Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2022 12:47

Ιερός Ναός Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου: Αφιέρωμα στους αγίους των γραμμάτων και τους τρεις ζωντανούς προστάτες της παιδείας μας

Γράφτηκε από

Μια εορτή που δεν πρέπει να αφήσουμε να χαθεί από τα ελληνικά μας σχολεία!

Α) ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΦΩΣΤΗΡΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΜΙΜΗΘΟΥΜΕ!

Τρία μεγάλα αναστήματα!! Τρεις διάνοιες σπινθηροβόλες, Πανεπιστήμονες! Τρεις καρδιές ανδρείες, γενναίες, είναι οι Tρεις Ιεράρχες, οι προστάτες των Γραμμάτων και της Ελληνικής Παιδείας που τους γιορτάζουμε κάθε χρόνο 30 Ιανουαρίου, όλους μαζί. Το 1841 με διάταγμα του Όθωνα στο ανεξάρτητο Ελληνικό κράτος, καθιερώνεται και επισήμως η εορτή των Τριών Ιεραρχών ως εορτή της Παιδείας και των Γραμμάτων, ενώ στα 1856 το Υπουργείο Εκκλησιαστικών και Δημοσίας εκπαιδεύσεως προσδιορίζει την 30η Ιανουαρίου ως εορτάσιμη ημέρα σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Έτσι πλέον η 30η Ιανουαρίου δεν είναι μια απλή ημέρα αργίας, αλλά μια ημέρα γιορτής της Παιδείας και των Γραμμάτων, είναι η μέρα που τιμούμε και γιορτάζουμε τους τρεις μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας μας, τον Μεγάλο Βασίλειο, τον Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Οι τρεις αυτοί μεγάλοι Ιεράρχες πέτυχαν τον συνδυασμό και τη σύνθεση του Οικουμενικού Ελληνικού πνεύματος με το κήρυγμα της Χριστιανικής αγάπης, της Αρχαίας Ελληνικής ή αλλιώς κλασικής παιδείας με τη Χριστιανική πίστη και παράδοση.
Ο Μέγας Βασίλειος γεννήθηκε στη Νεοκαισάρεια του Πόντου το 330 μ.Χ. Μεγάλωσε και ανατράφηκε μέσα σε Xριστιανικό περιβάλλον, κάτω από τη φροντίδα της μητέρας του Εμμέλειας. 'Οταν οι περίφημες σχολές της Καισάρειας δεν είχαν να του προσφέρουν τίποτα περισσότερο, ο Βασίλειος έφτασε στην ξακουστή Αθήνα. Τόση ήταν η φιλομάθειά του, που σπούδασε Ιατρική, Ρητορική, Αστρονομία, Γεωμετρία, Θεολογία. Περισσότερο όμως προόδευσε στην αρετή και τη Χριστιανική ζωή. Έτσι αρνήθηκε τη δόξα των ανθρώπων και τη φήμη του σοφού κι αφιερώθηκε στον Θεό. Έγινε ο γνωστός Αρχιεπίσκοπος Καισαρείας, που έμεινε στην ιστορία ως Μέγας και ως Επίσκοπος της αγάπης, με τη γνωστή «Βασιλειάδα». Στο έργο αυτό της φιλανθρωπίας αφιέρωσε όλα του τα πλούτη και όλη του τη ζωή, μέχρι την κοίμησή του το 350 μ.Χ.
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος ήταν φίλος και συσπουδαστής του Βασιλείου, συνομήλικός του. Σπούδασε κι έγινε κάτοχος όλης της γνωστής σοφίας. Γρήγορα όμως τ΄ άφησε όλα και αφοσιώθηκε στον Χριστό! Ως Επίσκοπος της Ναζιανζού και ως Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, πολέμησε με ευγλωττία και γενναιότητα όλες τις αιρέσεις και κράτησε την πίστη μας ανόθευτη. Για την προσφορά του στην ορθοδοξία ονομάστηκε «Θεολόγος» και είναι ο δεύτερος που παίρνει αυτόν τον «τίτλο» μετά τον ευαγγελιστή Ιωάννη. Λιγότερο γνωστό, αλλά αξιόλογο, είναι το ποιητικό του έργο, που σήμερα πολλοί το μελετούν και το θαυμάζουν.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος γεννήθηκε λίγο αργότερα, γύρω στο 350 μ.Χ., στην Αντιόχεια της Συρίας. Ο ξακουστός δάσκαλος Λιβάνιος τον προόριζε για διάδοχό του στην Αντιόχεια. Μα ο Ιωάννης προτίμησε να αφιερωθεί στον Θεό. Με φλογερά και δυνατά κηρύγματα έσπειρε το λόγο του Θεού σε πολλά μέρη αλλά και στην Κωνσταντινούπολη ως Πατριάρχης. Σε κάθε ομιλία του μαζευόταν πλήθος πολύ. Χάρη στην ευγλωττία του πήρε το όνομα Χρυσόστομος! Όμως οι εχθροί της αλήθειας, μεταξύ των οποίων και η Αυτοκράτειρα, την οποία έλεγχε για τις αδικίες της, τον έστειλαν στην εξορία τρεις φορές. Την Τρίτη φορά πέθανε από τις κακουχίες, δοξολογώντας τον Θεό!
Η προσφορά των Τριών Ιεραρχών στην ανθρωπότητα είναι μοναδική. Θεμελίωσαν την Ορθοδοξία, γι΄ αυτό και τους λέμε Πατέρες! Μορφώθηκαν Ελληνικά και δίδαξαν Ελληνικά. Οι μεγάλοι σοφοί της εποχής μας αντλούν από την ανεξάντλητη σοφία τους. Είχαν χαρίσματα και πήραν φροντισμένη αγωγή από τα σπίτια τους και κυρίως από τις μητέρες τους, την Εμμέλεια, τη Νόνα και την Ανθούσα. Όμως με τη δική τους επιμέλεια, τον κόπο και την προσπάθεια έγιναν μεγάλοι. Αγωνίστηκαν ασταμάτητα, προσευχήθηκαν αδιάκοπα και ασκήθηκαν στον αγώνα της αρετής. Έτσι έγιναν οι πρωταθλητές της ευσέβειας, της αρετής, της αγιότητας αλλά και των γραμμάτων και της σοφίας. Σε μία εποχή στην οποία τα πάντα εξελίσσονται με ταχύτατους ρυθμούς, ας μην ξεχνούμε τα μηνύματα των Τριών Ιεραρχών και ας μην ξεχνούμε να συνδυάζουμε τη γνώση με την αρετή, την πρόοδο στην επιστήμη και την τεχνολογία με την αγάπη και τη φροντίδα για τον συνάνθρωπο, με την αλληλεγγύη και τη συμπαράσταση σε κάθε άνθρωπο που έχει ανάγκη η χρειάζεται βοήθεια. Γιατί η αληθινή γνώση είναι αυτή που μεταλαμπαδεύει το Φως του Χριστού!
treis ierarxes in3
Β) ΟΙ ΑΝΤΙΕΞΟΥΣΙΑΣΤΕΣ... ΑΓΙΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ.
Σήμερα αγαπητοί μας φίλοι και οι Χριστιανοί μας που η εποχή μας χαρακτηρίζεται από τόσο έντονη κοινωνική αδικία, που καθένας νοιώθει «το δίκαιο να τον πνίγει» και είναι στα όρια να πάρει «το νόμο στα χέρια του». Σήμερα που είναι έτοιμος να οργανωθεί και να αγωνιστεί εναντίον όλων αυτών που έμμεσα ή άμεσα τον εκμεταλλεύονται και του «ρουφάνε το αίμα», πυκνώνοντας τις τάξεις των «αγανακτισμένων». Σήμερα, λοιπόν, τι θα μπορούσαν να πουν στους ανθρώπους αυτούς της σημερινής εποχής, τρία γεροντάκια που έζησαν τόσο παλιά, οι Τρεις Ιεράρχες;
Θα λέγαμε αγαπητοί μας ότι οι Τρεις Ιεράρχες είναι τα πιο κατάλληλα και επίκαιρα πρόσωπα για τους ανθρώπους της σημερινής εποχής. Γιατί, χωρίς υπερβολή, ανήκουν στον λεγόμενο «αντιεξουσιαστικό χώρο»! Ναι έτσι ακριβώς. Αντιτάχθηκαν με την κακώς νοούμενη εξουσία και δεν δίστασαν να τα βάλουν με τους ισχυρούς της εποχής τους. Ας θυμηθούμε λοιπόν: Ο Μέγας Βασίλειος αντιμέτωπος με τον αυταρχικό έπαρχο Μόδεστο που «απειλούσε θεούς και δαίμονες» για να αρέσει στον αιρετικό αυτοκράτορά του Ουάλη. Ο Ιερός Χρυσόστομος αντιμέτωπος με την ματαιόδοξη Αυτοκράτειρα Ευδοξία και τις μηχανορραφίες της για να τον εξοντώσει. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος αντιμέτωπος με τους πληρωμένους εγκληματίες που ήθελαν να του κλείσουν το στόμα. Και όλα αυτά γιατί τους ενοχλούσε το Κήρυγμά τους και τους έλεγχε η ακεραιότητα του ήθους τους. Προσπάθησαν να τους εξαγοράσουν, δεν πουλήθηκαν όμως. Τους απείλησαν, δεν φοβήθηκαν. Τους κακοποίησαν και δεν λύγισαν! Αλλά και ο αγώνας τους ήταν ευγενής. Δεν πήραν τα καδρόνια στα χέρια, δεν έκαναν καταστροφές, δεν επιδόθηκαν σε «πλιάτσικο», δεν φορούσαν κουκούλες! Έκαναν τον αγώνα τους επώνυμα και όχι ως «γνωστοί άγνωστοι». Για αυτό και ο αγώνας τους δεν ήταν περιθωριακός αλλά ήταν στο επίκεντρο της κοινωνίας και των εξελίξεων και είχαν την εκτίμηση, τον σεβασμό και την συμπαράσταση του λαού χάριν του οποίου αγωνίζονταν!
Το μυστικό τους; Κοινό και για τους Τρεις: Η ζωντανή σχέση τους με τον Ιησού Χριστό και την Αγία Εκκλησία Του!. Από εκεί αντλούσαν θάρρος, δύναμη, σταθερότητα, διάκριση. Η σχέση τους με τον Κύριο μας, άνοιγε τους ορίζοντές τους και μπορούσαν να διακρίνουν και να κρίνουν σωστά τα ανθρώπινα πράγματα, όπως το είπε ο Κύριος: «καὶ γνώσεσθε τὴν ἀλήθειαν καὶ ἡ ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς», ενώ διαβεβαίωνε ότι «ἐγὼ εἰμὶ ἡ Ὁδὸς καὶ Ἀλήθεια καὶ ἡ Ζωή». Η σχέση με τον Ιησού Χριστό είναι σχέση με την Αλήθεια και σχέση με την μοναδική προϋπόθεση να είναι κανείς ελεύθερος! Ας μη μας διαφεύγει διόλου αγαπητοί μας, ότι υπάρχουν χώροι, «κέντρα αποφάσεων», αντιλήψεις, που δεν θέλουν να έχουμε σχέση με το Θεό και την Αγία Εκκλησία του! Ειδικά δεν θέλουν οι νέοι μας, να έχουν αυτή τη σχέση. Γιατί δεν θέλουν να είμαστε ελεύθεροι. Φοβούνται τους ελεύθερους νέους γιατί δεν είναι διαχειρίσιμοι! Για αυτό στους δύσκολους και ζοφερούς καιρούς μας, πρέπει να παραμείνουμε ενωμένοι με τον Κύριο και την Αγία Εκκλησία του! Είναι επιτακτική πλέον να παραμείνουμε ελεύθεροι, αλύγιστοι, ανυποχώρητοι, ασυμβίβαστοι και σταθεροί στις Θρησκευτικές και Ηθικές αρχές μας. Για να έχει νόημα και να είναι όμορφος και αποτελεσματικός ο αγώνας μας, όπως αυτός των Τριών Ιεραρχών!
Γ) ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΗΣ ΤΟΤΕ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΟΜΩΣ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ...
Οι Τρεις θεοφόροι Ιεράρχες, χωρίς να είναι πολιτειολόγοι, έθεσαν τις σωστές βάσεις της πολιτειακής ηγεσίας απέναντι στους πολίτες, σύμφωνα με τη διδασκαλία της Εκκλησίας, που πρεσβεύει ότι η εξουσία διακονεί τον λαό, εξομαλύνει τις αδικίες και τις κοινωνικές ανισότητες και απαλλάσσει τους καταπιεσμένους από τα δεινά. Σταχυολογούμε από τους λόγους «των τριών μεγίστων φωστήρων» επίκαιρα όσο ποτέ αποσπάσματα:
1) «Οι άρχοντες υπάρχουν όχι για να καυχώνται για τη θέση στην οποία υπηρετούν, αλλά για να τιμούν οι ίδιοι τη θέση αυτή» (Μέγας Βασίλειος).
2) «Τον λαό τον συγχωρούμε για τα λάθη του, επειδή πολλές φορές έχει το ελαφρυντικό της ακρισίας. Πώς μπορούμε όμως να συγχωρήσουμε τον άρχοντα, που πρέπει να θεραπεύει και την άγνοια των άλλων;» (Άγιος Γρηγόριος).
3) «Όταν οι άρχοντες είναι ηθικά άρρωστοι, όταν το κεφάλι δεν είναι υγιές, πώς είναι δυνατόν να παραμένει εύρωστο το υπόλοιπο σώμα;». (Άγιος Γρηγόριος).
4) «Όσο μεγαλύτερο είναι το αξίωμα ενός άρχοντα, τόσο μεγαλύτεροι είναι οι κίνδυνοι γι’ αυτόν. Γιατί αρκεί ένα μόνο κατόρθωμα να τον ανεβάσει στον ουρανό και ένα μόνο αμάρτημα να τον ρίξει στην ίδια την κόλαση». (Μέγας Βασίλειος).
5) «Η εξουσία του άρχοντα είναι παρόμοια με την τέχνη του ηνίοχου και του κυβερνήτη του πλοίου». (Μέγας Βασίλειος).
6) «Εκείνος που ασκεί την πολιτική εξουσία, δεν θα μπορέσει να τη διαχειριστεί δίκαια, αν προηγουμένως δεν κυβερνήσει τον εαυτό του, όπως πρέπει, και δεν τηρήσει με μεγάλη ακρίβεια και τους πολιτικούς και τους θρησκευτικούς νόμους». (Ιερός Χρυσόστομος).
7) «Ο άξιος άρχοντας ξεχωρίζει από το ότι προστατεύει όσους υποφέρουν, διορθώνει τα κακώς έχοντα, τιμωρεί την αδικία και δεν επιτρέπει να καταπατείται το δίκαιο. Πρέπει να έχει υψηλή νοημοσύνη, να μιλά με παρρησία, να περιφρονεί τα βιοτικά, να μισεί την πονηρία, να είναι ήπιος και φιλάνθρωπος. Έχει χρέος να παραβλέπει τα δικά του συμφέροντα και να φροντίζει για τα προβλήματα των υπηκόων του». (Ιερός Χρυσόστομος).
treis ierarxes in2
Δ) ΓΙΑΤΙ ΕΟΡΤΑΖΟΥΝ ΣΤΙΣ 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΕΝΩ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΕΧΕΙ ΔΙΚΗ ΤΟΥ ΕΟΡΤΗ;
Η αιτία για την εισαγωγή της εορτής των Τριών Ιεραρχών στην Εκκλησία είναι το εξής γεγονός: Κατά τους χρόνους της βασιλείας του Αλεξίου του Κομνηνού τον 11ο αιώνα, ο οποίος διαδέχτηκε στη βασιλική εξουσία τον Βοτανειάτη, έγινε στην Κωνσταντινούπολη φιλονικία ανάμεσα σε λόγιους και ενάρετους άνδρες. Άλλοι θεωρούσαν ανώτερο το Μέγα Βασίλειο, χαρακτηρίζοντας τον μεγαλοφυΐα και υπέροχη φυσιογνωμία, αφού με τις ομιλίες του ερεύνησε σε βάθος τη φύση των όντων, με τις αρετές του αμιλλούνταν με τους αγγέλους, δεν συγχωρούσε πρόχειρα και εύκολα τους αμαρτάνοντες και αφού κατά το ήθος ήταν σοβαρός και δεν είχε τίποτε το γήϊνο. Τον θείο Χρυσόστομο τον υποβίβαζαν, με την αιτιολογία ότι, σε αντίθεση προς τον Μέγα Βασίλειο, συγχωρούσε τους αμαρτάνοντες εύκολα, χωρίς τον επιβαλλόμενο έλεγχο. Άλλοι τοποθετούσαν ψηλά τον θείο Χρυσόστομο και τον θεωρούσαν ανώτερο από τον Μέγα Βασίλειο και τον Γρηγόριο με την αιτιολογία: ότι ήταν πιο συγκαταβατικός στις διδασκαλίες του, ότι με την ωραία και σαφή διατύπωση των νοημάτων και σκέψεων του καθοδηγούσε αποτελεσματικά τους ανθρώπους και τους προσέλκυε στη μετάνοια, ότι είχε συγγράψει πλήθος μελίρρυτους λόγους και ότι διακρινόταν για τη ρητορική του δεινότητα. Και τέλος άλλοι, προσκείμενοι στο Γρηγόριο το Θεολόγο, θεωρούσαν αυτόν ανώτερο από τους δύο άλλους, δηλαδή από τον Βασίλειο και τον Χρυσόστομο. Και τούτο, γιατί, όπως έλεγαν, με την κομψή και ποικιλμένη φράση του, καθώς επίσης τους βαθυστόχαστους λόγους του και το γοητευτικό και πλούσιο λεξιλόγιο του υπερέβη όλους τους ξακουστούς για την Ελληνική παιδεία και φιλοσοφική συγκρότηση και όλους τους διακρινόμενους για την Εκκλησιαστική παιδεία και Θεολογική κατάρτιση.
Η φιλονικία αυτή είχε ως αποτέλεσμα να διαιρεθούν τα πλήθη των Χριστιανών και άλλοι ονομάζονταν Ιωαννίτες, άλλοι Βασιλείτες και άλλοι Γρηγορίτες. Γύρω λοιπόν από τα ονόματα αυτά συνεχιζόταν η φιλονικία και κάθε ομάδα έμενε σταθερή στη θέση της. Μετά από χρόνια όμως εμφανίστηκαν οι μέγιστοι αυτοί Ιεράρχες, πρώτα καθένας χωριστά και στη συνέχεια και οι τρεις μαζί, στον Ιωάννη τον επίσκοπο της πόλεως Ευχαΐτων, κάποια ώρα που ερμήνευε ιερά κείμενα. Ο Ιωάννης είχε μεγάλη θεολογική κατάρτιση αλλά και γνώση της Ελληνικής παιδείας, όπως φαίνεται από τα συγγράμματά του. Είχε φτάσει, επίσης, στο άκρο της ηθικής τελειότητας. Σήκω λοιπόν και δώσε εντολή στους φιλονικούντες να σταματήσουν τις έριδες και να παύσουν να χωρίζονται για εμάς. Γιατί εμείς και στην επίγεια ζωή που ήμασταν και στην ουράνια που μεταβήκαμε, φροντίζαμε και φροντίζουμε να ειρηνεύουμε και να οδηγούμε σε ομόνοια τον κόσμο. Και όρισε μία ημέρα να εορτάζεται από κοινού η μνήμη μας· και καθώς είναι χρέος σου, να ενεργήσεις να εισαχθεί η εορτή στην Εκκλησία και να συνταχθεί η σχετική ιερή ακολουθία. Ακόμη ένα χρέος σου είναι· να παραδώσεις στις μελλοντικές γενιές ότι εμείς είμαστε ένα για το Θεό. Βεβαίως και εμείς θα συμπράξουμε για τη σωτηρία εκείνων που θα εορτάζουν τη μνήμη μας, γιατί νομίζουμε πως έχουμε και εμείς κάποια παρρησία ενώπιον του Θεού. Αφού, λοιπόν, είπαν τα λόγια αυτά, φάνηκαν ότι πέταξαν προς τον ουρανό, καταλαμπόμενοι από ένα φως υπερκόσμιο και καλώντας ονομαστικά ο ένας τον άλλο. Εμφανίστηκαν λοιπόν στον Ιωάννη και εμφανίστηκαν στ’ αλήθεια, όχι σε όνειρο και του είπαν: «Εμείς, όπως βλέπεις, είμαστε ένα ενώπιον του Θεού και δεν υπάρχει καμιά αντίθεση ούτε αντιδικία ανάμεσα μας. Όμως, κάτω από τις ιδιαίτερες χρονικές συγκυρίες και περιστάσεις που βρέθηκε καθένας μας, κινούμενοι και καθοδηγούμενοι από το Άγιο Πνεύμα, γράψαμε σε συγγράμματα και με τον τρόπο του ο καθένας, διδασκαλίες που βοηθούν τους ανθρώπους να βρουν το δρόμο της σωτηρίας. Επίσης, τις βαθύτερες θείες αλήθειες, στις όποιες μπορέσαμε να διεισδύσουμε με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος, τις συμπεριλάβαμε σε συγγράμματα που εκδώσαμε. Και ανάμεσα μας δεν υπάρχει ούτε πρώτος ούτε δεύτερος· αλλά, αν ειπείς τον ένα, συμπορεύονται δίπλα του και οι δύο άλλοι.
Ύστερα από το θαυμαστό αυτό γεγονός, ο θείος εκείνος άνδρας, ο επίσκοπος Ευχαΐτων Ιωάννης, σηκώθηκε και έκαμε ό,τι του εισηγήθηκαν οι Άγιοι. Επέβαλε δηλαδή την ηρεμία και τη γαλήνη και στο πλήθος και στους φιλονικούντες λογίους και ενάρετους άνδρες (και αυτό έγινε εύκολα, γιατί ήταν ξακουστός για την αρετή του και τον σέβονταν) και εισήγαγε στην Εκκλησία την εορτή των Τριών Ιεραρχών, ώστε να εορτάζονται από κοινού και να δοξάζεται ο Θεός. Επειδή βρήκε ότι μέσα στον Ιανουάριο μήνα υπήρχαν εορτές και για τους τρεις αυτούς Αγίους, στη 1 Ιανουαρίου για το Μέγα Βασίλειο, στις 25 για τον θείο Γρηγόριο και στις 27 για τον θείο Χρυσόστομο, τους ένωσε και σε μια κοινή εορτή, στις 30 Ιανουαρίου, την οποία και στόλισε με κανόνες και τροπάρια και λόγους εγκωμιαστικούς, όπως τους ταίριαζε. Τα άσματα της ακολουθίας αυτής τα συνέθεσε ο Ιωάννης κατά νεύση και φωτισμό των Tριών αγίων Ιεραρχών και έτσι όχι μόνον δεν υπολείπονται σε τίποτε από παρόμοια που έχουν σκοπό τον έπαινο Αγίων, άλλα είναι και ανώτερα από όλα αυτά και θα είναι και ανώτερα από όσα μελλοντικά θα συνταχθούν.
Ε) ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ!
Τρεις Ιεράρχες θαυμαστοί, Χριστιανισμού πατέρες,
που η ψυχή σας βρίσκεται στις ουρανίους σφαίρες,
από ψηλά το βλέμμα σας, ρίξετε στο σχολειό μας,
να είσαστε βοήθεια πάντοτε στο πλευρό μας.
Φώτιζε Άγιε Βασίλειε πάντα φιλανθρωπία,
παρηγοριά, ανακούφιση στην κάθε δυστυχία.
Κι εσείς Θείε Γρηγόριε, Χρυσόστομε Ιωάννη,
πλέξτε με τα λόγια σας παρηγοριάς στεφάνι.
Στη σκέπη σας να έχετε τον κόσμο πέρα ως πέρα,
τα ορφανά και τους φτωχούς, τη δύστυχη μητέρα.
Τα ονόματά σας σήμερα σεμνά δοξολογούμε,
στη σκέπη σας να είμαστε θερμά παρακαλούμε.
Επιμέλεια Πρεσβυτέρου Νικολάου Κατσηδήμα
(Δελτίο Τύπου)
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2022 14:18

Σχετικά Άρθρα

  • Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου: Υποδοχή ιερών λειψάνων των αγίων ενδόξων νεομαρτύρων Χρίστου και Πανάγου των εν τη Γαστούνη μαρτυρησαντων
    Ι.Ν. Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου: Υποδοχή ιερών λειψάνων των αγίων ενδόξων νεομαρτύρων Χρίστου και Πανάγου των εν τη Γαστούνη μαρτυρησαντων

    «2 Νεομάρτυρες που αντιστάθηκαν στην εκδικητική μανία των Οθωμανών αρνητών του Χριστού και αντέταξαν την ανεξικακία και την αυτοθυσία, ακολουθώντας τα ίχνη του Εσταυρωμένου και Αναστάντος Χριστού!».

    Ευχαρίστως κάνουμε γνωστό προς τους ευλαβείς Χριστιανούς της ενορίας μας και τους φιλέορτους προσκυνητές της πόλης μας ότι με τις ευχές και τις ευλογίες του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ την Πέμπτη 31η Οκτωβρίου και ώρα 5:30 Μ.Μ. με την ευκαιρία της εορτής των Αγίων ενδόξων Αναργύρων ΚΟΣΜΑ & ΔΑΜΙΑΝΟΥ των εν τη Ασία, μέσα σε κλίμα πνευματικής χαράς και με κάθε ιεροπρέπεια, θα υποδεχθούμε την σεπτή κάρα (κεφαλή) του Νεομάρτυρος ΠΑΝΑΓΟΥ και την τίμια χείρα του Νεομάρτυρος ΧΡΙΣΤΟΥ τα οποία φυλάσσονται εις τον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Γαστούνης. Τα Ιερά Λείψανα θα κομίσει ο Αιδεσιμολογιότατος π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΔΑΒΕΛΑΣ Προϊστάμενος του ως άνω Ιερού Ναού, προς προσκύνηση, πνευματική ανάταση και αγιασμό των ευσεβών Χριστιανών μας, αφού τα Ιερά λείψανα των αγίων είναι: "Δώρο του Θεού" στον άνθρωπο και «θησαυρός μυρίων αγαθών». Μεγάλη ευλογία παρέχουν τα λείψανα των αγίων και αποτελεί ιδιαίτερη ευλογία το γεγονός της ελεύσεως των, από τα οποία ενισχύονται και ενδυναμώνονται πνευματικά οι ευσεβείς Χριστιανοί μας. Μάλιστα ο Ιερός Χρυσόστομος παρομοιάζει τα λείψανα των αγίων με τις φυτεμένες ρίζες των δένδρων κάτω στη γη, τα κλαδιά των οποίων υψώνονται στον Ουρανό και παράγουν θαυμαστούς καρπούς. Μετά την υποδοχή και την δέηση, ενώπιον των Ιερών Λειψάνων θα ακολουθήσει ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ' Αρτοκλασιών και Θείου Κηρύγματος υπό του Πανοσιολογιοτάτου Αρχιμανδρίτου π. ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΧΑΤΖΗΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ από ώρα 6:00 έως 8:00 Μ.Μ.
    agios spurid leipsana mart 2
    Την Παρασκευή 1η Νοεμβρίου από ώρα 7:00 έως 10:15 Π.Μ. θα ψαλεί η ακολουθία του Όρθρου και εν συνεχεία θα τελεσθεί η Αρχιερατική Πανηγυρική Θεία Λειτουργία μετ΄ αρτοκλασιών και Θείου Κηρύγματος υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ παρουσία των εορταζόντων Υγειονομικών Συλλόγων ήτοι: Ιατρικού Συλλόγου Πύργου-Ολυμπίας, Οδοντιατρικού Συλλόγου Ηλείας και Φαρμακευτικού Συλλόγου Ηλείας. Οι Θρησκευτικές εκδηλώσεις προς τιμήν των Αγίων Αναργύρων ΚΟΣΜΑ & ΔΑΜΙΑΝΟΥ θα περατωθούν με την συνήθη Ιερά Παράκληση υπέρ υγείας και θείας βοηθείας, προ της Ιεράς εικόνας των εορταζομένων Αγίων και των Ιερών Λειψάνων των Νεομαρτύρων ΧΡΙΣΤΟΥ και ΠΑΝΑΓΟΥ και θα ομιλήσει ο Αιδεσιμολογιότατος π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΔΑΒΕΛΑΣ.
    Μπορεί οι εν λόγω εορταζόμενοι Νεομάρτυρες Χρίστος και Πανάγος που εορτάζουν στις 9 Μαρτίου, να είναι άγνωστοι σε πολλούς από εμάς σήμερα, είναι όμως γνωστοί στην εν Χριστώ Κοινωνία και στο περιβόλι του Ουρανού. Και αυτό διότι μεταξύ τόσο πολλών άλλων Αγίων Μαρτύρων και Νεομαρτύρων στο στερέωμα της Αγίας Εκκλησίας μας έδωσαν μαρτυρία Χριστού και ομολογία πίστεως, την οποία επισφράγισαν με το Τίμιο Αίμα Τους, βρίσκοντας τραγικό θάνατο με αποκεφαλισμό από τους αγαρηνούς δημίους τους, ύστερα από εντολή του Μουρτάτ–Αγά, ο μεν Πανάγος ο οποίος καταγόταν από την Γαστούνη, συγκεκριμένα δε από την μεγάλη οικογένεια των Σισίνηδων και ήταν Σύντιχος (Πολιτικό αξίωμα της εποχής εκείνης), την 1η Μαρτίου του 1716, ο δε Χρίστος ο οποίος ήταν Ιερέας καταγόμενος από την Ανδραβίδα, την 9η Μαρτίου του ιδίου έτους. Η Ιερη μνήμη των Αγίων Νεομαρτύρων είναι κοινή και εορταζεται την 9η Μαρτίου εκάστου έτους, μαζί με τους Αγίους Τεσσάρακοντα μάρτυρες, των εν τη λίμνη της Σεβαστείας Μαρτυρυσάντων.
    agios spurid leipsana mart 3
    Απολυτίκιον: Ήχος Α΄
    Της Γαστούνης το κλέος και Ηλείας το σέμνωμα, τους εσχάτοις εν χρόνοις Χριστόν ομολογήσαντας, Πανάγον τε και Χρίστον οι πιστοί, τιμήσωμεν εν ύμνοις και ωδαίς αληθείς γαρ ούτοι αγωνισταί και των πάλαι μαρτύρων ώφθησαν εφάμιλλοι. Δόξα τω ενισχύσαντι Χριστώ δόξα τω στεφανώσαντι δόξα τω δεδωκότι συν αυτοίς Μαρτύρων όμιλον.
    Μεγαλυνάριον.
    Χρίστον και Πανάγον τους αθλητάς και τους εν Γαστούνη μαρτυρήσαντας συν αυτοίς, χρόνοις εν υστέροις δια Χριστού την πίστιν, εν ύμνοις επαξίως ανευφημήσωμεν.
    agios spurid leipsana mart 4
    (Δελτίο Τύπου)
  • Oι Ανιδιοτελείς Ιατροί Κοσμάς και Δαμιανός, εορτάστηκαν στον I.N. Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου
    Oι Ανιδιοτελείς Ιατροί Κοσμάς και Δαμιανός, εορτάστηκαν στον I.N. Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου
    Mε την δέουσα Eκκλησιαστική ευταξία και Ιερή κατάνυξη, εορτάστηκαν στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου, οι ανιδιοτελείς θεραπευτές με την ανόθευτη πίστη, Ανάργυροι Κοσμάς και Δαμιανός οι εκ Ρώμης καταγόμενοι. Άνθρωποι που έκαναν την αγάπη καθημερινό τρόπο ζωής τους. Άνθρωποι που με τον αγώνα τους πάλεψαν για να θεραπεύσουν κάθε μέλος του σώματος του Χριστού! Ο Κοσμάς και ο Δαμιανός είχαν λάβει από τον Θεό το χάρισμα της ιάσεως, την ευλογία να θεραπεύουν τα πνευματικά και σωματικά νοσήματα των ανθρώπων. Εκείνη την εποχή αυτό το χάρισμα ήταν εξαιρετικά σημαντικό για τις ανθρώπινες κοινωνίες. Ο Κοσμάς και ο Δαμιανός είχαν εμπνευστεί από αυτόν τον Ευαγγελικό Λόγο. Ο Χριστός βρισκόταν πάντοτε κοντά τους, γιατί ζούσαν σύμφωνα με το Θείο θέλημά Του. Η δε Θεία χάρις τους χαρίτωνε και τους έδινε τη δύναμη να θαυματουργούν και να θεραπεύουν κάθε ασθένεια, χρησιμοποιώντας ως μέσα θεραπείας τέσσερα σημαντικά φάρμακα: τον Φόβο του Θεού, την Πίστη, την Προσευχή αλλά και την Αγάπη!
    Την δε Ιατρική επιστήμη που γνώριζαν άριστα την αξιοποίησαν όχι για να εξοικονομήσουν τα προς το ζην, αλλά για να βοηθήσουν τον πάσχοντα συνάνθρωπο! Χρησιμοποιούσαν τα διάφορα φάρμακα μάλλον ως πρόσχημα ενώ στην πραγματικότητα θεράπευαν όλα τα νοσήματα των ανθρώπων με την επίκληση του ονόματος του Χριστού. Όταν συνειδητοποίησαν ότι είναι φορείς αυτού του εξαιρετικού χαρίσματος, δεν σκέφτηκαν όπως ενδεχομένως θα σκεφτόμασταν εμείς. Έκαναν μια υπέρβαση και αποφάσισαν να γίνουν Ανάργυροι, να θεραπεύουν τους ανθρώπους χωρίς αντιμισθία. Να προσφέρουν τις ιατρικές τους γνώσεις δωρεάν, χωρίς να απαιτούν από τους ασθενείς χρήματα. Έτσι, έμειναν γνωστοί μέσα στην Εκκλησιαστική ιστορία με αυτό το προσωνύμιο "Ανάργυροι" Χαρακτηριστικό είναι ότι οι εορταζόμενοι Άγιοι, επειδή άσκησαν το λειτούργημά τους με αγάπη προς τον άνθρωπο, χωρίς διακρίσεις, με πνεύμα θυσίας, διακονίας και προσφοράς φθονήθηκαν ακόμη και από τον ίδιο τον Δάσκαλο που τούς είχε μάθει την Ιατρική επιστήμη, γιατί είχαν αποκτήσει μεγάλη δόξα και φήμη. Γι’ αυτό τον λόγο τους ανέβασε σε κάποιο όρος για να μαζέψουν δήθεν κάποια βότανα και εκεί τους επιτέθηκε με πέτρες και τους θανάτωσε.
    Την παραμονή της εορτής Κυριακή 30 Ιουνίου 2024, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ’ αρτοκλασιών και Θείου Κηρύγματος, υπό του Πανοσιολογιοτάτου Αρχιμανδρίτου π. Νεκταρίου Μπακοπούλου συμπαραστατούμενου υπό του Αιδεσι μολογιοτάτου π. Παντελεήμονος Παπαηλιού, του Αιδεσιμοτάτου. π. Αυγερινού Τσουκαλά, καθώς επίσης και του οικείου εφημερίου π. Νικολάου Κατσηδήμα. Κατά την κυριώνυμη ημέρα της εορτής Δευτέρα 1η Ιουλίου, τελέσθηκε η Ακολουθία του Όρθρου μετ' αρτοκλασίας και η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία υπό του οικείου Εφημερίου π. Νικολάου Κατσηδήμα και του Αιδεσιμοτάτου π. Αυγερινού Τσουκαλά. Το απόγευμα τελέσθηκε η Ιερά Παράκληση υπέρ Υγείας και Θείας βοηθείας των ευλαβών Προσκυνητών, ως επισφράγισμα των θρησκευτικών εκδηλώσεων.
    Κατά το διήμερο των Θρησκευτικών αυτών εκδηλώσεων, ευλαβείς και φιλάγιοι Χριστιανοί εκ της ενορίας αλλά και εκ της πόλεως του Πύργου, προσήλθαν ως ταπεινοί προσκυνητές των εορταζομένων Αγίων, προκειμένου να λάβουν την χάρη και την ευλογία από αυτούς, οι οποίοι θεράπευαν όλους ανιδιοτελώς και αδιακρίτως με την άριστη επιστημονική τους γνώση. Τα θαύματα των Αγίων Αναργύρων, δεν σταμάτησαν ποτέ, αλλά το χάρισμα των ιάσεων που είχαν λάβει συνεχίζει να επενεργεί και μετά την κοίμησή τους, διότι η αγάπη τους, για τους ανθρώπους δεν έπαυσε ποτέ. Η δε Αγία μας Ορθόδοξη Εκκλησία, διά μέσου της Μυστηριακής Ζωής προσφέρει και σήμερα στους πιστούς θεραπεία των ψυχικών, πνευματικών και σωματικών νοσημάτων, χωρίς ταυτόχρονα, να υποβαθμίζει το ρόλο και τη σημασία της Ιατρικής επιστήμης. Θρησκεία και Επιστήμη δεν συγκρούονται. Δεν αντιμάχονται. Συνεργάζονται αρμονικά και η κάθε μία γνωρίζει τα όρια της. Αυτό που όλοι μας πρέπει επιτέλους να αποδεχθούμε είναι ότι η επιστημονική ιατρική έρευνα, δεν εμποδίζει διόλου την Χριστιανική βιοτή κάθε πιστού ανθρώπου!
    ag spur kosmas damia 2
    ag spur kosmas damia 3
    ag spur kosmas damia 4
    ag spur kosmas damia 5
    ag spur kosmas damia 6
    ag spur kosmas damia 7
    ag spur kosmas damia 8
    (Δελτίο Τύπου)
  • Παρουσιάστηκε στον προαύλιο χώρο του ΙΝ Αγ. Σπυρίδωνος το λαϊκό ορατόριο του Μ. Κασσάρα από το Μουσικό Σχολείο Άμφισσας και τη χορωδία Μυρτουντίων
    Παρουσιάστηκε στον προαύλιο χώρο του ΙΝ Αγ. Σπυρίδωνος το λαϊκό ορατόριο του Μ. Κασσάρα από το Μουσικό Σχολείο Άμφισσας και τη χορωδία Μυρτουντίων

    Μία ακόμα ποιοτική καλλιτεχνική σύμπραξη υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου

    Το λαϊκό ορατόριο του Μιλτιάδη Κασσάρα παρουσιάστηκε στον προαύλιο χώρο του Αγίου Σπυρίδωνος από το Μουσικό Σχολείο Άμφισσας σε συνεργασία με την χορωδία των Μυρτουντίων.

    Μία καλλιτεχνική σύμπραξη υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου και την στήριξη της Ιεράς Μητρόπολης Ηλείας, που κάνει εμφανή την πρόθεση της Δημοτικής Αρχής για την πολιτιστική ανάπτυξη μέσω ποιοτικών εκδηλώσεων τόσο στην πόλη όσο και στις 48 Δημοτικής Κοινότητες.

    Οι δημότες που βρέθηκαν στον αύλειο χώρο του Ιερού Ναού απόλαυσαν τους Λένα Σουρμελή, Γιάννη Τσικέλη, Γιάννη Σισσαμπέρη, Μαρκέλα Κονδυλάκη, Έλενα Αβραμίκου και την Χορωδία Μυρτουντίων υπό την διεύθυνση του συνθέτη Μιλτιάδη Κασσάρα να ερμηνεύουν τα μελοποιημένα ποιήματα του βραβευμένου από την Ακαδημία Αθηνών, Κωνσταντίνου Σταλιδη.

    dimos amfisa murt 2

    dimos amfisa murt 3

    dimos amfisa murt 4

    dimos amfisa murt 5

    dimos amfisa murt 6

    dimos amfisa murt 7

    (Δελτίο Τύπου)

  • Μια ξεχωριστή εκδήλωση υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου τη Δευτέρα 17/06 στον προαύλιο χώρο του Ι.Ν. του Αγίου Σπυρίδωνος
    Μια ξεχωριστή εκδήλωση υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου τη Δευτέρα 17/06 στον προαύλιο χώρο του Ι.Ν. του Αγίου Σπυρίδωνος

    Καλλιτεχνική σύμπραξη του Μουσικού Σχολείου Άμφισσας με τη χορωδία Μυρτουντίων

    Το Μουσικό Σχολείο της Άμφισσας σε μια σύμπραξη με την υπέροχη Χορωδία Μυρτουντίων και την εξαιρετική μαέστρο τους, υψίφωνο Lena Sourmeli θα παρουσιάσουν στον Πύργο το έργο "Στην πυρκαγιά των Υδάτων"

    Σε μία ξεχωριστή εκδήλωση τη Δευτέρα 17 Ιουνίου στις 9.00 μ.μ. στον προαύλιο χώρο του Ι.Ν.Αγίου Σπυρίδωνος, μαθητές, καθηγητές και χορωδοί θα ερμηνεύσουν τραγούδια από το Λαϊκό ορατόριο του Μιλτιάδη Κασσάρα, το οποίο συνέθεσε εμπνευσμένος από την ποίηση, του βραβευμένου από την Ακαδημία Αθηνών, Κωνσταντίνου Σταλιδη.

    «Έργο απαιτητικό, λόγιο μα και Λαϊκό, τρυφερό και δυναμικό, το οποίο αγκάλιασαν και αγάπησαν από την πρώτη στιγμή, μαθητές, χορωδοί κι ερμηνευτες.

    Με τον στίχο "Πριν την Πρώτη και Μεγάλη Στιγμή" ξεκινά το Ορατόριο... αυτή την Πρώτη και Μεγάλη Στιγμή που ζούμε όλοι ξανά και ξανά για ότι μας αγγίζει ...

    Καλή αντάμωση με όλους όσους μας βοήθησαν τόσο πολύ... και καλή επιτυχία σε όλους!!!», αναφέρει μεταξύ άλλων ο συνθέτης και Διευθυντής του Μουσικού Σχολείου Άμφισσας κ. Κασσάρας σε δηλώσεις του.

    dimos ag spurid ekd 2

    (Δελτίο Τύπου)

  • Μια ακόμα ποιοτική εκδήλωση στο πλαίσιο της Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίας Φειάς από το Δήμο Πύργου
    Μια ακόμα ποιοτική εκδήλωση στο πλαίσιο της Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίας Φειάς από το Δήμο Πύργου

    Η μουσική ενώνει πολιτισμούς και πατρίδες

    Το τραγούδι της «Δικαιοσύνης Ήλιε νοητέ» που ακούστηκε από τα στόματα των μελών της γερμανικής νεανικής χορωδίας της Christophorus-Kantorei Altensteig, ήταν η κορυφαία στιγμή της ιδιαίτερα ποιοτικής εκδήλωσης που διοργάνωσε ο Δήμος Πύργου σε συνεργασία με την Ι.Μ. Ηλείας στον Άγιο Σπυρίδωνα την Κυριακή το απόγευμα και απόλαυσε πλήθος κατοίκων της ευρύτερης περιοχής της πρωτεύουσας του Νομού.

    Μία ακόμα ξεχωριστή πρωτοβουλία στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίας Φειάς όπου παρουσιάστηκε εκκλησιαστική, παραδοσιακή και λαϊκή μουσική από την Ελλάδα, την Ευρώπη και τη Γερμανία.

    Ο Μητροπολίτης Ηλείας & Ωλένης κ.κ. Αθανάσιος κατά την διάρκεια του χαιρετισμού του μίλησε για τη συμβολή τέτοιων εκδηλώσεων στην πνευματική καλλιέργεια των πολιτών και την πολιτισμική ανάπτυξη της περιοχής.

    Ο Δήμαρχος κ. Καννής αφού καλωσόρισε την νεανική γερμανική ορχήστρα μίλησε για τους στόχους της νέας Δημοτικής Αρχής με την διοργάνωση τέτοιων ποιοτικών εκδηλώσεων.

    Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης πέρα από τα διεθνή και τα γερμανικά τραγούδια ακούστηκαν επίσης τα «τραίνα που φύγαν», η «άπονη ζωή» και ο «συρτός της Ρόδου», ενώ ιδιαίτερο χρώμα έδωσε η σολίστ της χορωδίας Jeannette Bühler με την ερμηνεία δύο δημιουργιών του Σούμπερτ.

    Στην εκδήλωση εκτός των προαναφερομένων ήταν οι αντιδήμαρχοι Οικονομικών κ. Νίκος Θεοδώρου, Πολιτισμού κ. Γεώργιος Κάρδαρης, Παιδείας κ Θεόδωρος Κόρδας, ο εντεταλμένος σύμβουλος κ Θανάσης Τσαμπρινός, οι πρόεδροι του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου κ Κώστας Νικολούτσος , της Δ.Ε.Π. Α.Ε. Ο.Τ.Α. κ. Έλενα Μπαγιώργου, της ΔΕΥΠ κ. Ρούλα Αλικάκη-Τζανέτου και της Δημοτικής Ενότητας Πύργου κ. Αθηνά Κρεστενίτη.

    Επίσης οι πρόεδροι της Δημόσιας Βιβλιοθήκης κ Γιάννης Νικολόπουλος, του Παραρτήματος Ηλείας της Ε.Α.Α.Ν κ. Ζώης Υφαντής, των Αποστράτων Στρατού κ. Αθανάσιος Τσιγκρέλης, εκπρόσωποι φορέων και πλήθος κόσμου.

    ag spuridonas sunaulia 2

    ag spuridonas sunaulia 3

    ag spuridonas sunaulia 4

    ag spuridonas sunaulia 5

    ag spuridonas sunaulia 6

    ag spuridonas sunaulia 7

    (Δελτίο Τύπου)

  • O Ε' Κατανυκτικός Εσπερινός της Ι.Μ. Ηλείας, στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου
    O Ε' Κατανυκτικός Εσπερινός της Ι.Μ. Ηλείας, στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου
    `Έχοντας ήδη διανύσει το μέσον της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής και ευρισκόμενοι εις την προτελευταία εβδομάδα, κάνοντας τον ευλογημένο μας αγώνα προκειμένου να ζήσουμε και φέτος όσο γίνεται πνευματικά αυτή την ευλογημένη και κατανυκτική λειτουργική περίοδο η οποία είναι το «Ιερό Εκπαιδευτήριο», προκειμένου να φθάσουμε επάξια εις την ένδοξο και λαμπροφόρο Ανάσταση του Κυρίου, μέσα σε κλίμα ιεράς κατανύξεως και θρησκευτικής ευλαβείας, το απόγευμα της Κυριακής 14η Απριλίου 2024 (Δ' Νηστειών), που οι Ιεροί Πατέρες όρισαν να εορτάζουμε τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακος, προβάλλοντάς τον ως ασκητικό πρότυπο, τελέσθηκε ο Ε΄ Κατανυκτικός Εσπερινός εις τον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου μας κ.κ. Αθανασίου του Β' με την συμμετοχή του Πανοσιολογιοτάτου Αρχιμανδρίτου π. Αμβροσίου Γκουρβέλου, καθώς και των Αιδεσ. π. Θεοδώρου Χαμάλη, π. Βασιλείου Λαγκαδινού, π. Παναγιώτου Κλουκίνα, π. Αυγερινού Τσουκαλά, π. Ιωάννου Διαμαντοπούλου, π. Γεωργίου Αναγνωστοπούλου, π. Παναγιώτου Αγγελοπούλου, του Ιερολογιοτάτου Διακόνου π. Βασιλείου Σμέρου και του εφημερίου του Ναού π. Νικολάου Κατσηδήμα. Συμπροσευχόμενοι εντός του ιερού βήματος παρέστησαν οι Αιδεσ. π. Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου, π. Παντελεήμων Παπαηλιού και π. Θεόδωρος Γκοτσόπουλος. Τα δε κατανυκτικά τροπάρια του Τριωδίου, που το περιεχόμενο τους διαποτίζεται από τη συναίσθηση της αμαρτωλότητας, του πένθους, της συντριβής, της μετάνοιας και της θερμής ικεσίας για άφεση αμαρτιών, απέδωσαν εξαίσια οι καλλικέλαδοι ιεροψάλτες και άριστοι εκτελεστές της πατρώας Βυζαντινής Μουσικής, Δημήτρης Καλογερόπουλος και Αργύρης Ζέζας, πλαισιούμενοι αμφότεροι και από άλλους καλλίφωνους ιεροψάλτες.
    Ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης π. Αμβρόσιος Γκουρβέλος, Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών και Ιερατικός Προϊστάμενος του Μητροπολιτικού Ναού της Ευαγγελιστρίας Πατρών, ο οποίος με γλαφυρότητα μεταξύ άλλων τόνισε και τα εξής: "Στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα βλέπουμε αὐτό τό μῖσος τοῦ διαβόλου γιά τόν ἄνθρωπο, στό πρόσωπο αὐτοῦ τοῦ ταλαίπωρου παιδιοῦ, τοῦ ὁποίου θέλει νά ἀφαιρέσει καί τήν ζωή, προκειμένου νά ἀποκλείσει κάθε δυνατότητα καί προοπτική ἐπιστροφῆς, μετανοίας καί διορθώσεως. Ἀλλά καί ἡ ταλαιπωρία τοῦ πατέρα μήπως εἶναι μικρότερη; Ἄραγε πόσοι ἀπό ἐμᾶς δέν σηκώνουμε βαρεῖς σταυρούς ἐξαιτίας τῶν καλῶν σχέσεών μας μέ τό διάβολο, γιά τόν ὁποῖο ἐλπίζουμε καί ὑποστηρίζουμε, ὅτι δέν ὑπάρχει; Ἐμεῖς ἔχουμε τήν εὐλογία, νά γνωρίζουμε τόν ἀληθινό Θεό, τό Εὐαγγέλιο. Νά ἔχουμε πείρα τῆς δύναμης τῶν ἱερῶν Μυστηρίων καί τῶν θαυμάτων πού ἐπιτελεῖ ὁ Θεός. Ἔχουμε δίπλα μας τούς Ἀγγέλους καί τούς Ἁγίους μας, πού περιμένουν νά τούς ἁπλώσουμε τό χέρι μας, ὥστε νά μᾶς βοηθήσουν. Ὅμως ἡ ἁμαρτία ἰδιαιτέρως στήν ἐποχή μας ἔχει σηκώσει σημαία, κομπάζει, διαφημίζεται καί ἀπαιτεῖ φορτικά νά τήν προσκυνήσουμε καί νά τήν ἀκολουθήσουμε. Ἐπιπλέον οἱ διάφορες ἐξαρτήσεις, ὅπως τό διαδίκτυο, ὁ τζόγος, τό ἀλκοόλ, ἡ ἀνηθικότητα, τά ναρκωτικά, τό τσιγάρο ἔχουν δεσμεύσει τήν ἐλευθερία μας. Ὅλα αὐτά ἔχουν λυγίσει τήν θέλησή μας. Ὅμως «πάντα ἰσχύω ἐν τῷ ἐνδυναμοῦντι με Χριστῷ». Ὁ Κύριος στό σημερινό εὐαγγέλιο προαναγγέλει τό πᾶθος Του καί συγκεκριμένα τήν Σταύρωσή Του καί τήν μετά τρεῖς ἡμέρες Ἀνάστασή Του. Αὐτή ἡ προαναγγελία τοῦ ἐκούσιου θείου πάθους, ἔρχεται σέ ἀντιδιαστολή μέ τά πάθη τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν διάβολο. Ὁ Χριστός πάσχει ἐκούσια, ἐλεύθερα, εἰρηνικά, ἀπό ἀγάπη ἀνιδιοτελή. Ὁ ἀμετανόητος ἄνθρωπος, ὁ ὑποτεταγμένος στόν νόμο τῆς σαρκός πάσχει κι αὐτός. Ὅμως πάσχει ἀκούσια, εἶναι σκλαβωμένος σέ ἕνα φαῦλο κύκλο δυστυχίας, βιώνει τό μῖσος.Στήν ζωή μας πάντοτε ἀνοίγεται ἕνα δίλημμα. Νά μιμηθοῦμε τό πάθος τοῦ Χριστοῦ ἤ νά σηκώσουμε τά βαρειά ἀποτελέσματα τῆς προσχωρήσεώς μας στίς δαιμονικές δυνάμεις; Τό πρῶτο, τό ἐν Χριστῷ, ἔχει δυσκολία πού φαίνεται ἀλλά μιά αἰώνια προοοπτική, αὐτήν τῆς Ἀναστάσεως πού δέν φαίνεται. Ἡ συμπόρευσή μας μέ τόν πονηρό δείχνει εὔκολη καί εὐχάριστη. Κρύβει ὅμως μέσα της πολλή πίκρα καί κυρίως τό ψυχικό, ἔπειτα τόν σωματικό καί τέλος τόν αἰώνιο θάνατο. Τό κλειδί γιά τήν ἔξοδό μας ἀπό τίς δυνάμεις τοῦ πονηροῦ καί τήν ἀληθινή θλίψη πού αὐτές συνοδεύονται, βρίσκεται στήν ἐλεύθερη μίμηση τοῦ πάθους τοῦ Κυρίου. Ὅλα αὐτά προαναγγέλουν τήν Ἀνάσταση, σύμφωνα μέ τό Εὐαγγελικό Ἀνάγνωσμα. Ἑπομένως καί τήν δική μας συνανάσταση κατά τήν ἐπαγγελία καί ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ. Εἴθε, μέ τίς εὐχές τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου σας, τό ὑπόλοιπο τῆς Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς νά σημάνει γιά ὅλους μας καί τόν καθένα μας προσωπικά, τήν ἀπαρχή τῆς μεταμόρφωσής του, τῆς ὁμοίωσής του μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό. Μαζί Του στόν Σταυρό. Μαζί Του καί στήν Ἀνάσταση!"
    Η θεόπνευστη και εποικοδομητική αυτή ομιλία του εκλεκτού ομιλητού, αναφερόμενη στο Ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, έδωσε το στίγμα και τα απαραίτητα διδακτικά και πνευματικά εφόδια εις τους πιστούς, που συγκεντρώθηκαν εις τον Ιερό Ναό μας αλλά και τους ακροατές του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Ιεράς Μητροπόλεώς μας (107,6 FM), απ’ όπου αναμεταδόθηκε απ’ ευθείας η κατανυκτική ιερή ακολουθία. Κατά την απόλυση, ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης κ.κ. Αθανάσιος ευχαρίστησε τον ομιλούντα για τον μεστό πνευματικών περιεχομένων λόγο του. Εν συνέχεια προσφέρθηκαν καφές και νηστίσιμα γλυκίσματα εις το παραπλεύρως ενοριακό μας Κέντρο. Ο ΣΤ' και τελευταίος Κατανυκτικός Εσπερινός, θα τελεσθεί την ερχόμενη Κυριακή 21 Απριλίου (ΣΤ΄ Νηστειών), εις τον Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος Πύργου.
    ag spurid e katan 2
    ag spurid e katan 3
    ag spurid e katan 4
    ag spurid e katan 5
    ag spurid e katan 6
    ag spurid e katan 7
    ag spurid e katan 8
    (Δελτίο Τύπου)
  • Αργία Τριών Ιεραρχών 2024: Τι ισχύει με σχολεία και φροντιστήρια
    Αργία Τριών Ιεραρχών 2024: Τι ισχύει με σχολεία και φροντιστήρια

    Την Τρίτη 30 Ιανουαρίου, είναι η αργία των Τριών Ιεραρχών τι ισχύει φέτος για σχολεία και φροντιστήρια.

    Την Τρίτη 30 Ιανουαρίου 2024 είναι η γιορτή των Τριών Ιεραρχών που τα προηγούμενα χρόνια ήταν επίσημη αργία για τα σχολεία και τα φροντιστήρια.

    Συγκεκριμένα η γιορτή των Τριών Ιεραρχών ήταν επίσημη αργία για σχολεία και φροντιστήρια αλλά το 2020, η τότε υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, με διάταξη που κατέθεσε στη Βουλή την κατήργησε.

    Τονίζεται ότι σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση 219434/Α5/2016-ΦΕΚ 4212/Β/27-12-2016, είναι αργία για τα Φροντιστήρια και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών κάτι που σημαίνει ότι οι μαθητές θα ξεκουραστούν για λίγες ώρες ώρες το απόγευμα.

    Στα σχολεία θα γίνουν οι θρησκευτικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες τις πρώτες ώρες και στη συνέχεια θα κάνουν κανονικά μάθημα.

    Τι ανέφερε η διάταξη που κατήργησε την αργία των Τριών Ιεραρχών

    «Η 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους, ημέρα της θρησκευτικής των Τριών Ιεραρχών, παύει να συμπεριλαμβάνεται στις ημέρες σχολικής αργίας. Αποκαθίσταται ως ημέρα πραγματοποίησης εορταστικών εκδηλώσεων προς τιμή των Μεγάλων αυτών Πατέρων αλλά και της Παιδείας, καθώς και των μετόχων της εκπαιδευτικής διαδικασίας, εκπαιδευτικών και μαθητών.

    Οι εκδηλώσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν θρησκευτικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικά με την προβολή του κοινωνικού και παιδαγωγικού έργου των Μεγάλων Πατέρων και της προσφοράς τους στην Εκπαίδευση και τα Γράμματα. Η εν λόγω ρύθμιση καταλαμβάνει τόσο την Πρωτοβάθμια όσο και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δημόσια και ιδιωτική, έτσι ώστε ο τρόπος εορτασμού της συγκεκριμένης θρησκευτικής και σχολικής εορτής να είναι καθολικός και ενιαίος».

    Ποιοι ήταν οι Τρείς Ιεράρχες και πότε καθιερώθηκε η γιορτή τους

    Την ονομασία Τρεις Ιεράρχες έχουν τρεις άγιοι και Θεολόγοι της Ορθόδοξης Χριστιανικής πίστεως, προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο Βασίλειος ο Μέγας και ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός ή Θεολόγος.

    Σύμφωνα με την wikipedia, αναδείχθηκαν Πατέρες της Εκκλησίας και Άγιοι. Η γνώση και η δράση τους, τούς έδωσε τον τίτλο των Μεγίστων Φωστήρων, όπως ψέλνεται και στο τροπάριό τους: «Τους Τρεις Μεγίστους Φωστήρας Της Τρισηλίου Θεότητος...».

    Η εορτή των Τριών Ιεραρχών καθιερώθηκε γύρω στα μέσα του 11ου αιώνα και στα χρόνια του Κωνσταντίνου Θ' Μονομάχου ή του Αλέξιου Α΄Κομνηνού από τον Μητροπολίτη Ευχαΐτων Ιωάννη Μαυρόποδα ο οποίος συνέθεσε τμήμα της Ακολουθίας για τους Τρεις Αγίους της Εκκλησίας.

    Μέσα στην Ακολουθία ο Μαυρόπους υμνεί τη σημασία του έργου και την ποιότητα της δράσης τους και τονίζει τη σχέση της Τριανδρίας με τον Τρισυπόστατο Θεό για την Ορθόδοξη Εκκλησία. Οι απαρχές της Εορτής πρέπει να εντοπισθούν σε μια περίοδο «διανοητικού αναβρασμού».

    Είναι η εποχή που ο Κωνσταντίνος Θ' Μονομάχος αναδιοργάνωνε τη Νομική Σχολή της Κωνσταντινούπολης η οποία κατάρτιζε τα μελλοντικά στελέχη της Βυζαντινής διοίκησης, στελεχώνοντας τη Σχολή με λόγιους όχι αριστοκρατικής καταγωγής: σε αυτούς συμπεριλαμβάνονταν ο Μιχαήλ Ψελλός, ο Ιωάννης Ξιφιλίνος και ο Ιωάννης Μαυρόπους.

    Οι μεταρρυθμίσεις που ο Κωνσταντίνος Θ΄ προωθούσε και με τις οποίες ταυτίστηκε ο Ψελλός και η ομάδα του τους εξανάγκασε έναν-έναν σε παραίτηση στη συνέχεια. Πράγματι, οι συνεχείς επιθέσεις εκ μέρους του παλιού δικαστή Οφρυδά ήταν μια έκφραση δυσαρέσκειας για τον τρόπο στέρησης του ελέγχου της νομικής εκπαίδευσης εκ μέρους των καθημερινών εργατών του νόμου, της συντεχνίας των συμβολαιογράφων.

    Τα πνευματικά ενδιαφέροντα των Ψελλού και Ιωάννη Ιταλού και ο προσανατολισμός τους στην θύραθεν σκέψη προκάλεσε την αντίδραση της Εκκλησίας η οποία επιθυμεί να ελέγξει την εκπαίδευση και να την απαλλάξει από τα όποια περιττά της στοιχεία. Οι Τρεις Άγιοι εμφανίζονται μαζί το 1066 στο Ψαλτήριο Θεοδώρου και σε όλη τη διάρκεια του 11ου αιώνα όλο και πιο συχνά σε εικονογραφημένα χειρόγραφα.

    Στα Ευχάιτα πρέπει να καθιερώθηκε για πρώτη φορά η εορτή όταν ήταν εκεί ο Μαυρόποδας Μητροπολίτης. Η μνήμη των Τριών Ιεραρχών θεωρείται ότι έρχεται να συμβολίσει μεταφορικά την Αγία Τριάδα και τον ρόλο των Τριών Πατέρων στη διαμόρφωση του τριαδικού δόγματος και να υποδηλώσει τα όρια προσέγγισης του ελληνικού φιλοσοφικού στοχασμού.

    Ουσιαστικά η εκκλησιαστική εορτή θεσπίστηκε με σκοπό την κατασίγαση της εγερθείσης διάστασης σχετικά με την αξιολογική ιεράρχησή τους και δεν ήταν παρά ένα απλό επεισόδιο της ιστορίας της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης, καθώς ο καθορισμός περιελάμβανε τρεις πατέρες οι οποίοι ανήκαν στο κλίμα του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

    Πηγή: ieidiseis.gr

  • Κοπή βασιλόπιτας κατηχητικού σχολείου ΙΝ Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου
    Κοπή βασιλόπιτας κατηχητικού σχολείου ΙΝ Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου
    Τα Παιδιά μας είναι το μέλλον μας και η ελπίδα των παιδιών μας είναι η Εκκλησία! Η Εκκλησία δεν έρχεται στον κόσμο για να στερήσει τη Ζωή και γι' αυτό οι γονείς πρέπει να εμπιστεύονται τα παιδιά τους στα Κατηχητικά Σχολεία και να τα οδηγούν τακτικά στον Ιερό Ναό. Τα Παιδιά μας δεν έχουν μόνο υλικές κα μορφωτικές ανάγκες, έχουν και πνευματικές. Θέλουν πρότυπα. Και όταν το πρότυπο του Χριστού της Παναγίας και των Αγίων της Εκκλησίας μας δεν μπει ως οδηγός και θεμέλιο στη ζωή τους δυστυχώς θα έρθει η ώρα που θα απορρίψουν την όποια αυθαίρετη, εύθραυστη και μετέωρη αγωγή που τους δώσαμε. Και θα πορευτούν στη ζωή τους εγκλωβισμένα στα αδιέξοδά τους προς μεγάλη θλίψη των Γονέων. Με όσα συμβαίνουν και θα συμβούν γύρω μας είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη τα παιδιά μας από την μικρή ηλικία να διδαχθούν την Ορθόδοξη Χριστιανική μας πίστη, καθώς επίσης να μάθουν να ζητούν την βοήθεια του Θεού. Η εμπιστοσύνη στο Θεό δίνει απόλυτη ασφάλεια, γιατί ο Θεός είναι το παν! Η Κατήχηση είναι θεμελιώδες κεφάλαιο και όχι πάρεργο... αφού πρόκειται για την συστηματική προσπάθεια της Αγίας μας Εκκλησίας να διδάξει στα πιστά μέλη αυτής, τις βασικές δογματικές αλήθειες της, εντάσσοντάς τα ταυτόχρονα στη Μυστηριακή και Ενοριακή ζωή της. Η δε Κατήχηση μικρών αλλά και των μεγάλων πρέπει να γίνει πλέον το προπύργιο της διαφύλαξης αρχών και αξιών στην σημερινή μάλιστα ζοφερή και άνυδρη πνευματικά εποχή, που όλα ισοπεδώνονται και αποδομούνται και αυτό είναι το βασικό και ουσιαστικό έργο της Εκκλησίας, έστω και αν τις αποδίδουν αρνητικές κριτικές όσοι ενοχλούνται από το έργο Της!
    Με αυτές τις σκέψεις και με την χάρη του Θεού, μέσα σε κλίμα πνευματικής χαράς και σε εγκάρδια ατμόσφαιρα, παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν αρκετά Κατηχητόπουλα της ενορίας του Αγίου Σπυρίδωνος Πύργου με την επιμέλεια του εφημερίου π. Νικολάου Κατσηδήμα και την άοκνη φροντίδα της Κατηχήτριας Μαρίας Γιαννοπούλου-Μούτσου, έκοψαν την Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024, σε μία σεμνή τελετή την Βασιλόπιτα, προσδοκώντας μία καλή και ευλογημένη χρονιά, καθώς επίσης κάθε πρόοδο και ευλογία του Θεού στη Ζωή τους. Το φλουρί κέρδισε ο μικρός μαθητής και Ιερόπαιδας Αριστείδης Αναστ. Κωστόπουλος. Είθε οι στιγμὲς του Νέου Σωτηρίου 2024, να γίνουν σκαλοπάτια απ' όπου θα κατεβαίνει η Χάρις του Τριαδικού Θεού, στη ζωή μας και θα ανεβαίνουμε εμείς και τα παιδιά μας προς την Ουράνια Βασιλεία Του!.
    ΕΚ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ
    ag spurid pita Kat 2
    ag spurid pita Kat 3
    ag spurid pita Kat 4
    ag spurid pita Kat 5
    ag spurid pita Kat 6
    (Δελτίο Τύπου)
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ