Στο πλευρό των εκπαιδευτικών και των μαθητών του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας, οι οποίοι έχουν ξεσηκωθεί με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να μετατρέψει το σχολείο τους σε πρότυπο, στέκεται και η ΕΛΜΕ Ηλείας, όπου χθες όλοι μαζί προχώρησαν σε παράσταση διαμαρτυρίας προς τον προϊστάμενο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας Γιώργο Φωτεινόπουλο.
Σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί, η ΕΛΜΕ αλλά και η αντιπροσωπεία του δεκαπενταμελούς συμβουλίου των μαθητών του σχολείου, έκαναν λόγο για μία απόφαση η οποία αναμένεται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα τόσο στους ίδιους τους μαθητές όσο και στους καθηγητές, οι οποίοι έως τώρα έχουν στηρίξει με κάθε τρόπο την λειτουργία της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να μέτρα αρκετές επιτυχίες με την είσοδο των μαθητών της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Όλοι έκαναν λόγο για την δημιουργία ενός σχολείου “αρίστων”, το οποίο κατηγοριοποιεί τους μαθητές, εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα και δημιουργεί ταξικές διαφορές.
Μάλιστα θίγοντας το ζήτημα των χορηγιών από τις οποίες θα εξαρτάται η λειτουργία του σχολείου, όπως συμβαίνει με τα πρότυπα, έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για το τι μπορεί να σημαίνει αυτό σε περίοδο πιο έντονης οικονομικής κρίσης.
Αρχικά ο εκπαιδευτικός του σχολείου Γιώργος Βρύνας εμφανώς απογοητευμένος γι αυτή την εξέλιξη, αναφέρθηκε στην ουσιαστική δουλειά που γίνεται στο 2ο ΕΠΑΛ Αμαλιάδας και στις σπουδαίες επιτυχίες που έχει διαγράψει στην πορεία του, επιτυχίες οι οποίες όπως ανέφερε δεν έχουν εκτιμηθεί, αφού πλέον οι καθηγητές αυτοί πρέπει να βρουν άλλο σχολείο και στη θέση τους να έρθουν εκπαιδευτικοί “αυξημένων προσόντων”.
«Είμαστε σήμερα εδώ να διαμαρτυρηθούμε για την μετατροπή του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας σε πρότυπο. Μία μετατροπή η οποία προέκυψε εκ του μηδενός όσον αφορά την πληροφόρηση που είχαμε εμείς. Οι εκπαιδευτικοί, πληροφορηθήκαμε για αυτή την μετατροπή ή την πρόθεση της μετατροπής, αυτό θα μας το πει ο προϊστάμενος αν πρόκειται για τετελεσμένο ή όχι γεγονός, ενημερωθήκαμε λοιπόν την τελευταία ημέρα πριν τις διακοπές του Πάσχα. Είμαι ένας από τους εκπαιδευτικούς που μαζί με τους συναδέλφους μου σε δύσκολους καιρούς στηρίξαμε αυτό το σχολείο. Όλος ο νομός ξέρει πως λειτουργεί αυτό το σχολείο, τι επιτυχίες έχει. Τις επιτυχίες δεν τις έχουν οι τοίχοι του σχολείου, υπάρχει ένα εκπαιδευτικό προσωπικό από πίσω. Αυτό το εκπαιδευτικό προσωπικό όπως και οι μαθητές θεωρείται πλέον ότι δεν κάνει σε κάποιους και πρέπει αυτή η κατάσταση να αλλάξει και να μετατραπεί το σχολείο σε πρότυπο. Εδώ υπάρχει το ζήτημα προς όφελος ποιων;
Οι εκπαιδευτικοί που υποστήριξαν το σχολείο δεν ωφελούνται και πρέπει να ψάξουν να βρουν αλλού σχολείο. Για να έρθουν καθηγητές αυξημένων προσόντων και να πάνε το σχολείο καλύτερα από ότι το πήγαμε εμείς. Και όταν λέω καλύτερα αν δεν κάνω λάθος, είμαστε από τα πρώτα σχολεία σε επιτυχίες αποφοίτων στο πανεπιστήμιο, είμαστε από τα πρώτα σχολεία με συμμετοχές σε ευρωπαϊκά προγράμματα, είμαστε από τα λίγα σχολεία που έχουν μαθητές από πολλές εθνικότητες, από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, δε νομίζω να συμβαίνει αυτό σε πολλά πρότυπα ΕΠΑΛ. Υπάρχει επίσης και ένα ηθικό ζήτημα. Να υποθέσω ότι κάποιος από μας από τους εκπαιδευτικούς δεν θέλει να μετατραπεί το σχολείο σε προτύπων. Δεν του δίνεται η ευκαιρία με το να έρθει αυτή την απόφαση ξαφνικά, να πάει σε κάποιο άλλο σχολείο εφόσον υπάρχει οργανικό . Αυτή την περίοδο γίνονται αιτήσεις για να καταληφθούν οι οργανικές θέσεις.
Αυτές οι οργανικές θέσεις δεν θα υπάρξουν για μας γιατί δεν έχουμε ούτε καν δικαίωμα να κάνουμε αίτηση. Και θα πρέπει να δουλεύουμε σε ένα σχολείο πρότυπο ή θα πρέπει να φύγουμε από τις πόλεις μας και να ψάχνουμε σχολείο. Εκπαιδευτικοί που δουλεύουν 10 – 15 - 20 χρόνια να ψάχνουν να βρουν σχολείο. Ο νομός Ηλείας κατά την δική μου εκτίμηση πάσχει από “παραγοντισμό” και αυτός είναι και ο λόγος που είναι από τους τελευταίους σε ανάπτυξη. Κάποιοι παράγοντες λοιπόν θα έρθουν να μας πουλήσουν την μετατροπή του σχολείου σε πρότυπο για να κάνουν πολιτική καριέρα. Είναι οι ίδιοι παράγοντες που “βοήθησαν” να εξαφανιστεί από την Ηλεία οποιαδήποτε πανεπιστημιακή σχολή. Είναι τουλάχιστον αντιφατικό. Και καλό είναι όλους αυτούς τους παράγοντες όπως αυτοί μαύρισαν την ψυχή μας, να τους μαυρίσουμε κι εμείς όταν μεθαύριο έρθουν να μας παρουσιάσουν ότι το σχολείο μετατρέπεται σε πρότυπο και ότι αυτό είναι κάτι καλό για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς» επεσήμανε ο κ. Βρύνας
Ακολούθως σε ερώτηση που έγινε προς τον κ. Φωτεινόπουλο εάν ήταν ενήμερος για αυτή την εξέλιξη, ο ίδιος απάντησε αρνητικά σημειώνοντας ότι για την κίνηση αυτή ενημερώθηκε μαζί με τους υπόλοιπους και ότι ως τώρα δεν έχει δεχθεί κάποια επίσημη ενημέρωση σχετικά.
Από την πλευρά της η Ελισάβετ Μπίσα, μέλος της ΕΛΜΕ Ηλείας, αναφέρθηκε στο νομικό πλαίσιο, το οποίο αφορά στα πρότυπα σχολεία επισημαίνοντας ότι: «Αν διαβάσει κανείς το νομικό πλαίσιο, αντιλαμβάνεται ότι μιλάμε για ένα σχολείο κατηγοριοποιημένο θετικά υποτίθεται, μιλάμε για διαχωρισμό και διαφοροποίηση μαθητών. Μιλάμε για σχολείο που θα εξαρτάται από χορηγίες, το υπουργείο φαίνεται ότι θα απομακρυνθεί σιγά-σιγά από την χρηματοδότηση των δημόσιων σχολείων, μιλάμε για ένα σχολείο το οποίο θα έχει διαφορετικά αναλυτικά προγράμματα, τομείς, ειδικότητες, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.
Πέρα από το μεγάλο θέμα το δικό μας, το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι οι μαθητές. Σίγουρα οι μαθητές που ήδη φοιτούν θα αποφοιτήσουν σε ένα σχολείο το οποίο θα είναι πρότυπο. Όσοι θα εισαχθούν όμως στην πρώτη, θα έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα. Πέρα ότι θα εισαχθούν με βαθμό, με βαθμολογία γυμνασίου, ο αριθμός των εισαγομένων μαθητών, εξαρτάται από το υπουργείο, καθορίζεται με υπουργική απόφαση και αυτό σημαίνει ότι έχουμε καταρχάς βασικό αποκλεισμό. Και θα έχουμε αποκλεισμό μαθητών και στην πορεία, όταν δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν αυτά τα παιδιά σε προγράμματα και δραστηριότητες. Ξέρετε ότι η περιοχή έτσι κι αλλιώς είναι δύσκολη, εμείς έχουμε μαθητές από ορεινά χωριά, αναγκάζονται να ξυπνάνε στις πέντε το πρωί να έρχονται στο σχολείο, με ιδιαίτερες δυσκολίες που δεν είναι μόνο μαθησιακές, είναι και άλλες κοινωνικές, οικονομικές, αυτά τα παιδιά θα μπορούν να ανταπεξέλθουν;
Τι θα γίνουν αυτά τα παιδιά; Θα τελειώσουν το γυμνάσιο και αν δεν μπορέσουν να έρθουν στο δικό μας σχολείο, θα αναζητήσουν ένα άλλο ΕΠΑΛ πιθανόν του νομού. Αν μπορούν να βρουν θέση να πάνε εκεί. Αν δεν μπορούν να πάνε εκεί, θα κατευθυνθούν στα μεταγυμνασιακά, ΙΕΚ, διετή, δηλαδή μιλάμε στην ουσία για ανθρώπους που δεν θα έχουν βασικές γνώσεις και θα βγουν σε μία αγορά εργασίας ως ανειδίκευτοι εργάτες, θα είναι δηλαδή ένα εκμεταλλεύσιμο προϊόν. Εγώ δηλώνω λοιπόν ότι είμαστε κάθετα αντίθετοι και ζητώ και την συμπαράσταση και άλλων συναδέλφων και από άλλα σχολεία».
Στο κοινωνικό σκέλος αυτής της απόφασης στάθηκε στη συνέχεις η αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας Ευρυδίκη Παυλοπούλου, η οποία τόνισε ότι: «Όλα τα σχολεία πρέπει να είναι δωρεάν, δημόσια, ποιοτικά, για όλα τα παιδιά, χωρίς καμία εξαίρεση. Να λαμβάνεται υπ’ όψιν δηλαδή το κοινωνικό περιβάλλον, το οικονομικό περιβάλλον από το οποίο προέρχονται, το χρώμα, η φυλή, η θρησκεία, θεωρούμε δηλαδή ότι όλα τα παιδιά πρέπει να πηγαίνουν σε ποιοτικά σχολεία όπου μέσα σε αυτά, η ποιοτική διαδικασία θα έχει σαν στόχο να ανυψώσει το μορφωτικό επίπεδο όλων των παιδιών.
Και μέσα από αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία όλα τα παιδιά θα έχουν την δυνατότητα πρώτα πρώτα να ανακαλύψουν τις ανάγκες τους και ταυτόχρονα να τις καλύψουν. Πραγματικά μέσα από αυτή τη διαδικασία καλύπτονται και οι πραγματικές κοινωνικές ανάγκες και όχι αυτές που δημιουργούνται επίπλαστα εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα. Αυτή είναι η ουσία που στηρίζουμε και τα παιδιά που είναι τώρα εδώ και έχουν τις απορίες τους και το σύλλογο διδασκόντων που πράγματι με συνηθισμένο για τα πράγματα τρόπο, να μαθαίνουν ότι μετατρέπεται το σχολείο τους σε πρότυπο την παραμονή πριν κλείσουμε για διακοπές του Πάσχα».
Στην προσπάθεια της κυβέρνησης να χρησιμοποιήσει τα πρότυπα σχολεία ως όχημα για την δημιουργία διαφορετικών ταχυτήτων, στην δημόσια εκπαίδευση αναφέρθηκε ακολούθως ο γραμματέας της ΕΛΜΕ Ηλείας Γιάννης Γιαννόπουλος. «Αυτή είναι και η βασική αρχή που εμείς ως συνδικαλιστικό κίνημα αντιδρούμε. Ποιοι κάνουν πρόταση για το πρόγραμμα σπουδών στα πρότυπα σχολεία; Κάνει το υπουργείο Παιδείας; Όχι! Εδώ εμπλέκονται φορείς της αγοράς, εκπρόσωποι του συνδέσμου βιομηχάνων, εκπρόσωποι επιμελητηρίων, εκπρόσωποι από την τοπική αυτοδιοίκηση, για να δημιουργήσουν πρόγραμμα σπουδών προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς. Άρα αυτό που έως τώρα γνωρίζαμε, το δημόσιο σχολείο, το υπουργείο Παιδείας καθορίζει πρόγραμμα ενιαίο για όλους τους μαθητές σε αυτή τη διαδικασία δεν θα ισχύει.
Δεύτερον, ο ταξικός διαχωρισμός. Παίζουν με μία λέξη η οποία μπορεί στην κοινή γνώμη να ακούγεται ωραία, όμως αυτή η οπτική του προτύπου βάζει δύο κατηγορίες μαθητών. Αυτούς που θα συμμετέχουν σε ένα τέτοιου είδους πρότυπο σχολείο και τους υπόλοιπους που αποκλείονται. Δηλαδή οι μαθητές που θέλουν να φοιτήσουν σε συγκεκριμένες ειδικότητες στο 2ο ΕΠΑΛ Αμαλιάδας θα πρέπει να περάσουν από μία διαδικασία κατηγοριοποιήσης, κατάταξης. Με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου τους. Θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση σε δεύτερο χρόνο πόσοι θα είναι οι εισακτέοι και αυτή θα μπουν στο πρότυπο ενώ οι υπόλοιποι δεν θα μπορούν να είναι σε αυτό το σχολείο και ας έχει ειδικότητα που δεν θα μπορέσουν να την βρουν σε άλλη περιοχή. Άρα αυτόματα, συμβαίνει ένας ταξικός διαχωρισμός. Γιατί οι μαθητές έχουν διαφορετικά κοινωνικά πρότυπα, προέρχονται από ευάλωτες οικογένειες και ενδεχομένως να μην μπορούν να ανταποκριθούν και στο πρόγραμμα σπουδών που και αυτό θα καθοριστεί με υπουργικές αποφάσεις σε δεύτερο χρόνο. Άρα αυτή τη στιγμή μιλάμε για τον αποκλεισμό μαθητών. Αυτό το οποίο βάζουμε ξεκάθαρα εμείς είναι ότι το υπουργείο, η Νέα Δημοκρατία συγκεκριμένα με την κυρία Κεραμέως να ηγείται, δημιουργεί κατηγοριοποιημένα σχολεία και ταυτόχρονα διαχωρίζονται οι μαθητές».
Ένα ευαίσθητο ζήτημα έθιξε στη συνέχεια η μαθήτρια και μέλος του δεκαπενταμελούς συμβουλίου του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας, Φωτεινή Καραγιάννη, η οποία έχοντας μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία και ΔΕΠΥ ρώτησε τον κ. Φωτεινόπουλο, πως μαθητές που δεν έχουν την δυνατότητα να έχουν άριστες επιδόσεις, θα μπορέσουν να συνεχίσουν σε αυτό το σχολείο; «Θέλω να εκφράσω μία σκέψη που έχω ως μαθήτρια με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία και ΔΕΠΥ και θέλω να ρωτήσω παιδιά σαν εμένα, παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να έχουν τόσες καλές επιδόσεις, που θέλουν μία παραπάνω ώθηση, όλα αυτά τα παιδιά αν το σχολείο γίνει πρότυπο με άριστες βάσεις τι θα απογίνουν; Έχουμε έρθει μία αντιπροσωπεία το δεκαπενταμελές συμβούλιο και είμαστε η φωνή των παιδιών που είναι πίσω μας. Δεν μπορώ να καταλάβω με ποιο κριτήριο υπάρχει μια βαθμολογία. Όλα αυτά τα παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να έχουν κάποιο φροντιστήριο ή μεταφορικό μέσο για να πάνε σε άλλο σχολείο τι θα γίνει; Δεν μπορώ να καταλάβω με ποιο κριτήριο θα υπάρχει μια βαθμολογία. Θεωρώ ότι θα μείνουν πάρα πολλοί μαθητές απέξω. Όλοι αυτοί οι μαθητές που δεν θα μπορούν να πιάσουν τις βάσεις».
Υπέρ των επιχειρημάτων της μαθήτριας τάχθηκε και η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας Στέλλα Αναστασίου, υπογραμμίζοντας ότι: «Τα επιχειρήματα της μαθήτριας είναι ακριβώς αυτά που λέμε εμείς για την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την κατηγοριοποίηση των μαθητών. Το πρότυπο σχολείο είναι ένα σχόλιο το οποίο ακόμα περισσότερο ανυψώνει τους ταξικούς φραγμούς. Τι θα γίνουν τα παιδιά με τις μαθησιακές δυσκολίες, τα παιδιά που είναι από ευάλωτα χαμηλά κοινωνικά στρώματα, οι αλλοδαποί μαθητές που έχουν πρόβλημα με τη γλώσσα; Γιατί το ΦΕΚ ίδρυσης των προτύπων ΕΠΑΛ είναι ξεκάθαρο. Οι μαθητές μπαίνουν με το βαθμό απολυτηρίου του γυμνασίου. Άρα λοιπόν έχουμε κατευθείαν κατηγοριοποίηση των μαθητών. Επίσης, όσον αφορά τις ειδικότητες, το 2ο ΕΠΑΛ Αμαλιάδας έχει ειδικότητες που δεν υπάρχουν σε άλλα σχολεία του νομού.
Θεωρούμε ότι η ίδρυση αυτών των σχολείων ειδικά στην περιοχή μας είναι επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών, στα εργασιακά των συναδέλφων και βέβαια οι γονείς θα κληθούν να βάλουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη. Να είμαστε ξεκάθαροι ότι η κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται καθόλου για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης με την ίδρυση των προτύπων σχολείων γιατί αν ενδιαφερόταν πραγματικά όλο αυτό το διάστημα, στα δύο χρόνια πανδημίας θα είχε πάρει μέτρα έτσι ώστε τα σχολεία να λειτουργούν με ασφάλεια και θα βοηθούσε κι εμάς τους εκπαιδευτικούς το έργο μας και τα παιδιά». Τέλος, ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας Γιώργος Φωτεινόπουλος αφού άκουσε τις απορίες και τις τοποθετήσεις σχετικά με αυτή την εξέλιξη τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών, συμφώνησε και ο ίδιος ότι ήταν κάτι που έγινε πολύ γρήγορα, χωρίς να υπάρχει σωστή ενημέρωση, αναφέροντας παράλληλα ότι σκοπεύει όλα όσα συζητήθηκαν να τα μεταφέρει στους αρμόδιους. Ωστόσο όμως, καταθέτοντας την προσωπική του άποψη τάχθηκε υπέρ των προτύπων σχολείων καθώς όπως χαρακτηριστικά ανέφερε συνεισφέρουν στην πρόοδο.
«Ακούστηκαν πραγματικά εύλογες απορίες που δεν έχω και εγώ να δώσω απάντηση στις περισσότερες από αυτές. Πραγματικά υπήρχε έλλειψη ενημέρωσης, ήταν πολύ γρήγορο, εγώ δεν ξέρω ούτε από που προήλθε ούτε πως έγινε κι εμένα ο διευθυντής σας με ενημέρωσε. Από την εμπειρία μου στα δύο χρόνια στην διεύθυνση θέλω να πω ότι το 2ο ΕΠΑΛ Αμαλιάδας είναι σχολείο κόσμημα. Και για να καταθέσω την προσωπική μου άποψη, αν ήμουν καθηγητής σε αυτό το σχολείο θα ζήταγα με όλες μου τις δυνάμεις να γίνει πρότυπο. Διότι, όταν κάνουμε βήματα, συνεισφέρουμε στην πρόοδο. Για το ζήτημα περί των εργασιακών σχέσεων των συναδέλφων δεν αλλάζει τίποτα στο σχολείο. Ομοίως η σύνθεση των υπαρχόντων μαθητών και αυτό δεν αλλάζει. Ομοίως και η διοίκηση των σχολείων και αυτό δεν αλλάζει. Το σωστότερο απ’ όλα θα ήταν να έχει γίνει από εμάς ως διοίκηση μία εξαντλητική κουβέντα στο σχολείο σας και στα υπόλοιπα σχολεία του Πύργου. Υπάρχει θέμα ενημέρωσης. Εγώ θα μεταφέρω όλα αυτά και προς τα πάνω…» σημείωσε ο κ. Φωτεινόπουλος.