Για την γέφυρα Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη που κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο μετά την πρόσκρουση του πλοίου «Dali» αναφέρθηκε ο ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, Παναγιώτης Καρύδης.
Γιατί κατέρρευσε η γέφυρα - Ποια λάθη έγιναν στην κατασκευή
Αρχικά, ο ειδικός συνέκρινε την γέφυρα της Βαλτιμόρης με αυτή του Ρίου - Αντιρρίου, εξηγώντας στην ΕΡΤ: «Στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, επειδή το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου περνάει μεταξύ τεσσάρων μεσοβάθρων, έχει 4 μεσόβαθρα η γέφυρα-στηρίζεται μέσα στη θάλασσα-, μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα. Έχει υπολογιστεί, λοιπόν, η σχετική γέφυρα να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα. Δηλαδή, αν λόγω του ρήγματος μετακινηθεί κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο, να μην καταρρέει. Αυτό, προφανώς, δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση, γιατί απλώς δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά».
«Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι, η γέφυρα κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, από οποιοδήποτε υλικό κι αν ήταν κατασκευασμένη, μπετό ή μέταλλο» πρόσθεσε ο καθηγητής.
«Είναι σαν να έγινε μια προσομοίωση σεισμού»
Ο Παναγιώτης Καρύδης επεσήμανε, ακόμα, ότι κατά τη στατική και αντισεισμική μελέτη της γέφυρας δεν υπολογίζονται μόνο σενάρια με βάση τα Ρίχτερ, αλλά και την ένταση του σεισμού. «Δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2.000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει. Εκεί βρίσκεται το "κλειδί" όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας, να αντέχουν όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέουν» υπογράμμισε.
«Είναι σαν να έγινε μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή (της Βαλτιμόρης) και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων» ανέφερε ο καθηγητής.