Κόκκινο πανί αποτελεί για τους εκπαιδευτικούς η πρόταση μετατροπής τόσο του 1ουΓυμνασίου όσο και του 4ου Γενικού Λυκείου Πύργου σε πειραματικά σχολεία. Η πρόταση που κατατέθηκε από τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πριν από κάποιες ημέρες προς το υπουργείο Παιδείας, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις καθώς όπως υποστηρίζουν σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί όχι μόνο δεν ρωτήθηκαν γι αυτή την εξέλιξη αλλά έλαβαν γνώση από τον Τύπο.
Χθες πραγματοποιήθηκε κοινή συνέντευξη τύπου για το θέμα αυτό, κατά την διάρκεια της οποίας ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας Τρύφωνας Αθανασόπουλος επεσήμανε ότι: «Οι σύλλογοι διδασκόντων του 1ου γυμνασίου Πύργου και του 4ου Λυκείου Πύργου είμαστε εδώ με στόχο να ενημερώσουμε τους πολίτες της Ηλείας και τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς που δεν γνωρίζουν για την πρόταση όπου κανείς δεν ρωτήθηκε και έχει να κάνει με την μετατροπή των σχολεία σε πειραματικά. Η Ευρυδίκη Παπαδοπούλου θα μιλήσει εκ μέρους της ΕΛΜΕ θα μιλήσει ως εκπρόσωπος του συλλόγου δασκάλων και νηπιαγωγών Πύργου και περιχώρων και βέβαια και συνάδελφοι από το 1ο γυμνάσιο και το 4ο λύκειο αντίστοιχα».
Ακολούθως η Ευρυδίκη Παυλόπουλου τόνισε ότι:«Βρισκόμαστε εδώ σήμερα στηρίζοντας το αίτημα και τον αγώνα των δύο σχολείων του πύργου του 1ου γυμνασίου και του 4ου Λυκείου για τη μετατροπή τους σε πειραματικά. Όπως είναι γνωστό το υπουργείο Παιδείας εν μέσω οικονομικής κρίσης και εγκλεισμού των σχολείων και τηλεκπαίδευσης, έχοντας αφήσει τα σχολεία στην τύχη τους, όπως και τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές, προχωρά στην γενίκευση των πειραματικών και των πρότυπων σχολείων παρουσιάζοντας αυτή την προσπάθεια ως μία προσπάθεια αναβάθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό όμως δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα και με τις κοινωνικές ανάγκες που υπάρχουν σήμερα. Ο διευθυντής δευτεροβάθμιας είναι γνωστό ότι χωρίς να έχει ενημερώσει και χωρίς να έχει τη σύμφωνη γνώμη των δύο συλλόγου διδασκόντων προχώρησε και εισηγήθηκε τη μετατροπή των σχολείων σε πειραματικά. Αυτή την ενέργεια εμείς την έχουμε χαρακτηρίσει και αντισυναδελφική και αντιδημοκρατική και την έχουμε καταγγείλει ως ΕΛΜΕ. Εάν η ενέργεια αυτή πραγματοποιηθεί, τότε πράγματι στα δύο σχολεία καταργούνται οι οργανικές θέσεις των συναδέλφων. Μία διαδικασία που είναι ιδιαίτερα άδικη για τους ίδιους τους συναδέλφους και την ευθύνη για αυτό την έχει το ίδιο το υπουργείο Παιδείας και η διοίκηση.
Παράλληλα θίγονται και συνάδελφοι που χρόνια περιμένουν να βελτιώσουν την οργανική τους θέση και από τώρα με την μείωση των οργανικών χάνουν αυτήν την ευκαιρία. Όσον αφορά τη χωροταξική κατανομή, δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα και κοινωνική αναστάτωση γιατί οι μαθητές που ανήκουν σε αυτή τη περιοχή και θα πήγαιναν σε αυτά τα σχολεία, τώρα δεν θα πάνε αλλά θα πάνε εκείνοι οι οποίοι θα κληρωθούν. Για εμάς για τον εκπαιδευτικό κόσμο η χωροταξική κατανομή είναι αυτή που δημιουργεί εισόδημα σχολεία στις γειτονιές για όλα τα παιδιά χωρίς εξαιρέσεις και όχι για λίγα παιδιά που μπορεί να φοιτήσουν σε ένα σχολείο λόγω τύχης. Δεν είμαστε σαν εκπαιδευτικοι κατά του πειραματισμούς και των νέων τεχνολογιών. Το αντίθετο. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ταυτίζονται τα πειραματικά με τα πρότυπα και στην ουσία δεν διασφαλίζονται οι προϋποθέσεις εκείνες που τα πειραματικά σχολεία θα μπορούν πραγματικά να διασφαλίζουν μέσα από αντικειμενικά και επιστημονικά κριτήρια τις προϋποθέσεις εκείνες, που θα αναβαθμίσουν τη γνώση για όλη τη δημόσια εκπαίδευση. Για να συμβεί αυτό, θα έπρεπε τα πειραματικά να λειτουργήσουν με τυχαίο δείγμα μαθητών και εκπαιδευτικών, το οποίο να είναι και αντιπροσωπευτικό ταυτόχρονα του μέσου όρου των εκπαιδευτικών και των μαθητών της χώρας. Από τη στιγμή που δεν εξασφαλίζονται αυτά, καταλαβαίνουμε ότι ο στόχος δεν είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης αλλά να δημιουργηθούν άνισα κατηγοριοποιημένα ταξικά σχολεία, τα σχολεία Ελίτ αλλά και τα σχολεία για τη μάζα. Εμείς ως κλάδος είμαστε απέναντι σε μία τέτοια διαδικασία και θέλουμε μία δημόσια εκπαίδευση καθολική και δωρεάν ποιοτική για όλα τα παιδιά χωρίς εξαίρεση. Υποστηρίζουμε τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων τα οποία σήμερα θίγονται και αντιστεκόμαστε και αντιστρατεύομαστε σε οποιονδήποτε πάει απέναντι σε αυτές τις επιλογές μας. Απαιτούμε αυτή τη στιγμή να εισακουστεί το αίτημα των σχολείων».
Από την πλευρά της η αντιπρόεδρος του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Παναγιώτα Πάτση ανέφερε πως «Είμαστε εδώ γιατί θέλουμε να συμπαρασταθούμε στους συνάδελφος του 1ου γυμνασίου και 4ου Λυκείου Πύργου που έχουν προταθεί να γίνουν πειραματικά σχολεία από τον διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αγωνιούν για το μέλλον τους καθώς δεν γνωρίζουν τι θα γίνει οι οργανικές τους θέσεις. Γνωρίζουμε επίσης ότι η επιλογή των μαθητών θα γίνεται με κλήρωση συνεπώς καταργούνται τα γεωγραφικά όρια των σχολικών μονάδων. Τι θα γίνει λοιπόν με τα παιδιά που έρχονται από το 5ο και το 6ο δημοτικό σχολείο και στη συνέχεια θα φοιτούσαν στο 1ο Γυμνάσιο Πύργου; Υπάρχει δυνατότητα να καλυφθούν από όμορες σχολικές μονάδες; Αυτό δεν θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες στον οικογενειακό προγραμματισμό, καθώς θα οδηγήσει πολλά παιδιά τα οποία μπορεί να διαμένουν δίπλα σε αυτό το σχολείο να αναγκαστούν να πάνε σ’ένα που βρίσκεται πιο μακριά ή ακόμα και πιο μακριά εαν δεν υπάρχει δυνατότητα να απορροφηθούν από όμορα σχολεία; Επίσης θέλω να πω ότι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ποια σχολεία έχουν προταθεί από τον διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κ. Κλάδη να γίνουν πειραματικά στο νομό μας. Από δημοσιεύματα έχουμε πληροφορηθεί ότι έχουν προταθεί τέσσερις σχολικές μονάδες, όμως παρά τις επίμονες προσπάθειες μας δεν έχουμε επίσημα ενημερωθεί. Γνωρίζουμε όμως με βεβαιότητα ότι από κανένα σχολείο δεν έχει κατατεθεί αίτηση ούτε υπάρχει θετική εισήγηση του συλλόγου διδασκόντων. Άρα δεν γνωρίζουμε ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από την πρόταση αυτή. Δεν γνωρίζουμε καθώς δεν υπάρχει ενημέρωση. Είναι απαράδεκτη η τακτική να παρακάμπτεται η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων με μία απόφαση που επιφέρει αλλαγές στη δομή και στο περιεχόμενο των σχολικών μονάδων που μετατρέπονται σε πειραματικά σχολεία. Σαν εκπαιδευτικός κλάδος είμαστε υπέρ των πειραματικών σχολείων από παιδαγωγική σκοπιά εφόσον αυτά εντάσσονται σε ένα πλαίσιο που θα έχει να κάνει με την έρευνα τον πειρασμό, τις νέες προσεγγίσεις. Το ότι δεν υπάρχει όμως νομικό πλαίσιο και ο τρόπος με τον οποίο το χειρίζονται οι διοικήσεις με μονομερείς αποφάσεις, όπως αποφασίζουμε και διατάζουμε, οδηγούν σε δυσλειτουργίες εις βάρος των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών» τόνισε η κα Παυλοπούλου.
Στη συνέχεια η καθηγήτρια Χριστίνα Αθανασακοπούλου από το 4 ΓΕΛ Πύργου αναφερόμενη στην απώλεια της οργανικής θέσης των εκπαιδευτικών επεσήμανε πως «...πραγματικά ανατρέπει όχι μόνο τα εργασιακά μας δεδομένα αλλά την ίδια μας τη ζωή. Υπάρχουν άνθρωποι στο σχολείο μου, που στον εργασιακό τους βίο έχουν περιπλανηθεί σε όλο σε όλη την Ελλάδα έως ότου αποκτήσουν την οργανική τους θέση. Άνθρωποι οι οποίοι έχουν διανύσει το μεγαλύτερο μέρος της σταδιοδρομίας τους και σε μερικά χρόνια συνταξιοδοτούνται. Ξαφνικά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την απώλεια της οργανικής μας θέσης με μία μεταχείριση τελείως άδικη που είναι βασισμένη σε μία αυθαίρετη επιλογή. Κάποιοι εκατοντάδες εκπαιδευτικοί σε όλη την Ελλάδα, χάνουν την οργανική τους θέση και αναγκάζονται να αρχίσουν και πάλι τον πλανήτα βιο δεδομένο ότι οι οργανικές θέσεις έχουν μειωθεί πολύ και είναι δύσκολο έως αδύνατο να βρούμε οργανική θέση στην περιοχή την οποία ζούμε. Για όλους αυτούς τους λόγους, θεωρούμε ότι είναι παράλογος ο νόμος αυτός που από τη μία στιγμή στην άλλη καταργεί τις θέσεις μας και μας ωθεί να αρχίσουμε κοντά στο τέλος του σταδιοδρομίας μας να ψάχνουμε και πάλι για κάποια θέση. Πιστεύουμε ότι εάν δεχτούμε αυτή την καταπάτηση των εργασιακών μας δικαιωμάτων, πολύ σύντομα αυτή η καταπάτηση θα επεκταθεί και σε άλλα δικαιώματα θίγοντας και τους υπόλοιπους συναδέλφους. Δηλώνουμε ότι μέχρι το τέλος θα παλέψουμε για να μην περάσει αυτός ο νόμος για να μην χάσουμε τις οργανικές μας θέσεις».
Από την πλευρά της η Μάγδα Αργυροπούλου εκπαιδευτικός αγγλικής από το 1ο Γυμνάσιο αναφέρθηκε στα λάθος μηνύματα τα οποία όπως χαρακτηριστικά τόνισε περνούν στην κοινωνία κάτι τέτοιες πρακτικές. «Δηλαδή δίνοντας ωραίους τίτλους στα σχολεία αναβαθμίζουμε ποιοτικά την κοινωνία; Τι κάνουμε δηλαδή; τι θέλουμε; Να κάνουμε να τους άριστους πιο άριστους μαθητές; Βλέπω και ακούω ότι περνάει στην τοπική κοινωνία να πει ότι είναι ένα θετικό μέτρο και είναι για καλό μας. Το μόνο που μας ενδιαφέρει είναι η αριστεία; Για εμάς που δίνουμε καθημερινά τον αγώνα μας μέσα στην τάξη και ακούμε και βλέπουμε την αγωνία και αισθανόμαστε αυτές τις δυσκολίες που έχουν τα παιδιά μας σημαντικό είναι να έχουν τα παιδιά όλα τη χαρά της ενεργούς συμμετοχής. Δεν είναι δυνατό να μιλάμε για ποιοτική εκπαίδευση όταν τα παιδιά δεν είναι ενθουσιασμένα. Θεωρώ ότι μας έχουν αφήσει μόνους μας. Για ποια ποιοτική αναβάθμιση μιλάμε; Μήπως το κλειδί είναι η επιμόρφωση στους καθηγητές; Μήπως ο θεσμός των σχολικών συμβούλων καταργήθηκε και μήπως τελικά θα έπρεπε να επανάλθει ο θεσμός των σχολικών συμβούλων; Να κλείσω με το ότι το 1ο Γυμνάσιο είχε ζητήσει επειδή είναι ένα μεγάλο σχολείο ΟΥΚ ολίγες φορές να έχει ένα τμήμα ένταξης. Σε αυτό που πρέπει να επικεντρωθούμε είναι οι δυσκολίες οι μαθησιακές. Αντί για ένα τμήμα ένταξης, τι πιο απλό, μας έφεραν απλά έναν ωραίο τίτλο που δεν έχει κανένα ουσιαστικό αντίκρισμα για εμάς που θέλουμε να είμαστε μάχιμοι και ουσιαστικοί εκπαιδευτικοί. Θέλω να καταλήξω στο ότι στο δημόσιο σχολείο πρέπει να παρέχει ισότιμα το μορφωτικό αγαθό σε όλα τα παιδιά. Δεν θέλουμε παιδιά πού να μην αισθάνονται την χαρά ότι συμμετέχουμε στην τάξη και ότι απολαμβάνουν τις γνώσεις και την αναγνώριση δεν θέλουμε. Κλείνοντας να πω ότι επειδή έχουμε κάνει προγράμματα erasmus και είχαμε πάει σε σχολείο της Φιλανδίας με 400 παιδιά αντίστοιχο με το 1ο Γυμνάσιο είχε τέσσερα τμήματα ένταξης αυτό τα λέει όλα. Κάτι παραπάνω ξέρουν αυτοί που σχεδιάζουν την εκπαιδευτική πολιτική στη Φιλανδία έχουμε χάσει την ουσία».
Η Βασιλική Καράγιωργα μέλος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του 3ο Γυμνασίου Πύργου, ακολούθως συμπλήρωσε ότι: «Ως μέλος του συλλόγου, συμφωνούμε με τους συναδέλφους των συλλόγων του 5ου και του 6ου Δημοτικού με την τοποθέτηση ότι τα πειραματικά σχολεία που διαμορφώνονται, μέσα στην πρακτική της ανανέωσης της δημόσιας Παιδείας δεν μας βρίσκει σύμφωνους στο εξής βασικό σημείο. Πρώτα από όλα δημιουργείται μία κατηγοριοποίηση των μαθητών, γεγονός που δεν εκφράζει αυτήν καθεαυτή την δημόσια εκπαίδευση. Ταυτόχρονα συμφωνούμε να υπάρχει αναβάθμισή της όχι όμως με αυτό τον τρόπο. Περισσότερο διαμορφώνεται μία λογική βιτρίνας, παρά η ουσία. Θα περιμέναμε να γίνουν ουσιαστικά έργα με ανανέωση και καινοτόμα προγράμματα στα δημόσια σχολεία. Για δημόσια σχολεία για όλα τα παιδιά που αυτό είναι το άγχος και η αγωνία όλων των γονέων. Διαφωνούμε με τη λογική που χωρίζει τα παιδιά μας σε ανώτερα και κατώτερα, σε παιδιά που με μία κλήρωση θα οδηγηθούν να είναι παιδιά ενός πειραματικού λυκείου ή γυμνασίου του νομού και ταυτόχρονα διαμορφώνεται έτσι αυτό που λέμε σχολεία δύο ταχυτήτων. Θα περιμένουμε από το υπουργείο να σκύψει πάνω στη δημόσια εκπαίδευση να δώσει ουσιαστικές λύσεις εκεί που πραγματικά πονάει η δημόσια παιδεία».
Τέλος ο Λάζαρος Ασμής κοινωνιολόγος από το 1ο γυμνάσιο Πύργου έκανε λόγο για μισές αλήθειες σε όσα λέγονται, σημειώνοντας ότι: «Εγώ θα ήθελα να πω γι’ αυτά τα πράγματα τα οποία λέγονται και γράφονται τον τελευταίο καιρό σε αυτούς που υποστηρίζουν αυτά τα πειραματικά σχολεία. Δηλαδή αυτούς που τα προτείνουν. Γιατί λέγοντας μισές αλήθειες, σκιαγραφούν μεγάλα ψέματα όσον αφορά τις οργανικές θέσεις που χάνονται και όσον αφορά το σχολείο της γειτονιάς που χάνεται για πολλά παιδιά από την πόλη. Εμείς είπαμε ότι δεν είμαστε εναντίον των πειραματικών, περιγράψαμε πως θα θέλαμε τα πειραματικά, επίσης θέλουμε να καταγγείλουμε την τακτική να διεγείρουν τον κοινωνικό αυτοματισμό λέγοντας ότι αυτά τα σχολεία φέρνουν την ανάπτυξη. Να μας πουν όμως πως την φέρνουν την ανάπτυξή; Επίσης θέλω να πω ότι εμείς ποτέ δεν είπαμε ότι τα σχολεία μας ανήκουν. Ότι είναι ιδιοκτησία μας, όπως θέλουν να μας προσάψουν όλοι οι πρόθυμοι του κοινωνικού αυτοματισμού. Εμείς απλά είπαμε ότι δεν θα δεχτούμε κανένα σχολείο μας να μεταλλαχθεί για να κάνουν καριέρες κάποια στελέχη της εκπαίδευσης».