Ο πρώτος «Συνήγορος του Φοιτητή» στο Πανεπιστήμιο Πατρών ο καθηγητής Κ. Ραβάνης μιλάει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ για τη στήριξη που μπορεί να προσφέρει ο θεσμός στους φοιτητές
Ο θεσμός του «Συνηγόρου του Φοιτητή» ξεκίνησε να λειτουργεί στο Πανεπιστήμιο Πατρών, έπειτα από ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου, για την σύσταση αυτοτελούς γραφείου.
Με την ίδια ομόφωνη απόφαση, ως πρώτος «Συνήγορος του Φοιτητή» ορίστηκε ο καθηγητής του τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Κωνσταντίνος Ραβάνης, ο οποίος θα προΐσταται του γραφείου και θα προσφέρει άνευ αμοιβής τις υπηρεσίες του, σύμφωνα με όσα ορίζει η σχετική νομοθεσία.
Μιλώντας ο Κωνσταντίνος Ραβάνης στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, για τη λειτουργία του θεσμού και τη στήριξη που μπορεί να προσφέρει στους φοιτητές του Πανεπιστημίου Πατρών, τονίζει ότι «υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον, το οποίο να βοηθάει τόσο τους φοιτητές, ώστε να ξέρουν, τι μπορούν να κάνουν και τι πρέπει να κάνουν, όσο και το πανεπιστήμιο, ώστε να πλησιάζει όλο και περισσότερο στις ανάγκες των παιδιών». Παράλληλα, ο Κωνσταντίνος Ραβάνης λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «ο θεσμός δεν θα βοηθήσει μόνο τους φοιτητές, αλλά θα βοηθήσει και στην βελτίωση της επικοινωνίας μέσα στο πανεπιστήμιο, ώστε οι φοιτητές να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, να είναι σωστά ενημερωμένοι, να ξέρουν τι ζητούν και να ξέρουν ποια είναι τα όρια των υπηρεσιών».
Μάλιστα, όπως τονίζει, «οι φοιτητές θα μπορούσαν πολλές φορές να βρουν μία λύση στο πρόβλημά τους, αν γνώριζαν και ασκούσαν τα δικαιώματα που έχουν». Αναφερόμενος ο Κωνσταντίνος Ραβάνης στις αρμοδιότητες τού «Συνηγόρου του Φοιτητή», λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «είναι ουσιαστικά αρμοδιότητες διαμεσολάβησης, σε περίπτωση που έρχεται σε γνώση του κάποιο γεγονός, το οποίο δημιουργεί ένα πρόβλημα στη σχέση του φοιτητή με τις διοικητικές υπηρεσίες, με τα δικαιώματα που έχει για σίτιση και στέγαση, καθώς και με κάποια ζητήματα συμπεριφορών».
Όμως, όπως προσθέτει, «ο νόμος εξαιρεί ρητά την διδακτική σχέση, δηλαδή, βαθμολογίες, εξετάσεις κ.λ.π., ενώ σε όλα τα υπόλοιπα που σχετίζονται με τη φοιτητική ζωή, την αναφορά του φοιτητή στο πανεπιστήμιο και στις σχέσεις του με όλα τα επίπεδα προσωπικού, ο “Συνήγορος του Φοιτητή”, μπορεί να παρέμβει.»
Σχετικά με την μέχρι τώρα πορεία της εφαρμογής του θεσμού σε άλλα πανεπιστήμια της χώρας, ο Κωνσταντίνος Ραβάνης επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «επειδή η εμπειρία στην Ελλάδα είναι πολύ μικρή, παρ΄ ότι ορισμένα πανεπιστήμια έχουν ενεργοποιήσει το θεσμό, φαίνεται ότι ο “Συνήγορος του Φοιτητή”, δεν είναι και πολύ δραστήριος».
«Αυτό», όπως εξηγεί, «εκτιμώ ότι οφείλεται στο ότι, είτε οι φοιτητές δεν γνωρίζουν τον θεσμό, είτε ίσως δεν του έχουν εμπιστοσύνη και για αυτό δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση υπηρεσιών».
Σχετικά με την πορεία λειτουργίας του θεσμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών, ο Κωνσταντίνος Ραβάνης λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «η Πρυτανεία στηρίζει τον θεσμό και θέλει να αποκτήσει μία οντότητα, για αυτό και ξεκινήσαμε την λειτουργία και την στελέχωση του γραφείου, το οποίο θα έχει και την απαραίτητη βοήθεια από την νομική υπηρεσία του πανεπιστημίου.»
«Τώρα», συνεχίζει, «σχεδιάζουμε την λειτουργία ενός πρωτοκόλλου ενεργειών» και εξηγεί: «Κατ΄ αρχάς έχουμε ξεκαθαρίσει ότι οι καταγγελίες που θα έρχονται στο “Συνηγόρο του Φοιτητή” θα είναι επώνυμες, αλλά όχι δημόσιες, και θα φθάνουν σε εμάς με ηλεκτρονική μορφή, μέσα από το πιστοποιημένο πανεπιστημιακό email που έχει κάθε φοιτητής. Από εκεί και πέρα θα ξεκινά μία σειρά ενεργειών, όπου το πρώτο επίπεδο θα είναι μία επικοινωνία με το πρόσωπο ή την υπηρεσία με την οποία έχει πρόβλημα ο φοιτητής, δηλαδή, είτε είναι καθηγητής, είτε είναι διοικητικός υπάλληλος, είτε είναι τεχνική μονάδα. Το δεύτερο επίπεδο θα είναι προσπάθεια επίλυσης του προβλήματος μέσα από μία συζήτηση μεταξύ των δύο μερών».
«Στην συνέχεια», όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Κωνσταντίνος Ραβάνης, «η σκέψη που κάνουμε για το πρωτόκολλο ενεργειών που προανέφερα, είναι να δημιουργήσουμε μία απλή διαδικασία, μέσω της οποίας το αίτημα ή η διένεξη θα φθάνει στο επίπεδο το οποίο πρέπει να συζητηθεί».
«Αυτό», όπως λέει, «μπορεί να είναι το τμήμα του Πανεπιστημίου, ο διευθυντής μιας υπηρεσίας ή ακόμα και ο ίδιος ο πρύτανης».
«Έπειτα από την προαναφερόμενη διαδικασία» σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Ραβάνη, «θα εκδίδεται πόρισμα από τον “Συνήγορο του Φοιτητή”, ενώ ο νόμος δίνει το δικαίωμα στον “Συνήγορο” να στείλει μία υπόθεση στο αρχείο, αν η καταγγελία δεν έχει ουσιαστικό περιεχόμενο».
«Για όλα αυτά», όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «υπάρχουν διαδικασίες και τηρούνται πρωτόκολλα, όποτε τα πάντα είναι ορατά, ελέγξιμα και υπάρχει διαφάνεια, ενώ ο νόμος προβλέπει ετήσια έκθεση με λεπτομερή αναφορά κάθε θέματος, προστατεύοντας πάντα τα προσωπικά δεδομένα».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ