Μια απίστευτη επιχειρηματική ευκαιρία, που γεννά εύλογα το αυτονόητο ερώτημα, το οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά, κατά πόσο αυτή η ευκαιρία των πολλών επτά (7) ευρώ αξιοποιήθηκε ή χάθηκε.
Πριν από λίγες μέρες ολοκληρώθηκε για τη φετινή χρονιά η εμπρόθεσμη συλλογή των αιτήσεων των δικαιούχων για τη λήψη των άμεσων ενισχύσεων.
Σε μια ομολογουμένως περίεργη και δύσκολη χρονιά ειδικών συνθηκών, τα νούμερα των αιτήσεων κινήθηκαν πάνω-κάτω στα ίδια με αυτά των προηγούμενων ετών της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου 2014-2020. Αυτή η περίοδος χαρακτηρίστηκε από την παρουσία του φορέα συντονισμού (ήτοι την GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ) ως τον μοναδικό πιστοποιημένο ενδιάμεσο φορέα μεταξύ του ΟΠΕΚΕΠΕ και των Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ). Υποβλήθηκαν λοιπόν 650.000 δηλώσεις σε περίπου 400 πιστοποιημένα ΚΥΔ.
Μια αξιοσημείωτη ωστόσο διαφορά σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια είναι ότι για τη φετινή χρονιά τουλάχιστον 150.000 δηλώσεις συλλέχθηκαν από τα ΚΥΔ, τα οποία δεν είχαν ενεργή σύμβαση με τον φορέα συντονισμού (γεγονός που επαληθεύεται τόσο από τις ανακοινώσεις φορέων που κατά κάποιον τρόπο εκπροσωπούν αυτά τα ΚΥΔ, όπως η ΝΕΑ ΠΑΣΕΓΕΣ και η ΠΕΦΑ, όσο και από το τελευταίο σχετικό δελτίο Τύπου του φορέα συντονισμού).
Εκ πρώτης, αυτό το γεγονός δείχνει μια σημαντική απώλεια της τάξης του ενός εκατ. ευρώ για τον φορέα συντονισμού (7 x 150.000). Εκ δεύτερης και με διαφορετική καλύτερη ανάγνωση, αυτό δείχνει ότι και για τη φετινή χρονιά τα αναμενόμενα έσοδα για τον φορέα συντονισμού δείχνουν να είναι πολύ υψηλά, της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ (7 x 500.000) για έναν κύκλο εργασιών περίπου 21 εκατ. ευρώ (αν θεωρηθεί ότι, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, τουλάχιστον οι μισές από τις αιτήσεις των δικαιούχων υποβλήθηκαν σε συνεργαζόμενα ΚΥΔ με τον φορέα συντονισμού και το μέσο κόστος της αίτησης ήταν 60 ευρώ, δηλαδή 60 χ 250.000).
Καθόλου, μα καθόλου άσχημα για την τελευταία χρονιά του ισχύοντος πλαισίου πιστοποίησης υποβοήθησης των δικαιούχων άμεσων ενισχύσεων. Αν δε σε αυτά τα φετινά νούμερα εσόδων προστεθούν και αυτά των προηγούμενων ετών, τότε εύκολα προκύπτει ένα αντικειμενικά πολύ μεγάλο έσοδο για την επταετία 2014-2020, της τάξης των δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε τζίρους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που εύκολα οδηγούν σε μια μεγάλη εταιρική αξία του φορέα συντονισμού.
Ωστόσο, για να εκτιμηθεί σωστά και αντικειμενικά το μέγεθος της υπό συζήτηση ευκαιρίας, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα κόστη παροχής των υπηρεσιών του φορέα συντονισμού προς τα ΚΥΔ. Αυτά τα κόστη σε γενικές γραμμές αφορούν ενδιάμεσες απαραίτητες υπηρεσίες παροχής υπολογιστικού νέφους (cloud), αποσφαλμάτωσης/διενέργειας διασταυρωτικών ελέγχων, ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των δικαιούχων, επιδοτήσεων και εκπαίδευσης-υποστήριξης των στελεχών των ΚΥΔ που συμμετέχουν στο οικοσύστημα.
Σε ετήσια βάση, συμπεριλαμβανομένης και της σχετικής μισθοδοσίας (με τα όποια πρόσθετα κόστη) των στελεχών που ασχολούνται με την παροχή αυτών των υπηρεσιών, με λογικές υποθέσεις εργασίας, προκύπτει ένα κόστος που κυμαίνεται σε ένα εκατ. ευρώ.
Άρα μάλλον δημιουργείται και για τη φετινή χρονιά ένα πολύ μεγάλο αποθεματικό αξίας, το οποίο με τη σειρά του προστίθεται σε αυτό των προηγούμενων ετών, συνεισφέροντας σε αυτή τη μοναδική ευκαιρία του φορέα συντονισμού ως ένα πράγματι πρωτοποριακό εγχείρημα για την εποχή που δημιουργήθηκε, να αφήσει ανεξίτηλα το στίγμα του στο αγροτικό γίγνεσθαι του τόπου.
Μια μοναδική συγκυρία στα αγροτικά χρονικά για την παροχή απαραίτητων ενδιάμεσων υπηρεσιών άμεσα συνδεδεμένων με μια ετήσια πραγματική ανάγκη.
Μια απίστευτη επιχειρηματική ευκαιρία που γεννά εύλογα το αυτονόητο ερώτημα, το οποίο καλούμαστε να απαντήσουμε όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά, κατά πόσο αυτή η ευκαιρία των πολλών επτά (7) ευρώ αξιοποιήθηκε ή χάθηκε.
Γ. Κορμέντζας
Καθηγητής Παν. Αιγαίου, τ. αντιπρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ (2010-2012), τ. COO GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ (2014-2019)
Πηγή: Ιn.gr - ΝeaPaseges.gr