Τρία χαριτωμένα σκυλάκια, πρώην αδεσποτάκια χάρισαν μεγάλη χαρά στους μαθητές του Ειδικού Σχολείου Πύργου, καθώς οι εκπαιδευτικοί βασιζόμενοι σε έρευνες που αποδεικνύουν τα θεραπευτικά οφέλη των ζώων και ιδιαίτερα των σκύλων, κυρίως στα παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, τα ενέταξαν στην καθημερινότητά τους στο σχολείο.
Η χαρά των παιδιών ήταν απερίγραπτη. Μάλιστα όπως έγινε γνωστό την ημέρα εκείνη, ένας μαθητής από το πρωί δεν ένιωθε καλά καθώς παρουσίαζε ξεσπάσματα κι εκρήξεις θυμού. Αν και οι εκπαιδευτικοί με κατάλληλες παιδαγωγικές τεχνικές προσπάθησαν να τον ηρεμήσουν, η ουσιαστική αλλαγή στη συμπεριφορά του, επήλθε όταν ήρθε σ’ επαφή με τα εκπαιδευμένα σκυλάκια. Άρχισε να έχει βλεμματική επαφή με όλους, εκδηλώνοντας τη χαρά του μ’ ένα πλατύ χαμόγελο.
Η δράση αυτή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος που υλοποιεί το σχολείο, με τίτλο: ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων – θεραπευτικά οφέλη.
Οι μαθητές του σχολείου, έρχονται σ’ επαφή με τα ζώα, μέσα από πολλούς τρόπους όπως: παραμύθια με ζώα, παιχνίδια με ζώα μινιατούρες, καλλιτεχνική έκφραση, αλλά κυρίως μέσα από την επαφή τους με πραγματικά ζώα συντροφιάς, κυρίως σκύλους.
Πράγματι, μια ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας για τις ψυχοπαιδαγωγικές μορφές παρέμβασης με τη βοήθεια των ζώων (Animal - assisted interventions) καταδεικνύει τα τεράστια οφέλη αυτών των παρεμβάσεων σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα και ειδικότερα στα άτομα με αναπηρίες. Τα οφέλη αυτά αποτέλεσαν έναυσμα για την εφαρμογή πλήθος ψυχοπαιδαγωγικών παρεμβάσεων με τη βοήθεια ζώων στο πλαίσιο σχολείων Ειδικής Αγωγής στο διεθνή χώρο, αλλά τα τελευταία χρόνια και σε ορισμένα σχολεία της χώρας μας.
Τα παιδιά με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) φαίνεται να προτιμούν την αλληλεπίδραση με τα σκυλιά λόγω του ότι τα σκυλιά έχουν πιο απλό σύστημα επικοινωνίας, χρησιμοποιούν μόνο τη γλώσσα του σώματος και μεταδίδουν μηνύματα με μη λεκτικό τρόπο. Καθώς τα παιδιά με αυτισμό έχουν σοβαρό πρόβλημα να αντιληφθούν τα λεκτικά μηνύματα, να τα συνδέσουν με τα μη λεκτικά και να ανταποκριθούν, η απλότητα της επικοινωνίας των σκύλων τα καθιστά πιο προσιτά σε αυτά. Επίσης, σημαντικό στοιχείο της παρουσίας των ζώων θεραπείας και ειδικότερα του σκύλου στα παιδιά με αυτισμό είναι η ικανότητά του να λειτουργεί ως διαμεσολαβητής στις σχέσεις του παιδιού με το περιβάλλον του. Αυτός ο δεσμός βοηθά το παιδί να ηρεμήσει.