Ελλάδα

Είκοσι χρόνια από το δυστύχημα στα Τέμπη με τους 21 νεκρούς μαθητές - Το χρονικό μίας από τις μεγαλύτερες τραγωδίες στη χώρα

Είκοσι χρόνια από το δυστύχημα στα Τέμπη με τους 21 νεκρούς μαθητές - Το χρονικό μίας από τις μεγαλύτερες τραγωδίες στη χώρα

Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από ακόμα μία τραγωδία στα Τέμπη, οδικό δυστύχημα αυτήν τη φορά, όταν 21 μαθητές της Α΄ Λυκείου από το Μακροχώρι Ημαθίας, όλοι τους 16 ετών, χάνουν τη ζωή τους κατά την επιστροφή από σχολική εκδρομή στην Αθήνα.

Ολόκληρη η χώρα «πάγωσε» λίγο πριν από τις 7:30 το απόγευμα της Κυριακής 13 Απριλίου 2003, όταν έγινε γνωστό ένα από τα πιο συγκλονιστικά και φρικτά τροχαία δυστυχήματα που έγιναν ποτέ στην Ελλάδα.

Χαμόγελα και εφηβικές φωνές, γεμάτες ζωντάνια και κέφι, ακούγονταν μέσα στο λεωφορείο που μετέφερε 49 μαθητές και δύο καθηγητές, όταν στα στενά των Τεμπών νταλίκα - ρυμουλκό, η οποία μετέφερε πλάκες νοβοπάν από τον Προβατώνα του Έβρου και είχε κατεύθυνση προς Αθήνα, ξέφυγε από την πορεία της και συγκρούστηκε πλαγιομετωπικά με το πούλμαν της σχολικής εκδρομής.

Από τη μοιραία σύγκρουση σκοτώθηκαν 21 μαθητές και τραυματίστηκαν άλλοι εννέα. Τα σωστικά συνεργεία που έφτασαν στο σημείο, έκαναν πάνω από δύο ώρες να απεγκλωβίσουν νεκρούς και τραυματίες. Σαν μαχαίρια τα νοβοπάν είχαν κόψει στα δύο το λεωφορείο.

Οι αιτίες της τραγωδίας δεν αποσαφηνίστηκαν επαρκώς ποτέ. Αποκαλύφθηκε ότι ο οδηγός του φορτηγού οδηγούσε συνεχόμενα επί έξι ώρες χωρίς διάλειμμα, ενώ τα ελαστικά του δεν ήταν σε καλή κατάσταση. Από την άλλη, το λεωφορείο είχε κριθεί ακατάλληλο λόγω παλαιότητας και έπρεπε να είχε αποσυρθεί τουλάχιστον τρεις μήνες πριν.

Ποινές φυλάκισης

Η δίκη για όσους κατηγορήθηκαν, έγινε τον Οκτώβριο του 2008, με τον οδηγό του λεωφορείου να αθωώνεται, αλλά τον οδηγό της νταλίκας να καταδικάζεται σε κάθειρξη 15 ετών. Οι ιδιοκτήτες της νταλίκας αλλά και του εργοστασίου νοβοπάν, καταδικάστηκαν από τέσσερα μέχρι 14 χρόνια φυλάκισης. Η εταιρεία κατέβαλλε επίσης το ποσό των 8.500.000 ευρώ στις οικογένειες των θυμάτων. Όπως είπε ο αντιδήμαρχος Βέροιας το 2012, «παρά τις τιμωρίες, παρά τις αποζημιώσεις, τα παιδιά του Μακροχωρίου δεν θα γυρίσουν ποτέ πίσω».

Και τα παιδιά που δεν γύρισαν πίσω ποτέ ήταν οι: Ευαγγελία Θ. Γάτου, Αναστασία Π. Παυλίδου, Περιστερά Ι. Ουστά, Γεωργία Δ. Τραπεζανλή, Σταύρος Δ. Κανελλόπουλος Ετών 15, Ηλίας Π. Τσολερίδης, Παναγιώτης Κων. Μουρατίδης, Ανδρέας Χ. Αθανασιάδης, Χριστίνα Ε. Σταματέλλου, Ιωάννης Κ. Τριανταφυλλίδης, Βασίλειος Ν. Παπαδόπουλος, Ευανθία Κ. Ψαλίδα, Δημήτριος Α. Κοσμίδης Ετών 15, Κωνσταντίνος Α. Θαλαλαίος, Γεσθιμανή Ζ. Σταφυλίδου, Σάββας Λ. Παναγιωτίδης, Αθανάσιος Μαρκανταράς, Γιώργος Κ. Μήτσκας, Ιωάννα Θ. Καστίδου, Δημήτριος Θ. Σίγγας, Ολγα Β. Αγγελίνα.

Ήταν πραγματική κόλαση

Ο δημοσιογράφος Πάνος Σόμπολος στο βιβλίο του «Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας τριακονταπενταετίας όπως τα έζησα» περιγράφει γλαφυρά το τραγικό γεγονός. «Συνολικά είχαμε εμπλοκή πέντε αυτοκινήτων στο πολύνεκρο τροχαίο: Του τουριστικού λεωφορείο με τους μαθητές, της νταλίκας και τριών ΙΧ αυτοκινήτων που ακολουθούσαν, από τα οποία τα δύο έπιασαν αμέσως φωτιά και καταστράφηκαν ολοσχερώς, ενώ το τρίτο διαλύθηκε από τη σύγκρουση.

Ακολούθησε πραγματική κόλαση. Σκηνές αλλοφροσύνης. Μαθητές και μαθήτριες ούρλιαζαν και σφάδαζαν από τον πόνο. Κραυγές αγωνίας ακούγονταν από διάφορα σημεία. Φώναζαν και καλούσαν σε βοήθεια, προσπαθούσαν να βγουν και να απεγκλωβιστούν από το στραπατσαρισμένο πούλμαν. Φλόγες και καπνοί που έβγαιναν από τα ΙΧ, έκαναν την ατμόσφαιρα αποπνικτική. Κατά σύμπτωση την ώρα της πολλαπλής σύγκρουσης βρίσκονταν στα Τέμπη πέντε περιπολικά, που είχαν πάει για να διευκολύνουν τη διέλευση οπαδών ποδοσφαιρικών ομάδων. Η άμεση παρουσία των αστυνομικών διευκόλυνε σημαντικά τη διακίνηση των σωστικών συνεργείων και των ασθενοφόρων, που άρχισαν να καταφθάνουν και να μεταφέρουν νεκρούς και τραυματίες σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Κατερίνης. Μόλις έγινε γνωστό το πολύνεκρο δυστύχημα με τους μαθητές, στο δήμο Αποστόλου Παύλου, όπου υπάγεται το Μακροχώρι καθώς και στα γύρω χωριά σήμανε συναγερμός. Οι καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα. Οι γονείς και οι συγγενείς των παιδιών έτρεχαν αλλόφρονες για να μάθουν κάτι για τα παιδιά τους…

Την νταλίκα οδηγούσε ο Δημήτρης Ντόλλας, 43 χρόνων, από τις Φέρες του Έβρου, το τουριστικό λεωφορείο ο Κωνσταντίνος Μαυρομιχάλης από τη Βέροια. Μετά την πλαγιομετωπική σύγκρουση της νταλίκας με το λεωφορείο οι πλάκες μελαμίνης νοβοπάν, που μετέφερε το φορτηγό, σκόρπισαν και σαν λεπίδες θέρισαν τους μαθητές που κάθονταν από την αριστερή πλευρά του λεωφορείου. Οι προσπάθειες απεγκλωβισμού κράτησαν ώρες. Σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Κατερίνης έφταναν ο ένας μετά τον άλλον έντρομοι οι γονείς για να μάθουν την τύχη των παιδιών τους. Επικράτησε πανικός και σύγχυση. Η διαδικασία που ράγιζε καρδιές ήταν η αναγνώριση των σορών των άτυχων παιδιών στο νεκροτομείο…»

Έδωσε τέλος στη ζωή του διασωθείς από το δυστύχημα

Μετά από 19 χρόνια, 35χρονος πλέον άντρας -διασωθείς από το τραγικό δυστύχημα, έδωσε τέλος στη ζωή του, προφανώς μην μπορώντας να ξεπεράσει ποτέ τις φρικτές ώρες που βίωσε αλλά και το χαμό των φίλων του.

Ήταν ένας από τους τέσσερις μαθητές που νοσηλεύτηκαν στην εντατική μετά το δυστύχημα.

Ο 35χρονος έκοψε το νήμα της ζωής του με δίκαννο κυνηγετικό όπλο μέσα στο σπίτι του.

Πηγή: Ethnos.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup

tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup