότε και ποια δρομολόγια θα επανεκκινήσουν σε άμεσο χρόνο.
Το μόνο βέβαιο είναι πως από την Δευτέρα εκτελούνται ακριβώς τα ίδια δρομολόγια με την περασμένη εβδομάδα χωρίς καμία απολύτως προσθήκη, ενώ ακίνητα είναι και τα εμπορευματικά τρένα της Hellenic Train.
Αν και το πρόγραμμα επανεκκίνησης ανακοινώθηκε από το υπουργείο, πλέον μετά την ανατροπή του, πηγές του υπουργείου παραπέμπουν στον ΟΣΕ για περισσότερες πληροφορίες.
Επίσημη ενημέρωση δεν υπάρχει από κανέναν και κατά συνέπεια ουδείς γνωρίζει πότε θα ενισχυθεί το πρόγραμμα των σιδηροδρομικών δρομολογίων. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως αν και κυβέρνηση και ΟΣΕ προγραμμάτιζαν την έναρξη των δρομολογίων προς Κιάτο από σήμερα, ο Οργανισμός δεν είχε αποστείλει στην Hellenic Train καινούρια δρομολογιακή χάραξη που θα λάμβανε υπόψη τις νέες ταχύτητες και τα μέτρα στις σήραγγες.
Ολων των παραπάνω δοθέντων, γρίφος παραμένει το αν τελικώς θα ξεκινήσουν και τα υπεραστικά δρομολόγια στο βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη από την 1η Απριλίου, όπως έχει προγραμματιστεί. Εως τώρα δεν έχει γίνει καμία κίνηση προς την κατεύθυνση αυτή, καθώς ο διαχειριστής υποδομής ΟΣΕ, δεν έχει δώσει τις έγγραφες εγγυήσεις ασφαλείας που έχουν ζητήσει οι εργαζόμενοι και η Hellenic Train.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια Αθήνα – Θεσσαλονίκη, μεγαλύτερο εμπόδιο παραμένει η έλλειψη πιστοποίησης του συστήματος GSMR στα τρένα για την επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών και των μηχανοδηγών. Όπως έχει γίνει γνωστό, ο ΟΣΕ έχει παραδόσει στην Hellenic Train 30 φορητές συσκευές επικοινωνίας. Ωστόσο δεν έχει καταστεί δυνατή η χρήση τους καθώς δεν είναι πιστοποιημένες. Οι μηχανοδηγοί υπέβαλαν την περασμένη εβδομάδα ερώτημα για το αν οι συσκευές αυτές έχουν πιστοποιηθεί χωρίς ακόμα να έχουν λάβει απάντηση από τον ΟΣΕ.
Στο μεταξύ τεράστιο είναι το πρόβλημα που δημιουργείται και από το γεγονός πως κινητοποιημένες παραμένουν και οι εμπορευματικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train που σταμάτησαν να εκτελούν δρομολόγια από τη δεύτερη ημέρα της επαναλειτουργίας. Αιτία ήταν οι παρατηρήσεις που συγκεντρώθηκαν από τους μηχανοδηγούς, οι οποίοι εκτέλεσαν το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Ειδομένη και αφορούσαν ζητήματα ασφαλείας που δεν είχαν επιλυθεί. Αντίστοιχα ποτέ δεν ξεκίνησαν - αν και είχε ανακοινωθεί - και τα τοπικά δρομολόγια στη Βόρεια Ελλάδα.