Η έρευνα του Συνηγόρου ξεκίνησε έπειτα από αναφορές που δέχθηκε στο διάστημα Μαΐου – Σεπτεμβρίου 2022 σχετικά με όσα εκτυλίσσονταν πίσω από τις κλειστές πόρτες των δομών της «Κιβωτού του Κόσμου».
Ανατριχιάζει η έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για την Κιβωτό του Κόσμου, και τις συνθήκες μεσαίωνα, που βίωναν τα παιδιά, με βία, σκληρές τιμωρίες, εξαναγκασμό σε διακοπή φοίτησης και πολύωρη εργασία, ξυλοδαρμούς και απομόνωση.
Μέσα στις 24 σελίδες της έκθεσης, περιγράφονται με μελανά χρώματα ο τρόπος λειτουργίας των δομών της ΜΚΟ και οι μέθοδοι «διαπαιδαγώγησης» που εφαρμόζονταν σε αυτές, με πρωταγωνιστές 3 στενούς συνεργάτες του πατέρα Αντωνίου, για τον οποίο αναφέρεται, ότι «το κύρος και η ευρεία κοινωνική αποδοχή που περιέβαλλε τη δημόσια εικόνα του είχαν καταστήσει την “Κιβωτό του Κόσμου” ουσιαστικά υπεράνω κριτικής ή ελέγχου από τους αρμόδιους φορείς της πολιτείας».
Μεταξύ άλλων, αναφέρεται επίσης, η πρεσβυτέρα Σταματία Γεωργαντή διατηρούσε τους κωδικούς πρόσβασης των παιδιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ασκούσε έλεγχο στις επαφές και επικοινωνίες τους. Εκθεση ντοκουμέντο για την Κιβωτό του Κόσμου
Η σύνταξη της έκθεσης ολοκληρώθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου και μόλις τη Μεγάλη Δευτέρα διαβιβάστηκε στην αρμόδια υφυπουργό Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου, σύμφωνα με την «Καθημερινή». Φέρει τις υπογραφές του επικεφαλής Ανδρέα Ποττάκη και της βοηθού Συνηγόρου, Θεώνης Κουφονικολάκου.
Η έρευνα του Συνηγόρου ξεκίνησε έπειτα από αναφορές που δέχθηκε στο διάστημα Μαΐου – Σεπτεμβρίου 2022 σχετικά με όσα εκτυλίσσονταν πίσω από τις κλειστές πόρτες των δομών της «Κιβωτού του Κόσμου».
Ελέγχθηκαν καταγγελίες για αντιπαιδαγωγικές ή και κακοποιητικές συμπεριφορές, ενώ διαβίβασε στον εισαγγελέα τις πληροφορίες για σεξουαλική κακοποίηση φιλοξενουμένων στη δομή που στη διάρκεια της έρευνας περιήλθαν εις γνώσιν του. Αυτές οι αναφορές αποτέλεσαν την αφετηρία της εισαγγελικής έρευνας που είχε ως κατάληξη την άσκηση στις 7 Απριλίου ποινικών διώξεων αφενός κατά του πατρός Αντωνίου για ασέλγεια εις βάρος ανηλίκων και αφετέρου εναντίον πρώην εργαζομένων στη δομή για κακοποιητικές συμπεριφορές εις βάρος αγοριών και κοριτσιών που φιλοξενούνταν στην «Κιβωτό». Οι επώδυνες τιμωρίες – «Ήξερε ο πατέρας Αντώνιος»
Ως προς τη μεταχείριση των ανηλίκων από τους υπευθύνους της δομής, ο Συνήγορος του Πολίτη συγκέντρωσε μαρτυρίες από πρώην φιλοξενουμένους και εργαζομένους, οι οποίοι περιέγραψαν ότι τα φιλοξενούμενα παιδιά υποβάλλονταν σε ένα σύστημα αξιολόγησης.
Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης κέρδιζαν προνόμια, όπως για παράδειγμα δικαίωμα εξόδου με φίλους. Σε διαφορετική περίπτωση υφίσταντο συνέπειες που περιελάμβαναν «συναισθηματικά επώδυνες τιμωρίες», όπως ακύρωση προγραμματισμένης συνάντησης με την οικογένεια ή ακόμη και περιορισμό σε απομόνωση, που μπορούσε να διαρκέσει μέχρι και αρκετές εβδομάδες.
Ως μέτρο σωφρονισμού εφαρμοζόταν και η διακοπή της σχολικής φοίτησης και μάλιστα σε μια περίπτωση διεκόπη οριστικά η υποχρεωτική φοίτηση στο γυμνάσιο ενός αγοριού, το οποίο υποχρεώθηκε να δουλεύει σε αποθήκη στο υπόγειο του παραρτήματος της «Κιβωτού» στον Κολωνό.
«Το κύρος που περιέβαλλε τη δημόσια εικόνα του (πατρός Αντωνίου) είχε καταστήσει την “Κιβωτό” υπεράνω κριτικής ή ελέγχου από τους φορείς της πολιτείας», αναφέρεται στην έκθεση.
Ως πρωταγωνιστές περιστατικών σωματικής βίας εντός της δομής που φέρονται να έχουν διαδραματιστεί στο διάστημα από το 2014 έως το 2022 και καταγράφηκαν από τον Συνήγορο, περιγράφονται τρεις εργαζόμενοι της «Κιβωτού» – στενοί συνεργάτες του πατρός Αντωνίου.
Οι καταγγέλλοντες «εξέφρασαν ομόφωνα την πεποίθηση ότι ο πατέρας Αντώνιος είχε πλήρη γνώση των πρακτικών αυτών, δεδομένου ότι οι εν λόγω συνεργάτες του ήταν πρόσωπα απολύτου εμπιστοσύνης του, ενώ κάποιοι υποστήριξαν ότι επιχείρησαν να θέσουν υπόψη του περιστατικά βίας κατά ανηλίκων, αλλά εκείνος αρνήθηκε να τους μιλήσει». Η πρεσβυτέρα σε ρόλο «μεγάλου αδερφού»
Στο πόρισμα αναφέρεται ακόμη ότι οι υπεύθυνοι της δομής και συγκεκριμένα η πρεσβυτέρα Σταματία Γεωργαντή διατηρούσε τους κωδικούς πρόσβασης των παιδιών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ασκούσε έλεγχο στις επαφές και επικοινωνίες τους, ενώ πάγια τακτική της δομής ήταν οι συναντήσεις των παιδιών με συγγενικά τους πρόσωπα να επιτηρούνται και οι τηλεφωνικές επικοινωνίες τους να γίνονται μέσω ανοικτής ακρόασης για τον ίδιο ακριβώς λόγο.
Τα στελέχη της ανεξάρτητης αρχής συγκέντρωσαν μαρτυρίες σύμφωνα με τις οποίες με ευθύνη και πρωτοβουλία των υπευθύνων της δομής η φοίτηση στο λύκειο αρκετών παιδιών, ιδίως αγοριών, παρεμποδιζόταν ή ακόμα και διακοπτόταν και στις περιπτώσεις που τα ίδια τα παιδιά είχαν εκφράσει κατηγορηματικά την επιθυμία τους να συνεχίσουν να φοιτούν στο σχολείο.
Αντ’ αυτού τα παιδιά υποχρεώνονταν να απασχολούνται σε βαριές αγροτικές και άλλες εργασίες στο εσωτερικό της δομής, με το πρόσχημα της δήθεν συμμετοχής τους σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία όμως δεν είχαν κανενός είδους πιστοποίηση. Παρεμπόδιζαν τη επαφή των παιδιών με τους γονείς τους
Ο Συνήγορος διαπιστώνει, σύμφωνα με την ίδια πηγή, ότι οι υπεύθυνοι της «Κιβωτού» έφταναν στο σημείο να παρεμποδίζουν την επαφή των παιδιών με τους γονείς τους ή άλλα συγγενικά πρόσωπα, ακόμη και με τα αδέλφια τους, ενώ τα ανήλικα αγόρια και κορίτσια δεν προετοιμάζονταν με κάποιον τρόπο για το ενδεχόμενο αναδοχής – υιοθεσίας.
Παράλληλα, περιγράφονται αυστηροί περιορισμοί στην κοινωνική ζωή των παιδιών και τη συμμετοχή –ιδίως των κοριτσιών– σε ψυχαγωγικές δραστηριότητες εκτός της δομής. Κορίτσι που φιλοξενείτο σε δομή του Πειραιά περιέγραψε ότι της επιτρεπόταν να βγαίνει από τη δομή μόνο δύο φορές τον μήνα και μόνο εφόσον η απόδοσή της στις δουλειές του σπιτιού κρινόταν ικανοποιητική, ενώ πρώην φιλοξενούμενη στη δομή της «Κιβωτού» στην Κόνιτσα είπε ότι απαγορευόταν κάθε μετακίνηση κοριτσιών εφηβικής ηλικίας χωρίς συνοδεία.
Πηγή: in.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 18 Απριλίου 2023 13:20
«Είχε γνώση και ελάμβανε στρατηγικές αποφάσεις», είπε ο Εισαγγελέας για τον ιερέα
Την ενοχή του πατρός Αντωνίου για επιμέρους πράξεις του κατηγορητηρίου, οι οποίες αφορούν σε σωματικές κακοποιήσεις παιδιών (πλημμέληματα) σε δομές της Κιβωτού του Κόσμου, ζήτησε σήμερα με πρότασή της προς το Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας η εισαγγελέας της έδρας.
«Ο πρώτος κατηγορούμενος (σ.σ. ο πατέρας Αντώνιος) αρνήθηκε τη συμμετοχή του στις παραπάνω πράξεις και είπε στην απολογία του ότι έλαβε γνώση εκ' των υστέρων. Οι ισχυρισμοί του, ομως, αυτοί δεν κρίνονται επαρκείς», είπε κατά την αγόρευσή της η εισαγγελέας, επισημαίνοντας πως ο πατέρας Αντώνιος είχε γνώση για όλα όσα συνέβαιναν σε δομές της ΜΚΟ και ελάμβανε στρατηγικές αποφάσεις.
Παρόντες στο δικαστήριο ακούγωντας την εισαγγελέα να αγορεύει είναι ο πατέρας Αντώνιος και τρεις εκ' των επτά συνολικά συγκατηγορουμένων του και πρώην συνεργατών του σε δομές της ΜΚΟ. Να σημειωθεί ότι η αγόρευση συνεχίζεται και μέχρι στιγμής η εισαγγελέας έχει προτείνει απαλλαγή μερίδας των κατηγορουμένων για κάποιες πράξεις των κατηγορητηρίου, λόγω αμφιβολιών. Ειδικότερα κατά την αγορευσή της η εισαγγελέας δέχθηκε πως κάποια από τα διερευνώμενα περιστατικά απομόνωσης παιδιών, πράγματι έλαβαν χώρα με τη γνώση του ιερέα και μερίδας εκ των συγκατηγορουμένων του.
Τι είπε για τους κατηγορούμενους
Ξεκινώντας την αγόρευσή της η εισαγγελέας αναφέρθηκε στον κάθε κατηγορούμενο ξεχωριστά για να επισημαίνει ενδεικτικά τα εξής:
-Για τον πατέρα Αντώνιο: «Ο πατέρας Αντώνιος έχει ταυτιστεί με τη Κιβωτό του Κόσμου. Τα παιδιά τον χαρακτήριζαν ως πατέρα τους. Μετέβαινε σε τακτική βάση στις δομές και γνώριζε για όλα. Έπαιρνε στρατηγικές αποφάσεις. Αναμφισβήτατα βρίσκονταν στην κορυφή της ιεραρχίας».
Για τον δεύτερο κατηγορούμενο: «Είχε εκτελεστικό ρόλο και εμφανίζονταν μετά τον πατέρα Αντώνιο στην ιεραρχία. Περιγράφεται ως δεξί χέρι του πατρός Αντωνιου».
Για τον τρίτο καγηγορούμενο: «Είχε σημαντικό ρόλο στη λειτουργία της δομής. Ήταν επίσης δεξί χέρι του πατρός Αντωνίου, τον οποίο συνόδευε στις επισκέψεις του στις δομές. Ήταν στενός συνεργάτης του ιερέα και άνθρωπος της απόλυτου εμπιστοσύνης του».
Για τον τέταρτο κατηγορούμενο: «Εργάζονταν στα γραφεία της Κιβωτου του Κόσμου»
Για τον πέμπτο κατηγορούμενο: «Είχε τη θέση του παιδαγωγού σε δομές του Βόλου»
Για την έκτη κατηγορούμενη: «Ήταν διευθύντρια της δομής Βόλου, όπως και οι δυο τελευταίοι κατηγορούμενοι που ήταν στελέχη της δομής της Χίου»
Στη δομή του Βόλου
Για τα όσα συνέβαιναν σε δομές της ΜΚΟ η εισαγγελέας αναφέρθηκε εκτενώς σε δομή του Βόλου για να επισημάνει ενδεικτικά τα εξής:
«Τα παιδιά στη δομή αυτή είχαν διαχωριστεί ως εξής: Μικροί, μεσαιοι και μεγάλοι. Κάθε ομάδα είχε το δικό της πρόγραμμα. Όλα τα παιδιά τελείωσαν το Γυμνάσιο. Το πρόγραμμα περιελάμβανε δύο ώρες εργασία καθημερινά (γεωπονικές και κτηνοτροφικές εργασίες). Τα παιδιά που δεν πήγαιναν σχολείο δούλευαν από το πρωί μέχρι το μεσημεριανό. Όποιος είχε σταματήσει το σχολείο έκανε εξωτερικές δουλειές. Οι μεγαλύτεροι εργάζοντα 4 με 5 ώρες στα ζώα».
Η εισαγγελέας έκανε εκτενή αναφορά σε περίπτωση παιδιού σε δομή του Βόλου, το οποίο, όπως είπε, ήταν απομακρυσμένο από τα άλλα παιδιά, τελώντας σε ένα καθεστώς απομόνωσης. «Το ανώτερο μέτρο είχε ένα καθαρά τιμωρητικο χαρακτήρα» είπε η εισαγγελέας για να προσθέσει πως το μέτρο αυτό σκόπευε στη πρόκληση ψυχικού πόνου στον ανήλικο. «Η πόρτα του ήταν κλειδωμένη και όλα αυτό διήρκησε δυο μήνες», ανέφερε, μεταξύ άλλων, η εισαγγελέας για να προσθέσει: «Η απόφαση αυτή πάρθηκε σε συνεννόηση με τη κεντρική διοίκηση στην Αθήνα..».
Ακόμη η εισαγγελέας αναφέρθηκε σε περιστατικό ξυλοδαρμού παιδιού το 2022 από τον δεύτερο και τρίτο κατηγορούμενο, τους οποίους χαρακτήρισε ως στενούς συνεργάτες του πατρός Αντωνίου. «Κάποιες από τις καταθέσεις των παιδιών υποστηρίζονται και από τις καταθέσεις παιδαγωγών», είπε ακόμη η εισαγγελέας αναφερόμενη σε άλλο περιστατικό ξυλοδαρμού παιδιού στη δομή της ΜΚΟ στο Διμήνι Βόλου.
Η εισαγγελική αγόρευση συνεχίζεται και μετά την ολοκληρωσή της η δίκη θα μπει στην τελική ευθεία για την έκδοση της ετυμηγορίας των δικαστών.
Με την κατάθεση της πρεσβυτέραςΣταματίας Γεωργαντή, συνεχίστηκε η δίκη του πατέρα Αντώνιου για την υπόθεση της Κιβωτού του Κόσμου, στο Τριμελές Πλημμελειοδικείου. Η δίκη, η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες, οδεύει προς την τελική ευθεία με την εξέταση μαρτύρων υπεράσπισης των κατηγορούμενων. Η σύζυγος του πατέρα Αντωνίου είπε πως τίποτε από όσα καταμαρτυρούνται στον βασικό κατηγορούμενο δεν είναι αληθές.
«Έχουν πέσει τόνοι λάσπης»
Όπως ανέφερε η μάρτυρας, «έχουν πέσει τόνοι λάσπης για την Κιβωτό. Είμαστε άνθρωποι της αγάπης και της προσφοράς. Όλα αυτά τα χρόνια οι άνθρωποι αναγνώρισαν την "Κιβωτό". Εγώ αυτό που βίωσα 25 χρόνια είναι η αγάπη και η φροντίδα. Στην "Κιβωτό" οι άνθρωποι ήταν ευαίσθητοι αγαπούσαν τα παιδιά... Κάναμε ότι χρειαζόταν για τα παιδιά… Ερχόντουσαν από κανάλια, πολιτικοί, εμείς ποτέ δεν ζητήσαμε κάτι. Όλα όσα κάναμε, τα κάναμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το κράτος ήταν πολύ πίσω…».
Σύμφωνα με την μάρτυρα, «τα παιδιά χρησιμοποιήθηκαν» με σκοπό «την αρπαγή της Κιβωτού».
Δεν είχε αντιληφθεί κακοποίηση η πρεσβυτέρα
Σε ερώτηση του προέδρου εάν είχε διαπιστώσει σωματική βία σε βάρος παιδιών που φιλοξενούνταν σε δομές της ΜΚΟ, η πρεσβυτέρα απάντησε πως ποτέ δεν είχε αντιληφθεί κακοποιητικη συμπεριφορά, τονίζοντας, παράλληλα, πως οι δομές ήταν ανεξάρτητες και δεν αποφάσιζε για την εσωτερική λειτουργία τους ο πατέρας Αντώνιος.
«Εμείς δίναμε στα παιδιά χριστιανικό προσανατολισμό... Ο πατήρ Αντώνιος είχε πάντα τον ρόλο του πνευματικού, τα παιδιά τον εμπιστεύονταν και εκείνος έκανε μόνο αυτήν τη δουλειά. Ήταν κάτι σαν πατέρας», πρόσθεσε η σύζυγος του κληρικού.
Στο δικαστήριο πρόκειται να καταθέσει υπέρ του κληρικού ο καλλιτέχνης Πάνος Μουζουράκης, ο οποίος βρίσκεται στα δικαστήρια.
Συγκλονιστική ήταν η κατάθεση μητέρας παιδιού που φέρεται να ήταν θύμα στην υπόθεση της Κιβωτού του Κόσμου,σύμφωνα με την οποία ο γιος της δεν καταθέτει όσα βίωσε στη δομή γιατί «φοβάται για τη ζωή του».
Η μάρτυρας, κατέθεσε στο δικαστήριο πως αναζήτησε την βοήθεια της Κιβωτού το 2008 για τον μόλις 2,5 ετών γιο της. Σύμφωνα με την κατάθεσή της, εργάστηκε για αρκετό χρόνο στη ΜΚΟ, χωρίς ασφάλιση, με 150 ευρώ, ώστε ο γιος της να μένει σε δομές της Κιβωτού.
Το παιδί με απόφαση του πατέρα Αντώνιου, μεταφέρθηκε από την δομή της Αθήνας σε δομή της Καλαμάτα όπου τους υποσχέθηκαν πως το αγόρι θα σπουδάσει και η ίδια θα έχει ασφαλιστική κάλυψη.
Όπως περιέγραψε η γυναίκα, το ανήλικο παιδί της δεν πήγαινε καθημερινά σχολείο, καθώς οι υπεύθυνοι της δομής το έβαζαν να δουλεύει, ενώ η ίδια ισχυρίστηκε ότι είδε σημάδια από ξυλοδαρμό στο πρόσωπο του.
«Έχω δει και χτυπήματα στα παιδιά, έχω τσακωθεί με τον Π…, είδα ένα παιδί με μαυρισμένο μάτι. Του είπα «θα σας κάνω καταγγελία» και μου απάντησε πως το παιδί το έκανε μόνο του. Στην Αθήνα έχω δει τρία παιδιά με σημάδια, ένας ήταν ο γιος μου. Κατηγορούσαν τα παιδιά για κάτι που συνέβαινε και τα βάζανε τιμωρία. Το βράδυ φοβόμουν μην πηδήξουν από το παράθυρο, ήταν 2ος όροφος».
Συμπλήρωσε, δε, ότι «εκείνη την ημέρα που τσακώθηκα με το Π… ενημέρωσαν την πρεσβυτέρα, επειδή είπα πως θα κάνω καταγγελία. Με κάλεσε η πρεσβυτέρα και είχε δίπλα της το Π... Περίμενα να ακούσω καλά λόγια, αλλά δεν άκουσα. Μου είπε πως τα παιδιά έχουν «κάνει κάτι στη Καλαμάτα» και «θα τα στείλω φυλακή ανηλίκων».
Ισχυρίστηκε επίσης πως είχαν αλλάξει διαμονή των παιδιών από την Καλαμάτα στην Αθήνα ως τιμωρία και πως τα έβαζαν σε απομόνωση. Είπε, επίσης, πως το παιδί της της είπε ότι το είχαν χτυπήσει με σίδερο.
«Ο πατέρας Αντώνιος γνώρισε όσα συνέβαιναν»
Η γυναίκα δήλωσε σε ερωτήσεις πως ο πατέρας Αντώνιος γνώριζε όσα συνέβαιναν, ενώ αναφέρθηκε σε «απειλές» που δέχεται εκείνη και ο γιος της ακόμη και σήμερα από κατηγορούμενο στη δίκη.
Υπεράσπιση: Έχουν περάσει 11,5 χιλιάδες παιδιά από την Κιβωτό. Γιατί να δείρουν αυτά τα παιδιά και το γιο σας; Γιατί τους σταμάτησαν από το σχολείο. Τι κέρδισαν;
Mάρτυρας: Τους έβαζαν και δούλευαν τσάμπα δεν ήθελαν να φέρουν κανονικούς εργαζόμενους και να πληρώσουν.
Υπεράσπιση: Υπάρχουν καταθέσεις τριών παιδιών που αναφέρουν πως ο γιος σας πουλούσε ναρκωτικά και έκλεβε στην Καλαμάτα. Γιατί να πουν ψέματα;
Μάρτυρας: Μάλλον τους απείλησαν, όπως απείλησε εμένα και τον γιο μου ο Α….
Υπεράσπιση: Τι φοβάται ο γιος σας και δεν καταθέτει εδώ στο δικαστήριο;
Μάρτυρας: Φοβάται για τη ζωή του. Και εγώ φοβάμαι ακόμη και τώρα μη συμβεί κάτι σε μένα και το παιδί μου και με ψάχνετε κάπου αλλού.
Περιστατικά ξυλοδαρμών και σκληρήςεργασίας, περιέγραψαν στη δίκη ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου, του πατρός Αντωνίου και επτά εργαζομένων της Κιβωτού του Κόσμου, μάρτυρες από δομές της ΜΚΟ που ίδρυσε ο κληρικός.
Τρεις μάρτυρες έδωσαν κατάθεση για όσα έμαθαν από παιδιά, το διάστημα που εργάστηκαν στην Κιβωτό του Κόσμου.
Το δικαστήριο απασχόλησαν τρεις καταγγελίεςπαιδιών από τη δομή του Βόλου για τις οποίες αν και είχαν ενημερωθεί οι υπεύθυνοι, δεν ασχολήθηκαν.
Μάλιστα, όπως ακούστηκε στο δικαστήριο, μία εκ των καταγγελιών θεωρήθηκε «λόγια των παιδιών», ώστε να μην απασχολήσει κανέναν όσα ισχυριζόταν το παιδί. Σύμφωνα με όσα κατέθεσε πρώην εργαζόμενη στη δομή του Βόλου, το παιδί κατήγγειλε άγριο ξυλοδαρμόκαι η ίδια είχε στείλει επιστολή στα κεντρικά της Αθήνας για να διερευνηθεί το περιστατικό.
«Τον κάλεσε στο οινοποιείο όπου τον χτύπησε»
Η μάρτυρας είπε πως το περιστατικό έγινε τον Αύγουστο του 2022, όταν ένα αγόρι της είπε πως το χτύπησαν, αυτόν και άλλα τέσσερα παιδιά. «Μας πλησίασε εμένα και άλλους παιδαγωγούς και με ρώτησε εάν είχα ενημερωθεί για το γεγονός. Μου είπε ότι τον πλησίασε ο Σ…και τον κάλεσε στο οινοποιείο όπου τον χτύπησε. Μου είχε πει ότι του είχε δώσει σφαλιάρες και ότι μετά το περιστατικό αισθανόταν αδιάθετος και είχε τάση για λιποθυμία… Τα παιδιά είχαν χωριστεί σε δωμάτια για να μην είναι όλοι μαζί» κατέθεσε.
Πρόεδρος: Πώς αντιδράσατε;
Μάρτυρας: Εκείνη τη στιγμή σάστισα, μετά πήγαμε στη Διεύθυνση και τις επόμενες ημέρες συντάξαμε μία επιστολή και την στείλαμε στην Αθήνα για να διερευνήσουν τι είχε γίνει.
Πρόεδρος: Ποια ήταν η αντίδραση της διοίκησης;
Μάρτυρας: Δεν λάβαμε κάποια επίσημη απάντηση. Έγινε συνάντηση, μας ενημέρωσαν ότι όλα αυτά είναι "λόγια των παιδιών" και ότι δεν έχει γίνει κάτι. Εκείνη τη στιγμή που το άκουσα το πίστεψα. Εκείνη τη στιγμή που μας είπαν πως δεν έγινε κάτι το δεχθήκαμε διότι δεν είχαμε άλλα στοιχεία.
Η υπεράσπιση αμφισβήτησε την κατάθεση, ισχυριζόμενη πως η μάρτυρας απολύθηκε από τη δομή καθώς, σύμφωνα με την πλευρά των κατηγορουμένων, είχε βάλει παιδί για λίγα δευτερόλεπτα σε σιδερένιο κλουβί για να το τιμωρήσει. Η μάρτυρας δήλωσε πως δεν έχει συμβεί ποτέ το περιστατικό ενώ τόνισε πως δεν της έχει γνωστοποιηθεί το χαρτί της απόλυσης της.
«Το μάθατε ότι με χτύπησαν με σανίδες και πέτρες;»
Άλλη μάρτυρας, εργαζόμενη από το 2018 σε δομές της Μαγνησίας, κατέθεσε πως το ίδιο αγόρι, στο οποίο αναφέρθηκε και η προηγούμενη μάρτυρας, της είχε πει πως το χτύπησαν «με σανίδες και πέτρες».
«Εγώ ήμουν στην κουζίνα. Ανέβηκε να πάρει δεκατιανό. Μου είπε "το μάθατε ότι με χτύπησαν με σανίδες και πέτρες; ". Μου είπε ότι τον χτύπησαν ο Σ. και ο Α. Είχε κάποια σημάδια όταν τον είδα εγώ, μελανιές». Η γυναίκα κατέθεσε πως το παιδί μετά από εντολή έμενε κλειδωμένο σε άλλο σημείο από τους υπόλοιπους. «Εγώ κλείδωνα και ξεκλείδωνα την πόρτα. Του πήγαινα το φαγητό».
Υπεράσπιση: Το θέμα είναι γιατί κλειδώνεις κάποιον εάν μπορεί να βγει από το παράθυρο;
Μάρτυρας: Αυτό το αναρωτιόμαστε όλοι.
Πρόεδρος: Το συζητήσατε, το προσωπικό μεταξύ σας;
Μάρτυρας: Ναι διότι το παιδί το είπε σε παιδαγωγούς και στην διευθύντρια.
Πρόεδρος: Ποια ήταν η αντιμετώπιση του περιστατικού από τη διοίκηση;
Μάρτυρας: Το παιδί ήταν σε δωμάτιο απομονωμένο, μόνο του… Δεν ξέρω τι είχε γίνει.
Η τρίτη μάρτυρας της σημερινής διαδικασίας, πρώην εργαζόμενη στη δομή του Βόλου, κατέθεσε πως είδε δύο παιδιά που εργάζονταν για να «ανταποδώσουν» την στέγη και την τροφή που τους παρείχε η Κιβωτός...
Η μάρτυρας τόνισε πως αυτά τα δύο παιδιά-εργαζόμενοι, είχαν οριστεί υπεύθυνοι στο σπίτι του Άνω Βόλου. «Ο ένας είχε σπάσει το πόδι του. Τον πήγα εγώ στον γιατρό και χρειαζόταν καιρό να αναρρώσει πόδι του. Εγώ δεν είχα δει σύμβαση εργασίας» ανέφερε η μάρτυρας η οποία εξήγησε πως το καθεστώς για αυτά τα παιδιά ήταν ότι «έπρεπε να κάνουν κάτι» για τις παροχές που είχαν από την Κιβωτό.
Στις καταγγελίες που έλαβε ο Συνήγορος του Πολίτη και έκαναν λόγο για σκληρή ταπεινωτική μεταχείριση, κοινωνική απομόνωση, ξυλοδαρμούς ακόμη και γενετήσιες πράξεις σε βάρος των φιλοξενούμενων σε δομές της «Κιβωτού του Κόσμου», αναφέρθηκε σήμερα η πρώτη μάρτυρας στη δίκη του πατέρα Αντώνιου και άλλων επτά πρώην εργαζομένων της Οργάνωσης.
«Ό,τι συνέβαινε ήταν εν γνώσει του πατρός Αντωνίου, μας μετέφεραν τα παιδιά», κατέθεσε η μάρτυρας, ειδική επιστήμονας στον Συνήγορο του Πολίτη και κοινωνική λειτουργός, Σαμάνθα Στρατιδάκη, καταθέτοντας ενώπιον του Θ’ Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας.
Όπως ανέφερε η μάρτυρας «μου ανατέθηκε η διερεύνηση μιας σειράς αναφορών από τον Απρίλιο του 2022. Ήταν έξι έγγραφες αναφορές, αλλά υπήρξαν και προφορικές αναφορές... Έγινε μια πρώτη συνάντηση με την κα Τ.Σ., η οποία μας μίλησε κυρίως για τη δομή του Πειραιά. Σκληρή ταπεινωτική μεταχείριση μας ανέφερε, ότι δηλαδή τα παιδιά ακινητοποιούνταν βίαια από τους υπαλλήλους εάν βρίσκονταν σε έξαρση… Μου ανέφερε μία κοινωνική απομόνωση, ότι σε ηλικία 16 ετών που μπήκε στη δομή τής αφαιρέθηκε το κινητό, ότι τα παιδιά υπόκειντο σε ένα σύστημα δημόσιας αξιολόγησης κάθε εβδομάδα για να μπορούν να βγουν π.χ βόλτα με φίλους. Υπήρχαν συνέπειες, όπως απομόνωση, ακύρωση συναντήσεων με φίλους ή οικογένεια ή αλλαγή δομής. Είχε ακούσει για ξυλοδαρμούς και μία φορά γενετήσιες πράξεις. Υπήρχε εξαναγκασμός σε σκληρή εργασία και διακοπή φοίτησης σε σχολείο».
Μετά τις πρώτες καταγγελίες η μάρτυρας τόνισε πως ενημερώθηκε η Εισαγγελία Ανηλίκων και ο Συνήγορος του Πολίτη ξεκίνησε έρευνα για την τήρηση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Πρόεδρος: Με τη σωματική βία ασχοληθήκατε;
Μάρτυρας: Αυτά διαβιβάστηκαν στην Εισαγγελία Ανηλίκων.
Πρόεδρος: Με την απομόνωση ως «σωφρονιστικό μέτρο»;
Μάρτυρας: Το θέσαμε ως ερώτημα στην «Κιβωτό» και ενημερώσαμε την Εισαγγελία. Οι πιο σοβαρές καταγγελίες και εκθέσεις έγιναν τον Σεπτέμβριο του 2022.
Η μάρτυρας περιέγραψε ακόμη πως υπήρξαν και «ακραίες» καταγγελίες για πολύμηνο εγκλεισμό, ξυλοδαρμούς, ακόμα και γενετήσιες πράξεις.
«Στις 6 Σεπτεμβρίου 2022 ήρθε στα γραφεία μας πρώην εργαζόμενη της δομής, η οποία μας ανέφερε ότι πρώην φιλοξενούμενος της είπε πως ένας άλλος φιλοξενούμενος του είχε εκμυστηρευτεί ότι υπέστη γενετήσιες πράξεις στη Χίο. Και πως άλλα παιδιά ξυλοκοπήθηκαν και μετά υποχρεώνονταν να γονατίζουν για να ζητήσουν συγγνώμη», κατέθεσε η κα Στρατιδάκη.
Αναφερόμενη στις καταγγελίες για παρεμπόδιση επικοινωνίας των ανηλίκων φιλοξενούμενων με τους γονείς τους, η μάρτυρας είπε: «Διαπιστώσαμε ότι όντως συστηματικά παρεμποδιζόταν η επικοινωνία με τους γονείς και αυτή γινόταν μόνο στα κεντρικά γραφεία της δομής και μόνο σε εργάσιμες ώρες. Διαπιστώσαμε ότι συστηματικά εμποδιζόταν η επικοινωνία. Επιπλέον ήταν στην κρίση του πατρός Αντωνίου το ποια παιδιά μπορούσαν να πάνε σχολείο. Ο πατήρ Αντώνιος άλλαζε τα ονόματα των παιδιών, ακόμα κι αν ήταν χριστιανικά. Δεν το έχουμε ξανασυναντήσει, είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της οργάνωσης, σηματοδοτούσε μία «αποπομπή» της προηγούμενης ζωής τους, συμβολικά ότι ξαναβαφτίζεσαι, έτσι το ερμηνεύω».
Η μάρτυρας κατέθεσε ακόμη πως υπήρχαν πρώην φιλοξενούμενοι της δομής που ήταν κοντά στον πατέρα Αντώνιο και λειτουργούσαν ως το «δεξί χέρι» του.
Υπενθυμίζεται ότι οι κατηγορίες για τις οποίες δικάζεται ο πατέρας Αντώνιος και οι συνεργάτες του αφορούν στα πλημμελήματα της βαριάς σωματικής βλάβης, της επικίνδυνης σωματικής βλάβης, της απειλής και της ηθικής αυτουργίας στα παραπάνω αδικήματα.
Συνολικά πρόκειται για 11 περιπτώσεις κακοποιητικών συμπεριφορών οι οποίες εκτείνονται χρονικά από τον Απρίλιο του 2018 έως τον Αύγουστο του 2022.
Σήμερα, Πέμπτη (4/4) αναμένεται να συνεχιστεί η δίκη του πατέρα Αντώνιουστο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας για τις καταγγελίες που αφορούν κακοποιητικές συμπεριφορές σε βάρος τροφίμων της «Κιβωτού του Κόσμου» από το 2018 έως τον Αύγουστο του 2022.
Οι υποθέσεις που πρόκειται να εκδικαστούν αφορούν αξιόποινες πράξεις που φέρονται να έχουν τελεστεί στις δομές της Αθήνας, του Βόλου, της Χίου και της Καλαμάτας.
Να σημειωθεί ότι, η δίκη έχει λάβει ήδη δύο αναβολές, ενώ όταν πρόκειται να αρχίσει τελικά η διαδικασία, αναμένεται να διαρκέσει επί μακρόν λόγω τους πλήθους των μαρτύρων.
Στο κατηγορητήριο της υπόθεσης περιλαμβάνονται τα πλημμελήματα της βαριάς σωματικής βλάβης, της επικίνδυνης σωματικής βλάβης, της απειλής και της ηθικής αυτουργίας στα παραπάνω αδικήματα, κατηγορία η οποία έχει αποδοθεί στον πατέρα Αντώνιο, καθώς φέρεται είτε να γνώριζε είτε να υπαγόρευε τις κακοποιητικές συμπεριφορές στους υπαλλήλους της «Κιβωτού του Κόσμου» και συγκατηγορούμενους του.
Για τις 4 Απριλίου 2024 διεκόπη η δίκη του πατέρα Αντώνιουστο Τριμελες Πλημμελειοδικείο της Αθήνας για τις καταγγελίες που αφορούν κακοποιητικές συμπεριφορές σε βάρος τροφίμων της «Κιβωτού του Κόσμου» από το 2018 έως τον Αύγουστο του 2022.
Συγκεκριμένα οι υποθέσεις που πρόκειται να εκδικαστούν αφορούν αξιόποινες πράξεις που φέρονται να έχουν τελεστεί στις δομές της Αθήνας, του Βόλου, της Χίου και της Καλαμάτας.
Η δίκη έχει λάβει ήδη δύο αναβολές και σήμερα διεκόπη για τις 4 Απριλίου, ενώ αναμένεται η διαδικασία όταν αρχίσει επί της ουσίας να διαρκέσει επί μακρόν λόγω τους πλήθους των μαρτύρων.
Η διακοπή δόθηκε μετά από αίτημα του συνηγόρου του πατέρα Αντωνίου για λόγους υγείας.
Στο κατηγορητήριο της υπόθεσης περιλαμβάνονται τα πλημμελήματα της βαριάς σωματικής βλάβης, της επικίνδυνης σωματικής βλάβης, της απειλής και της ηθικής αυτουργίας στα παραπάνω αδικήματα, κατηγορία η οποία έχει αποδοθεί στον πατέρα Αντώνιο, καθώς φέρεται είτε να γνώριζε είτε να υπαγόρευε τις κακοποιητικές συμπεριφορές στους υπαλλήλους της «Κιβωτού του Κόσμου» και συγκατηγορούμενους του.
Στην οδό Λιοσίων 301 μία παλιά αποθήκη του ΟΣΕ έχει γίνεις ναός αφιερωμένος στον προστάτη των καρκινοπαθών. Είναι ο Άγιος Παρθένιος Επισκόπου Λαμψάκου. Όλα ξεκίνησαν μέσα στην καραντίνα. Ο Γέροντας Παρθένιος ανέβασε ένα βίντεο στο facebook και ζητούσε βοήθεια για να φτιαχτεί τον πρώτο ναό του Αγίου προστάτη των καρκινοπαθών. Η καρκινοπαθής Αικατερίνη Κάργα από τον Καναδά έστειλε την προσφορά της. Το μόνο που ζήτησε είναι να προσεύχονται για αυτήν...
«Όταν ο ναός ολοκληρώθηκε η Αικατερίνη απεβίωσε. Σήμερα στο προαύλιο υπάρχει το παρεκκλήσι της όπου τιμούμε τη μνήμη της και συχνά έρχονται και οι συγγενείς της. Εδώ είναι το θαύμα και η ίαση της ψυχής. Ήταν θέλημα Θεού να γίνει εδώ ο ναός, στο κέντρο της Αθήνας, σε μία δύσκολη γειτονιά», λέει ο Γέροντας Παρθένιος. Μέσα σε 5 χρόνια η απόκοσμη και εγκαταλειμμένη γωνιά της Αθήνας έγινε κοιτίδα πίστης και προσφοράς...
Ο «Άλλος Άνθρωπος» και η «Κιβωτός»
Σε δύσκολες εποχές. Σε χρόνια αμφισβήτησης και αποκαθήλωσης ακόμα και των... τοτέμ της φιλανθρωπίας όπως ο «Άλλος Άνθρωπος» και η «Κιβωτός του Κόσμου» ο Γέροντας Παρθένιος μιλάει για τους πειρασμούς των ανθρώπων που δέχονται προσφορές, τον Κωνσταντίνο Πολυχρονόπουλο και τον πατέρα Αντώνιο αλλά και το νομοσχέδιο για τους γάμους ομοφύλων που σκανδάλισε την Εκκλησία και ξεσήκωσε την εκκλησιαστική κοινότητα.
Μακριά από το κράτος
Φανατικός υποστηρικτής του διαχωρισμού κράτους και εκκλησίας ο Γέροντας Παρθένιος ακολουθεί το παλαιό ημερολόγιο, επικρίνει την εξάρτηση της ιεροσύνης από τα γρανάζια των οικονομικών και πολιτικών συμφερόντων και προτρέπει τους ιερείς να απεξαρτηθούν από το κράτος και να υπηρετήσουν το Θεό με έργα και λιτό βίο.
170.000 ακόλουθοι στο You Tube
Εκτός από την πλούσια φιλανθρωπική του δράση κυρίως προς τους ναρκομανείς ο Γέροντας Παρθένιος κυριολεκτικά τα... σπάει με τα βίντεο του //www.youtube.com/@Pateras.Parthenios">στο κανάλι του στο You Tube με τις συνταγές του βγαλμένες από την ελληνική και μοναστηριακή κουζίνα που έχουν δημιουργήσει ένα τεράστιο κοινό ακολούθων (followers) στη διαδικτυακή εφαρμογή του You Tube. Αριθμεί ήδη 170.000 ακολούθους στο You Tube και η Goolge τον βράβευσε για τις επιδόσεις του αλλά και για το περιεχόμενο των αναρτήσεων του που επιμελείται ο πατέρας Αστέριος. Και δεν είναι μόνο αυτά...
Βραβείο για τις μοναστηριακές συνταγές του
Τον περασμένο Δεκέμβριο έγινε ο πρώτος Ευρωπαίος ρασοφόρος κληρικός που βραβεύτηκε από το Ευρωπαϊκού Συμβούλιο Αδελφοτήτων Γαστρονομίας και Οινολογίας (CEUCO) στο πλαίσιο του 20ου Συνεδρίου που έγινε στην Καστεγιόν της Ισπανίας και μάλιστα το 2025 θα γίνει στον Πειραιά.
Παραχώρηση από τον ΟΣΕ για 99 χρόνια
Το ethnos.gr πέρασε την Αγια Πύλη του Αγίου Παρθενίου, συνάντησε τον Γέροντα και τους πατέρες που είναι στο πλευρό του και σας παρουσιάζει το χώρο λατρείας αλλά και την πιο διάσημη μοναστηριακή κουζίνα στον πλανήτη.
«Καλώς ήλθατε στο ναό του Αγίου Παρθενίου Επισκόπου Λαμψάκου. Είναι παγκοσμίως ο πρώτος ναός του Αγίου Παρθενίου προστάτης των καρκινοπαθών που φτιάχτηκε εδώ στην οδό Λιοσίων με πολύ αγάπη από εμάς και τους πιστούς. Ο Άγιος δεν είχε ναό μέχρι που βρήκαμε αυτό το παλιό κτίριο του ΟΣΕ που ήταν για απαλλοτρίωση και θα το γκρέμιζαν. Καταφέραμε με χίλια βάσανα να το έχουμε στη διάθεση μας και να φτιάξουμε αυτόν τον όμορφο ναό. Για την ακρίβεια νοικιάσαμε το χώρο για 99 χρόνια. Ο Άγιος Παρθένιος γιορτάζει 7 Φεβρουαρίου και 20 Φεβρουαρίου με το παλαιό ημερολόγιο και μάλιστα την Δευτέρα 19/2 θα έχουμε τον πανηγυρικό Εσπερινό και λιτάνευση ιεράς εικόνας και την Τρίτη την πανηγυρική Θεία λειτουργία», μας είπε στο καλωσόρισμα ο Γέροντας Παρθένιος.
«Κατασκευάσαμε το ναό τις ημέρες της καραντίνας. Μαζεύαμε πέτρες από το δρόμο για να μπαζώσουμε το ιερό και το ιερό βήμα. Ότι βλέπετε το έχουμε φτιάξει μόνοι μας. Έχουν βοηθήσει οι πατέρες και οι αδελφοί μας. Όλο αυτό το έργο ξεκίνησε από ένα βίντεο στο facebook. Κάναμε έκκληση για να φτιάξουμε το ναό. Μία κυρία από τον Καναδά, η κυρία Αικατερίνη Κάργα καρκινοπαθής μας τηλεφώνησε και μας είπε πως θα μας βοηθήσει να φτιάξουμε το ναό αρκεί να προσευχηθούμε γι αυτήν. Μόλις τελείωσε ο ναός η Κατερίνη «έφυγε» από τη ζωή. Της έχουμε αφιερωμένο στη μνήμη της παρεκκλήσιο. Ήρθαν οι συγγενείς της από τον Καναδά. Κάναμε το μνημόσυνο της και θα την τιμούμε πάντα. Εδώ είναι το θαύμα και η ίαση της ψυχής. Ήταν θέλημα Θεού να γίνει εδώ ο ναός, στο κέντρο της Αθήνας, σε μία δύσκολη γειτονιά. Εδώ ήταν ένα χάος και το κάναμε ένα όμορφο καταφύγιο της πίστης μας. Μας έχουν κλέψει πολλές φορές, μας έχουν έχουν κάνει ζημιές αλλά δεν πτοούμαστε, συνεχίζουμε...».
Το σινούκ και ο Χριστόδουλος
Γεννημένος στα Χανιά και μεγαλωμένος στη Μάνη και συγκεκριμένα στο χωριό Προάστιο έξω από την Καρδαμύλη αφιερώθηκε από νωρίς στην ιεροσύνη: «Αγάπησα από μικρός τον άνθρωπο και τον Θεό. Για αυτό βρίσκομαι στην Εκκλησία. Για κανέναν άλλο λόγο. Μεγάλωσα σε εκκλησιαστικές σχολές. Υπηρέτησα στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας επί Πατριάρχη Πέτρου που σκοτώθηκε με το σινούκ (σ.σ. στο Άγιο Όρος το 2004). Γνώρισα το Μακαριστό Χριστόδουλο. Υπηρέτησα στη Μητρόπολη Σύρου με το νυν Μητροπολίτη Σύρο Δωρόθεο. Πέρασα από τον ενοριακό ναό, κατάλαβα, είδα, γνώρισα και στράφηκα στο παλαιό ημερολόγιο, όχι ως φυγή αλλά ως ανεξαρτησία».
Παλαιό ημερολόγιο και μάγειρας
Σχετικά με τους λόγους που τον οδήγησαν στο παλαιό ημερολόγιο είπε: «Δεν ήθελα να είμαι δημόσιος υπάλληλος, ούτε υπάλληλος σε μία αρχιεπισκοπή. Είναι ριψοκίνδυνο, δεν είναι ασφαλές, δεν έχεις έσοδα, δεν έχεις τίποτα δεδομένο και μάλιστα δεν είναι δεδομένο πως ο κόσμος θα έρθει μόνος του εδώ. Εγώ πρέπει να εργαστώ, να πάω εγώ στο κάθε σπίτι για να φέρω τον κόσμο εδώ. Ο κόσμος μας συντηρεί. Μπήκα στη διαδικασία να γίνω ιερέας από τη εικόνα του ιερέα σε ένα χωριό της Μάνης. Είμαι 21 χρόνια στο παλαιό ημερολόγιο. Τα πρώτα χρόνια εργαζόμουν και ως μάγειρας. Δεν κρύφτηκα ποτέ. Έβγαζα τα ράσα και εργαζόμουν μάγειρας. Ήμουν αξιοπρεπής για να επιβιώνω. Δεν ήθελα να έχω ως επάγγελμα την ιεροσύνη».
Όταν ορκίζεσαι στο κράτος πρέπει και να ελέγχεσαι από το κράτος
Τώρα έχουμε μπει σε έναν άλλο τρόπο ζωής και μία άλλη σκέψη με τη δημιουργία του ναού εδώ. Έχω και ένα παράπονο. Οταν η εκκλησία ορκίζεται στο κράτος δε μπορεί να μην ελέγχεται από το κράτος. Όταν οι αρχιερείς δίνουν όρκο στη χειροτονία τους δίνουν και όρκο στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. ΄Δίνουν όρκο εκεί για να τελέσουν τα καθήκοντα τους στη Μητρόπολη τους. Άρα δε μπορείς να είσαι ανεξάρτητος από το κράτος και να μιλάς για πνευματικότητα. Σε λίγες χώρες υπάρχει αυτή η σύνδεση κράτους και εκκλησίας. Προσέξτε, δε θέλω να καταστραφούν ιερείς που εργάζονται και ζουν από τα 600-700 ευρώ το μήνα και μεγαλώνουν δύσκολα πολυμελείς οικογένειες όμως όλο αυτό μπορεί να γίνει με πιο όμορφο τρόπο και ίσως βοηθήσει του κληρικούς να καταλάβουν πως ο παπάς δεν είναι μόνο να λειτουργεί και να περιμένει. Πρέπει να ζούμε λιτά και ξεκάθαρα».
Έσοδα από το You Tube
«Εδώ είναι μία εκκλησία που φτιάχτηκε από τον κόσμο. Κάνουμε φιλανθρωπικό έργο χωρίς ένα ευρώ από το κράτος. Πάμε ήδη στον πέμπτο χρόνο. Εδώ δεν έχουμε επιδοτήσεις, ΕΣΠΑ, αποθήκες, λογαριασμούς, οικόπεδα και αυτοκίνητα. Το βασικό μας έσοδο είναι από τον κόσμο και το κανάλι μας στο You Tube που μετράει 170.000 ακολούθους. Μάλιστα μας βράβευσε η Google και το You Tube αλλά και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αδελφοτήτων Γαστρονομίας και Οινολογίας (CEUCO). Είναι δύο κοσμικά βραβεία που για να είμαι ειλικρινής καλό είναι να φαίνονται γιατί γίνεται μία ομαδική δουλειά και δεν είμαι μόνος μου».
Η viral κουζίνα
Η web camera του ethnos.gr μπήκε στην κουζίνα όπου παρασκευάζονται οι μοναστηριακές συνταγές και έχει γίνει viral στο διαδίκτυο...
Οι viral συνταγές και οι μελιτζάνες με αβγά
«Στο You Tube δείχνουμε συνταγές με απλό τρόπο μαγειρέματος, με απλό τρόπο διατροφής. Είναι συνταγές από την ελληνική και μοναστηριακή κουζίνα. Το βίντεο με τις μελιτζάνες με αβγά έχει ξεπεράσει 1.500.000 θεάσεις. Αλλά και ο παραδοσιακός μουσακάς, η κολοκυθόπιτα, τα ρεβύθια...
«Το μοναστηριακό φαγητό χρειάζεται να επιστρατεύσεις το μυαλό σου και τις δυνάμεις σου. Δε μπορείς να πηγαίνεις σούπερ μάρκετ να αγοράζεις υλικά. Τα μοναστήρια έχουν τα απλά επομένως πρέπει να φτιάξεις συνταγές με τα υλικά που έχεις και να είναι και καλό και υγιεινό και να σε «κρατήσει» μέσα στην ημέρα. Για αυτό οι μοναστηριακές συνταγές είναι πάντα ξεχωριστές».
Η βράβευση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο CEUCO
Σχετικά με την βράβευση του από την το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Γαστρονομίας και Οινολογίας (CEUCO)που θεωρείται από τις κορυφαίες διακρίσεις παγκοσμίως είπε: «Ήταν ιδιαίτερη στιγμή για μένα η επιβράβευση πολλών ετών κόπων στη μαγειρική από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Γαστρονομίας και Οινολογίας. Σε αυτό συνέβαλλε η Λέσχη Αρχιμαγείρων Αττικής «Ακρόπολις» που είμαι επίτιμο μέλος και ο πρόεδρος της κ. Μουζάκης με πρότεινε στο Συμβούλιο. Πρώτη φορά δίνεται βραβείο μαγειρικής σε Έλληνα Ορθόδοξο Κληρικό. Είναι σπουδαίο. Είχε βραβευτεί και ο πατέρας Επιφάνιος για τα φαγητά του και τα κρασιά του αλλά ως ρασοφόρος μάγειρας είναι το πρώτο βραβείο. Τώρα που αλλάζουν τα πάντα στον κόσμο με τους βίγκαν και τους βετζετέριαν αλλά και τα οικονομικά δεδομένα η μοναστηριακή κουζίνα είναι η πιο κατάλληλη και πιο κοντά από ποτέ σε όλους. Το 2025 το Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου θα γίνει στον Πειραιά. Γνώρισα και τον πρόεδρο της τον κύριο Κάρλος. Ήρθε εδώ, φάγαμε, ενθουσιάστηκε με τη μοναστηριακή φιλοξενία και του χρόνου θα παρουσιάσουμε πολλά πράγματα στον Πειραιά».
Το λάθος του «Άλλου Ανθρώπου»
Σχετικά με τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί γύρω από τις δραστηριότητες του Κωνσταντίνου Πολυχρονόπουλου στον «Άλλο Άνθρωπο» και του πατέρα Αντώνιο στην «Κιβωτό του Κόσμου» είπε: «Το λάθος ξεκινάει από τον άνθρωπο που θέλει να δώσει την προσφορά του χωρίς να ψάχνει. Δε μπορεί να μην αναρωτήθηκε κανείς που πήγαιναν τα λεφτά. Δεν αναρωτήθηκε κανείς για τα τεράστια ποσό που προέρχονταν από επώνυμες προσφορές, μαραθωνίους αγάπης και δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο; Δεν έχει να κάνει με τα πρόσωπα αλλά με αυτό που προσφέρουμε...»
«Ότι είναι "πολύ" υπάρχει πρόβλημα και ειδικά όταν μιλάμε για χρήματα. Φεύγεις από την αλληλεγγύη. Φεύγεις από τη φιλανθρωπία. Γίνεσαι επιχειρηματίας. Διοικείς μία επιχείρηση. Διοικείς ανθρώπους που σου μαγειρεύουν. Χάνεις την επαφή σου με το καζάνι και την κουτάλα. Είσαι σε ένα γραφείο και κάνεις διοίκηση. Για αυτό επιμένω κι εδώ και θέλω με τους Πατέρες να αγωνιζόμαστε και να μείνουμε στο "λίγο" και στο "τίμιο". Πηγαίνουμε στη λαϊκή, για να μαζέψουμε τις πατάτες μας, τα υλικά μας, να έρθουμε εδώ να μαγειρέψουμε, να συσκευάσουμε τις μερίδες και μετά να πλύνουμε και τις κατσαρόλες. Για αυτό επιμένουμε στις 60-80 μερίδες την ημέρα. Δεν θέλουμε να ανοίξουμε άλλο γιατί θα είναι πέρα από τις δυνάμεις μας».
Συγκλονισμένος με την κατάσταση στους τοξικομανείς
Με 25 χρόνια προσφοράς στους τοξικομανείς και στους αστέγους ο Γέροντας Παρθένιος κάνει έκκληση προς κάθε κατεύθυνση για το τεράστιο πρόβλημα των τοξικομανών που βρίσκονται σε άθλια κατάσταση σε σοκάκια του Μεταξουργείου πίσω από την οδό Αχιλλέως: «Μοιράζουμε πλέον φαγητό μόνο στους τοξικομανείς εκεί πίσω από την Αχιλλέως. Με ανησυχούν πολύ αυτά που συμβαίνουν με τους τοξικομανείς. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Έχουν αυξηθεί πολύ. Είναι συγκλονισμένος. Εδώ και χρόνια έχω βιώσει στο πετσί μου τις ανάγκες τους. Θέλουν το δικό μας φαγητό γιατί νιώθουν πως τους νοιάζεται κάποιος».
Δεν έπρεπε να υπάρχουν τέτοιες αντιδράσεις για τους γάμους ομοφύλων
Ο Γέροντας Παρθένιος αναφέρθηκε στο ζήτημα των τελευταίων ημερών σχετικά με το νομοσχέδιο για το γάμο των ομοφύλων επικρίνοντας τους εκπροσώπους της Εκκλησίας για τις αντιδράσεις τους: «Άποψη για τους ομοφυλόφιλους δεν θέλω και δε μπορώ να έχω, όχι γιατί δε με αφορά ως πολίτη, αλλά επειδή ο καθένας έχει το ελεύθερο του βίου του να το αποφασίσει εκείνος. Πολύ περισσότερο όταν αναφερόμαστε στη σεξουαλική του ταυτότητα. Με αφορά ως άνθρωπο και ως Έλληνα πολίτη. Μέχρι εκεί. Με στεναχωρεί ως Εκκλησία. Πολύς θόρυβος για το τίποτα από την Εκκλησία και τα εκκλησιαστικά σωματεία».
«Γιατί τόσος φόβος; Εγώ τι έχω να φοβηθώ από αυτό το νομοσχέδιο; Σε τι απειλούμαι; Δεν έπρεπε να υπάρχουν τέτοιες αντιδράσεις. Άκουσα πως γίνονται και αγρυπνίες κατά του νομοσχεδίου. Αγρυπνίες για τα παιδιά που χάθηκαν στο Αιγαίο δεν έγιναν. Δεν άκουσα αγρυπνία για τα παιδιά που λιποθυμούν στα σχολεία ή για να τα παιδιά που χάνουμε από τα ναρκωτικά. Ο Μητροπολίτης Πειραιώς λέει πως "δεν τους θέλω στην εκκλησία. Εκκλησιαστικά σωματεία θα τυπώσουν φυλλάδιο με τα ονόματα των πολιτικών που ψήφισαν το νομοσχέδιο και αύριο θα τους δεις πάλι μαζί στις παρελάσεις και στις γιορτές. Οπότε όλο αυτό γίνεται για αντιπολίτευση παρά για την ουσία».
Στόχος μου να επιτευχθεί ο στόχος της Εκκλησίας
Όσο για το μεγάλο στόχο που έχει θέσει για το υπόλοιπο του βίου του ο Γέροντας Παρθένιος είπε: «στόχος μου για το "αύριο" είναι να φωτίσει ο Θεός τους ανθρώπους και να δουν καθαρά πως η Εκκλησία θα πρέπει να μείνει στο Θεό της και στην υπηρεσία του λαού. Αυτός είναι ο σκοπός της Εκκλησίας. Είναι καθαρά πνευματικός ο σκοπός της Εκκλησίας και εκεί πρέπει να μείνει. Αυτό θα επιτευχθεί όταν η Εκκλησία είναι παντελώς ανεξάρτητη από το Κράτος. Μπορούμε να λειτουργήσουμε καλύτερα. Έτσι θα είμαστε πιο αξιοπρεπείς και πιο εντάξει απέναντι στους όρκους που δώσαμε προς το Θεό».