Κατά το δυστύχημα στα Τέμπη, κανένα σύστημα ασφαλείας δεν λειτουργούσε και παρά το γεγονός ότι «έτρεχαν» 4 συμβάσεις, καμία δεν είχε ολοκληρωθεί.
Η σύμβαση 717, για σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση στον σιδηρόδρομο, που δεν ολοκληρώθηκε, στοιχειώνει την κυβέρνηση, ένα χρόνο μετά το «έγκλημα στα Τέμπη», με τους 57 νεκρούς.
Στο άρον άρον κλείσιμο της εξεταστικής επιτροπής από την κυβερνητική πλειοψηφία, που «μυρίζει» συγκάλυψη και τις καταγγελίες για το μπάζωμα του χώρου του δυστυχήματος των Τεμπών πριν γίνει οποιαδήποτε έρευνα, προστίθεται η δήλωση βόμβα του επίτιμου προέδρου του νομικού συμβουλίου του κράτους και προέδρου της τότε επιτροπής εμπειρογνωμόνων Ιωάννη Χαλκιά, ότι «αν είχαν ολοκληρωθεί οι συμβάσεις, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί, όσα ανθρώπινα λάθη και να είχαν γίνει».
Γεγονός είναι ότι κατά το δυστύχημα στα Τέμπη, κανένα σύστημα ασφαλείας δεν λειτουργούσε και παρά το γεγονός ότι «έτρεχαν» 4 συμβάσεις, καμία δεν είχε ολοκληρωθεί, αφού όπως η ίδια η επιτροπή Γεραπετρίτη (έγινε υπ. Μεταφορών μετά την παραίτηση του Κώστα Καραμανλή), ανέφερε, αυτές αποτέλεσαν πεδίο έντονου ανταγωνισμού μεταξύ εργολάβων, κατασκευαστών, προμηθευτών, κάτι που οδήγησε σε ασυμβατότητες στα συστήματα κατά τμήματα.
«Τρεις μέρες μετά τη σύγκρουση, σήκωσαν το χώμα με ό,τι περιείχε και το πέταξαν σε άγνωστο σημείο»
«Το συμπέρασμα στο οποίο φτάσαμε είναι ότι για τη συγκεκριμένη υπόθεση υπήρχαν εγκληματικές ανθρώπινες παραλείψεις, ανθρώπινα λάθη, οι γνωστές παθογένειες και δυσλειτουργίες που υπάρχουν στους δημόσιους οργανισμούς και μία δυσμενής συγκυρία παραγόντων. Όλα αυτά συντέλεσαν στο να έχουμε αυτή την εθνική τραγωδία», είπε ο κ. Χαλκιάς στο MEGA και πρόσθεσε:
«Η σύμβαση 717 εάν είχε ολοκληρωθεί δεν θα συνέβαινε το ατύχημα αυτό. Θα υπήρχε το ETCS, το οποίο όταν θα διαπίστωνε ότι τα τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή αυτομάτως θα τα ακινητοποιούσε».
Ο σταθμάρχης και οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων
«Κατά τη γνώμη της επιτροπής, η μετάταξη του σταθμάρχη ήταν παράνομη. Η υπηρεσία υποδοχής κάποιων υπαλλήλων σε κάποιες μετατάξεις μπορεί να βάλει πρόσθετα προσόντα στο τι ακριβώς πρέπει να έχει ο υπάλληλος που θα έρθει. O ΟΣΕ σε 3-4 κατηγορίες υπαλλήλων που ήθελε έβαλε όριο ηλικίας και για τους σταθμάρχες έβαλε το 48ο έτος, γιατί διαπίστωσε ότι πολλοί σταθμάρχες θα συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα χρόνια. Δεν ήθελε να πάρει σταθμάρχες 60-65 ετών. Έβαλε όριο και με βάση αυτό το όριο ο σταθμάρχης έπρεπε να κοπεί εξ αρχής», ανέφερε επίσης ο επίτιμος πρόεδρος του νομικού συμβουλίου του κράτους.
Επιπλέον, συμπλήρωσε πως ο σταθμάρχης είχε προσκομίσει βεβαίωση πως είχε παρακολουθήσει σεμινάριο υπολογιστών πριν από 30 χρόνια, ωστόσο μετά από έλεγχο της βεβαιότητας της πιστοποίησης η νομαρχία Λάρισας σημείωσε πως δεν κρατούσε αρχεία από εκείνα τα χρόνια.
«Όσοι σταθμάρχες εμφανίστηκαν στις εξετάσεις πέρασαν», ανέφερε με τη σειρά του ο ειδικός πραγματογνώμονας Κώστας Λακαφώσης.
«Αυτοί που περνούν από εσωτερική αξιολόγηση του ΟΣΕ υποτίθεται ότι την βλέπει η ΡΑΣ. Υποτίθεται, γιατί η ΡΑΣ σε όλες τις ερωτήσεις μας λέει ότι δεν έχουν τη δυνατότητα και το προσωπικό. Η ΡΑΣ έχει την ευθύνη να ελέγχει την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, αλλά στην πράξη δέχεται ότι της λένε οι υπηρεσίες», συμπλήρωσε.
Υπενθυμίζεται ότι πριν το δυστύχημα, υπήρχαν καταγγελίες για μεγάλη έλλειψη σε ανθρώπινο δυναμικό. Ο ΟΣΕ λειτουργούσε με το 1/3 του απαιτούμενου προσωπικού, που εργαζόταν σε συνθήκες εντατικοποίησης, λειψής εκπαίδευσης και εμπειρίας. Αυτοί οι παράγοντες, είπε, οδήγησαν τους συνδικαλιστές 20 μέρες πριν την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, να μιλήσουν για ενδεχόμενο μεγάλο δυστύχημα.
Το μπάζωμα
Στο μεταξύ, με καθυστέρηση πολλών μηνών και μετά την παρέμβαση της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου στο παρά πέντε, στο «μικροσκόπιο» των ερευνών μπαίνει και το μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος.
Πλέον η δίωξη κατά του πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού συγχωνεύθηκε με αυτή των υπόλοιπων κατηγορουμένων και ο συνολικός αριθμός τους ανέρχεται σε 34.
Υπενθυμίζεται ότι ο Κώστας Αγοραστός κατηγορείται για παράβαση καθήκοντος για το μπάζωμα του τόπου όπου σημειώθηκε η φονική σύγκρουση.
Οπως είπε ο κ. Λακαφώσης: «Ήδη από τις 3 Μαρτίου είχαν μπει μπουλντόζες και καθάριζαν τον χώρο. Πατούσαν γερανοί, έφευγαν τα βαγόνια και το χώμα από το επίκεντρο φορτωνόταν με μεγάλους φορτωτές και έφευγε. Δεν θέλω να σας πω τι περιείχε το χώμα που ανακατεμένο φορτώθηκε και πετάχτηκε».
«Εδώ πρέπει να σεβαστούμε την ανθρώπινη ζωή και να κηδέψουμε τους ανθρώπους όπως πρέπει. Να πενθήσουν οι οικογένειες όπως πρέπει και να μην αφήσουμε περιθώριο σε ανθρώπους να περνάνε πράγματα που δεν πρέπει. Έπρεπε οι γονείς να ξέρουν ότι κήδεψαν τα παιδιά τους σωστά και να πενθήσουν. Δεν γίνεται στις 30 Μαΐου να πηγαίνουμε για τυχαία πραγματογνωμοσύνη στο σημείο στο Κουλούρι, να ψάχνουμε αποκαΐδια στα βαγόνια και να βρίσκουμε κάτι που έπρεπε να βρεθεί νωρίτερα», σημείωσε ο κ. Λακαφώσης.
Η λειψή δικογραφία
Η σχεδόν 1.100 σελίδων δικογραφία της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας έφτασε στη Βουλή και πλέον έχουν πρόσβαση σε αυτή τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής, αλλά τουλάχιστον δύο βουλευτές – μέλη κατήγγειλαν πως λείπουν κρίσιμες μαρτυρίες απ’ το υλικό που τους δόθηκε πρόσβαση να μελετήσουν ώστε να συντάξουν τα πορίσματά τους.
Οι βουλευτές της Επιτροπής δεν θα λάβουν αντίγραφα προκειμένου να διασφαλιστεί η μυστικότητα της ποινικής διαδικασίας που βρίσκεται στο στάδιο της κυρίας ανάκρισης ωστόσο, θα έχουν τη δυνατότητα καθημερινά να επισκέπτονται το Γραφείο του ειδικού γραμματέα της Βουλής ώστε να αντλήσουν στοιχεία για τη σύνταξη των πορισμάτων.
Τα χρονικά περιθώρια είναι πιεστικά με την πλειοψηφία του προεδρείου της Επιτροπής να απορρίπτει την παράταση των εργασιών ή μια νέας συνεδρίασης και να δίνει περιθώριο έως τις 8 Μαρτίου για την κατάθεση των τελικών πορισμάτων. Η τελική συνεδρίαση της Εξεταστικής Επιτροπής είναι προγραμματισμένη να γίνει στις 11 Μαρτίου προκειμένου να διαπιστωθεί εάν μπορεί να κατατεθεί κοινό πόρισμα.
Πηγή: in.gr