Αυλαία στην τραγωδία με την συντριβή F-4 Phantom στην Ανδραβίδα, καθώς το μεσημέρι της Τετάρτης ανακοινώθηκε ότι είναι νεκρός και ο 31χρονος κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφους, σμηναγός Στάθης Τσιτλακίδης. Είχε προηγηθεί το μεσημέρι της Δευτέρας η ανακοίνωση για τον θάνατο του 29χρονου υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα.
Την ίδια ώρα, πλέον θεωρείται σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια κομμάτια από το αεροσκάφος, ενώ οι ειδικοί δεν περιμένουν τίποτα από τον καταγραφέα του Phantom. Και αυτό γιατί ακόμη και αν βρεθεί, το πιθανότερο είναι ότι θα έχει καταστραφεί, καθώς δεν έχει θωράκιση για να αντέχει σε πιθανή πρόσκρουση.
Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους, όπως το Phantom, αντικαθιστά το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών, όμως, έχει διαφορετικό λόγο ύπαρξης. Για την ακρίβεια, καταγράφει ήχο και εικόνα προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετά τις πτήσεις, ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Το ζητούμενο είναι να χαρτογραφήσουν τον βυθό της θάλασσας στο συγκεκριμένο σημείο. Ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα και αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, οι ειδικοί θα μπορούν να καταλάβουν εάν ήταν σε λειτουργία πριν το F-4 συντριβεί.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται το ΓΕΕΘΑ να ζητήσει βοήθεια από άλλες χώρες που έχουν τη δυνατότητα για υποβρύχιες επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη.
Το πόρισμα θα ρίξει φως
Τα αίτια του δυστυχήματος θα καθοριστούν από το πόρισμα που θα συντάξουν οι εμπειρογνώμονες. Η πρώτη φάση είναι το ευχάριστο σενάριο να επαρκούν τα ευρήματα από τα κομμάτια του αεροσκάφους που έχουν περισυλλεγεί ώστε να μπορέσουν οι εμπειρογνώμονες να φτιάξουν το πόρισμα.
Εναλλακτικά, στη δεύτερη φάση, θα πρέπει να περισυλλεγεί το αεροσκάφος, δηλαδή να μαζέψουν τους δύο κινητήρες και το μεγαλύτερο μέρος της ατράκτου.
Τα σενάρια που μελετούν οι ειδικοί
Πολλά είναι τα σενάρια που μελετούν οι εμπειρογνώμονες που έχουν αναλάβει να ερευνήσουν τα όποια κομμάτια έχουν περισυλλεγεί, ωστόσο ειδικοί αναφέρουν ότι είναι πιθανό η πτώση να οφείλεται σε κάποιον ακραίο ελιγμό.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη άσκηση την οποία εκτελούσαν οι πιλότοι του Phantom είναι αρκετά απαιτητική, καθώς είναι άσκηση τακτικών ελιγμών και εκτελείται ελάχιστα πάνω την επιφάνεια της θάλασσας και συγκεκριμένα στα 100 μέτρα.
Οι ιπτάμενοι δεν μιλούν μέσω ασυρμάτου προκειμένου να μην εντοπιστούν, μιας και στα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνεται και προσβολή θαλάσσιου στόχου. Όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, πρόκειται για μία άσκηση που θέλει μεγάλη προσοχή, ενέχει κινδύνους και απαιτεί εγρήγορση και αφοσίωση.
Στις έρευνες για τα αίτια του δυστυχήματος, σύμφωνα με την ΕΡΤ, τα σενάρια είναι:
- μηχανική βλάβη
- ανθρώπινο λάθος
- τυχαίο γεγονός
Στο «μικροσκόπιο» των πραγματογνωμόνων, βρίσκονται:
- «κασέτα»: εικόνα και ήχος
- καταθέσεις πιλότων
Πηγή: Real.gr