Σε ιδιώτες αντί για την Αστυνομία θα μπορεί να παραχωρεί την ασφάλεια των 24 αεροδρομίων, τα οποία παραμένουν στην κυριότητα του Δημοσίου, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), σύμφωνα με τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Μεταφορών στο νομοσχέδιο για τα διπλώματα οδήγησης, το οποίο θα συζητηθεί στην ολομέλεια της Βουλής την Τετάρτη 3 Νοεμβρίου.
Με το άρθρο 7 της συγκεκριμένη τροπολογίας διευρύνεται η δυνατότητα της ήδη θεσμοθετημένης αλλά μόνο κατ΄εξαίρεση παροχής υπηρεσιών ασφαλείας αερομεταφορών σε ιδιώτες με την προβλεπόμενη δαπάνη αυτής της αλλαγής μάλιστα να ξεπερνά τα 4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Στην τροπολογία επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι πρόκειται για «αποδέσμευση της Ελληνικής Αστυνομίας από την ευθύνη παροχής υπηρεσιών ασφαλείας αερομεταφορών», με την ΥΠΑ να μπορεί στο εξής στους αερολιμένες ευθύνης της και εφόσον παρίσταται σχετική ανάγκη, να τις αναθέτει σύμφωνα με τις διατάξεις περί σύναψης δημοσίων συμβάσεων σε ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρσιών ασφαλείας, οι οποίες θα απασχολούν κατάλληλα εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο από την ΥΠΑ προσωπικό.
Ο ακριβής χρόνος ανάληψης από Υ.Π.Α. των συγκεκριμένων υπηρεσιών θα οριστεί με κοινή απόφαση των υπουργών Προστασίας του Πολίτη και Μεταφορών, ενώ υπογραμμίζεται ότι από τις διατάξεις του συγκεκριμένου άρθρου «δε θίγονται οι αρμοδιότητες Ελληνικής Αστυνομίας για την πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος στους χώρους των αερολιμένων».
Η απόφαση αυτή βάσει της αιτιολογικής έκθεσης, δικαιολογείται από το γεγονός ότι στα 24 κρατικά αεροδρόμια οι υπηρεσίες αυτές παρέχονται από την Ελληνική Αστυνομία, η οποία «έχει κατ΄επανάληψη εκφράσει τη βούλησή της να αποδεσμευθεί από το έργο αυτό, προκειμένου να επικεντρωθεί στα κύρια αστυνομικά καθήκοντα».
Υπενθυμίζεται ότι οι υπό κρατική διοίκηση αερολιμένες που αφορά η τροπολογία, είναι: Αγχιάλου, Αράξου, Αλεξανδρούπολης, Αστυπάλαιας, Ικαρίας, Ιωαννίνων, Καλαμάτας, Καλύμνου, Κάσου, Καστελόριζου, Καστοριάς, Καρπάθου, Κοζάνης, Κυθήρων, Λέρου, Λήμνου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Πάχης, Σητείας, Σκύρου, Σύρου και Χίου.
Εως σήμερα οι υπηρεσίες ασφάλειας αερομεταφορών στους υπό κρατική διοίκηση αερολιμένες, εξακολουθούν να παρέχονται από την Ελληνική Αστυνομία, με εξαίρεση το Αεροδρόμιο Ηρακλείου, όπου έχει γίνει διαγωνισμός για το σκοπό αυτό.
Αν και στις συνοδευτικές εκθέσεις της τροπολογίας επισημαίνεται ότι η προτεινόμενη διάταξη παρέχει δυνατότητα και όχι υποχρέωση στην ΥΠΑ για αποδέσμευση της Αστυνομίας, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους έχει υπολογιστεί η δαπάνη της διεύρυνσης της δυνατότητας ανάθεσης των εν λόγω υπηρεσιών σε ιδιωτικές εταιρίες σε περίπου 4,28 εκατ. ευρώ ετησίως.
Παράταση στο όριο ηλικίας ταξί, ΚΤΕΛ αλλά και σχολικών λεωφορείων
Με άλλο άρθρο της ίδιας τροπολογίας δίνεται παράταση άνω του ενός έτους στα όρια ηλικίας απόσυρσης από την κυκλοφορία οχημάτων των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου (ΚΤΕΛ Α.Ε. και ΚΤΕΛ), των ειδικών τουριστικών λεωφορείων, των ειδικών τουριστικών λεωφορείων Δημοσίας Χρήσης ανοικτού τύπου, των σχολικών λεωφορείων ιδιωτικής χρήσης, των ταξί επιβατηγών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) και επιβατηγών ιδιωτικής χρήσης (Ε.Ι.Χ.) με οδηγό. Η παράταση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 δίνεται για τα οχήματα αυτών των κατηγοριών των οποίων το όριο ηλικίας συμπληρώθηκε ή συμπληρώνεται από 1.1.2020 έως και 31.12.2022, επιβεβαιώνοντας σχετικό ρεπορτάζ του «ethnos.gr».
Στόχος – όπως επισημαίνεται στην τροπολογία – είναι να δοθεί δυνατότητα περιορισμού της ζημίας στους ιδιοκτήτες των δημοσίων μέσων μεταφοράς, οι οποίοι επλήγησαν από τη διασπορά της πανδημίας του κορονοϊού λόγω αναστολής του συγκοινωνιακού τους έργου.
Πάντως για τα ταξί, τα οποία με βάση το κριτήριο της παλαιότητας θα έπρεπε να είχαν αποσυρθεί και αντικατασταθεί εντός του 2019 και είχαν λάβει ήδη παρατάσεις, δε θα υπάρξει νέα παράταση στη δυνατότητα κυκλοφορίας τους.
Με προσωρινή άδεια θα ιδρύονται υδατοδρόμια
Ωθηση στην ίδρυση υδατοδρομίων επιχειρεί να δώσει το υπουργείο Μεταφορών καθώς παρά την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, οι αδειοδοτήσεις εμφανίζουν εξαιρετικά βραδείς ρυθμούς με αποτέλεσμα από το 2013 έως και σήμερα να έχουν αδειοδοτηθεί πλήρως και οριστικά μόλις τρία υδατοδρόμια, γεγονός το οποίο καθιστά μη βιώσιμη την έναρξη δρομολογίων δεδομένου ότι λείπει ένα συγκροτημένο δίκτυο.
Στην κατεύθυνση αυτή, με την ίδια τροπολογία, το υπουργείο θεσμοθετεί την προσωρινή άδεια λειτουργίας αεροδρομίου υδάτινης επιφάνειας που θα μπορεί να χορηγείται έναντι παραβόλου ύψους 2.500 ευρώ για αεροδρόμια στα οποία αριθμός των αφιξοαναχωρήσεων τακτικών δρομολογίων που πραγματοποιούνται σε αυτά υπερβαίνει τις εννέα ημερησίως. Η προσωρινή άδεια λειτουργίας ισχύει μέχρι την έκδοση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου, ενώ η αίτηση για οριστική άδεια υποβάλλεται υποχρεωτικά εντός τριών μηνών από την έκδοση της προσωρινής και η διαδικασία για την έκδοσή της πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός ενός έτους. Σε διαφορετική περίπτωση, η προσωρινή άδεια λήγει αυτοδίκαια.
Οπως επισημαίνεται, «πρέπει να αδειοδοτηθούν, έστω και με προσωρινή αδειοδότηση, και άλλα υδατοδρόμια, προκειμένου, για να είναι βιώσιμο το εγχείρημα, να υπάρξουν επιπλέον προορισμοί, να πραγματοποιούνται περισσότερες πτήσεις υδροπλάνων και έτσι να εξασφαλίζεται ο απαιτούμενος όγκος πτητικού έργου».
Εκτιμάται ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση θα επιταχύνει τις διαδικασίες αδειοδότησης υδατοδρομίων. Η προσωρινή άδεια θα χορηγείται βάσει της ισχύουσας διαδικασίας, σε δημόσιο φορέα, σε ενώσεις προσώπων και σε φυσικά πρόσωπα σε κράτος μέλος της Ε.Ε. του Ε.Ο.Χ. καθώς και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.), υπό τους προβλεπόμενους όρους και προϋποθέσεις (αναγκαίος εξοπλισμός, εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο προσωπικό κ.λπ.).
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που συνοδεύουν τη σχετική αίτηση είναι μεταξύ άλλων η σύμβαση παραχώρησης χρήσης χώρου μίσθωσης σε λιμένα μαρίνα και σε περιοχές αιγιαλού, παραλίας, παρόχθιες λίμνης κ.λπ., από τον φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης αυτών για την εξυπηρέτηση των υδροπλάνων και την αποεπιβίβαση των επιβατών, η φορολογική ενημερότητα του αιτούντα, το αποδεικτικό είσπραξης παραβόλου 2.500 ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο αποτελεί έσοδο του Κρατικού προϋπολογισμού κ.λπ.
Συγκοινωνία από τους δήμους στα νησιά με λιγότερους από 10.000 κατοίκους
Με την ίδια τροπολογία δίνεται η δυνατότητα στους δήμους νησιών με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων να προκηρύσσουν και να αναθέτουν συγκοινωνιακό έργο μικροσυγκοινωνίας. Συγκεκριμένα ορίζεται ότι οι ΟΤΑ α΄βαθμού σε αυτά τα νησιά με την έγκριση της οικείας Περιφέρειας, μπορούν:
-
να αναλαμβάνουν οι ίδιοι ή δημοτικές επιχειρήσεις τους έργο μικροσυγκοινωνίας με μισθωμένα λεωφορεία ηλικίας έως 27 ετών.
-
να παραχωρούν έργο εκτέλεσης μικροσυγκοινωνίας σε τρίτους με λεωφορεία αντίστοιχης ηλικίας.
Πηγή: Ethnos.gr