Της Δήμητρας Βέλμαχου
Σημαντικές αντιδράσεις και έντονο προβληματισμό έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις των ολιγομελών τμημάτων σε διάφορα σχολεία της χώρας. Η απόφαση αυτή επηρεάζει άμεσα και την πόλη της Ανδραβίδας, καθώς έξι μαθητές της Γ’ Λυκείου καλούνται να συνεχίσουν τα μαθήματά τους στο Λύκειο των Λεχαινών.
Η είδηση αυτή έχει προκαλέσει αναστάτωση στην τοπική κοινωνία, με γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς να εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους, υποστηρίζοντας ότι η μεταφορά των μαθητών σε άλλο σχολείο θα δυσκολέψει την καθημερινότητά τους, τόσο λόγω των αυξημένων μετακινήσεων όσο και λόγω των πιθανών εκπαιδευτικών προσαρμογών που θα χρειαστούν σε νέο περιβάλλον. Επιπλέον, υπάρχει ανησυχία για την ψυχολογική επιβάρυνση των μαθητών ενόψει των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Οι κάτοικοι της Ανδραβίδας έχουν ήδη ξεκινήσει κινητοποιήσεις, με στόχο να ανατρέψουν την απόφαση αυτή, ενώ πολλοί γονείς δηλώνουν ότι δεν θα δεχθούν να στείλουν τα παιδιά τους σε σχολείο άλλης πόλης, υποστηρίζοντας ότι η συγχώνευση των τμημάτων δεν θα λύσει ουσιαστικά τα προβλήματα της παιδείας, αλλά θα δημιουργήσει νέες προκλήσεις για τους μαθητές και το εκπαιδευτικό σύστημα.
Αν και η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι συγχωνεύσεις αυτές αποσκοπούν στην καλύτερη κατανομή των πόρων και στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, γονείς και μαθητές υποστηρίζουν ότι τέτοιες αποφάσεις θα επιφέρουν το αντίθετο αποτέλεσμα τονίζοντας ότι θέτουν σε κίνδυνο την ψυχολογία και την απόδοση των μαθητών σε μία τόσο κρίσιμη περίοδο της ζωής τους, όπου προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Ο Δήμαρχος Ανδραβίδας-Κυλλήνης, Γιάννης Λέντζας παρών στις κινητοποιήσεις , εξέφρασε με κατηγορηματικό τρόπο την αντίθεσή του στην απόφαση αυτή, αναφέροντας πως «η μετακίνηση μαθητών από το σχολείο τους μετά από 11 χρόνια είναι αδιανόητη». Παράλληλα, επισήμανε πως η οικονομία δεν πρόκειται να σωθεί από τέτοιες ενέργειες που προκαλούν τόσο εκπαιδευτικά όσο και ψυχολογικά προβλήματα στους μαθητές.
«… είμαστε όλοι παρόντες, η τοπική κοινωνία, οι οικογένειες, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να δηλώσουμε με κατηγορηματικό τρόπο ότι είμαστε αντίθετοι στην κατάργηση της θεωρητικής κατεύθυνσης της τάξης της Γ Λυκείου και οποιασδήποτε συγχώνευσής της με γειτονικά λύκεια. Αν ξεκινήσουμε πρώτα απ’ όλα από το εκπαιδευτικό έργο είναι ότι χειρότερο μαθητές μετά από 11 χρόνια που είναι στο ίδιο εκπαιδευτικό περιβάλλον να μεταφέρονται σε άλλο σχολείο λες και είναι αποβαλλόμενοί μαθητές. Με τι ψυχολογία δηλαδή αυτά τα παιδιά θα πάνε να δώσουν Πανελλαδικές εξετάσεις. Κατά δεύτερον δεν πιστεύω ότι η οικονομία της Ελλάδας θα σωθεί με τις συγχωνεύσεις δημιουργώντας προβλήματα και εκπαιδευτικά και ψυχολογικά στα παιδιά μας. Από κει και πέρα εμείς έχουμε επικοινωνήσει με όλους τους αρμόδιους φορείς το έχουμε θέσει στην ΚΕΔΕ, το έχουμε θέση στο υπουργείο, στην ΠΕΔ, έχουμε μιλήσει με τους τοπικούς βουλευτές ότι δημιουργεί μεγάλο και βαθύ πρόβλημα στην κοινωνία της Ανδραβίδας διότι αυτό ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου για πιθανές συγχωνεύσεις και σε μελλοντικά χρόνια. Είμαστε κάθετα αντίθετοι θα συνεχίσουμε τον αγώνα μέχρι να υπάρξει τελική δικαίωση και να παραμείνει το τμήμα εδώ γιατί αυτό είναι το ζητούμενο».
Από την πλευρά του, ο Παναγιώτης Δρακόπουλος, πρόεδρος της Κοινότητας Ανδραβίδας, τόνισε πως είναι αδιανόητο να «ξεριζώνονται» παιδιά από το περιβάλλον τους κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους της εκπαίδευσής τους, ενώ υπογράμμισε ότι πρόκειται για ένα ακόμη πλήγμα προς το σχολείο και την πόλη της Ανδραβίδας, γεγονός που δεν θεωρεί τυχαίο.
«Αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή με τα παιδιά του συγκεκριμένου τμήματος είναι αντιπαιδαγωγικό, δε γίνεται παιδιά στην τελευταία χρόνια του εξαρτάται το μέλλον τους να τα ξεριζώνεις από τον τόπο τους, από τους φίλους τους το σχολείο τους και τους καθηγητές τους για να πάνε σε ένα άλλο σχολείο. Είναι η πολλοστή φορά που το συγκεκριμένο λύκειο βάλλεται. Θεωρώ ότι δεν είναι τίποτα τυχαίο εννοείται ότι είναι μία άδικη απόφαση που πρέπει άμεσα να παρθεί πίσω διότι τα παιδιά αυτά δε χρωστάνε τίποτα. Έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια από γονείς και παιδιά και είναι λάθος μεγάλο να ληφθεί μία τέτοια απόφαση. Αισθανόμαστε ότι δεν είναι τίποτα τυχαίο, η πόλη μας βάλλεται συνεχώς, έχουμε τεράστιο πρόβλημα με αποφάσεις που πήρε η δευτεροβάθμια. Πρέπει να κάνουμε ότι είναι στο χέρι μας για να προστατέψουμε τα σχολεία μας διότι δεν είναι τίποτα τυχαίο. Τα παιδιά δε φταίνε σε τίποτα. Δε γίνεται σε αυτές τις ηλικίες στην τελευταία τάξη που δίνουν πανελλήνιες να αλλάζουν σχολικό περιβάλλον, να αλλάζουν καθηγητές και να πάνε να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις από τις οποίες θα εξαρτηθεί το μέλλον τους».
Αντίστοιχα, ο δημοτικός σύμβουλος αντιπολίτευσης, Γιώργος Χατζηπανταζής, υποστήριξε πως το πρόβλημα αυτό αντανακλά τις δομικές αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος, που μεταφέρει τις συνέπειες στους μαθητές, καλώντας την κεντρική εξουσία να αναλάβει δράση.
«Με έναν απαράδεκτο τρόπο μεταφέρεται στους ώμους των παιδιών σε μία ευαίσθητη ηλικία ένα πρόβλημα το οποίο αφορά δομικά ζητήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Πρέπει πρώτα η Αθήνα να λύσει αυτά τα δομικά ζητήματα χωρίς να τα μεταφέρει στους ώμους των παιδιών. Είναι απαράδεκτο αυτό το πράγμα που γίνεται και θεωρώ ότι πρέπει να ληφθεί πίσω το μέτρο για όλη την επικράτεια και όχι μόνο για την Ανδραβίδα. Μεταφέρονται πάρα πολλά παιδιά, επιλέγουν τα επαγγελματικά λύκεια, τα ιδιωτικά ΙΕΚ, θα αποδυναμωθούν τα γενικά λύκεια διότι από αυτό τον τρόπο το εκπαιδευτικό σύστημα δεν δίνει άμεση επαγγελματική προοπτική στα παιδιά».
Η Αικατερίνη Δημητροπούλου, γονέας μαθητή της Γ' Λυκείου, ανέφερε πως η ψυχολογία των παιδιών έχει επηρεαστεί δραματικά, με πολλούς μαθητές να βρίσκονται σε αδιέξοδο ενόψει των Πανελλαδικών.
«Είναι απαράδεκτη η κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο Λύκειο της Ανδραβίδας και γενικότερα. Παίζουν με την ψυχολογία των παιδιών μας, λυπάμαι πάρα πολύ. Έχουμε φτάσει σε μία κατάσταση που το παιδί δεν θέλει να συμμετάσχει στις πανελλαδικές. Στεναχωριέμαι αφάνταστα… Αυτή τη στιγμή το παιδί μου κι άλλα έξι παιδιά πρέπει να μεταφερθούν στο Λύκειο των Λεχαινών. Είναι απαράδεκτη αυτή η κατάσταση».
Η μαθήτρια της Γ Λυκείου Ευγενία Αναστοπούλου επισήμανε πως η ξαφνική αλλαγή σχολείου αποτελεί σοβαρό εμπόδιο στην εκπαιδευτική προετοιμασία τονίζοντας ότι: «Είναι ανεπίτρεπτο σε μία τόσο κρίσιμη περίοδο της ζωής μας που καλούμαστε να δώσουμε πανελλήνιες, να μας μετακινούν σε ξένο σχολείο που να μη γνωρίζουμε τα άτομα να χρειάζεται να προσαρμοστούμε σε ένα νέο χώρο. Αυτό θα είναι πολύ δύσκολο για μας και ειδικά στα μέσα της χρονιάς. Αναμένουμε τις εξελίξεις και ελπίζουμε να μη συμβεί».
Η Τάνια Ιβάνοβα, επίσης μαθήτρια της Γ Λυκείου εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για την έλλειψη σεβασμού προς τους μαθητές, που βρίσκονται ήδη υπό πίεση.
«Δεν γίνεται να μας ενημερώνουν την τελευταία στιγμή ότι θα αλλάξουμε σχολικό περιβάλλον από τη στιγμή που είχαμε προετοιμαστεί και είχαμε μπει σε ένα πρόγραμμα. Μας χαλάνε την ψυχολογία αφού χρειάζεται να μεταφερθούμε σε ένα άγνωστο σχολείο, με άγνωστα παιδιά και άγνωστους καθηγητές και να προετοιμαστούμε μέσα σε οχτώ μήνες να δώσουμε πανελλήνιες. Η ψυχολογία όλων των παιδιών είναι πολύ άσχημη και αναμένουμε να δούμε την απάντηση».
Ο Σπύρος Βώσσος, μαθητής της Β’ Λυκείου, υπογράμμισε τη σημασία της σταθερότητας στο σχολικό περιβάλλον, σημειώνοντας πως οι προσπάθειες που έχουν καταβάλει οι μαθητές κινδυνεύουν να ακυρωθούν.
«Εγώ θα ήθελα να πω ότι εδώ είναι οι φίλοι μας, είναι άδικο να φύγουν, να πάνε σε άλλο σχολείο, υπάρχει διαφορετική μεταδοτικότητα από τους καθηγητές, είναι ξένα άτομα και αυτό δεν είναι σωστό διότι αυτά τα παιδιά κάνουν τον κόπο τους, παλεύουν δύο χρόνια για να χτίσουν το μέλλον τους μέσω των πανελληνίων. Τώρα που βρίσκονται στην τελική ευθεία κάποιοι πάνε να καταστρέψουν αυτά που έχουν χτίσει. Θα ήθελα μέσω της αποχής που κάνουμε στο ΓΕΛ Ανδραβίδας να πω ότι δεν πρέπει να συμβεί αυτό».
Ο Γιώργος Αγραπίδης, μαθητής της Γ' Λυκείου, αναφέρθηκε στην κοινωνική διάσταση του θέματος, τονίζοντας ότι οι συγχωνεύσεις δεν απειλούν μόνο την εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και τις φιλίες και τις καθημερινές συνήθειες των μαθητών.
«Φέτος όλα τα παιδιά κάνουμε την προσπάθειά μας να δώσουμε πανελλήνιες αλλά δεν είναι μόνο εκεί το θέμα. Εδώ είναι οι φίλοι μας, εδώ είναι οι εκδρομές που έχουμε κανονίσει, εδώ είναι το σπίτι μου και το σπίτι πόσων άλλων μαθητών. Είναι ντροπή να γίνεται όλο αυτό. Όχι μόνο για το εκπαιδευτικό κομμάτι που είναι το κυρίαρχο αυτή τη στιγμή».