ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ "ΕΝΩΣΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΗΛΕΙΑΣ" ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΜΒΑΝ ΣΤΟ ΛΕΥΚΟΧΩΡΙ ΗΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΑ ΨΕΥΔΗ ΚΑΙ ΣΥΚΟΦΑΝΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΤΗΣ ΗΛΕΙΑΣ
Η "Ένωση Αστυμομικών Υπαλλήλων Ηλείας" εκδίδει την κάτωθι Ανακοίνωση αναφορικά με το συμβάν στο Λευκοχώρι Ηλείας στις 09-04-2020 και σχετικά με τα συκοφαντικά, δυσφημιστικά, ατεκμηρίωτα και επαίσχυντα δημοσιεύματα που επακολούθησαν κατά των Ηλείων Αστυνομικών:
1. ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΜΒΑΝ ΣΤΟ ΛΕΥΚΟΧΩΡΙ ΗΛΕΙΑΣ.
Η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Ηλείας, ανταποδεικνύοντας την κατάφωρα άδικη σπίλωση που επιχειρείται κατά των Αστυνομικών της Ηλείας, μέσω άκοπων και αβασάνιστων δημοσιευμάτων, που δυστυχώς αναπαρήγαγαν τις στερεοτυπικές ύβρεις μικρής ομάδας πολιτών που εμφορούνται από αποδεδειγμένη εμπάθεια κατά του αστυνομικού λειτουργήματος, θα πρέπει κατ'αρχάς να αναφερθεί στα πραγματικά όπως καταγράφονται από την πλευρά της Ελληνικής Αστυνομίας:
Συγκεκριμένα, το βράδυ της Πέμπτης 9ης Απριλίου 2020 και περί ώρα 21.00, δύο αστυνομικοί - οι οποίοι βρισκόταν σε διατεταγμένοι περιπολία και με ειδικές εντολές, κινούμενοι με περιπολικό όχημα και έχοντας αναμμένους τους φωτεινούς φάρους, κάνοντας εμφανή την παρουσία τους σε περιοχή αυξημένης εγκληματικότητας - είδαν ξαφνικά ενώπιον τους σωματώδη νεαρό άνδρα, ηλικίας περίπου 25 ετών και ύψους ως έγγιστα 1,90 μέτρων, ο οποίος τράπηκε σε φυγή στην θέα του περιπολικού. Οι αστυνομικοί τον καταδίωξαν πεζή καθώς θεώρησαν ύποπτη την αντίδραση του ανδρός και φυσικά αγνοώντας ότι ο νεαρός ήταν άτομο με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ). Κατά την γενόμενη καταδίωξη, ο νεαρός άνδρας, τρέχοντας να ξεφύγει, έπεσε στο έδαφος. Οι αστυνομικοί, όπως προβλέπεται από τους κανόνες αυτοπροστασίας και αυτοάμυνας, τον ακινητοποίησαν.
Αμέσως, κατέφτασε στο σημείο, συγγενικό του πρόσωπο, το οποίο ενημέρωσε τους αστυνομικούς ότι πρόκειται για άτομο ΑΜΕΑ - κάτι που οι αστυνομικοί δεν μπορούσαν από πριν να έχουν γνωρίζουν ή να έχουν καταλάβει, λόγω αφ'ενός της αντίδρασης που επέδειξε ο νεαρός, αφ'ετέρου λόγω της παρουσίας του στον συγκεκριμένο εξωτερικό χώρο που παρουσιάζει συχνά εγκληματικότητα, εν μέσω της νυκτός. Αυτοστιγμεί οι αστυνομικοί τον απελεθέρωσαν. Όμως, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, συγγενικά πρόσωπα του νεαρού συνεπικουρούμενοι και από άλλους που οι αστυνομικοί δεν μπορούσαν να αναγνωρίσουν - πάντως συνολικά περί τα είκοσι άτομα - επιτέθηκαν στους αστυνομικούς με πολύ άγριες διαθέσεις, εξυβρίζοντάς τους και απειλώντας τους - τόσο αυτούς τους δύο αστυνομικούς όσο και έτερο αστυνομικό ο οποίος είχε φτάσει στο σημείο προς ενίσχυσή τους από το Αστυνομικό Τμήμα Πηνειού.
Οι αστυνομικοί, κινδυνεύοντας από τους επιτιθέμενους που αυτοδικούσαν, παρωθούσαν απειλούσαν και εξύβριζαν, κατάφεραν μέσα σε αυτό το κλίμα, να απεμπλακούν και στην συνέχεια να μεταβούν στο Αστυνομικό Τμήμα Πηνειού. Στην συνέχεια οι γονείς του και συγγενικά πρόσωπα επισκέφτηκαν το οικείο αστυνομικό τμήμα, όπου τους επισημάνθηκε πως οι αστυνομικοί ενήργησαν εντός των πλαισίων ενός συνήθους ελέγχου αστυνόμευσης της περιοχής μέσω περιπόλου, και απεχώρησαν, χωρίς να υπάρξει συνέχεια. Το ίδιο βράδυ όμως υπήρξε μια ηλεκτρονική ανάρτηση σε προσωπικό λογαριασμό φιλικού προσώπου του ΑΜΕΑ, ο οποίος ανέβασε στο διαδίκτυο και φωτογραφία του από εκδορά που έφερε στο γόνατό του - ενώ ταυτόχρονα καταφέρονταν κατά των αστυνομικών εξυβρίζοντας τους. Από εκεί και έπειτα, την επόμενη μέρα το θέμα πήρε διαστάσεις μέσω δημοσιογράφου, ο οποίος δίχως να εξετάσει πλήρως τα γεγονότα, άρχισε να καταφέρεται κατά των αστυνομικών.
2. Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ " ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΗΛΕΙΑΣ" ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΥΜΒΑΝ ΣΤΟ ΛΕΥΚΟΧΩΡΙ ΗΛΕΙΑΣ.
Η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Ηλείας πρέπει να τονίσει πως οι αστυνομικοί που ενεπλάκησαν στο συμβάν στο Λευκοχώρι, είναι οι ίδιοι αστυνομικοί που είχαν θέση την ζωή τους σε κίνδυνο όταν συνέλαβαν οπλισμένο κακοποιό ο όποιος είχε διαπράξει λεωφορειοπειρατεία σε λεωφορείο του ΚΤΕΛ Ηλείας προ έτους περίπου - ενώ πρό τριμήνου περίπου είχαν συλλάβει συγγενικό πρόσωπο του ΑΜΕΑ φερόμενο ως εμπλεκόμενο σε ποινικά αδικήματα. Πρέπει επιπροσθέτως να σημειωθεί πως οι αστυνομικοί αυτοί, οι οποίοι αδικούνται και διαβάλλονται στην συγκεκριμένη περίσταση, είναι υποδείγματα αστυνομικών και οικογενειαρχών - και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η κοινότητα των αστυνομικών της Ηλείας και για αυτό η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Ηλείας είναι περήφανη που καλείται να υπερασπιστεί αυτούς τους συγκεκριμένους συναδέλφους.
Η δημοσιογραφία θα πρέπει να σέβεται το τεκμήριο της αθωότητας, το οποίο κατοχύρωνεται στο ίδιο το Σύνταγμα -τούτο σημαίνει πως στην δημοκρατία μας κανείς δεν παρουσιάζεται ως ένοχος πράξεως ποινικά κολάσιμης πριν καταδικαστεί τελεσίδικα, αλλιώς καταρρακώνεται η υπόληψη ανθρώπων, που εργάζονται νυχθημερόν ως αστυνομικοί από αγάπη για την προστασία των πολιτών. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, δημοσιογράφος ανέφερε οτι ο Πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Ηλείας αποφεύγει να εμφανιστεί στο ραδιόφωνο, με αποτέλεσμα οι ακροατές να σχηματίσουν την εντύπωση οτι συγκαλύπτεται ένα φερόμενο συμβάν κατά ΑΜΕΑ, και ότι άρα υποθάλπονται εγκληματίες που δεν ήσαν δήθεν άλλοι από τους αστυνομικούς - δεδομένου ότι στην ίδια εκπομπή χαρακτηρίστηκαν κατά τρόπο απαράδεκτο οι αστυνομικοί της Ηλείας συλλήβδην ως εγκληματίες που δέρνουν, "σκίζουν & σαπίζουν στο ξυλο" άτομο με ειδικές ανάγκες, στοχοποιώντας μάλιστα την ΟΠΚΕ, και αναπαραγάγοντας το στερεότυπο του "μπάτσου" αφού χρησιμοποιήθηκε και αυτή η λέξη του πεζοδρομίου κατά των αστυνομικών.
Οι δημοσιογράφοι πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, να διασταυρώνουν τις ειδήσεις προτού τις δημοσιεύσουν, ερευνώντας τα καταγγελλόμενα σε βάθος & πάνω από όλα ρωτώντας & την πλευρά που καταγγέλθηκε, δηλαδή ρωτώντας και για την άποψη της Αστυνομίας πράγμα που ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος δεν έπραξε για το συμβάν στο Λευκοχώρι. Το φαινόμενο της δημόσιας παραπληροφόρησης, επίσης γνωστό ως “fake news” ή “hoax” έχει λάβει νέες διαστάσεις στην ψηφιακή εποχή, παρότι το φαινόμενο της διασποράς ψευδών ειδήσεων δεν είναι νέο. Είναι πλέον γεγονός ότι ατεκμηρίωτες φήμες & μεροληπτικές καταγγελίες μετατρέπονται από ορισμένους σε πρωτογενή πηγή πληροφόρησης για τις ειδήσεις.
Παρακάμπτεται μ’ αυτόν τον τρόπο η παραδοσιακή πορεία της είδησης στα μέσα επικοινωνίας, με το προφανές προτέρημα ότι τάχα «δημοκρατικοποιείται» η αγορά των ειδήσεων. Αντιστοίχως, αυτή η νέα πραγματικότητα οδηγεί σε de facto αποδυνάμωση της όποιας εγκυρότητας στα ΜΜΕ (π.χ. κώδικας δεοντολογίας των δημοσιογράφων, επαγγελματική προσέγγιση της είδησης, ανεξάρτητη αρχή ελέγχου, ευθύνη του εκδότη κ.λπ.) αφού η διασπορά των ειδήσεων λαμβάνει πλέον χώρα με πρακτικές που εκφεύγουν της δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Με άλλα λόγια, δεν χρησιμοποιούνται πλέον «παραδοσιακά» φίλτρα (αξιοπιστίας) και ο ανυποψίαστος πολίτης ως καταναλωτής ειδήσεων τροφοδοτείται άκριτα με μια σταθερή (ακόμα και αυτοματοποιημένη) ροή μη επεξεργασμένων πληροφοριών.
Σύμφωνα με το άρθρο 191 του Ποινικού Κώδικα ορίζεται οτι: "1. Όποιος δημόσια ή μέσω του διαδικτύου διαδίδει ή διασπείρει με οποιονδήποτε τρόπο ψευδείς ειδήσεις με αποτέλεσμα να προκαλέσει φόβο σε αόριστο αριθμό ανθρώπων ή σε ορισμένο κύκλο ή κατηγορία προσώπων, που αναγκάζονται έτσι να προβούν σε μη προγραμματισμένες πράξεις ή σε ματαίωσή τους, με κίνδυνο να προκληθεί ζημία στην οικονομία, στον τουρισμό ή στην αμυντική ικανότητα της χώρας ή να διαταραχθούν οι διεθνείς της σχέσεις, τιμωρείται με φυλάκιση έως τρία έτη ή χρηματική ποινή. 2. Όποιος από αμέλεια γίνεται υπαίτιος της πράξης της προηγούμενης παραγράφου τιμωρείται με χρηματική ποινή ή παροχή κοινωφελούς εργασίας."
Ως Ηλείοι αλλά και ως Αστυνομικοί της Ηλείας, θα πρέπει να αποκαταστήσουμε την τάξη των πραγμάτων και να δηλώσουμε απερίφραστα πως η Ηλεία δεν είναι "βόθρος" όπως την χαρακτήρισε δημοσιογράφος αλλά η γενέτειρα του Ολυμπισμού, μια μαγευτική περιοχή κάλλους και αρμονίας, και ότι οι Αστυνομικοί της Ηλείας δεν είναι εγκληματίες αλλά θεματοφύλακες της νομιμότητας και της εφαρμογής των κανόνων δικαίου. Προσβαλλόμαστε ως αστυνομικοί και Ηλείοι όταν αναπαράγονται κατάπτυστα και άδικα στερεότυπα.
Ειδικά όταν η αναπαραγωγή αυτών των κοινωνικά ρατσιστικών στερεοτύπων γίνονται από συμπατριώτη μας Ηλείο δημοσιογράφο. Είναι άδικο να παρουσιάζεται μία εκδοχή ως δήθεν γεγονός και να στοχοποιούνται συλλήβδην και γενικά οι Αστυνομικοί της Ηλείας, χωρίς να έχει υποβληθεί μήνυση από μέρους του φερόμενου ως θύματος, και χωρίς να έχει υπάρξει τελεσίδικη καταδίκη κανενός, χωρίς προπαντός ο δημοσιογράφος να έχει ενημερωθεί για το τι έχει καταγραφεί πως έγινε από το ασύρματο σύστημα της ΕΛ.ΑΣ. και από όσα αναφέρθηκαν στην ΕΛ.ΑΣ. όταν τα πράγματα ήταν εν τη γενέσει, όταν τελούνταν, δηλαδή κατά το ζωντανό χρόνο που κανείς δεν μπορεί να αλλοιώσει και να παραλλάξει τα γεγονότα.
Στην προκείμενη περίπτωση καταγράφεται από την ΕΛ.ΑΣ. πως τα πράγματα δεν έγιναν έτσι - όπως τόσο αβασάνιστα μεταδόθηκε από δημοσιογράφο, δημιουργώντας άδικες & ψευδείς εντυπώσεις στους πολίτες - χωρίς να τηρηθεί η υποχρέωση των δημοσιογράφων να μην δικάζουν και μάλιστα να μην μεταδίδουν φερόμενη πληροφορία ως είδηση, αν προηγουμένως δεν έχουν λάβει την γνώμη και της άλλης πλευράς. Επειδή ακριβώς οι δημοσιογράφοι δεν είναι δικαστές, δεν τηρήθηκε ούτε η θεμελιώδης αρχή "ουδένα δικάσεις πριν αμφοίν μύθον ακούσεις".
Ο δημοσιογράφος είχε την υποχρέωση να μην μεταδώσει ανεπιφύλακτα όσα χθες επικοινωνήθηκαν στο κοινό των Ηλείων ακροατών, προτού λάβει τα τεκμήρια και τις απόψεις των αστυνομικών. Αντίθετα, ο δημοσιογράφος επέλεξε ζωντανά και χωρίς να είναι σωστά ενήμερος να μεταδώσει μία ανακριβή περιγραφή, μη περιοριζόμενος μάλιστα έστω στην δήθεν είδηση, αλλά προέβη και σε δημοσιογραφικό σχόλιο. Το σχόλιο του δημοσιογράφου ήταν επίσης χυδαίο, και δεν τηρήθηκαν οι κανόνες του πνευματικού σχολιασμού, καθώς υβρίστηκαν οι αστυνομικοί και η Ηλεία: αποκλήθηκε η Ηλεία "βόθρος" και οι αστυνομικοί ως "μπάτσοι", "που σκίζουν και σαπίζουν στο ξύλο" αναπήρους, χωρίς ο δημοσιογράφος να είναι καν ενήμερος οτι ο αστυνομικός που εννοούσε, διακρίθηκε πέρυσι στην λεωφορειοπειρατεία, βάζοντας την ζωή του σε κίνδυνο, με αυταπάρνηση, προκειμένου να σώσει τις ζωές των πολιτών που ήταν όμηροι ενόπλου που είχε καταλάβει λεωφορείο του ΚΤΕΛ Ηλείας.
Τα γεγονότα λοιπόν αναφορικά με το ζήτημα του ΑΜΕΑ, όπως καταγράφηκαν από την ΕΛ.ΑΣ. έχουν εντελώς διαφορετικά και οφείλει ο δημοσιογράφος δημοσίως να ζητήσει συγγνώμη από τους αστυνομικούς για όσα είπε. Οι αστυνομικοί είναι τηρητές της νομιμότητας και εξασφαλίζουν την δημόσια τάξη και ασφάλεια. Σε κάθε επιθυμούμε την αποκατάσταση της αλήθειας αλλιώς θα κινηθούμε νομικά απέναντι σε όσους δημοσιογράφους παραβιάζουν τον κώδικα δεοντολογίας τους και τις κείμενες ποινικές διατάξεις αλλά και σε αυτούς που έκαναν αυτοψία εξ αποστάσεως μεγιστοποιώντας μια κατάσταση προσπαθώντας να αυτοπροβληθούν από το γεγονός, εκμεταλλευόμενοι τον πόνο και την δυστυχία των φτωχών και ανήμπορων, και προτρέποντας κάποιους να προβούν σε κινήσεις άστοχες για χάριν εντυπωσιασμού.
Εν κατακλείδι, από την ανωτέρω καταγραφή της ΕΛ.ΑΣ., συνάγεται πως δεν αδίκησαν εν προκειμένω οι αστυνομικοί, αλλά πολίτες πήραν τον νόμο στα χέρια τους και δημοσιογράφοι διέδωσαν ψευδείς ειδήσεις - και αυτοί ως ψευδόμενοι καταγγέλλοντες ή κήνσορες των ψευδών αρνητικών στερεοτύπων, πρέπει να εξετάζονται σήμερα αν τέλεσαν ποινικά κολάσιμες πράξεις, καταρρακώνοντας το κύρος των αστυνομικών, υποσκάπτοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους αστυνομικούς, και υπονομεύοντας το αστυνομικό λειτούργημα όπως ασκείται για την προστασία των πολιτών εντός του δημοκρατικού πολιτεύματος. Και όχι να ευτελίζονται οι αστυνομικοί της Ηλείας επειδή εκτελούν το καθήκον τους.
Υπενθυμίζουμε τα λόγια του φιλοσόφου Χρήστου Γιανναρά, ο οποίος για περιπτώσεις στερεοτυπικής και άδικης στοχοποίησης των αστυνομικών από κάποιους δημοσιογράφους γράφει:
"Στις συζητήσεις αυτές το "κακό" μπορεί να εντοπίζεται αφηρημένα στην "εξουσία", στο "μεγάλο κεφάλαιο" ή στον "ιμπεριαλισμό", έχει όμως συγκεκριμένη ενσάρκωση στους μεροκαματιάρηδες υπαλλήλους του κράτους, τους επιφορτισμένους, από την καθολική κοινωνική βούληση, να προστατεύουν την ζωή, την περιουσία, τη σωματική ακεραιότητα των πολιτών. Για λόγους άκρως ψυχοπαθολογικούς, το μισαλλόδοξο μένος τους επικεντρώνεται στους αστυνομικούς. Στους πιο γλίσχρα αμοιβόμενους στο δημόσιο βιοπαλαιστές από τις λαικές τάξεις. Το γιατί, ας προστεθεί στα προηγούμενα αναπάντητα ερωτήματα" (Χρ. Γιανναράς, Η Κατάρρευση, σελ. 57-58, εκδόσεις ΙΑΝΟΣ (2008) ).