των Γιάννη Σπυρούνη - Βίκυς Γκουγκουστάμου
Φουντώνουν οι πληροφορίες που θέλουν τον λιμένα του Κατακόλου να οδεύει προς ιδιωτικοποίηση. Η προ ημερών ….επέλαση κλιμακίου του ΤΑΙΠΕΔ στο λιμάνι αλλά και πρόσφατα δημοσιεύματα του Αθηναϊκού Τύπου θέλουν το Κατάκολο να μπαίνει σε τροχιά ιδιωτικοποίησης με στόχο να μετατραπεί σε κόμβο κρουαζιέρας, μαζί με τα λιμάνια της Πάτρας και της Καβάλας.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Οικονομικού Ταχυδρόμου (ot.gr) και του Οικονομικού site, powegame.gr, το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά τη διαδικασία αναβάθμισης τουλάχιστον τριών λιμένων της χώρας, μέσω της δημιουργίας τερματικών σταθμών κρουαζιέρας, μεταξύ των οποίων και το λιμάνι του Κατακόλου.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, ήδη προκηρύχθηκαν τρεις διαγωνισμοί πρόσληψης νομικού, χρηματο-οικονομικού και τεχνικού συμβούλου, οι οποίοι θα συμβουλεύσουν το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με το έργο αυτό. Οι τρεις σύμβουλοι θα παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Ταμείο, για τη σύνταξη των κειμένων των τριών διαγωνισμών στα παραπάνω λιμάνια, την παρακολούθηση των εργων σε όλη τη διάρκεια από την προκήρυξη των διαγωνισμών μέχρι και την ολοκλήρωση της συναλλαγής και την είσπραξη του τμήματος.
Οι διαγωνισμοί έχουν συνολικό προϋπολογισμό 480 χιλ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), θα διεξαχθούν την 1η Νοεμβρίου 2024 και η πρόσληψη των συμβούλων θα ολοκληρωθεί άμεσα, πριν από το τέλος του έτους.
Αμέσως μετά θα ξεκινήσει το pre-marketing της δράσης, από το οποίο θα εξαχθούν οι όροι δημιουργίας/εκμετάλλευσης των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας στα τρία λιμάνια από ιδιώτες επενδυτές. Επίσης, από το premarketing θα εξαρτηθεί αν τα τρία λιμάνια θα αξιοποιηθούν όλα μαζί ή το καθένα ξεχωριστά ή ένας ενδιάμεσος συνδυασμός, π.χ. 2+1.
Το τελευταίο τίθεται καθώς τα λιμάνια της Πάτρας και του Κατάκολου, που σήμερα είναι σε απόσταση δύο ωρών, αύριο, μετά και την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργου, η απόσταση αυτή θα μειωθεί πολύ. Έτσι, θα μπορούσε να υπάρξει μια συνδυασμένη αξιοποίηση από τον ίδιο επενδυτή.
Όποια απόφαση και να ισχύσει, στα τρία λιμάνια θα γίνει υπο-παραχώρηση για τη δημιουργία και εκμετάλλευση του τερματικού σταθμού.
Κώστας Νικολούτσος «Έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας»
Σε επικοινωνία του ilialive.gr με τον πρόεδρο του ΔΛΤΠ, ο κ. Κώστας Νικολούτσος επιβεβαιώνει ότι πρόσφατα κλιμάκιο του ΤΑΙΠΕΔ επισκέφτηκε την περιοχή, σε μια από τις συχνές του επισκέψεις καθώς ο λιμένας υπάγεται στον φορέα. Διευκρίνισε δε, ότι το όλο ζήτημα είναι ακόμη σε σκέψεις, χωρίς να υπάρχει τίποτα οριστικό ενώ απαιτείται πολύς δρόμος ακόμη ώστε αν γίνει ιδιωτικοποίηση να τεθούνε οι πιο συμφέρουσες προδιαγραφές.
«Τα περί ιδιωτικοποιήσεων είναι σκέψεις ακόμη. Παρακολουθούμε το θέμα , αλλά από εκεί και πέρα έχει πολύ δρόμο μπροστά του. Και αυτό θα καθορίσει και τις συνθήκες ιδιωτικοποίησης, αν αυτή γίνει. Δεν είναι τόσο απλό να συμβεί από τη μια στιγμή στην άλλη. Όπως μαθαίνουμε θα πάρουνε σύμβουλο, ο σύμβουλος θα πρέπει να βάλει τις προδιαγραφές και εφόσον προκύψουν αυτές θα εξεταστεί το θέμα. Το ζήτημα είναι, πως αν γίνει ιδιωτικοποίηση θα πρέπει να γίνει με όρους που θα είναι επωφελείς».
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ η προσέλκυση επενδυτών για το άνοιγμα της κρουαζιέρας
Σε συνέχεια του ρεπορτάζ στο powergame.gr, βασική επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ με τις υποπαραχωρήσεις αυτές είναι η προσέλκυση επενδυτών, οι οποίοι θα μπορούσαν να ανοίξουν την αγορά της κρουαζιέρας, είτε φέρνοντας πλοία και επιβάτες, είτε διαμορφώνοντας το πλαίσιο συνεργασίας με την τοπική κοινότητα, ώστε να ανοίξει η αγορά. Αυτό δηλαδή που έγινε στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατά τη δημαρχία Μπουτάρη.
Η κίνηση επίσης εντάσσεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης της Δυτικής Ελλάδος και της Βορείου Ελλάδος, ενώ παράλληλα στόχο έχει να αποτρέψει και την υπερσυγκέντρωση της κρουαζιέρας στους ήδη γνωστούς προορισμούς, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Ηράκλειο κ.λπ.
Η Πάτρα και η Καβάλα επιλέχθηκαν γιατί διαθέτουν κοντά τους πολλά επισκέψιμα σημεία, όπως είναι οι Φίλιπποι, η Θάσος με τα λιμενάρια της, το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας, ο πύργος Achaia Claus, τα Καλάβρυτα, το Μοναστήρι Μεγ. Σπηλαίου κ.λπ. ενώ το Κατάκολο είναι σε μικρή απόσταση από την Αρχαία Ολυμπία και σε επίσης λογική απόσταση από την Πύλο.
Για την αποσυμφόρηση της Σαντορίνης
Όπως αναφέρει ο ot.gr , το κύριο πρόβλημα της συμφόρησης στην κρουαζιέρα αφορά το λιμάνι της Σαντορίνης. Οι διαγωνισμοί για τις παραχωρήσεις και υπο-παραχωρήσεις των τριών λιμανιών, αποσκοπούν στη δημιουργία νέων τουριστικών προορισμών που θα έχουν ως σημείο αιχμής την κρουαζιέρα. Τα τρία λιμάνια σε συνδυασμό με τον εν εξελίξει διαγωνισμό για το λιμάνι του Λαυρίου αναμένεται, να οδηγήσουν στην αποσυμφόρηση συγκεκριμένων δημοφιλών προορισμών που σηκώνουν το βάρος των κρουαζιερόπλοιων.