Το έργο κατασκευής του δρόμου που θα συνδέσει κορυφαία πολιτιστικά μνημεία της Πελοποννήσου και τους τέσσερις από τους εφτά νομούς στο νότο, συζητήθηκε σε ημερίδα στη Μεγαλόπολη. Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου στο Δημαρχείο Μεγαλόπολης, συναντήθηκαν εκπρόσωποι πολιτικών κομμάτων, βουλευτές, εκπρόσωποι των δύο Περιφερειακών Αρχών, Δήμαρχοι της Ηλείας, της Αρκαδίας, της Λακωνίας και της Μεσσηνίας και εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων για να συναποφασίσουν την χάραξη του οδικού άξονα Λεύκτρο - Μεγαλόπολη - Αρχαία Ολυμπία, που θα συνδέσει δύο Περιφέρειες ( Πελοπόννησο και Δυτική Ελλάδα ), τέσσερις Περιφερειακές Ενότητες ( Αρκαδία, Ηλεία, Λακωνία και Μεσσηνία) και δεκάδες Δήμους όλων αυτών των περιοχών. Ενός δρόμου που θα συνδέσει γεωγραφικά, ιστορικά, αρχαιολογικά και τουριστικά ένα μεγάλο αναξιοποίητο κομμάτι της Πελοποννήσου.
Επί τάπητος τέθηκαν όλα τα ζητήματα που αφορούν το εγχείρημα, θέματα που αφορούν τη χάραξη, τη χρηματοδότηση, τις μελέτες και άλλα ώστε να ωριμάσει συνολικά το έργο και να προχωρήσει η κατασκευή του.
Οικοδεσπότης ήταν ο δήμαρχος Μεγαλόπολης Κώστας Μιχαλόπουλος, ο οποίος σημείωσε ότι η διασύνδεση μεγάλων αρχαιολογικών χώρων θα προωθήσει περισσότερο τον τουρισμό, θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη και θα βγάλει από την απομόνωση το σύνολο της περιοχής. Παρεμβάσεις από ηλειακής πλευράς πραγματοποίησαν ο βουλευτής Δημήτρης Αβραμόπουλος που ήταν και κεντρικός ομιλητής, η βουλευτής Διονυσία Αυγερινοπούλου, ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας Νίκος Κοροβέσης, ο δήμαρχος Ανδρίτσαινας - Κρεστένων Σάκης Μπαλιούκος και ο πρόεδρος του ΕΒΕ Ηλείας Κώστας Νικολούτσος, αλλά και οι εκπρόσωποι των δήμων Αρχ. Ολυμπίας Αθηνά Ηλιοπούλου, Ζαχάρως Γιώργος Τριγάζης, Πύργου, Δημήτρης Τζουανόπουλος.
Αβραμόπουλος: “Ο δρόμος θα χρησιμεύσει ως αγωγός οικονομικής ανάπτυξης”
Ο πρ. Ευρωπαίος Επίτροπος και Βουλευτής Ηλείας Δημήτρης Αβραμόπουλος, ήταν κεντρικός ομιλητής στην ημερίδα. Ο κ. Αβραμόπουλος μίλησε για την αλλαγή πολιτικής που σηματοδοτεί αυτή η σύμπνοια ανάμεσα στις δύο Περιφέρειες, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, και των δεκάδων Δήμων τους.
«Είναι πια κοινή συνείδηση ότι το μεγαλύτερο παραγωγικό κεφάλαιο της χώρας είναι η πολιτιστική της κληρονομιά και το ιστορικό της πρόσωπο. Η μορφοποίηση της ιδέας με στόχο την οδική σύνδεση των Αρχαιολογικών Χώρων: Μυστράς - Αρχαίο Θέατρο Μεγαλόπολης - Ναός Επικούρειου Απόλλωνα - Αρχαία Ολυμπία, αντανακλά αυτήν ακριβώς την πεποίθηση για την σημασία της διαχείρισης της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Πατρίδας μας και της Πελοποννήσου ειδικότερα.
Η νέα στρατηγική διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς σε επίπεδο Ε.Ε. και περιφερειών αντιμετωπίζει την αξιοποίηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς συνολικά και όχι μεμονωμένα.
Η Πελοπόννησος κατοικείται από τα προϊστορικά χρόνια και σπουδαία μνημεία από κάθε περίοδο της πολυκύμαντης ιστορίας της, όπως εμβληματικοί αρχαιολογικοί χώροι, βυζαντινές εκκλησιές και εντυπωσιακά κάστρα, την καθιστούν ιδανικό προορισμό για περιήγηση και επαφή με την ιστορία και τον πολιτισμό.
Είναι γεγονός ότι ο επισκέπτης της Πελοποννήσου απολαμβάνει το αυτονόητο, φυσικά, προνόμιο να μετακινείται με σχετική άνεση και ασφάλεια στις συγκοινωνιακές υποδομές της» τόνισε ο κ. Αβραμόπουλος.
Είναι χαρακτηριστική η αναφορά του κ. Αβραμόπουλου: «Πριν από τρία χρόνια, φιλοξένησα την τότε επίτροπο για την Περιφερειακή Ανάπτυξη κυρία Κρέτσου, και ξεκινήσαμε για την Αρχαία Ολυμπία. Η διαδρομή αυτή που είναι μιάμιση ώρα μπορεί να γίνει 25 λεπτά».
Όπως επισήμανε ο κ. Αβραμόπουλος η κατασκευή του δρόμου αυτού είχε πρωτοσυζητηθεί το 1934. Χαρακτηριστικά ανέφερε : «η οδική σύνδεση της Μεγαλόπολης με την Αρχαία Ολυμπία δεν αφορά μονάχα το σήμερα. Αποτελεί σχέδιο το οποίο η Ελληνική Πολιτεία έχει επεξεργαστεί και στο παρελθόν, ήδη μάλιστα πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η επιστημονική και οικονομική σκοπιμότητα αυτού του έργου έχει τεκμηριωθεί διεξοδικά από μελέτες των αρμόδιων υπουργείων κατά το παρελθόν, παρέχοντας μια στέρεη βάση στον ισχυρισμό ότι ο δρόμος αυτός δεν είναι μόνο μια οραματική ιδέα αλλά και μια πρακτική και ωφέλιμη επένδυση. Η πρωτοβουλία αυτή δεν αφορά μόνο την κατασκευή ενός φυσικού δρόμου- αντιπροσωπεύει μια βαθιά ευκαιρία να συνδέσουμε το πλούσιο παρελθόν μας με ένα ευημερούν μέλλον. Οραματιζόμαστε μια Πελοπόννησο οικονομικά ζωντανή, πολιτιστικά εμπλουτισμένη και κοινωνικά συνεκτική. Ο δρόμος θα χρησιμεύσει ως αγωγός οικονομικής ανάπτυξης, φέρνοντας αυξημένο τουρισμό και νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες στην περιοχή μας. Θα τονώσει τις τοπικές οικονομίες, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα βελτιώσει τη συνολική ποιότητα ζωής των κατοίκων μας. Η ιδέα έχει ωριμάσει και είναι μια ευκαιρία στη δεδομένη χρονική συγκυρία που βιώνει η ευρύτερη περιοχή της Μεγαλόπολης να υλοποιηθεί.
Το έργο αυτό αποτελεί το συλλογικό μας όραμα για ένα καλύτερο μέλλον. Ενσαρκώνει τις προσδοκίες μας για οικονομική ευημερία, πολιτιστική διατήρηση και περιφερειακή ενότητα και φανερώνει ότι με συναίνεση, κλίμα ομόνοιας, συνεννόησης και νέα πολιτική ήθη μπορούμε να πάμε μπροστά».
Αυγερινοπούλου: Κοινός στόχος η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων
Η Δρ. Διονυσία Αυγερινοπούλου, παρέστη στην ημερίδα τόσο με την ιδιότητά της ως Βουλευτής όσο και ως Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, η οποία είναι και αρμόδια για τα θέματα της απανθακοποίησης της περιοχής και του ταμείου δίκαιης μετάβασης, στον χαιρετισμό της αναφέρθηκε στην σημασία της οδικής σύνδεσης που θα ενώσει Αρκαδία, Ηλεία, Μεσσηνία και Λακωνία και την σύνδεση των Αρχαιολογικών Χώρων
Έκανε λόγο για έναν αναπτυξιακό στόχο τον οποίο στηρίζει όλο το προηγούμενο διάστημα, τόσο με παρεμβάσεις όσο και σχετικές ερωτήσεις της στη Βουλή, ενώ τόνισε ότι συντάσσεται και με την νέα κοινή προσπάθεια που απορρέει από τα συμπεράσματα της ημερίδας, σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους βουλευτές της περιοχής. Όπως ανέφερε στον χαιρετισμό της, η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων είναι ένα αυτονόητο αίτημα, ιστορικό και πολιτιστικό και είναι ένα όραμα το οποίο πρέπει να το δώσουμε ως έργο στις μέλλουσες γενεές.
Όπως υπογράμμισε, η Κυβέρνηση προχωρά με γρήγορους ρυθμούς το οδικό έργο Πατρών-Πύργου, προχωρά ο επανασχεδιασμός του δρόμου Πύργος-Καλό Νερό- Τσακώνα, ενώ στο πλαίσιο των οδικών υποδομών που θα συμβάλλουν στην τουριστική αναβάθμιση της περιοχής, εντάσσεται και η κατασκευή του δρόμου που θα συνδέει την Αρχαία Ολυμπία με την Εθνική Οδό Πύργου-Καλού Νερού και την παραλιακή ζώνη της νότιας Ηλείας αλλά και η κατασκευή ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου που θα ξεκινά από το Λεύκτρο, θα περνά από τη Μεγαλόπολη και θα φτάνει ως την Αρχαία Ολυμπία, που θα αποτελέσει εφαλτήριο μιας ανάπτυξης βιώσιμης και πολύπλευρης για τις δύο Περιφέρειες.
Παράλληλα, η κα. Αυγερινοπούλου απηύθυνε πρόσκληση προς τον Δήμο Μεγαλόπολης και τους φορείς της περιοχής ώστε το θέμα της απολιγνιτοποίησης και της δίκαιης μετάβασης να συζητηθεί στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, αμέσως μετά τις Ευρωεκλογές, προκειμένου να εξετασθεί η επιτάχυνση των επενδύσεων στην περιοχή της Μεγαλόπολης που θα αυξήσουν τις θέσεις εργασίας, θέμα το οποίο τέθηκε πρόσφατα και στον πρωθυπουργό, αλλά και η διεκδίκηση αύξησης των χρημάτων του ταμείου μετάβασης, ειδικότερα για τη Μεγαλόπολη.
Ν. Κοροβέσης: «Θα στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις αυτό το εμβληματικό εγχείρημα»
Ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Ηλείας, Νίκος Κοροβέσης εκπροσώπησε στην ημερίδα, τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριο Φαρμάκη. Ο κ. Κοροβέσης ξεκινώντας την τοποθέτηση του ανέφερε πως είναι παράδοξο το γεγονός πως για πολλούς, η Αρχαία Ολυμπία θεωρείται το κέντρο του κόσμου, όμως δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχουμε καταφέρει να κάνουμε την Αρχαία Ολυμπία το κέντρο της Πελοποννήσου και πρόσθεσε πως τόσο ο ίδιος όσο και ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας στηρίζουν το εγχείρημα της κατασκευής του δρόμου και είναι διατεθειμένοι να συνεργαστούν με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την υλοποίησή του.
«Eίναι παράδοξο, για πολλούς στον κόσμο η Αρχαία Ολυμπία να θεωρείται το κέντρο του κόσμου και εμείς το 2024 να μην έχουμε μπορέσει να κάνουμε την Αρχαία Ολυμπία το κέντρο της Πελοποννήσου” είπε ο κ. Κοροβέσης.
“Μέχρι πριν λίγο καιρό, η περιοχή της Ηλείας ήταν αδικημένη όσον αφορά τους οδικούς άξονες. Με ορθή διεκδίκηση προς την κυβέρνηση πετύχαμε την έναρξη και σε λίγους μήνες στην ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού, τη σύνδεση δηλαδή Πάτρας - Πύργου και τη δέσμευση του πρωθυπουργού για την επέκταση της κατά 13 χιλιόμετρα με την Αρχαία Ολυμπία με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Φυσικά, διεκδικούμε σθεναρά, επίμονα και συλλογικά το πάγιο αίτημα της των κατοίκων της Νότιας Ηλείας για άρση της απομόνωσης τους με την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα και καταφέραμε ήδη να έχουν γίνει τρεις προμελέτες με τρία διαφορετικά σενάρια και θα δούμε τους επόμενους μήνες ποιο από αυτά θα επικρατήσει στο Υπουργείο για να βρούμε τελικά αργότερα το χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση” σημείωσε ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας.
“Όσον αφορά την συγκεκριμένη εμβληματική πρόταση για το δρόμο της ανάπτυξης, τη σύνδεση δηλαδή της Μεγαλόπολης με την Αρχαία Ολυμπία και τον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα, είναι ένας δρόμος που δεν είναι μόνο ότι μειώνει τη χιλιομετρική απόσταση ή αυξάνει την ασφάλεια των οδηγών. Είναι ένας δρόμος πολιτισμού και τουρισμού.
Είναι ένας δρόμος που φέρνει όλους εμάς πιο κοντά. Οι ορεινοί όγκοι των δήμων Αρχ. Ολυμπίας, Ανδρίτσαινας – Κρεστένων και Ζαχάρως θα ζωντανέψουν. Και με την εμπειρία που έχω από του τουρισμό, μπορούν να γίνουν παράδειγμα τουριστικής ανάπτυξης, αύξησης πληθυσμού και οικονομικής άνθησης.
Γι’ αυτό το λόγο, ως Αντιπεριφερειάρχης Ηλείας και εκπροσωπώντας τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριο Φαρμάκη λέμε ένα μεγάλο ‘’ναι’’ σε αυτό το εγχείρημα και θα το στηρίξουμε με όλες μας τις δυνάμεις, συνεργαζόμενοι τόσο με την Περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και με την Τοπική Αυτοδιοίκηση» κατέληξε ο Νίκος Κοροβέσης.