Μια εξαιρετικά σημαντική εκδήλωση με θέμα «Η Απόλυτη Ανθρώπινη Σκέψη στη Σύγχρονη και Μελλοντική Κοινωνία» είχαν την ευκαιρία - το πρωί της Παρασκευής 26 Ιανουαρίου 2024 - να παρακολουθήσουν δια ζώσης αλλά και μέσω διαδικτύου οι μαθητές/-τριες και οι εκπαιδευτικοί Γυμνασίων (Αρχαίας Ολυμπίας, Λάλα) και Λυκείων (1ο, 2ο, 3ο, 4ο ΓΕΛ Πύργου, ΓΕΛ Πελοπίου, ΓΕΛ Καράτουλα, ΓΕΛ Λάλα) της Ηλείας, στο φιλόξενο χώρο του συνεδριακού και εκθεσιακού κέντρου ΣΠΑΠ στην Αρχαία Ολυμπία.
Προσκεκλημένος ομιλητής ήταν ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, επίτιμος ερευνητής του Ελληνικού Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στον κλάδο των Μαθηματικών με τίτλο «Εφαρμοσμένη Ανάλυση» και Πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού, που οργανώνει τις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ κ. Γεώργιος Δάσιος.
Την εκδήλωση προλόγισε ο Διευθυντής του Γενικού Λυκείου Πελοπίου κ. Γεώργιος Μπίρμπας. Δρ. Χημικός, ο οποίος αφού, αρχικά, καλωσόρισε και ευχαρίστησε- εκ μέρους και του Συλλόγου Διδασκόντων του ΓΕΛ Πελοπίου- τον κ. Δάσιο για την αποδοχή της πρόσκλησης, στη συνέχεια αναφέρθηκε στο σκοπό και στον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της εκδήλωσης, επισημαίνοντας ιδιαίτερα την αξία και τη σημασία του «ανοικτού σχολείου». Επίσης τόνισε την αξία υιοθέτησης ισχυρών εργαλείων σκέψης για την κατανόηση ενός ταχύτατα μεταβαλλόμενου κόσμου, καθώς και των θεμελίων που στηρίζουν την Επιστήμη και την Τεχνολογία. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, μεταξύ των θεμελίων αυτών «από τα κορυφαία είναι τα Μαθηματικά, που παρέχουν ασφαλή και ποιοτική θέαση του κόσμου».
Χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του Παραρτήματος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας Ν. Ηλείας «Ιππίας ο Ηλείος» κ. Ιωάννης Τσόπελας. «Ζητήθηκε από το Παράρτημα της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας να υποστηρίξει τη σημερινή εκδήλωση και το Παράρτημά μας ανταποκρίθηκε άμεσα. Ο καθηγητής κ. Γεώργιος Δάσιος είναι ένας καταξιωμένος επιστήμονας με αναγνώριση τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας και αποτελεί ύψιστη τιμή για την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία το ότι είναι μέλος της. Έχοντας διατελέσει το 2004, Πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής στη Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα της Αθήνας και κεντρικός ομιλητής σε πολλά Πανελλήνια Μαθηματικά Συνέδρια της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας είναι αυτονόητο ότι κατέχει εξέχουσα θέση στην εκατό και πλέον χρόνων Ιστορία της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας». Κλείνοντας το σύντομο χαιρετισμό του ο κ. Τσόπελας προσέφερε τιμητική πλακέτα στον κ. Δάσιο εκ μέρους της διοικητικής επιτροπής και των μελών του Παραρτήματος.
Ακολούθως, το λόγο έλαβε η Γραμματέας του Παραρτήματος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας ν. Ηλείας κα Βασιλική Δεδότση, παραθέτοντας σημαντικές πληροφορίες για το επιστημονικό έργο του κ. Δάσιου.
Κεντρική ιδέα της ομιλίας ήταν η κατάδειξη της αξίας και της σημασίας των Μαθηματικών τόσο στη σύγχρονη όσο και στη μελλοντική επιστημονική και κοινωνική πραγματικότητα. «Ο πρωτόγονος άνθρωπος ανέπτυξε σταδιακά τη γλώσσα για να επικοινωνεί στην καθημερινότητά του με τους συνανθρώπους του. Πολύ αργότερα, όταν αυτή η επικοινωνία, αλλά και το επίπεδο νοημοσύνης του, εξελίχθηκαν, εμφανίστηκε η ανάγκη της ανάπτυξης μιας γλώσσας όπου οι λέξεις και τα διατυπούμενα νοήματα να έχουν εννοιολογική μοναδικότητα. Μια τέτοια γλώσσα θα επέτρεπε μια επικοινωνία σε μεγαλύτερο βάθος αλλά και ομοιομορφία στην κατανόηση πολύπλοκων επιχειρημάτων. Η στιγμή αυτή σηματοδοτεί τη γένεση των Μαθηματικών, εκείνης δηλαδή της γλώσσας επικοινωνίας που, όταν μιλάμε, καταλαβαίνουμε όλοι το ίδιο πράγμα» ανέφερε ο καθηγητής, συμπληρώνοντας « Η γλώσσα αυτή μας παρέχει το μοναδικό τρόπο να παρακολουθούμε πολύπλοκες νοητικές διαδρομές χωρίς να αποκλίνουμε ούτε κατ’ ελάχιστο, τόσο από την ακρίβεια της σκέψης μας, όσο και από τη μεταφορά της στους συνανθρώπους μας. Χρησιμοποιώντας απλοϊκή έκφραση θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι τα Μαθηματικά είναι μια γλώσσα με αυστηρούς κανόνες που δεν επιδέχονται καμία απολύτως εξαίρεση. Όταν λοιπόν λέμε σήμερα ότι τα Μαθηματικά αποτελούν το υπόβαθρο κάθε επιστήμης, στην ουσία αναγνωρίζουμε ότι το επίπεδο των επιστημών έχει τέτοια ανάπτυξη, προς κάθε κατεύθυνση, που η κατανόησή τους απαιτεί αυτή την απόλυτα οργανωμένη ανθρώπινη σκέψη. Η διάχυση λοιπόν της μαθηματικής σκέψης στη σύγχρονη κοινωνία υπαγορεύεται από την καθημερινή απαίτηση για όλο και πιο πολύπλοκα νοήματα, για όλο και πιο βαθιά κατανόηση του κόσμου μας σε επίπεδο φυσικών επιστημών, κοινωνικών διαδικασιών και πολιτικό-οικονομικών προκλήσεων. Με αυτή λοιπόν την έννοια τα Μαθηματικά αποτελούν τους πυλώνες των επιστημών, την στέρεη βάση της ανθρώπινης σκέψης και της σωστής επιχειρηματολογίας».
Στη συνέχεια της ομιλίας του ο κ. Δάσιος με γλαφυρότητα αναφέρθηκε στη χρησιμότητα των Μαθηματικών στο σημερινό κόσμο, στη διάδοσή τους σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητάς μας, εστιάζοντας, συνακόλουθα, το λόγο του στην αλληλοεπιδρώσα σχέση ανθρώπου και τεχνολογίας, με αφορμή το σύγχρονο προβληματισμό για τις προκλήσεις, τις ευκαιρίες και τους κινδύνους, που αναφύονται από την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην εποχή μας. «Η φαινομενική ευφυία του υπολογιστή δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένας θαυμασμός για την ταχύτητά του. Ανακαλύψαμε δηλαδή μια φυσική διαδικασία που τρέχει πολύ πιο γρήγορα από τον εγκέφαλό μας και την χρησιμοποιούμε για να κερδίσουμε χρόνο. Αυτή η ανακάλυψη είναι στην πραγματικότητα ευφυΐα, ενώ η ταχύτητα του μηχανήματος προφανώς δεν αντιπροσωπεύει ευφυία. Καταλήγουμε λοιπόν στην ουσιαστική διαφορά μεταξύ υπολογιστή και ανθρώπινου εγκεφάλου που είναι ο προγραμματισμός απέναντι στην επιλογή. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να δηλώσω ότι με κανέναν τρόπο δεν επιχειρώ να μειώσω την υπολογιστική αξία της μηχανής. Η επιστημονική και τεχνολογική μας ανάπτυξη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη των υπολογιστών, αλλά το γεγονός αυτό δεν δικαιολογεί οποιαδήποτε υπερεκτίμηση της μηχανής απέναντι στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Γνωρίζουμε ότι η πληροφορία μειώνει την αβεβαιότητα των επιλογών, και με αυτήν την έννοια, ένας υπολογιστής έχει τόση πληροφορία ώστε δεν έχει άλλες επιλογές εκτός από αυτή που του προκαθόρισε το πρόγραμμα. Ας αναρωτηθούμε για το ποιος μπορεί να προγραμματίσει έναν υπολογιστή να «σκέφτεται», όχι μόνον ταχύτερα, αλλά και καλύτερα από τον ίδιο;» ανέφερε, προσθέτοντας «Εδώ θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα γεγονός που σχετίζεται άμεσα με αυτά που προανέφερα. Ο μεγάλος μαθηματικός David Hilbert είχε ερωτηθεί κάποτε για το πού οφείλεται αυτή η ικανότητά του να δίνει κάθε φορά διαφορετική απόδειξη για το ίδιο μαθηματικό αποτέλεσμα, και η αποστομωτική του απάντηση ήταν ότι οφείλεται στην έλλειψη ισχυρής μνήμης. Έτσι κάθε φορά αντιμετώπιζε το ερώτημα σαν ένα άγνωστο γεγονός το οποίο απεδείκνυε με διαφορετικό τρόπο. Ποιο μηχάνημα θα μπορούσε ποτέ να κάνει κάτι τέτοιο; Η εκπληκτική ανάπτυξη λοιπόν του τεχνολογικού μας πολιτισμού οφείλεται στην ευφυία του ανθρώπου να παντρέψει τη δική του ευφυία με την ηλεκτρομαγνητική ταχύτητα που του παρέχει η Φύση. Η ενορχήστρωση αυτής της σύζευξης οφείλεται προφανώς στα Μαθηματικά, δηλαδή στην οργανωμένη ανθρώπινη σκέψη».
Με ένα θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα έκλεισε η ομιλία. Στη συνέχεια ακολούθησε διαλογική και εποικοδομητική συζήτηση. Οι μαθητές και οι μαθήτριες έθεσαν σημαντικά ερωτήματα και μοιράστηκαν τους προβληματισμούς τους. Ερωτηθείς μετά το πέρας της εκδήλωσης ο κ. Δάσιος δήλωσε ενθουσιαστικά: Χάρηκα πάρα πολύ την επαφή με τα παιδιά και ιδιαίτερα την πρωτοτυπία της σκέψης τους. Νομίζω ότι οι νέοι μας είναι πολύ καλύτεροι από αυτό που πιθανόν να νομίζουμε. Σας ευχαριστώ πολύ!
Η εκδήλωση οργανώθηκε με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών του Γενικού Λυκείου Πελοπίου, κας Καλογέρου, κας Γαβριλιάδη, κας Γαλάνη, κας Μπίτσικα, κ. Κούτσιου, κ. Νιώτη. Υποστηρίχθηκε επιπροσθέτως από τους Εκπαιδευτικούς κ. Γιαννακέα Υποδιευθυντή του σχολείου, κ. Ζούνη, κα Καλαμπόκα και τον Διευθυντή του σχολείου κ. Μπίρμπα.
Συνδιοργανώθηκε από το ΓΕΛ Πελοπίου και το Παράρτημα Ν. Ηλείας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας «Ιππίας ο Ηλείος».
Για την υλοποίηση της δράσης συνέβαλαν η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας και ο Δήμος Αρχαίας Ολυμπίας.
Την εκδήλωση παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο Αντιδήμαρχος Παιδείας του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας κ. Χρυσανθακόπουλος, ο Αρχαιολόγος στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας κ. Αντωνόπουλος, η Διευθύντρια του Γυμνασίου Αρχαίας Ολυμπίας κα Λιάγκουρα και ο Διευθυντής του Γενικού Λυκείου Καράτουλα κ. Ταυλόπουλος.